Grafikkort slutat fungera. Men har 2st gtx 580 i datorn. Går det att byta plats på dem eller liknande?

Permalänk

Grafikkort slutat fungera. Men har 2st gtx 580 i datorn. Går det att byta plats på dem eller liknande?

Hej! Är totalt värdelös med allt som gäller hårdvara och har aldrig byggt datorer eller liknande.

Mitt grafikkort slutade fungera häromdagen. Datorn startade om sig själv i låg upplösning och precis vid uppstart var det några blåa streck osv. Gick in i device manager och såg att det var utropstecken på grafikkorten(2st) med error "Windows has stopped this device because it has reported problems. (Code 43)". Har googlat lite, updaterat drivrutiner etc men har inte hittat någon lösning.

Är det möjligt att öppna datorn och ta ut det "dåliga" grafikkortet och lägga dit det andra(om det fungerar dvs, det står error-meddelande på båda). Isånafall hade jag gärna försökt innan jag köper ny dator eller grafikkort.

Datorn är köpt 2012. Lite andra specs om det fyller någon funktion:
Intel(R) Core(TM) i7-3770K CPU @ 3.50GHz 3.50GHz
16 GB ram
64-bit operating system, x64 based processor

Någon som har något tips?

// Oscar

Permalänk
Medlem

Ja, om det andra grafikkortet fungerar (osannolikt att båda skulle gå sönder samtidigt) så kan du bara ta bort det trasiga grafikkortet och sätta det andra på den platsen. Tänk på att det troligtvis sitter en spärr i bortre änden av PCIe-porten som du måste trycka ner för att kunna lossa korten.

Det fungerar troligtvis att bara ta bort det trasiga kortet och koppla skärmen till det andra utan att flytta på det också, men det brukar vara bäst att ha det primära grafikkortet i den första PCIe-porten.

Permalänk

Tack så mycket! Ska försöka det första jag gör imorgon så återkommer jag

Permalänk

Fungerade utmärkt att bara ta ut det ena grafikkortet+SLI"kabeln" mellan korten. Ska testa flytta på det till översta platsen i chassit också. Men nu vet jag att det kmr fungera på något sätt iallafall så slipper jag köpa nytt 😀Tack så mycket för hjälpen perost <3

Skickades från m.sweclockers.com