Byta ut "ljudet" i en knapphögtalare

Permalänk
Medlem

Byta ut "ljudet" i en knapphögtalare

Hallå!

Jag har en fundering på en rolig idé och undrar om det är någon kunnig som kan berätta hur svår den är att genomföra.

Det finns ju kläder, mössor, ryggsäckar m.m med inbyggda små högtalare i sig. Vissa med bluetooth och vissa med ett enkelt knapptryck med en förinställd sång i, som den här.

https://www.coolstuff.se/Sjungande-och-Dansande-Tomteluva/156...

Nu är min fråga om det skulle vara möjligt att på något sätt byta ut den förinställda "låten" med något annat, alltså att man kan trycka på knappen och spela något man har lagt in själv. Hur tar man sig "in" där låten ligger lagrad.

Tack på förhand.

Permalänk
Skrivet av Mossannn:

Nu är min fråga om det skulle vara möjligt att på något sätt byta ut den förinställda "låten" med något annat, alltså att man kan trycka på knappen och spela något man har lagt in själv. Hur tar man sig "in" där låten ligger lagrad.

Alla sådana där sjungade grattiskort och annat som jag har sett har varit för kostnadsoptimerade för att kunna modifieras, vanligtvis är det bara en batterihållare, en piezohögtalare och en COB.
Det finns lite dyrare kort med inbyggd mikrofon och möjlighet att ta emot samplingar.
Och det går naturligtvis att bygga något av ett knappcellsbatteri, en mikrokontroller och en liten högtalare.

Permalänk
Medlem

@Hieronymus Bosch: Okej! Tack så mycket för ett väldigt bra svar. Får kanske bli så att jag bygger en själv och sätter i en tomteluva