Custom ear tips till earbuds/specialgjutna öronploppar?

Permalänk
Medlem

Custom ear tips till earbuds/specialgjutna öronploppar?

Jag är på jakt efter svenska företag som tar emot avgjutningar av ditt inneröra för att tillverka perfekt passande öronploppar som passar till de flesta IEMs - det är grymt svårt att hitta (troligen lite sent levererad) julklapp till systern. Det verkar finnas ett antal amerikanska företag som gör detta men jag kan inte hitta några svenska eller ens nordiska - och jag skulle gärna undvika att behöva skicka paket internationellt o.s.v. Hon har alltid ont av de gummi-ploppar som kommer standard med earbuds vilket jag tycker är tråkigt då hon älskar musik.

Det är alltså någonting i den här stilen jag har tänkt mig - lite dyrt, men kvalité är värt det här. Om det verkar för svårt att få tag på i Sverige har jag också övervägt att köpa ett par skum-earbuds a lá Comply Ear Tips - men jag skulle mycket hellre köpa något som varar i år istället för ett par månader.

Hon använder ett par Sudio Fem just nu, om det har någon betydelse.
Tack för alla tips och tankar, SC - och god jul!

Permalänk
Benchmaskin 🍞
Skrivet av A_Sham:

Jag är på jakt efter svenska företag som tar emot avgjutningar av ditt inneröra för att tillverka perfekt passande öronploppar som passar till de flesta IEMs - det är grymt svårt att hitta (troligen lite sent levererad) julklapp till systern. Det verkar finnas ett antal amerikanska företag som gör detta men jag kan inte hitta några svenska eller ens nordiska - och jag skulle gärna undvika att behöva skicka paket internationellt o.s.v. Hon har alltid ont av de gummi-ploppar som kommer standard med earbuds vilket jag tycker är tråkigt då hon älskar musik.

Det är alltså någonting i den här stilen jag har tänkt mig - lite dyrt, men kvalité är värt det här. Om det verkar för svårt att få tag på i Sverige har jag också övervägt att köpa ett par skum-earbuds a lá Comply Ear Tips - men jag skulle mycket hellre köpa något som varar i år istället för ett par månader.

Hon använder ett par Sudio Fem just nu, om det har någon betydelse.
Tack för alla tips och tankar, SC - och god jul!

Om jag förstår dig rätt vill du ha gjutna öronproppar där du kan använda vanliga In-ear-lurar?

Det finns faktiskt några som gör det här i sverige. Jag själv har ett par från Eartech som jag gjorde här i Stockholm. Verkar dock bara finnas här samt en klinik i Göteborg. Jag är väldigt nöjd med mitt par och har inte märkt några skador eller defekter efter ett års användning.

Annars finns det också Bellman som samarbetar med rätt många audionomer. Dock tror jag dom fortfarande använder egen mall för In-ear och fungerar inte med alla vanliga man köper i butik. Lurarna Bellman erbjuder ska inte vara några höjdare heller.

Permalänk
Medlem

@Kenneth: Tack för svar! Eartech verkar ju perfekt, särskilt eftersom vi bor i Göteborg. Hur var processen? Och - vad kostade det hela? Deras hemsida vill att man ska be om offert, men jag förstår inte var prisvariansen skulle komma in.

Permalänk
Benchmaskin 🍞
Skrivet av A_Sham:

@Kenneth: Tack för svar! Eartech verkar ju perfekt, särskilt eftersom vi bor i Göteborg. Hur var processen? Och - vad kostade det hela? Deras hemsida vill att man ska be om offert, men jag förstår inte var prisvariansen skulle komma in.

Det gick ganska fort faktiskt. Man får sitta i en stol samtidigt som dom häller ner gegga i örat. Lite konstigt/obehagligt med tog kanske en minut per öra sen var det klart.

Priset minns jag inte exakt. Har för mig att det var mellan 2-3k någonstans. prisvariansen är ifall du vill ha fler filter/färg eller något annat speciellt.

Permalänk
Medlem

@Kenneth: Super. Skickade iväg ett meddelande till dom, ska se hur det funkar här i Göteborg. Tusen tack!