Permalänk
Medlem

DAC Hjälp

Har funderat länge på att köpa en bra DAC.

Men har svårt att välja vilken. Vill ha mic ingång och det har inte dom jag har kollat på.
Jag har kollat på dem här.

DAC
Topping d50s
Schiit Modi 3
Khadas Tone Board
NI KOMPLETE AUDIO 2 - har mic in

Men har mer kommit in på att köpa et NI KOMPLETE AUDIO 2 istället. För det har mic ingång.
Tror ni att ljudet är lika bra i KOMPLETE AUDIO 2?

Någon erfaren som har testat KOMPLETE AUDIO 2?

Permalänk
Rekordmedlem

En dac har per i praktiken per definition inte en mikrofoningång för i så fall krävs det ju även en adc och kombinerar man adc och dac i samma enhet har man gjort ett externt ljudkort.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

Du ska nog kolla på Externt Ljudkort mer än DAC. Då som mrqaffe säger så är DAC per definition Digital till Analogt. Inte andra hållet.

Visa signatur

Hayabusa T3 | Venum Elite Evo | UFC Venum Pro Line

Permalänk
Medlem

Om man behöver mic in så kan man alltid kika på Mayflower arc.
https://mayflowerelectronics.com/arc-mk1/

edit: såg att de fanns en mk2 nu: https://mayflowerelectronics.com/mk2-arc/

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@mrqaffe:

En DAC gör samma som ett ljudkort, fast inget ljud in. Men det finns DAC i ett ljudkort också. Så det är samma sak. Så har KOMPLETE AUDIO 2 lika bra ljud som Schiit och topping?

Permalänk
Medlem

Jag har redan idag en hi-fi anläggning kopplad till datorn. Men ljudet från Spotify är så mycket sämre om jag jämför mot vinyl eller CD. Jag gör också egen musik i samma ljud anläggning, Podcast och video redigering.

Permalänk

Se på musik ljudkort ifall du behöver mic.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av WenenOne:

@mrqaffe:

En DAC gör samma som ett ljudkort, fast inget ljud in. Men det finns DAC i ett ljudkort också. Så det är samma sak. Så har KOMPLETE AUDIO 2 lika bra ljud som Schiit och topping?

Jag håller inte med dig för du ändrar på en vedertagen definition, ett ljudkort innehåller en dac men däremot utför en dac inte samma funktioner som ett ljudkort tex så kan en dac inte ta emot en analog signal och omvandla den till digital.
DAC är en akronym för en krets för en specifik funktion och används för enheter som har denna funktion och inte apparater kombinerade med signifikant annorlunda funktioner och speciellt inte om det redan finns vedertagna namn på dessa kombinerade apprater.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Jag håller inte med dig för du ändrar på en vedertagen definition, ett ljudkort innehåller en dac men däremot utför en dac inte samma funktioner som ett ljudkort tex så kan en dac inte ta emot en analog signal och omvandla den till digital.
DAC är en akronym för en krets för en specifik funktion och används för enheter som har denna funktion och inte apparater kombinerade med signifikant annorlunda funktioner och speciellt inte om det redan finns vedertagna namn på dessa kombinerade apprater.

ja, jag håller med. Men kan ett externt ljudkort hänga med i ljud kvalitet jämförelse mot en DAC?
Ska man ha ett ljudkort och en DAC separat?

Permalänk
Skrivet av WenenOne:

ja, jag håller med. Men kan ett externt ljudkort hänga med i ljud kvalitet jämförelse mot en DAC?
Ska man ha ett ljudkort och en DAC separat?

Varför skulle det inte göra det.
Skillnaden ligger i funktion.
Det vi kallar för DAC i vanlig definition används för att spela upp och överföra signal. Medan ljudkort är egentligen till för inspelning som i sin tur har en ad/da omvandling.

Sedan är frågan vilket pris du är ute efter

RME
Focusrite
Presonus

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av WenenOne:

ja, jag håller med. Men kan ett externt ljudkort hänga med i ljud kvalitet jämförelse mot en DAC?
Ska man ha ett ljudkort och en DAC separat?

Det finns enormt bra ljudkort om de får kosta. Jag vet inte vad som är absolut bäst men ett bra studioljudkort är oerhört bra relaterat till verkligheten som är den absoluta referensen så om det finns skillnader mot en renodlad bra dac så lär de vara mycket små, De bästa produkterna inom båda kategorierna är tekniskt så bra att det börjar bli meningslöst att förbättra dem för det är inte tekniken som begränsar utan hörselsinnet.
Tillverkarna försöker ju egentligen inte komma med ljudtekniskt bättre dacar utan komma med "finesser" av olika slag för när Dvd-audio standarden sattes så hade man ju en formatstandard som i praktiken inte har några verkliga begränsningar för egenskaperna på formatet i sig överträffar hörselsinnet och de bästa kretslösningarna är så bra att det inte går att göra dem bättre om de ska fungera i rumstemperatur.
Utvecklingen av dacar har i praktiken nått en punkt då det inte är meningsfullt att driva den vidare om man bara ser på dackretsens tekniska prestanda i sig men kretsarna kring dacen och integrering för att kunna tillverka apparaterna billigare är områden där det går att utveckla mera.

För att komma tillbaka till din egentliga fråga så kan du ju använda ett ljudkort bara för mikrofonen eller välja en lös adc eller använda en usbansluten mikrofon (har en adc inbyggd)

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Skulle rekommendera en mayflower arc 2 eller en mackie big knob

zreviews på Youtube har recenserat båda två. focusrite scarlett 2i2 finns ju också dock, har den en klen förstärk. Kan bli problem med mindre effektiva hörlurar.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Race-sim T300 Ferrari 599XX & playseat challenge
Skärm LG OLED 55C9 Bärbar Dell xps 13 9360 Lur iPhone 7
DAC/AMP Aune x1s Lurar Fidelio x2 & Air Pods

Permalänk
Medlem

Det finns lite skillnad i DACs output levels och brus nivå. Finns en bra sida som testar DACs. Det är den här. www.audiosciencereview.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av WenenOne:

Det finns lite skillnad i DACs output levels och brus nivå. Finns en bra sida som testar DACs. Det är den här. www.audiosciencereview.com

Fast där pratar man ju om hela implementationen med alla kringkomponenter och inte kretsen i sig. Det var ju där som mrqaffe sa att det finns möjlighet att ytterligare förbättra prestanda, medan kretsarna som sådana är så pass bra att det där inte finns så mycket mening att göra dem bättre.

Sedan är det ju frågan om man kan höra en skillnad bara för att man kan mäta den.

I regel är även ganska billiga "studio"-ljudkort bra. Det är väl kanske främst hörlursförstärkaren som de sparar in på i dylika men in- och utgångar brukar oftast ha bra komponenter och prestanda. Vill man ha "state of the art" får man kanske räkna med att det kostar en slant dock.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Noob I am:

Skulle rekommendera en mayflower arc 2 eller en mackie big knob

zreviews på Youtube har recenserat båda två. focusrite scarlett 2i2 finns ju också dock, har den en klen förstärk. Kan bli problem med mindre effektiva hörlurar.

Skickades från m.sweclockers.com

Skrivet av WenenOne:

Det finns lite skillnad i DACs output levels och brus nivå. Finns en bra sida som testar DACs. Det är den här. www.audiosciencereview.com

Dacen har för det mesta en vanlig linjersignal ut och den kan man koppla till en hörlursförstärkare om det är sådana man ska driva, hörlursförstärkare och dac (och ibland försteg) kan också vara integrerade men en dac är inget som brukar vara särskilt lämpligt att driva hörlurar med (varken funktionsmässigt eller elektriskt) utan dacen används för att driva en förstärkare av någon sort.

TS, vad har du för delar idag ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Dacen har för det mesta en vanlig linjersignal ut och den kan man koppla till en hörlursförstärkare om det är sådana man ska driva, hörlursförstärkare och dac (och ibland försteg) kan också vara integrerade men en dac är inget som brukar vara särskilt lämpligt att driva hörlurar med (varken funktionsmässigt eller elektriskt) utan dacen används för att driva en förstärkare av någon sort.

TS, vad har du för delar idag ?

Idag har jag Line6 Guitar port som ljudkort till en HK amp och en Blue yeti mic. Men har börja tycka att ljud är dåligt får Line6 så vill ha något bättre.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av WenenOne:

Idag har jag Line6 Guitar port som ljudkort till en HK amp och en Blue yeti mic. Men har börja tycka att ljud är dåligt får Line6 så vill ha något bättre.

Yetin är ju usbansluten så den har ju eget ljudkort. Vad är det du tycker är dåligt och vad är det för HK förstärkare du har ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Blir nog en Motu M2 ljudkort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Yetin är ju usbansluten så den har ju eget ljudkort. Vad är det du tycker är dåligt och vad är det för HK förstärkare du har ?

Jag har en el-gitarr som jag koppla in i guitar porten. Har en HK980

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av WenenOne:

Har funderat länge på att köpa en bra DAC.

Men har svårt att välja vilken. Vill ha mic ingång och det har inte dom jag har kollat på.
Jag har kollat på dem här.

DAC
Topping d50s
Schiit Modi 3
Khadas Tone Board
NI KOMPLETE AUDIO 2 - har mic in

Men har mer kommit in på att köpa et NI KOMPLETE AUDIO 2 istället. För det har mic ingång.
Tror ni att ljudet är lika bra i KOMPLETE AUDIO 2?

Någon erfaren som har testat KOMPLETE AUDIO 2?

För att endast få bra ljud ut, använd optisk pcm toslink till extern dac, Violectric eller Hegel är riktigt bra

Skickades från m.sweclockers.com