Swedbank aktiverar Apple Pay

Permalänk
Avstängd
Skrivet av XPerion:

Anledningen till att banker har dröjt med Apple Pay är att Apple vill ta betalt av bankerna för varje transaktion som görs.
Jämfört med Google Pay och Samsung Pay så tar dom inte betalt.

https://www.svd.se/svalt-intresse-for-it-jattarnas-betaltjans...

Förstås. Men det förklarar inte varför så få har hoppat på Google Pay.

Permalänk
Medlem

Giriga Apple fördröjer tekniken
Gutt Swedbank äntligen hoppat på tåget iaf, även om de viker sig för Apple

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tanax:

Tack för svar! För en oinsatt.. har t.ex. ICA betalterminaler NFC-stöd? Man kan ju blippa kortet men vet inte om det är NFC och därmed stödjer Apple Pay?

Jag har hittills inte stött på en enda ”blipp terminal” där min Apple Pay inte fungerat

Skrivet av XPerion:

Anledningen till att banker har dröjt med Apple Pay är att Apple vill ta betalt av bankerna för varje transaktion som görs.
Jämfört med Google Pay och Samsung Pay så tar dom inte betalt.

https://www.svd.se/svalt-intresse-for-it-jattarnas-betaltjans...

Och det är väl precis samma sak som bankerna gör med, det mesta?
Blev inte så kul när dom fick smaka sin egen medicin.

Permalänk
Medlem

En diskussion som var när jag var på banken för 3 år sen, saker tar tid!

Permalänk
Medlem
Skrivet av ekeljung:

En diskussion som var när jag var på banken för 3 år sen, saker tar tid!

Allt handlar väl om att bankerna inte är nöjda med det ekonomiska, så som jag förstått det?

Permalänk
Medlem

Nu har jag iof inte en Apple-produkt, men har kört med bank & lunch-kort i Samsung pay och nu Google pay.

Dock använder jag det enbart i två fall:
1. När jag faktiskt glömmer plånboken
2. När det inte är någon kö

Det senare fallet är såklart det som påverkar mest. Jag avskyr när något strular och kön bakom eskalerar bortom all rimlighet.
Eller så har man från kassa-sidan inte tryckt fram tillräckligt långt för att det ska gå att blippa, och det känns lite obekvämt att säga "Ursäkta, kan du klicka fram rätt så att jag kan betala med min mobil här", folk fattar enklare om man faktiskt viftar med ett betalkort

Det senare kanske löser sig om jag skulle slå till på en smart-klocka, men de tilltalar mig inte i dagsläget pga batteritider och annat, för det är kanske inte det smidigaste att hala upp en S10 Plus med tillhörande skal och försöka balansera den på betalterminalen, haha!

Men det är ju bara bra att fler hoppar på tåget, så det börjar bli mer vanligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tanax:

Tack för svar! För en oinsatt.. har t.ex. ICA betalterminaler NFC-stöd? Man kan ju blippa kortet men vet inte om det är NFC och därmed stödjer Apple Pay?

Om du kan blippa kortet, så kan du använda Apple Pay. Där det finns blippa loggan kan du använda Apple Pay

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk

@XPerion:

Ja nåt i stil med 0,1-0,3% per betalning tror jag.
Bankerna betalar avgifter till massa andra mellanhänder också, till och med vissa som de kan slopa om de hänger helt digitalt till Google Pay/Apple Pay.
Känns som det sitter massa gråa gubbar på toppen av bankerna som inte orkar krångla med ”nåt som redan fungerar”.

Kan tipsa alla om klarna om eran bank inte har Apple Pay, betalar med klarna som drar från mitt bankkonto, visst tar nån dag extra innan pengarna dras men avgiftsfritt för mig och jag får Apple Pay.

Permalänk
Medlem

Härligt, då kan man göra sig av med sitt Klarna-kort

Permalänk
Medlem
Skrivet av chrisrolex:

jag har en cynisk teori varför SEB har dröjt och de andra bankerna har stegvis börjat erbjuda Apple Pay: De stora bankerna som erbjuder Apple Pay har varit med i kontroverser och för att inte tappa kunder så har de gått med på Apples krav för Apple Pay. Apple tar en liten procentsats av varje transaktion vilket inte gäller för de andra aktörerna.

Det började med Nordea som flyttade sitt huvudkontor till Finland och var först på bollen med Apple Pay, Danske Bank drog in i pengatvättskandalen och några månader senare så började de erbjuda Apple Pay, samma sak med Swedbank. Om det visar sig att SEB och UG:s bevisning stämmer så tror jag att Apple Pay kommer erbjudas inom en snar framtid till SEB:s kunder.

Det är klart att det är så det ser ut. Bankerna vill egentligen att du skall använda en betalningslösning som de kontrollerar helt. Swish är en sådan, och som marknadsföring är det gratis mellan privatpersoner medan det kostar för företag. Visa och Mastercard måste de leva med. Om de aktiverar Apple Pay så går betalningarna den vägen istället för via kreditkortsjättarna, så pengarna på kort sikt är inte problem. Kunderna blir också glada över den ökade bekvämligheten, och deras gamla spionerande på betalningar (som inte längre går att göra med Apple Pay, och sannolikt inte Google’s lösning heller - Samsung’s lösning vet jag inget om) är nog ändå problematiskt i dessa GDPR-tider.

Bekymret för bankerna ät att det öppnar dörren för en konkurrent, och de tycker om sin lilla kartell på den svenska marknaden. Konkurrenterna är internationella banker via lösningar som Apple Card. Reklamplats direkt i mobilens OS är svårslaget. Just nu finns det ju bara i USA, men de etablerar sig säkert på fler ställen om det går bra - och varför skulle inte andra tillverkare göra samma sak? Samsung har redan ett eget kreditkort i Korea.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av JeagerMeisterSWE:

Är SEB-kund så väntar också på Apple Pay från dem. Men jag löste det genom att skaffa Klarna-kortet som är länkat till mitt SEB-konto. Otroligt smidigt!

Skickades från m.sweclockers.com

Jag skaffade för några månader sedan Klarna-kortet för exakt samma anledning som du. Har dock Swedbank så nu har jag inte användning för Klarna alls. Hur som helst... Jag insåg precis efter att jag beställde Klarna-kortet att jag inte riktigt kände för att använda det med Apple Pay till vardags för det tar ju minst 1-2 bankdagar för att transaktioner ska synas på Swedbank-kontot. En riktig dealbreaker enligt min mening.

Behöver ju dock inte bekymra mig om det längre då jag precis kopplade Swedbank med Apple Pay! Tjoho!

Permalänk

@Tanax: överallt där du kan blippa ditt vanliga kort kan du betala med applepay

Permalänk

använder själv Revolut kortet, har apple pay, och kan spara dig en slant när man handlar utomlands pga mycket bättre kurs än bankerna

Permalänk
Medlem

Måste man länka ett kort eller kan man länka sitt konto till apple pay och inte ha något kort alls? Tänker att anledningen att man vill ha detta är för att slippa kortavgiften bland annat? Känns lite onödigt annars på något sätt eller? Visst, smidigt att ta upp telefonen och betala, men går lika snabbt att ta upp kortet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lazygenius7:

använder själv Revolut kortet, har apple pay, och kan spara dig en slant när man handlar utomlands pga mycket bättre kurs än bankerna

Lite märkligt bara att dem inte listar vilken valutakurs dem har _idag_ ?
Eller hittar jag bara inte, försöker jämföra dem mot andra kort (jobbar utomlands men använder typ alltid svenskt eurocard)

Permalänk
Skrivet av Marlowe:

Måste man länka ett kort eller kan man länka sitt konto till apple pay och inte ha något kort alls? Tänker att anledningen att man vill ha detta är för att slippa kortavgiften bland annat? Känns lite onödigt annars på något sätt eller? Visst, smidigt att ta upp telefonen och betala, men går lika snabbt att ta upp kortet.

Det är väl i princip det som är Apple Card? Du kan beställa ett fysiskt kort också om du vill men poängen är att det går att köra utan. Det är dock inte lanserat i Sverige än. (Och får de Svenska bankerna bestämma så dröjer det säkert länge än.) Annars är ju fördelen att ha sina andra kort i Apple Pay att man inte *behöver* ha det fysiska kortet med sig för att kunna betala med det. För mig händer det ibland att jag lämnar kontoret för att äta lunch och inser (för sent) att jag glömt plånboken. Nu när jag har mitt Swedbank-kort i Apple Pay är det inget problem. Så länge jag nu inte också glömmer mobilen...

Jag inbillar mig också att jag kanske slipper att med jämna mellanrum får mina köp nekade eftersom de flesta utgivare av kort med blippfunktion av säkerhetsskäl vill att man skall sätta in kortet och slå koden ibland likförbannat.

Har dock inte testat än. Finns säkert fler fördelar.

PS. Borde väl också funka alldeles utmärkt för millenials som i princip aldrig lägger ifrån sig mobilen. Eller knappt ens sliter blicken från den. Det är bara att sträcka fram handen mobilen redan ändå befinner sig i. Klart och betalt!

Visa signatur

||Wintel PC|3*Mac mini|Xbox One S|Synology DS918+||

Permalänk
Medlem

Grymt smidigt! Använt klockan som en tok i diverse butiker, taxibilar och maskiner. Funkar perfa!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@Matezon: De har ingen "dagskurs" för att du får live-omvandling. Tryck på växla och välj valuta för att se kursen just nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Uww:

Härligt, då kan man göra sig av med sitt Klarna-kort

Ansökte om ett Klarnakort i somras, dels för att slippa valutapåslag helt men Apple Pay var också en fin bonus (särskilt då Swedbank inte erbjöd det).

Apple Pay verkar dock bara funka på Swedbanks "kontokort" och deras eget Mastercard Kreditkort går det inte att aktivera på. Då 90% av de köp vi gör går på det gemensamma kreditkortet så får man nog ta med sig "plånboken" en bra tid framöver.

Edit: Iofs kanske det går att skaffa ett till kontokort som man kopplar till ett gemensamt konto?

Permalänk

I andra länder har Apple pay varit igång 3-4 år, men bra att det är på gång iaf

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av ziltharon:

I andra länder har Apple pay varit igång 3-4 år, men bra att det är på gång iaf

Skickades från m.sweclockers.com

Apple pay har varit igång här med ett bra tag, men inte med alla banker. Samma i andra länder, alla banker har inte stöd.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av mpat:

Det är klart att det är så det ser ut. Bankerna vill egentligen att du skall använda en betalningslösning som de kontrollerar helt. Swish är en sådan, och som marknadsföring är det gratis mellan privatpersoner medan det kostar för företag. Visa och Mastercard måste de leva med. Om de aktiverar Apple Pay så går betalningarna den vägen istället för via kreditkortsjättarna, så pengarna på kort sikt är inte problem. Kunderna blir också glada över den ökade bekvämligheten, och deras gamla spionerande på betalningar (som inte längre går att göra med Apple Pay, och sannolikt inte Google’s lösning heller - Samsung’s lösning vet jag inget om) är nog ändå problematiskt i dessa GDPR-tider.

Bekymret för bankerna ät att det öppnar dörren för en konkurrent, och de tycker om sin lilla kartell på den svenska marknaden. Konkurrenterna är internationella banker via lösningar som Apple Card. Reklamplats direkt i mobilens OS är svårslaget. Just nu finns det ju bara i USA, men de etablerar sig säkert på fler ställen om det går bra - och varför skulle inte andra tillverkare göra samma sak? Samsung har redan ett eget kreditkort i Korea.

Skickades från m.sweclockers.com

Ett par felaktigheter i detta inlägg som jag gärna vill förtydliga så att folk inte får fel information.

För det första, även om en bank väljer att aktivera Apple Pay så går fortfarande samtliga betalningar genom kreditkortsjättarna - VISA och Mastercard det är alltså ingen skillnad om du använder de såkallade OEM-lösningar (Samsung Pay, Google Pay, Apple Pay) eller om du använder ditt vanliga plastkort. Det är fortfarande i grunden ett Mastercard eller VISA-kort i botten av lösningen.

För det andra, så ser banken fortfarande samtliga transaktioner som sker, då det fortfarande sker genom ditt vanliga kort, det enda som händer när du aktiverar Apple pay (eller övriga) är att ditt kort som du har tokeniseras och får ett unikt kortnummer som är kopplat till en viss enhet, delvis för att höja säkerheten mot skimning och delvis för det är dit industrin går mot för tillfället.

Den största skillnaden mellan dessa lösningar är dock att Apple kräver betalt för varje transaktion av banken, vilket Google Pay och Samsung Pay inte kräver, då dessutom marginalen på korttransaktioner är så pass låg idag så är bankerna väldigt tveksamma att tillåta någon att ta en del av den marginalen (vi snackar ungefär 0.3% i "fee" som bankerna får per transaktion). Så ur ett rent business perspektiv så är Apple Pay en förlustaffär för de bankerna som kör det idag, lägg där till att Apple kräver onödigt lång certifieringsprocess samt även har en extremt lång implementationsprocess så tar det tid för banker att implementera det, vilket även det kostar pengar, ett vanligt Apple Pay projekt tar allt mellan 9 månader - 2 år, beroende på om banken har gjort tidigare nödvändiga implementationer som krävs. Det är inte så enkelt som att klicka på en knapp hos Apple för att aktivera Apple Pay för den banken.

Visa signatur

AMD Ryzen R7 3800X | ASUS ROG STRIX X570-F GAMING | Corsair Vengence LPX 32GB 3200MHz | Fractal Design Meshify S2 | Fractal Design Celsius S36 | ASUS GeForce RTX 2080 Ti | Corsair Force MP600 1TB + Sandisk Ultra II SSD 480 GB + Western Digital Red 3 TB |