Pcie lanes support, en djungel inför nytt bygge

Permalänk
Medlem

Pcie lanes support, en djungel inför nytt bygge

Hej,

Jag har börjat titta efter att konsolidera där hemma, dels är det mycket prylar och dels så börjar en del saker bli till åren.
Min tanke är att ersätta följande med en enda maskin men blir inte klok på om jag "behöver" gå upp på HEDT eller inte.

* Intel NUC D54250 för diverse saker
* Zyxel 4Bay NAS för lagring av media och sekundär backup
* Server, xeon 1240l v3 med 32gb ECC minnen, lagring av media och ett gäng virtuella maskiner för olika ändamål samt dockers. Kör Unraid.
* Min speldator, 3770k med 1060 gpu.
* Damens speldator med 2600k och 1070 gpu.

Damen och jag sitter väldigt sällan samtidigt vid datorn så tänkte bara ha en speldator.

Min tanke att fortsätta med Unraid i botten och sen ha en virtuell windowsmaskin som spelmaskin där jag delar ut gpu, usbkort osv till den virtuella maskinen.

Jag har sneglat mot Ryzen 3950x (vet att det finns en del problem idag med gpu passthrough och ryzen, men kommer shoppa i vår så hoppas saker är lösta då) och då detta moderkort, Asus Pro WS X570-Ace.

Så för att sammanfatta vad jag tänker stoppa in i min dator:
8st sata HDD (det finns 4 sata portar och sen 1st u.2 mini sas port)
2st m.2 SSD (nvme för virtuella maskiner, den andra som unraid cache)
1st quad nic, pcie x4
1st usb-c controller kort, pcie x4
1st gpu

Nu behöver jag hjälp att tänka

M.2_1 går över på CPUns pcie x4
Pcie x16_1 och _2 går över CPUns pcie x16 i x8/x8 om jag använder båda.

Pcie x16_3 går över chipsets x4.
M.2_2 delar lanes med pcie x4, så om båda portar används kommer M.2_2 gå i x1. Detta går över chipsets x4.
4st sata samt u.2 mini sas (upp till 4 sata) går över chipsets x4.

Så om jag då stoppar en nvme i M.2_1. GPU i x16_1 och quad nic i x16_2 så kommer grafikkort köras i x8, vilket jag har läst mig till typ inte spelar någon roll alls då jag inte kommer köpa 2080ti.

USB-C controller i x16_3 samt en till ssd i m.2_2, 4 diskar i sata portarna och sen ytterliggare 4 diskar i u.2 porten.
Allt detta kommer då att köras på chipsets x4.

Om jag förstått så kommer jag troligtvis inte få några problem alls att köra det jag vill köra över CPUns pcie lanes.
Men däremot så känns det som jag har en massa saker som kommer köras över chipsets 4 pcie lanes. kommer jag få en flaskhals där?

Visa signatur

Jag undrar hur många det är på SweC som kommer att byta till Linux idag… igen...

Permalänk
Inaktiv

Länge leve PLX-chipset 😎
Fler lanes på smalare bussar 😄

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Ingen som har en idé om detta kommer fungera bra utan att gå upp på hedt eller köra intel och plx?

Visa signatur

Jag undrar hur många det är på SweC som kommer att byta till Linux idag… igen...