Svenska SFF-chassit Mjolnir i mål på Kickstarter

Permalänk
Melding Plague

Svenska SFF-chassit Mjolnir i mål på Kickstarter

Entusiaster har gjort sport av att bygga kompakta datorer med mycket prestanda. Nästa år släpps ett nytt ultrakompakt chassi, signerat svenska Thor Zone.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Grattis, ser ut som ett riktigt fint chassi.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Rgb chassit är dyrare en det utan Rgb annars en bra artikel.

Sedan lär flera vara intresserad av att frakten är 1300.Sek +

Visa signatur

Chassi: Ssupd Meshroom S V2, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: EK-AIO Elite 280 D-RGB Minnen Gskill Ripsaw 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort:PNY RTX4070TI Super Verto Oc PSU: Corsair SF850L Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Jonas79:

Rgb chassit är dyrare en det utan Rgb annars en bra artikel.

Sedan lär flera vara intresserad av att frakten är 1300.Sek +

Jag fick från på 890sek när jag tittade innan. Kanske var utan moms?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

Hur kan det vara 900 kr frakt på en svensk produkt? :x

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻
Skrivet av Viochee:

Hur kan det vara 900 kr frakt på en svensk produkt? :x

Skickades från m.sweclockers.com

Bara för att något är svenskutvecklat betyder det sällan att det faktiskt tillverkas i Sverige. I den officiella FAQ:n framgår att de utöver frakten betalar saker som tull och mervärdesskatt (moms) innan du får chassit i hand.

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jacob:

Bara för att något är svenskutvecklat betyder det sällan att det faktiskt tillverkas i Sverige. I den officiella FAQ:n framgår att de utöver frakten betalar saker som tull och mervärdesskatt (moms) innan du får chassit i hand.

Sant, men hur kommer det sig att man under Kickstarter kampanjen av LOUQE Ghost S1 MKII enbart behövde betala 120 kr i fraktkostnad till Sverige? Visst, Mjolnir har lite tjockare alu-plåtar men hela 890 kr känns på tok för mycket?

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻
Skrivet av Icte:

Sant, men hur kommer det sig att man under Kickstarter kampanjen av LOUQE Ghost S1 MKII enbart behövde betala 120 kr i fraktkostnad till Sverige? Visst, Mjolnir har lite tjockare alu-plåtar men hela 890 kr känns på tok för mycket?

Jadu, bra fråga. Jag minns inte exakta detaljerna men Louqe valde i slutändan att arbeta med en svensk distributör för att leverera till alla. @Kenneth som köpte ett Louqe kanske kan fylla i här?

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Medlem

Stämmer bra att Louqe jobbade med en Svensk distributions företag i Göteborg.

Dom skeppade allt i container sedan skickade företaget i Göteborg ut allt via dom och är samma företag Inet data använder.

Visa signatur

Chassi: Ssupd Meshroom S V2, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: EK-AIO Elite 280 D-RGB Minnen Gskill Ripsaw 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort:PNY RTX4070TI Super Verto Oc PSU: Corsair SF850L Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Jag fick från på 890sek när jag tittade innan. Kanske var utan moms?

Skickades från m.sweclockers.com

Antar detta för enligt tillverkaren tillkommer moms och tull kostnader och att man ska räkna på ca 1300 kr när jag frågade i hans tråd.

Men även om jag lägger på dessa blir det 1160 kr så ett klargörande på detta vore bra

Visa signatur

Chassi: Ssupd Meshroom S V2, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: EK-AIO Elite 280 D-RGB Minnen Gskill Ripsaw 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort:PNY RTX4070TI Super Verto Oc PSU: Corsair SF850L Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.

Permalänk
Medlem

Off topic: vad händer med louqe. Efter Kickstartern och man fått sitt chassi kan man inte beställa top hats, skulle gärna göra det. Någon som vet?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Moderator
Brons i quiz
Skrivet av aholman:

Off topic: vad händer med louqe. Efter Kickstartern och man fått sitt chassi kan man inte beställa top hats, skulle gärna göra det. Någon som vet?

Kollat om inet eller någon annan butik säljer?

Visa signatur

Citera om du vill ha svar!
Tycker du om sidospår? :D Besök The Wiki Game
Har du fråga angående modereringen? PM till Moderatorerna eller Kontaktformulär

Permalänk
Medlem

Finns ett test av en prototyp av chassit hos Optimum Tech:

https://youtu.be/teUaQpxIqow

Permalänk
Medlem
Skrivet av aholman:

Off topic: vad händer med louqe. Efter Kickstartern och man fått sitt chassi kan man inte beställa top hats, skulle gärna göra det. Någon som vet?

Skickades från m.sweclockers.com

Eftersom de har bytt färg på åtminstone limestone (har för mig att jag sett pangea i avvikande färger också) sedan batch två så är vi som har den färgen förpassade till begagnatmarknaden. Har du ett ash så kanske du kan beställa direkt från Inet motsv.

Visa signatur

| LOUQE Ghost S1 mkIII | Intel i7 8700K | Asus Rog Strix Z370-i | Corsair 16Gb 3200MHz | nVidia RTX 3080 | Corsair SF750 | Extern Custom loop |

Permalänk
Medlem

Hur är det med värme och ljudnivå i såhär små chassin? Antar också att moderkort går upp i pris? Undertecknat// Nyfiken och nybliven hårdvara entusiast. Vilka är nackdelarna? Få grafikkort som fungerar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sienar:

Hur är det med värme och ljudnivå i såhär små chassin? Antar också att moderkort går upp i pris? Undertecknat// Nyfiken och nybliven hårdvara entusiast. Vilka är nackdelarna? Få grafikkort som fungerar?

Ja man blir ganska begränsad på tjockleken på korten då många av dessa enbart stödjer 2 slots varianter då många idag är 2.5 slots kort som blir för tjocka för Ghost S1 och även detta chassi antar jag.

Visa signatur

Chassi: Ssupd Meshroom S V2, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: EK-AIO Elite 280 D-RGB Minnen Gskill Ripsaw 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort:PNY RTX4070TI Super Verto Oc PSU: Corsair SF850L Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonas79:

Ja man blir ganska begränsad på tjockleken på korten då många av dessa enbart stödjer 2 slots varianter då många idag är 2.5 slots kort som blir för tjocka för Ghost S1 och även detta chassi antar jag.

Hur är värmen och fläktljudet? Kan tänka mig att de kan bli ganska högljudda.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@Sienar: Har ett Ghost S1. Beror helt på vilket moderkort du skaffar, har ett från asrock och det är bra. Inte så dyrt jämfört med andra moderkort tycker jag. Man får tänka på dimensioner till komponenter såsom kylare till cpu samt grafikkort. Det låter såklart mer än exempelvis ett ljuddämpat chassi från fractal design under load. RAM-stickor är också något som jag trodde skulle vara problematiskt, kommer inte högre än 32gb på det moderkort jag har. Höjden var inte några problem med min noctuakylare.

Damm är väl ett bekymmer för många, men jag tycker att under året som har varit så har det inte alls dragit till sig mycket damm överhuvudtaget.

Temperaturen är inga bekymmer såhär långt för min del. Mitt grafikkort går i 83 grader under full load. Har två m.2 ssd. Ingen går över 65 grader då jag spelar de mest grafikintensiva spelen. Det är såklart högre temperatur än vad ett mid eller fulltower chassi har helt klart.

Men är man inte petig med lite högre ljudnivåer samt högre temperatur än vanligt så är det inga problem. Spelar sisådär 5 timmar i sträck utan problem. I skrivbordsläge eller när jag sysslar med photoshop så är det verkligen som en viskning i ljudnivå från fläktar. Min gpu har en fläkt så den stängs aldrig av, enbart min psu gör det.

Svarar gärna på om du har fler frågor, lade dock till extra info.

Permalänk
Inaktiv

Mjolnir verkar iofs väldigt trevlig men 9.7 liter tycker jag inte är så litet. Man kan jämföra med en Silverstone SG13 på 11.5 liter och då kan man köra med vanlig ATX-kraft, kostar 686 kr på Proshop.

Det där sista på storleken verkar kosta rätt mycket.

Permalänk
Medlem

@anon214822: jojo, men nu är detta inte fair överhuvudtaget att jämnföra dom två.
Detta är för dom som vill ha minimal formfaktor, extrem byggkvalite, material, minimalistisk design .

Jag kommer inte köpa denna, men gud helt omöjligt att jämnföra med något annat än Ghost S1, Sidearm T1, Dan case, Ncase M1. tex.
Om man vill ha något som är något sånär liknande än om det bara är Ghost S1 och Sidearm T1 som är jämnförbara i kvalite.

storleken har helt klart för och nackdelar, men tex finns väldigt bra PSU i liten storlek som presterar minst lika bra kostar bara en hundring eller två extra.

Storlen är så gott så litet som det går, om man inte vill offra kylning allt för mycket. Dan case är lite väl begränsad i mitt tycke.

Permalänk

Less is more? Det var ett väldigt dyrt chassie

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Från en Mjölnir-chassimakare till en annan; grattis till en lyckad Kickstarter!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Mjölnir: Ryzen 9 3900X | X570-I | Ballistix Sport 32GB | Powercolor RX 5500XT 4GB ITX | Kolink Sattelite
Server: Ryzen 5 1400 | X470-F | Ballistix Sport 24GB | ASUS HD 7790 2GB | Sapphire RX 470 8GB ME | NZXT Switch 810

Permalänk
Medlem
Skrivet av OptiMizer:

Less is more? Det var ett väldigt dyrt chassie

Skickades från m.sweclockers.com

Håller med, 4000 inte värt!

Visa signatur

Chassi: Antec GX500 / HDD: WD blue 1TB / SSD: WD Blue 250GB / CPU: R5 3600 @ 4,2 Ghz / GPU: XFX Radeon RX 5600 XT THICC II PRO / Kylning: Wraith Stealth och 3st i chassit 2xpush 1xpull / PSU: Seasonic Core GC 500 / MB: B450A Pro Max / RAM: Corsair Vengance 2x8GB 3200 Mhz / OS: Win10 Home / Mus: Logitech G300 / TB: HP PR1101U / Ljud: Logitech Z906 och Arrogant bastard hurricane / Skärm: BenQ GW2470HE / Macbook late 2006 med Ubuntu /

Permalänk
Medlem

@OptiMizer @jeffan97 Vill man vara tidigt ute så får man lägga pengar.

Tänk på att via Kickstarter så köper man inte en produkt.
Man tar en chansning på någons dröm.

Visa signatur

Primär maskin: iPad Pro 12,9tum 2022 med Magic Keyboard.
Sekundär maskin: Ryzen 9 5900x, Radeon 7900 XTX, 32GB RAM, monitor: OLED42C24LA
2st NUC 9 Pro Kit - NUC9VXQNX Ubuntu server för diverse.
PSN ID:iller Xbox live:illerG Wii U:illerG Switch:iller

Permalänk
Medlem
Skrivet av kribol01:

Eftersom de har bytt färg på åtminstone limestone (har för mig att jag sett pangea i avvikande färger också) sedan batch två så är vi som har den färgen förpassade till begagnatmarknaden. Har du ett ash så kanske du kan beställa direkt från Inet motsv.

Tack så mycket. Så det Går i alla fall att beställa. Får ordna på nåt sätt för att få det till Österrike då bara, hittar inte det här.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av aholman:

Tack så mycket. Så det Går i alla fall att beställa. Får ordna på nåt sätt för att få det till Österrike då bara, hittar inte det här.

Skickades från m.sweclockers.com

På SFF-delen på Reddit är det mycket tugg om att köpa chassin direkt från svenska Åf och sen skicka utomlands. www.parcl.com brukar nämnas. Vet inget om priser osv. Jag var lite otydlig tidigare, jag syftade på oss som har limestone från Kickstartern.

Visa signatur

| LOUQE Ghost S1 mkIII | Intel i7 8700K | Asus Rog Strix Z370-i | Corsair 16Gb 3200MHz | nVidia RTX 3080 | Corsair SF750 | Extern Custom loop |