Permalänk
Medlem

Felsökning på uppkommna frysningar

Hej,

Min dator har börjat frysa till i cirka 5-10 sekunder med cirka 1-2 timmars intervaller under låg load när det kommer till CPU/GPU/RAM.

Det ända jag kommer ihåg att jag gjort på sistone är att jag installerat uppdatering av Win men testat att återgå utan någon lycka, det är inget speciellt jag gör utan detta kan hända i spel eller i desktop/browser.

Det jag har noterat är att CPU spikar till 100% helt plötsligt när den fryser och att ljudet försvinner eller "ilar" och att musen stannar upp så det är nästan som att det är något med mitt OS på SSDn. med crystaldisk har ssdn 97% health men den har ju ett par år på nacken..
Jag har kört minnestest och intels cpu diagnostic tool utan errors eller annat, enda jag hittat i event viewer är lite kernel errors som jag kan länka vid behov, är hyfsat teknisk så borde kunna få fram allt ni vill ha

Det enda jag är lite osäker på är att CPU hoppar ganska mkt i temps och voltage, det kan handlar om helt plötsligt +3-5C och voltage ökar 0.07-0.11V hela tiden med samma load men kan inte supermycket om just CPUer (har dock inte ändrat något för att detta skall uppkomma)

Operativsystem: Microsoft Windows 10 och senaste drivrutinerna
Processor: Intel Core i7 7700K (deliddad)
Processorkylare: Nocca
Moderkort: ASUS strix Z270F GAMING
Minne: 2x8 GB kingston 3000 MHz (KHX3000C15D4/8GX)
Grafikkort: ASUS strix GTX 1080 ti OC gaming
Hårddisk: OCZ-VERTEX4 + 4 HDDs + 1 SSD + 1 M.2
Nätaggregat:Corsair RM850i 850 W
Övrig kylning: 1x120mm + 1x80mm insug och 120mm utblås i lådan
Övriga komponenter: 3 skärmar + tangentbord + mus
Temperaturer: 70-80C processor med full belastning, kring 35-40C i lådan

MvH och tackar på förhand!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Digiboy:

Hej,

Min dator har börjat frysa till i cirka 5-10 sekunder med cirka 1-2 timmars intervaller under låg load när det kommer till CPU/GPU/RAM.

Det ända jag kommer ihåg att jag gjort på sistone är att jag installerat uppdatering av Win men testat att återgå utan någon lycka, det är inget speciellt jag gör utan detta kan hända i spel eller i desktop/browser.

Det jag har noterat är att CPU spikar till 100% helt plötsligt när den fryser och att ljudet försvinner eller "ilar" och att musen stannar upp så det är nästan som att det är något med mitt OS på SSDn. med crystaldisk har ssdn 97% health men den har ju ett par år på nacken..
Jag har kört minnestest och intels cpu diagnostic tool utan errors eller annat, enda jag hittat i event viewer är lite kernel errors som jag kan länka vid behov, är hyfsat teknisk så borde kunna få fram allt ni vill ha

Det enda jag är lite osäker på är att CPU hoppar ganska mkt i temps och voltage, det kan handlar om helt plötsligt +3-5C och voltage ökar 0.07-0.11V hela tiden med samma load men kan inte supermycket om just CPUer (har dock inte ändrat något för att detta skall uppkomma)

Operativsystem: Microsoft Windows 10 och senaste drivrutinerna
Processor: Intel Core i7 7700K (deliddad)
Processorkylare: Nocca
Moderkort: ASUS strix Z270F GAMING
Minne: 2x8 GB kingston 3000 MHz (KHX3000C15D4/8GX)
Grafikkort: ASUS strix GTX 1080 ti OC gaming
Hårddisk: OCZ-VERTEX4 + 4 HDDs + 1 SSD + 1 M.2
Nätaggregat:Corsair RM850i 850 W
Övrig kylning: 1x120mm + 1x80mm insug och 120mm utblås i lådan
Övriga komponenter: 3 skärmar + tangentbord + mus
Temperaturer: 70-80C processor med full belastning, kring 35-40C i lådan

MvH och tackar på förhand!

löstes med en ominstallation av windows, var det sista jag ville göra men funkar nu