Qualcomm Snapdragon 865 gör 5G till krav för 2020 års flaggskeppstelefoner

Permalänk
Melding Plague

Qualcomm Snapdragon 865 gör 5G till krav för 2020 års flaggskeppstelefoner

Med 2020 års prestandasystemkrets Snapdragon 865 gör Qualcomm 5G till ett krav för alla flaggskeppstelefoner.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Avstängd

Duktigt att dom kan förbättra så mycket per generation

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk

Jag förstår inte riktigt rubriken..

Annars det är bra att 5G börjar komma. Utbyggnaden går väldigt trögt av många anledningar, en av dessa anledningar är att det finns väldigt få konsumenter som har hårdvara som stöder 5G.
Och då blir det lite pengar in till att bygga ut 5G så att konsumenter ser någon vits med att skaffa en sådan mobil. Men när nu 5G i mobiler blir populärt så kan utvecklingen snabba på.

Undra hur länge det dröjer innan man själv utnyttjar 5G och ser någon vinning med det? Då man är på jobbet eller hemma har man Wifi, så det är när man är ute mitt i centrum och har behov av hög bandbredd.

Permalänk
Medlem

Förvirrande namn för mig... Hexagon 695
Hexa, på en 4+3+1 core?

Intressant lösning dock med 1 riktigt snabb, 3 main cores. Lite så har ju x86 också försökt göra med "golden cores".

Tycker dock 5G var den minst intressanta biten i hela artikeln. Att man ökat effektiviteten, IPC och grafikprestanda, mer cache osv... LPDDR5 stöd.
Sen varför folk är så besatta av att 2Gbit+ nerladdning inte räcker, och måste ha 3Gbit upp... i en telefon kommer jag aldrig fatta. Det mest vettiga i hela denna lineup är:

"Ställt mot föregångaren Cortex-A76 ger detta både ökad prestanda och energieffektivitet på 25 procent."

Det... tack. Absolut viktigaste fördelen öht. 865 vs 855, 25% mer energieffektiv, = längre batteritid när du inte lastar den till max. (Iaf för de som inte ska ladda ner till deras extra NVMe SSD på telefonen )

Skrivet av lillaankan_i_dammen:

...så det är när man är ute mitt i centrum och har behov av hög bandbredd.

Måste ladda ner GTA V och andra stora spel mitt i stan vettu

Permalänk
Lyxfällan 🎮

@lillaankan_i_dammen: vad är det som är oklart med rubriken? Den ska förmedla att 5G blir grundkrav för alla mobiltillverkare som vill använda Snapdragon 865 nästa år. En tillverkare kan välja att bara använda 4G/LTE-delen av X55-modemet, vilket kan vara önskvärt om man inte vill ha den ökade komplexiteten som 5G ställer på radioantennerna, men alla Snapdragon 865-enheter kommer ha kapacitet för 5G på modemsidan.

För Sveriges del kommer 5G inte vara aktuellt på allvar på säkert tre år. PTS har inte ens genomfört auktioner för alla frekvensband än, och så ska operatörerna bygga ut de faktiska 5G-nätverken också. Några kommer komma igång med det under 2020, och under 2021 kanske utbredningen börjar ta sig. Men fram till dess kommer konsumenter inte gå man ur huse för att köpa 5G-telefoner, så när nätverken väl är på plats ska operatörerna inleda kampanjerna för att få folk att investera i 5G-telefoner.

Det är bara min egna spekulativa uppskattning, men jag skulle nog säga att meningsfull utbredning av 5G i Sverige ligger tre år bort ungefär.

Visa signatur

"We're with the press, hired geeks!"
Raoul Duke, Fear n' Loathing in Las Vegas

Permalänk
Lyxfällan 🎮

@Paddanx: Hexagon 695 är ju dock namnet på kretsen för AI och maskininlärning, som kompletterar grafikkretsen, processordelen, bildkretsarna, med mera

Visa signatur

"We're with the press, hired geeks!"
Raoul Duke, Fear n' Loathing in Las Vegas

Permalänk
Medlem
Skrivet av loevet:

@Paddanx: Hexagon 695 är ju dock namnet på kretsen för AI och maskininlärning, som kompletterar grafikkretsen, processordelen, bildkretsarna, med mera

ooouuuhhhh...
Då är jag med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Undra hur länge det dröjer innan man själv utnyttjar 5G och ser någon vinning med det? Då man är på jobbet eller hemma har man Wifi, så det är när man är ute mitt i centrum och har behov av hög bandbredd.

5G har fler fördelar en enbart bandbredd. 4G blir väldigt långsamt när många använder nätet, 5G ska hantera detta mycket bättre så man oftare får förväntad bandbredd. 5G ska mer energieffektivt, uppemot 90% lägre elförbrukning per send byte så det borde påverka batteritid en del. 5G har betydligt lägre latenser, ~10ms vs ~50ms så även det gör att allt blir snabbare.
Tyvärr kommer det ta ett tag innan 5G kommer på bred front i Sverige men det kommer behövas med allt fler uppkopplade enheter som redan idag sänker 4G-nät ibland.

Visa signatur

kill -s SIGCHLD `pidof Kenny`
bash: Oh my god, they killed Kenny
init: You Bastards

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Förvirrande namn för mig... Hexagon 695
Hexa, på en 4+3+1 core?

Intressant lösning dock med 1 riktigt snabb, 3 main cores. Lite så har ju x86 också försökt göra med "golden cores".

Tycker dock 5G var den minst intressanta biten i hela artikeln. Att man ökat effektiviteten, IPC och grafikprestanda, mer cache osv... LPDDR5 stöd.
Sen varför folk är så besatta av att 2Gbit+ nerladdning inte räcker, och måste ha 3Gbit upp... i en telefon kommer jag aldrig fatta. Det mest vettiga i hela denna lineup är:

"Ställt mot föregångaren Cortex-A76 ger detta både ökad prestanda och energieffektivitet på 25 procent."

Det... tack. Absolut viktigaste fördelen öht. 865 vs 855, 25% mer energieffektiv, = längre batteritid när du inte lastar den till max. (Iaf för de som inte ska ladda ner till deras extra NVMe SSD på telefonen )

Måste ladda ner GTA V och andra stora spel mitt i stan vettu

Att man inte ser syftet med hastigheterna idag har helt att göra med avsaknaden av tjänster som använder sig av så pass mycket bandbredd, men hur kan de existera om inget har stöd för dem?

Låt hastigheterna öka så ska du få se på tjänster.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

5G är inte aktuellt på flera år men Qualcomm tvingar telefontillverkarna att köpa kretsar som kommer gå oanvända och fördyrar produkten. Shysst.

Visa signatur

"I maintain nonetheless that a yin-yang dualism can be overcome. With sufficient enlightenment we can give substance to any distinction: mind without body, north without south, pleasure without pain. Remember, enlightenment is a function of willpower, not of physical strength." - Chairman Sheng-ji Yang, Essays on Mind and Matter

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Halogen:

5G är inte aktuellt på flera år men Qualcomm tvingar telefontillverkarna att köpa kretsar som kommer gå oanvända och fördyrar produkten. Shysst.

Tja, 5G minskar latensen med 90% och ökar stabilitet och bandbredd...inget jag skulle vilja missa om jag köpte ny lur idag! Köper man 4G idag lär man ångra sig ren nästa år. Dock lever jag i paradiset Finland där vi inte har datagränser på ~300kr abonnemang, så jag förbrukar runt 900 GB/mån

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Esseboy:

Tja, 5G minskar latensen med 90% och ökar stabilitet och bandbredd...inget jag skulle vilja missa om jag köpte ny lur idag! Köper man 4G idag lär man ångra sig ren nästa år. Dock lever jag i paradiset Finland där vi inte har datagränser på ~300kr abonnemang, så jag förbrukar runt 900 GB/mån

Att läsa sådant gör ju definitivt att man saknar Helsingfors, Sonera har suverän täckning.

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem
Skrivet av Esseboy:

Tja, 5G minskar latensen med 90% och ökar stabilitet och bandbredd...inget jag skulle vilja missa om jag köpte ny lur idag! Köper man 4G idag lär man ångra sig ren nästa år. Dock lever jag i paradiset Finland där vi inte har datagränser på ~300kr abonnemang, så jag förbrukar runt 900 GB/mån

Vafan gör du med ditt abonnemang? Film i 2160p plus flerkanaligt ljud??

Visa signatur

Chassi: Antec GX500 / HDD: WD blue 1TB / SSD: WD Blue 250GB / CPU: R5 3600 @ 4,2 Ghz / GPU: XFX Radeon RX 5600 XT THICC II PRO / Kylning: Wraith Stealth och 3st i chassit 2xpush 1xpull / PSU: Seasonic Core GC 500 / MB: B450A Pro Max / RAM: Corsair Vengance 2x8GB 3200 Mhz / OS: Win10 Home / Mus: Logitech G300 / TB: HP PR1101U / Ljud: Logitech Z906 och Arrogant bastard hurricane / Skärm: BenQ GW2470HE / Macbook late 2006 med Ubuntu /

Permalänk
Avstängd
Skrivet av jeffan97:

Vafan gör du med ditt abonnemang? Film i 2160p plus flerkanaligt ljud??

Youtube i 4k 60p, Imgur, spel, o.s.v. Använder min telefon som modem

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...