Vill du vara del av diskussionerna i forumet, ställa frågor eller hjälpa andra? Registrera dig här!

Swedbank aktiverar Apple Pay

Swedbank aktiverar Apple Pay

Två månader efter att Swedbank meddelade att det var på gång låter banken nu kunder aktivera mobila betalningar via Apple Pay.

Läs hela artikeln här

Swedbank har väl svårt att hålla kvar kunderna efter de senaste skandalerna, men ett steg i rätt riktning. Hoppas fler följer efter!

Hoppas handelsbanken kommer med Gpay snart. Nu kör jag samsung men har ju inte möjlighet att byta heller

Skrivet av Blomkungen:

Hoppas handelsbanken kommer med Gpay snart. Nu kör jag samsung men har ju inte möjlighet att byta heller

Hej. Vill också ha Applepay till Handelsbanken

Skickades från m.sweclockers.com

Funkade fint att lägga in kortet.
Om nu bara SEB kunde få tummen ur med SAS-kortet också.

Skrivet av Json_81:

Funkade fint att lägga in kortet.
Om nu bara SEB kunde få tummen ur med SAS-kortet också.

Kan inte annat än hålla med här, överväger själv att byta kort då jag börjar tröttna på SEB...

Amex / SAS fungerar ju.
Själv sitter jag å väntar på att Eurocard skall komma igång.

Finns de nån översikt om vart AP fungerar nu och vilka banker som är anslutna?

Tänkte på detta senast igår när jag ställde in min Apple Watch. Skönt att jag bara behövde vänta en dag 🤣

Vilka butiker stödjer Apple Pay idag? Jag har haft det länge iom att Nordea var bland dom första ut med det men har typ aldrig sett det i butik?

Skrivet av Tanax:

Vilka butiker stödjer Apple Pay idag? Jag har haft det länge iom att Nordea var bland dom första ut med det men har typ aldrig sett det i butik?

Alla butiker som stödjer NFC/Blipp betalning med kort fungerar Apple Pay hos. Samma sak med Google Pay.

Skrivet av Tanax:

Är det inte NFC? Dvs, alla butiker med NFC bör stödja vilket är i princip alla. Jag har inte iPhone i nuläget så har inte koll på den sidan för tillfället faktiskt så ovan kan ju absolut vara fel!

Edit: Jag var inte först på den såg jag.

Swedbanks app är helt värdelös. Den kräver administrativa rättigheter på mobilen och godkänner inte grafiskt lösenord.

Skrivet av Tanax:

De flesta butiker och restauranger i STHLM utom bensinmackarna (dom jag varit på). Har knappt använt kortet sedan Nordea införde stöd för Apple Pay. Smidigt som f-n.

Stack hemifrån utan min Watch som legat på laddning under natten. Är det nån som vet ifall man behöver köra Face ID på telefonen i Apple Pay först innan man använder klockan att betala med? Isåfall är det ju meningslöst att ens installera appen på klockan tänker jag.

Skrivet av Harbls:

Stack hemifrån utan min Watch som legat på laddning under natten. Är det nån som vet ifall man behöver köra Face ID på telefonen i Apple Pay först innan man använder klockan att betala med? Isåfall är det ju meningslöst att ens installera appen på klockan tänker jag.

Varje gång du sätter på dig klockan så låser du först upp klockan med din kod, sedan är det bara att dubbelklicka på den lilla knappen på sidan så aktiveras Apple-Pay.

@Harbls: Jag kör på min Apple Watch med mitt Nordea kort och den nöjer sig med att klockan är upplåst, med andra ord sålänge du haft den på armen sedan du låste upp din telefon sist så fungerar det att betala utan problem.

Skrivet av Blomkungen:

Handelsbanken ligger hopplöst efter. Man pratar om säkerhet och yada yada när samtliga andra banker redan har någon form av NFC-lösning. Detta i kombination med massa annat strul har fått mig att på allvar fundera över att byta bank till 2020.

Borde det inte heta "NFC Pay" istället för Apple/Google Pay?

Tar emot lite att byta till Swedbank iom alla skandaler, men de kanske har vidtagit åtgärder så det är lite mer seriöst nu?

Skrivet av Matezon:

Amex / SAS fungerar ju.

Jo, men långt ifrån alla butiker tar Amex.

Skrivet av Fatmajk:

Borde det inte heta "NFC Pay" istället för Apple/Google Pay?

Tycker jag inte. Det är ju olika apps som utvecklats av olika företag. Hade det varit en app som varit exakt samma på alla os så hade det kunnat kallas NFC Pay.

Skrivet av JHL:

Kan inte annat än hålla med här, överväger själv att byta kort då jag börjar tröttna på SEB...

jag har en cynisk teori varför SEB har dröjt och de andra bankerna har stegvis börjat erbjuda Apple Pay: De stora bankerna som erbjuder Apple Pay har varit med i kontroverser och för att inte tappa kunder så har de gått med på Apples krav för Apple Pay. Apple tar en liten procentsats av varje transaktion vilket inte gäller för de andra aktörerna.

Det började med Nordea som flyttade sitt huvudkontor till Finland och var först på bollen med Apple Pay, Danske Bank drog in i pengatvättskandalen och några månader senare så började de erbjuda Apple Pay, samma sak med Swedbank. Om det visar sig att SEB och UG:s bevisning stämmer så tror jag att Apple Pay kommer erbjudas inom en snar framtid till SEB:s kunder.

Senast redigerat 2019-12-04 18:56
Skrivet av chrisrolex:

jag har en cynisk teori varför SEB har dröjt och de andra bankerna har stegvis börjat erbjuda Apple Pay: De stora bankerna som erbjuder Apple Pay har varit med i kontroverser och för att inte tappa kunder så har de gått med på Apples krav för Apple Pay.

Det började med Nordea som flyttade sitt huvudkontor till Finland och var först på bollen med Apple Pay, Danske Bank drog in i pengatvättskandalen och några månader så började erbjuda Apple Pay, samma sak med Swedbank. Om det visar sig att SEB och UG:s bevisning stämmer så kommer Apple Pay erbjudas ganska snart till SEB:s kunder.

Ligger säkert något i det du säger. Så då hoppas vi på SEB inom någon månad. Har liksom allt där, orka byta bank.

Skrivet av chrisrolex:

jag har en cynisk teori varför SEB har dröjt och de andra bankerna har stegvis börjat erbjuda Apple Pay: De stora bankerna som erbjuder Apple Pay har varit med i kontroverser och för att inte tappa kunder så har de gått med på Apples krav för Apple Pay.

Det började med Nordea som flyttade sitt huvudkontor till Finland och var först på bollen med Apple Pay, Danske Bank drog in i pengatvättskandalen och några månader så började erbjuda Apple Pay, samma sak med Swedbank. Om det visar sig att SEB och UG:s bevisning stämmer så kommer Apple Pay erbjudas ganska snart till SEB:s kunder.

Kan stämma, samtidigt har ju SEB varit inblandad i en del skandaler på sistone också. Lite förvånad att de har landat i Samsung Pay dock, det känns som om SEB är lite snobbiga i allmänhet och då borde de väl satsat på Apple som typ BMW och Porsche gör i sina bilar och så. Å andra sidan stöder de Triwa Tapster... skumt.

Jag har haft SEB hela livet och orkar inte riktigt byta heller. Får se om de breddar sig lite.

Vill gärna se Apple Card i Sverige. Lär dock dröja tyvärr.

Väntar fortfarande på att länsförsäkringar ska skaffa apple pay.

Är SEB-kund så väntar också på Apple Pay från dem. Men jag löste det genom att skaffa Klarna-kortet som är länkat till mitt SEB-konto. Otroligt smidigt!

Vore intressant att se hur avtalen väl sluts med dom som hoppar på.
Har Swedbank slutat tjura eller fick dom en bättre deal tillslut?

Tvivlar tyvärr på att SEB kommer lösa detta.

Skrivet av jnsson:

Alla butiker som stödjer NFC/Blipp betalning med kort fungerar Apple Pay hos. Samma sak med Google Pay.

Skrivet av Forsgren:

Är det inte NFC? Dvs, alla butiker med NFC bör stödja vilket är i princip alla. Jag har inte iPhone i nuläget så har inte koll på den sidan för tillfället faktiskt så ovan kan ju absolut vara fel!

Edit: Jag var inte först på den såg jag.

Skrivet av Dr.Mabuse:

De flesta butiker och restauranger i STHLM utom bensinmackarna (dom jag varit på). Har knappt använt kortet sedan Nordea införde stöd för Apple Pay. Smidigt som f-n.

Tack för svar! För en oinsatt.. har t.ex. ICA betalterminaler NFC-stöd? Man kan ju blippa kortet men vet inte om det är NFC och därmed stödjer Apple Pay?

Anledningen till att banker har dröjt med Apple Pay är att Apple vill ta betalt av bankerna för varje transaktion som görs.
Jämfört med Google Pay och Samsung Pay så tar dom inte betalt.

https://www.svd.se/svalt-intresse-for-it-jattarnas-betaltjans...