Permalänk

Ingen signal

Hej! Har byggt ihop min dator efter alla konstens regler. När jag startar den verkar allt gå igång. Grafikkortet lyser, processorfkäkten snurrar. Men enligt skärmen har jag inte någon signal.
Jag har inte installerat Windows men hade tänkt komma in i bios.

Lista från Komponentkoll: https://komponentkoll.se/bygg/eBAhR/

CPU: AMD Ryzen 5 3600X
GRAFIKKORT: Gigabyte Radeon RX 5700 XT 8GB GAMING OC
CHASSI: Phanteks Eclipse P400A D-RGB Svart
MODERKORT: MSI B450 TOMAHAWK MAX
RAM: Corsair Vengeance RGB PRO 16GB (2x8GB)
SSD: Corsair Force MP510
PSU: Corsair Vengeance 650M 650W 80 Plus Silver

Permalänk

jag har satt grafikkortet i PCI E1.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Edit, den som kommer med lösningen bjuder jag på pizza och öl (eller läsk)!

Permalänk

Kopplar du in skärmen i grafikkortet bara? Så du inte kopplar in den i moderkortet

Visa signatur

PC: AMD FX-8320 @ 4.6GHz, Asus Sabertooth 990FX, 2x 8GB Corsair Dominator Platinum
Sapphire HD7970 Vapor-X GHz Edition, Samsung SSD 840 PROSeries 256GB, 5TB Storage
Ex-PC: AMD Phenom II X3 720 @ 2.8GHz, Gigabyte 790X, 2x 2GB Corsiar XMS2
Sapphire HD4870 512MB, OCZ Vertex 3 128GB, 320GB Storage
TV: LG 42", Raspberry Pi, Xbox360 Slim 250GB, Nintendo Wii /w softmod

Permalänk
Medlem

Standardfrågan: har du kopplat skärmen till grafikkorten o inte till moderkortet?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

AMD 5600X | Gigabyte Aorus Pro (v2) | Asus 970 Strix | G-skill Trident Z 2x8GB @ 3600Mhz | Corsair RM750x | Corsair MP510 480GB | O11 Dynamic (PCMR) | AOC G2460PG | Intel NUC i5 (5th Gen) | Intel NUC i3 (8th Gen) |

Permalänk
Skrivet av Christoffer1989:

Kopplar du in skärmen i grafikkortet bara? Så du inte kopplar in den i moderkortet

Yes, den sitter i DisplayPort på grafikkortet.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Testa uppdatera bios. Vet att mac ska vara för uppdaterat men har läst om folk som inte har får det att fungera out of the box I alla fall.
https://youtu.be/iTkXunUAriE

Testa också med en ram sticka, hjälpte mycket i början när det var massvis med problem.

Vad får du för debugg led?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

B450 Tomahawk 3700X 16gb G.Skill Flare x 860 Evo Noctua DH15 Seasonic focus+ 750W FD Define C Gigabyte RTX 2070 windforce

Permalänk
Medlem

@kallewick: Vilken DisplayPort på grafikkortet kopplade du i kabeln? Hade ett liknande problem nyligen (innan installation av drivrutiner) och märkte att DisplayPort utgången "högst upp" (d.v.s. närmast toppen av grafikkortet, där det i ditt fall finns en Gigabyte LED logga) fungerade.

Testa att stänga av datorn, stänga av bildskärmen, koppla in DisplayPort kabeln i en annan port på grafikkortet och därefter starta datorn samt bildskärmen och hamra på DEL knappen (för att komma in i BIOS).

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk

Det kan vara så att moderkortet saknar stöd för processorn beroende på vilken batch / hur länge moderkortet legat på lager.
Senaste version för ditt moderkorts BIOS finns HÄR.
Testa uppdatera BIOS enligt nedan. Info kommer från manualen för ditt moderkort:

Hjälper inte detta kan du prova boota med ett RAM åt gången.

MVH Emil

Permalänk
Medlem

Jag hade ett liknande problem, där kablarna till GPUn var i men inte hade "klickat" sig fast. För att testa kan du även stoppa in skärmen rätt i moderkortet. Så utesluter du lite andra saker!

Visa signatur

| Stationär: 6900 XT, 5800X3D | Laptop: Asus UX32A | Nas: Synology DS1813+ | Smarthem: Homey |

Permalänk

Nu fick jag upp denna. Vad betyder de

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av kallewick:

Precis det som står. Du har ingen bootbar enhet :). Datorn fungerar! Stoppa in ett installationsmedia och installera operativsystemet.

Permalänk

@kallewick: Det betyder att du ska installera Windows på hårddisken

- Vad gjorde du för att få signal?

Permalänk

@svan_lind89: jag bytte displayport Håller på att ladda ner windows. är det bara att slänga över det på ett usbminne och köra?

Permalänk

@kallewick:
Bara ladda hem: https://www.microsoft.com/sv-se/software-download/windows10
så ska det bara vara att tuta och köra

Permalänk

@svan_lind89: fick inte plats på mitt 8gb minne. Får fixa ett större.

Permalänk
Skrivet av kallewick:

Edit, den som kommer med lösningen bjuder jag på pizza och öl (eller läsk)!

Jag hade också samma problem när jag försökte starta min dator från allra första gången, no signal men du verkar ha fått igång den! Windows 10 får absolut plats på ett 8 GB USB minne.

När kommer du bjuda på pizza :D?

Permalänk
Skrivet av filidutten:

Jag hade också samma problem när jag försökte starta min dator från allra första gången, no signal men du verkar ha fått igång den! Windows 10 får absolut plats på ett 8 GB USB minne.

När kommer du bjuda på pizza :D?

Men inte på fat32. Men när jag kom på de var det inga problem 😇

Skickades från m.sweclockers.com