Första datorn på länge, primärt spel, AMD/Intel?

Permalänk
Medlem

Första datorn på länge, primärt spel, AMD/Intel?

Hej,

Har tänkt att inhandla min första stationära dator på 15 år och sitter helt som ett frågetecken gällande mina komponent val. Kollat färdiga paket från Webhallen/komplett men känns som att jag kan få ut lite mer om jag väljer komponenter från grunden..?

Samt den antagligen rätt förekommande frågan Intel Vs AMD? AMD känns mer bang for the buck? Är inte ”märkes bunden” att det måste vara Asus komponenter t.ex.

Datorn kommer användas primärt för spel, jobbar även hemifrån en hel del men primärt då med Word/excel/PowerPoint.

Budget: 15.000:- då räknar jag ej med kringutrustning utan endast datorn.

Permalänk
Medlem

Varken intel eller amd är märkesbundet.

Du kan blanda gigabyte, msi, asus, corsair osv.. Enda negativa är att man ofta lär installera mjukvara för olika produkter

Intel är vassare i spel utan tvekan men AMD känns i nuläget mycket mer all around. Nu menar jag såklart inte att intel är 10x bättre i spel än AMD. Sen är AMD mer prisvärt i många fall.

Ett AMD förslag:
https://www.inet.se/kundvagn/visa/13125030

Nu kan du självfallet spara in pengar på att kolla runt på olila butiker alt att någon har tips som jag missat

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

PC: I7 9700K @ 5 Ghz - Asus strix z390-f gaming - 32GB 3600mhz Gskill - KF2A RTX3080 - Samsung pro 1TB SSDx2
GEAR: Logitech G915 TCK - Logitech G Pro superlight - Logitech G PRO X - Samsung 240hz 32"

Permalänk
Medlem

Kanske inte behöver gå all in på moderkortet, samt kanske ngt dyrt 2060 super. Bara på att ta ett moderkort för 1000kr så kan du ju köpa en Ryzen 3700x istället.

Permalänk
Medlem

Här är mina förslag för en ny dator (baserad på din budget och vad du tänker använda det för):

AMD förslag: https://www.inet.se/datorbygge/b1121064/amd-forslag

Intel + Nvidia förslag: https://www.inet.se/datorbygge/b1121067/intel-nvidia-forslag

Permalänk
Medlem

Man tackat för tipsen, nu när man börjar gräva ner sig ännu mer kring moderkort så är det rätt få som kör med inbyggt wi-fi.

Missade att nämna detta i mitt första inlägg att jag måste ha det.
Köra ett moderkort med inbyggt eller inte..?

Edit: Knåpade ihop ett paket när man låg sömnlös, åsikter? Vet att jag ej har något wi-FI i detta paket.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Clarken:

Man tackat för tipsen, nu när man börjar gräva ner sig ännu mer kring moderkort så är det rätt få som kör med inbyggt wi-fi.

Missade att nämna detta i mitt första inlägg att jag måste ha det.
Köra ett moderkort med inbyggt eller inte..?

Edit: Knåpade ihop ett paket när man låg sömnlös, åsikter? Vet att jag ej har något wi-FI i detta paket.

https://www.webhallen.com/api/cart-img/256271,304870,296372,283852,310224,302963,310016?name=Dator%20AMD

Skickades från m.sweclockers.com

6000 kr för ett RTX 2060 Super är riktigt overpriced, då ROG Strix korten med sin biffiga kylning, ändå endast ger några få fps till. Skulle köra på ett RTX 2070 Super eller RX 5700 XT!
Jag skulle också ta en billigare SSD, då du i spel inte kommer att märka av någon skillnad alls mellan en ssd för 2500 kr och en för 1300 kr.
Sedan så är paketet lite onödigt. Skulle själv kört på en R5 3600 och B450 Tomahawk Max, om du inte tänker överklocka. Då sparar du typ 1000 spänn. Jag anser också att vattenkylning är ganska onödigt, då du istället kan lägga pengarna på en R7 3700x, som kommer att ge bra mycket mer prestanda med standard kylare än R5 3600 med vattenkylning!

Visa signatur

Ryzen 7 5700X3D | Sapphire Radeon RX 6900 XT SE | ASUS TUF GAMING X570-PLUS | Corsair Vengeance LPX 2x8 3600 mhz | Fractal Design Meshify C | Corsair Force Series MP510 960 GB | Corsair RM750x v2 | Gigabyte 27" M27Q 2560x1440 170 HZ | Acer Predator 32" XZ321QU 2560x1440 144 Hz

Permalänk
Medlem

Här.

//C

Visa signatur

Jonsbo D31 Mesh
MSI B450M Mortar
AMD Ryzen 5800X3D
Corsair LPX 2x16Gb 3600MHz
AMD Radeon 7800XT Nitro +

Permalänk
Medlem
Skrivet av Clarken:

Man tackat för tipsen, nu när man börjar gräva ner sig ännu mer kring moderkort så är det rätt få som kör med inbyggt wi-fi.

Missade att nämna detta i mitt första inlägg att jag måste ha det.
Köra ett moderkort med inbyggt eller inte..?

Edit: Knåpade ihop ett paket när man låg sömnlös, åsikter? Vet att jag ej har något wi-FI i detta paket.

https://www.webhallen.com/api/cart-img/256271,304870,296372,283852,310224,302963,310016?name=Dator%20AMD

Nästan 18k är väldigt dyrt för en R5 3600 dator... Du har lagt extra pengar på saker som absolut inte ska kosta så mycket, som tex vattenkylning, SSD och grafikkortet. 6000 för ett 2060? ALDRIG!

Här har du bättre prestanda och vettiga komponenter. Du kan absolut välja samma nätagg som på din lista om du vill.
Sen är det de där med wifi. Ska du ha det integrerat på moderkortet så skulle jag rekommendera ett dyrare x570. Väldigt få billiga mobos som är bra och har wifi.

Har du råd med 17-18k så skulle jag ta min lista och uppgradera moderkort och CPU (3700x) så kommer du bli riktigt nöjd

Visa signatur

6800 XT - Ryzen 5900x - 32GB G.Skill 3733mhz - Asus Strix X570-E - Noctua NH-D15
WD SN750 1TB - Samsung 960 Evo - 850 Evo 1TB - 750 Evo
Corsair HX750i - NZXT Phantom 630 - LG S2721DGFA
Razer Deathadder 2013 - HyperX Alloy Core - Sennheiser GSP 350

Permalänk
Medlem

Hur som haver tror jag att jag bestämt mig för min grundstomme och stort tack till alla mer eran input. Nästa fråga, grafikkort har två jag väljer mellan. Eran åsikt?

1. SAPPHIRE Radeon Pulse RX5700 XT 8G OC

2. msi radeon rx 5700 xt mech oc

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Clarken:

Hur som haver tror jag att jag bestämt mig för min grundstomme och stort tack till alla mer eran input. Nästa fråga, grafikkort har två jag väljer mellan. Eran åsikt?

1. SAPPHIRE Radeon Pulse RX5700 XT 8G OC

2. msi radeon rx 5700 xt mech oc

Skickades från m.sweclockers.com

Min personliga åsikt om hur man skall gå till väga för att köpa komponenter:

-"Bas": Välj processor först, titta på benchmarks och hitta en som passar dina behov (fps osv). Värt att tänka på är om man kommer vilja överklocka eller inte. Många processorer har två varianter var av en är lite billigare, men ej överklockningsbar. När man valt en processor så går man vidare till att välja moderkort. Välj ett som passar din processor, och om man inte väljer att överklocka kan man ofta välja en relativt billig variant med det "enklaste" chipsettet. Vill man å andra sidan överklocka, så måste man välja ett moderkort som består av ett chipset med stöd för överklockning. Skall man överklocka bör man också ha extra kylning. Jag väljer alltid en godtycklig 120mm tornkylare i lågpris-sortementet, typ CoolerMaster hyper 212 om dom fortfarande existerar. Sist väljer man ramstickor. Jag har alltid köpt de billigaste, då det enda som spelat roll har varit kapaciteten. På senare tid tycks det dock ha uppkommit debatt om hur vida hastigheten på stickorna påverkar prestandan i spel. Detta har främst handlat om Ryzen processorer. Oavsett; jag väljer alltid billigaste. I dagens läge skulle jag köra på 16Gb.

-Lagring: Hur man vill ha sin lagring är upp till var och en, men för SSD gäller enligt mig billigaste disken med det utrymmet som passar ens behov. (Från ett etablerat märke). Man märker inte av hastighetskillnader så värst mycket enligt mig, men kan vara värt att kika på benchmarks. Samma gäller HDDs, skulle dock siktat på 7200 rpm.

-Grafik: Min skarpa personliga åsikt är att alla kort med samma GPU i sig är likvärdiga, och man skall aldrig betala för ett dyrare kort med samma GPU på grund av att man förväntar sig mer prestanda. I så fall skall man köpa en bättre GPU. Så i ditt fall: köp den billigaste om det är den gpun du har bestämt dig för. Observera dock att Nvidia och (AMD?) ofta döper kort med olika GPUer till i princip samma sak, t.ex. 1070 och 1070TI.

Glöm inte att en bra skärm är extremt viktigt. Alla har olika behov, men imo går inget upp mot en bra IPS-panel. Spelar dock inte mycket CS.

EDIT: Jag hade aldrig vågat köra med en färdigbyggd vattenkylningslösning. Var ett par år sedan jag höll mig uppdaterad om dessa, men då tycktes det inte finnas någon lösning som man kunde lita på. Förr eller senare så kommer de börja läcka. Kanske blivit bättre på senare tid men jag är skeptisk. Tänk på Murphys lag.

Visa signatur

CPU - 4670k @ 4.0 Grafikkort - Asus Strix 970
Minne - Corsair Value Select 3x4 Gb 1333 mhz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Clarken:

Hur som haver tror jag att jag bestämt mig för min grundstomme och stort tack till alla mer eran input. Nästa fråga, grafikkort har två jag väljer mellan. Eran åsikt?

1. SAPPHIRE Radeon Pulse RX5700 XT 8G OC

2. msi radeon rx 5700 xt mech oc

Skickades från m.sweclockers.com

Av dessa två så kan du välja den som är billigast eller enklast att få tag på. Båda är bra

Skrivet av Orkhan:

Min personliga åsikt om hur man skall gå till väga för att köpa komponenter:

-"Bas": Välj processor först, titta på benchmarks och hitta en som passar dina behov (fps osv). Värt att tänka på är om man kommer vilja överklocka eller inte. Många processorer har två varianter var av en är lite billigare, men ej överklockningsbar. När man valt en processor så går man vidare till att välja moderkort. Välj ett som passar din processor, och om man inte väljer att överklocka kan man ofta välja en relativt billig variant med det "enklaste" chipsettet. Vill man å andra sidan överklocka, så måste man välja ett moderkort som består av ett chipset med stöd för överklockning. Skall man överklocka bör man också ha extra kylning. Jag väljer alltid en godtycklig 120mm tornkylare i lågpris-sortementet, typ CoolerMaster hyper 212 om dom fortfarande existerar. Sist väljer man ramstickor. Jag har alltid köpt de billigaste, då det enda som spelat roll har varit kapaciteten. På senare tid tycks det dock ha uppkommit debatt om hur vida hastigheten på stickorna påverkar prestandan i spel. Detta har främst handlat om Ryzen processorer. Oavsett; jag väljer alltid billigaste. I dagens läge skulle jag köra på 16Gb.

-Grafik: Min skarpa personliga åsikt är att alla kort med samma GPU i sig är likvärdiga, och man skall aldrig betala för ett dyrare kort med samma GPU på grund av att man förväntar sig mer prestanda. I så fall skall man köpa en bättre GPU. Så i ditt fall: köp den billigaste om det är den gpun du har bestämt dig för.

Får tyvärr säga att du inte är riktigt uppdaterad.
1) Det är enbart Intel som har mainstream-cpu'er som inte går att överklocka. Alla AMDs VANLIGA cpu'er går att överklocka.
2) Man bör inte välja det absolut billigaste moderkortet för då blir man tvungen att byta mobo när man vill uppgradera cpu. Tex att gå från R5 3600 till R9 3900x, inte alla moderkort klarar av det pga vek VRM (strömförsörjning).
3) Man ska alltid välja överklockningsbara moderkort så länge man inte försöker få ihop en dator för typ 6000, då kan ja förstå att man inte har råd med bättre. Men i denna tråd gäller det en dator för 15-18000 kr.
4) Det är ingen debatt att RAM med högre klockfrekvens och låga timings ger bättre prestanda, speciellt i spel. Man ska aldrig köpa billigt ram när man har en så hög budget som 15k+.
Helst ska man överklocka sitt ram också, speciellt dess timings. Gör stor skillnad i antal fps (varierar dock stort mellan olika spel)

Referens från så sent som idag: https://www.youtube.com/watch?v=-5AWio1gBnc

5) Skillnaden mellan olika tillverkare (msi, asus, gigabyte ect) kan vara mycket stor och vem som gör dåliga kort kan variera stort mellan generationer. Kolla bara hur dåligt konstruerad MSI 5700 XT Evoke är (var?). Referens: https://youtu.be/morJq0HJoCc?t=303
Finns fler kort på marknaden som är rätt mycket sämre än vad man kan få för exakt samma pengar.
Problemet är oftast inte antal fps, utan hur varmt och högljutt det är. Nått de flesta ska undvika är referensmodeller med Blower kylare (enbart 1 fläkt). De är sämst

Visa signatur

6800 XT - Ryzen 5900x - 32GB G.Skill 3733mhz - Asus Strix X570-E - Noctua NH-D15
WD SN750 1TB - Samsung 960 Evo - 850 Evo 1TB - 750 Evo
Corsair HX750i - NZXT Phantom 630 - LG S2721DGFA
Razer Deathadder 2013 - HyperX Alloy Core - Sennheiser GSP 350