Nytt grafikkort och datorn har låst sig på boot skärm

Permalänk

Nytt grafikkort och datorn har låst sig på boot skärm

Hej

Jag köpte igår ett begagnat rx 480 8gb, avinstallerade drivrutinerna för ett gtx 760 3gb som suttit något år i maskinen, stängde av datorn, tryckte av nätaggregatet och drog ur strömkablen. Plockade sedan ut gtx 760 3gb och pluggade sedan i mitt rx 480 och startade datorn igen när allt var på plats. Skärmen och allt i datorn gick igång och jag möttes med Asus logga och texten "Please press DEL or F2 to enter UEFI BIOS settings". Väntade en stund men inget hände, jag testade sedan att trycka F2 och Delete men inget hände. Startade om datorn flertal gånger men inget hände, den gick aldrig in i windows och det gick inte att nå BIOS trots att jag tryckte på F2 och delete. Jag bestämmde mig sedan för att ta ut rx kortet och trycka tillbaka mitt gtx 760 3gb, men samma sak hände igen. När jag stratde dator bemöttes jag bara av Asus logga och texten "Please press DEL or F2 to enter UEFI BIOS settings" och det gick fortfarande inte att trycka F2 eller Delete för att komma till BIOS.

Har även prövat med ett annat grafikkort (Gtx 760 1.5 gb) och försökt återstålla moderkortet (Osäker om jag gör detta rätt) men kan inte få datorn att starta med något annat än Asus logga och texten "Please press DEL or F2 to enter UEFI BIOS settings" (och även under dessa förhållandena fungerar det fortfarande inte att trycka F2 eller Delete för att ta sig till BIOS).

Har även prövat rx 480 8gb i en annan dator och i den fungerade grafikkortet perfekt och jag kom direkt in i windows.

Så jag är lite fast och vet inte riktigt vad jag ska göra för att nå BIOS eller Windows.
Någon som har en aning om vad som kan vara fel eller har haft liknade Problem?

Specs:
Grafikkort: Gtx 760 3 gb - Rx 480 8 gb - Gtx 760 1.5 gb
Moderkort: ASUS H81M-E/M51AD
Cpu: i5 4460
Ram: Samsung 2x4 gb ddr3
Hårddisk: Seagate 1 tb
Nätaggregat: Acbel ipower 85 550 500w 80 plus bronze

Permalänk
Medlem

Det första problemet skulle kunna bero på om ditt BIOS var inställt på Legacy BIOS, då flera användare med RX 480 på olika forum skrivit om problem med äldre moderkort som saknar eller inte är inställda på UEFI. Detta kan även lösas genom BIOS-uppdateringar.

Det borde dock ha fungerat när du satte i ditt tidigare grafikkort igen. Det lättaste sättet att försäkra dig om att BIOS är nollställt är att ta ur CMOS-batteriet helt i någon minut.
Men om du nollställt BIOS är risken att Fastboot är aktiverat och därför fungerar inte USB-enheter vid uppstart.

Har du provat den integrerade grafiken? Ibland måste man ta ur det dedikerade grafikkortet helt för att den ska hoppa över till den integrerade grafiken.

Om du skulle få igång datorn igen bör du prova uppdatera BIOS innan du sätter i RX 480 igen.

Permalänk

@dunis90: Jag prövade att ta ut batteriet någon minut men har även gjort detta innan och problemet kvarstår. Men om det är så att usb-enheter låser sig i fastboot läge och fastboot läge aktiveras vid nollställning av BIOS hur ska man då kunna få den att någonsin boota ordentilgt?

Har prövat integerad grafik men aldrig lyckats få någon output på skärmen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheLittlePandaMan:

@dunis90: Jag prövade att ta ut batteriet någon minut men har även gjort detta innan och problemet kvarstår. Men om det är så att usb-enheter låser sig i fastboot läge och fastboot läge aktiveras vid nollställning av BIOS hur ska man då kunna få den att någonsin boota ordentilgt?

Har prövat integerad grafik men aldrig lyckats få någon output på skärmen.

Kontrollera att du har tangentbordet i en vit (usb2) kontakt på baksidan och inte en blå (usb3).

Permalänk

@Ashzala: Har nu prövat alla usb portar på datorn och ingen fungerar.

Permalänk
Medlem

Så den hänger sig på "Please press DEL or F2 to enter UEFI BIOS settings" varje gång?
Detta låter som ett djupare fel; ström eller något felkopplat.
Något annat som händer, typ att den piper. Om inte, har du kopplat "internal speaker" så att den kan ge någon fel kod.

Permalänk

@Stuffe: Ja, varje gång jag startar den hänger den sig på "Please press DEL or F2 to enter UEFI BIOS settings"
Inget annat händer, alla fläktar går igång och hårdiskarna låter. Har ingen internal specker.

Permalänk
Medlem

@TheLittlePandaMan: Synd, för jag tror att den skulle pipa lite. Det är sällan en dator bara stannar under boot utan att starta om, pipa eller klaga med text (t.ex No bootable device found).
Hur många pcie strömkablar har du på din PSU och hur många behöves på kortet?
Om du har flera, testa lite olika.

Permalänk

@Stuffe: Har fyra stycken och det behövs 2 st till mitt gtx 760.
Har nu prövat olika och det gör ingen skillnad, fortfarande samma problem.

Permalänk
Medlem

@TheLittlePandaMan: OK...
Testa detta:
1. Stäng av datorn och dra ur strömkabeln
2. Ta bort BIOS batteriet
3. Håll in power-knappen på framsidan ett tag (detta tar bort den sista strömmen som kan va kvar i systemet.)
4. I med batteriet, strömkabeln och testa att starta.

Testa också att hålla F2 eller DEL nedtryckt redan innan du trycker på power.

Permalänk

@Stuffe: Testade, tyvärr ingen skillnad, prövade även att start med F2 och Delete nedtryckta gjorde inte häller någon skillnad.

Permalänk
Medlem

@TheLittlePandaMan: Testat att vänta 5-10 min efter att du startat?
Även om det nu skulle va så att datorn inte känner av USB tangentbordet så bör den ju kunna boota windows, tycker man...

Kom på en sak, testa att koppla ur alla diskar/ssd/cd/dvd/ och starta.
Kan va så att en disk pajjat och låser systemet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheLittlePandaMan:

@dunis90: Jag prövade att ta ut batteriet någon minut men har även gjort detta innan och problemet kvarstår. Men om det är så att usb-enheter låser sig i fastboot läge och fastboot läge aktiveras vid nollställning av BIOS hur ska man då kunna få den att någonsin boota ordentilgt?

Har prövat integerad grafik men aldrig lyckats få någon output på skärmen.

När man nollställer bios måste ibland något mer tas bort med vad varierar från fall till fall.

Grafikkorten verka funka men jag skulle ändå börja med dom. Är felet kvar tar du bort sånt som inte behövs för att få bild som mus, tangentbord, USB prylar USB kablar, kringutrustning, alla diskar, dvd, kablar till diskar/DVD från moderkortet mm och nollställer bios igen.

Sånt och porten de kopplats till är kända för att orsaka fel. Tangentbord (mus) behöver du förstås koppla in senare när du försöker komma in i bios. Låna tangentbord (mus) att testa med.

Permalänk
Medlem

Se även till att uppdatera BIOS om detta inte är gjort, har ju varit en del system compatability och stability fixes så sent som 2018.

www.asus.com/Motherboards/H81ME/HelpDesk_BIOS/

Visa signatur

🛜🫀: HP ProDesk 400 G3, i5 6500, 8GB DDR4, Intel X520-DA2
🐳🐧: AMD R5 3600 | Google Coral.ai | ASRock X570D4U-2L2T | Silverstone CS381 | 80GB DDR4 | 8 HDD BTRFS RAID1
⌨️🎮: R9 3900X | RTX 2080 LC | Acer XF270HUA | 96GB @ 3200 | MSI X570 MPG G EDGE WIFI | CORSAIR C70
🎞🎶: LG OLED55C8 | Epson TW3200 | Onkyo TX-NR646 | Infinity Reference 61/51 mk2 | Shield TV V2 | minhembio.com

Permalänk

@tuomi @panpo98 @stuffe Okej, har nu prövat att starta och vänta 5-10 min, fungerade inte. Prövat att Starta utan hårddisk, fungerade inte. Prövat att återställa bios utan grafikkort i datorn, fungerade inte. Prövat att återställa bios utan några hårddiskar, grafikkort, usbenheter och usb portar inkopplade i moderkortet, fungerade inte.

Och tyvärr kan jag inte uppdatera bios eftersom jag inte kan komma åt bios.

Tror jag prövar att plocka isär hela dator och bygga ihop den igen.

Permalänk
Medlem

@TheLittlePandaMan: Uppdatering?

Är nyfiken

Permalänk

@Stuffe: Plockade isär datorn och byggde ihop den igen men fick inte ett nytt reslutat. Datorn är fortfarande fast på "Please press DEL or F2 to enter UEFI BIOS settings". Har bara lyckats få texten att bli olika stor genom att använda DVI istället för hdmi.

Riktigt lost på vad jag ska göra.

Permalänk
Medlem

@TheLittlePandaMan: Det jag kan komma fram till är att oavsätt om du kan komma in i BIOS eller inte så SKA systemet fortsätta att boota windows (alt. klaga på att det inte hittar ett bootbart media.) Eftersom att inget händer vid det läget där datorn börjar "läsa in" BIOS-inställningar så tippar jag på att det antingen är;

1. fel på PSU:n, att den inte kan driva datorn när fler komponenter börjar "väckas" och bara hänger sig. (testa med en annat PSU om du har och orkar)

2. BOIS korrupt eller något annat med moderkortet. (testa att byta batteri på moderkortet, har vart med om system som inte kunnat boota för att batteriet varit dött.)

Kan vara så enkelt att det är en ren slump att det uppståd ett större problem just när du testade det nya kortet.

Sucks anyways