Första byggda datorn. Moderkort dött??

Permalänk

Första byggda datorn. Moderkort dött??

Jag byggde min första dator idag och det gick långsamt men smidigt. Fick igång windows och testade om allt fungerade och det gjorde det! förutom ramen. Jag tog och valde 3000mhz på ramen(har g.skill 3600mhz cl16 och ramen körde 2133 så jag vill långsamt öka från 3000 vilket var max enligt bios?) och där gick den fungerande datorn. varjegång jag bootar efter det kör gpu fläkten på max och får ingen post. Att tilllägga, har ett x470 asus rog strix - f det finns två oranga lampor en vid ram sticksen och en vid min m.2 ssd. Är det någon som vet hur jag ska fixa datorn?

Permalänk
Redaktion
Praktikant ✨

Testa att nollställa BIOS, det brukar göra susen.

Här en ett bildschema över ditt moderkort. Du ska kortsluta de två metallpinnarna som är markerade med "10" på bilden (det står även CLRTC bredvid dessa om du kikar närmare på ditt moderkort). Enklaste är att använda en skruvmejsel och lägga den mot båda pinnarna samtidigt.

Permalänk
Skrivet av JonasT:

Testa att nollställa BIOS, det brukar göra susen.

Här en ett bildschema över ditt moderkort. Du ska kortsluta de två metallpinnarna som är markerade med "10" på bilden (det står även CLRTC bredvid dessa om du kikar närmare på ditt moderkort). Enklaste är att använda en skruvmejsel och lägga den mot båda pinnarna samtidigt.

Tackar bios nollställningen funkade susen

Skickades från m.sweclockers.com