Val av budget hemmabioreceiver eARC och 5.1

Permalänk
Medlem

Val av budget hemmabioreceiver eARC och 5.1

Hej jag har nu gett mig in i träsket med hemmabio och vill införskaffa en hemmabioreceiver.

Jag vill helst koppla mina enheter direkt till tvn. För att få detta att fungera måste jag tydligen ha eARC om jag har förstått det hela rätt. På flera av hemmabioreciverna jag har kollat på står det att stöd kommer via senare mjukvareuppdatering. Hur bra är tillverkarna på att leva upp till sitt löfte om stöd i framtiden?

Är det bara att införskaffa billigaste? Eller är det någon märkvärdig skillnad i ljudkvalitet på en som kostar 4000 eller 6000 kr? Bryr mig inte om funktioner som Spotify connect FM eller internetradio. Kommer att lyssna på mycket musik i 2.1 eller 2.0 vilket inte borde vara något problem om jag har förstått det rätt?
Uppskattar rekommendationer på någon hemmabioreceiver som skulle passa mig 😊.

De produkterna jag har nu.
• LG C9 55 tum
• Frontar Klipsch RP160m
• Surroundhögtalarna är mina gamla högtalare som följde med min CD spelare JVC UX-g650. Förstod från denna video att det inte är så viktigt att matcha vad man har där framme och vid sidorna.
• Dator med GTX980 men kommer skaffa gpu med 2.1 för 4k 120hz när det kommer till marknad.
• Aune x1s hörlurs dac/amp med RCA ut. Kanske låter bättre att använda denna briljanta dac vid musiklyssnande.

Vad jag troligtvis kommer införskaffa i framtiden
• Nästa generations konsol eller en blue-ray spelare.
• En subwoofer ifall att det behövs.
• Centerhögtalare troligtvis leta begagnad Klipsch RP-250C

En trevlig bonus skulle vara ifall man skulle kunna använda LG magic remote som följer med tv:n för att sätt på och stänga receivern samt sänka och höja ljudet.
Rummet är 50 kubikmeter eller 20 kvadratmeter.

Sedan en sista fråga, jag behöver 10 meter sladd till surroundhögtalarna som kommer gå jämte cat 5e kablar och lite strömkablar skulle denna fungera bra? Supra Jentech SKY 1.6.

Visa signatur

Race-sim T300 Ferrari 599XX & playseat challenge
Skärm LG OLED 55C9 Bärbar Dell xps 13 9360 Lur iPhone 7
DAC/AMP Aune x1s Lurar Fidelio x2 & Air Pods

Permalänk
Medlem

Vanlig arc tillåter dig att höja sänka ljud, samt stänga av och på recivern. eARC behövs för att kunna skicka dolby atmos signaler från tv. Om du vill utnyttja ett 5.1.4 system ex. Ja det är skillnad i ljud mellan olika prisklasser.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

E2160 @ 3,2 , scyte infinity, p35 ds3, 4gb corsair 800mhz, Sapphire 5850 1gb. Intel x-25 V 40gb, 1x western digital black. /laptop amd x2 2.2ghz 3gb 5730.

Permalänk
Medlem

@Mäki: Tack så mycket för ditt svar, hade helt missat det.

Efter en del informationssökande har jag hittat Denon AVR-X1600H och Marantz NR1710, jag har hört och läst att Klipsch och Marantz ska låta bra ihop. Dock tror jag inte Marantzen låter till räckligt mycket bättre än Denonen för att motivera 220 euro mer.

Visa signatur

Race-sim T300 Ferrari 599XX & playseat challenge
Skärm LG OLED 55C9 Bärbar Dell xps 13 9360 Lur iPhone 7
DAC/AMP Aune x1s Lurar Fidelio x2 & Air Pods

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Mäki:

Vanlig arc tillåter dig att höja sänka ljud, samt stänga av och på recivern. eARC behövs för att kunna skicka dolby atmos signaler från tv. Om du vill utnyttja ett 5.1.4 system ex. Ja det är skillnad i ljud mellan olika prisklasser.

Skickades från m.sweclockers.com

Du blandar nog ihop earc med hdmi cec https://en.wikipedia.org/wiki/Consumer_Electronics_Control
Cec är det som används för styra apparater via en annan.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Noob I am:

@Mäki: Tack så mycket för ditt svar, hade helt missat det.

Efter en del informationssökande har jag hittat Denon AVR-X1600H och Marantz NR1710, jag har hört och läst att Klipsch och Marantz ska låta bra ihop. Dock tror jag inte Marantzen låter till räckligt mycket bättre än Denonen för att motivera 220 euro mer.

Har en Denon i X-serien och är mycket nöjd med den (tror det är X1000). Har kopplat Apple TV - Denon - Äldre Sony TV och alla apparaterna pratar med varandra via HDMI. Oavsett vilken jag startar så startar allt, oavsett vilken fjärrkontroll jag ändrar ljudet på så ändras ljudet på Denonen, osv. Mycket smidigt och bra ljud.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem

@giplet: Din X1000 är väl troligtvis 6 år gammal i och med att N:ett i X1N00 ökar för varje generation. Då teknik brukar blir bättre med tiden så borde en X1600 fungera alldeles utmärk för mig.

Nu behöver jag bara veta vilka kablar och banankontakter jag ska köpa. Tar mer än gärna emot rekommendationer.

Visa signatur

Race-sim T300 Ferrari 599XX & playseat challenge
Skärm LG OLED 55C9 Bärbar Dell xps 13 9360 Lur iPhone 7
DAC/AMP Aune x1s Lurar Fidelio x2 & Air Pods

Permalänk
Medlem
Skrivet av Noob I am:

@giplet: Din X1000 är väl troligtvis 6 år gammal i och med att N:ett i X1N00 ökar för varje generation. Då teknik brukar blir bättre med tiden så borde en X1600 fungera alldeles utmärk för mig.

Nu behöver jag bara veta vilka kablar och banankontakter jag ska köpa. Tar mer än gärna emot rekommendationer.

Banankontakter är något du igentligen inte behöver, då de inte tillför mer än att det blir lättare att ta ut och sätta i kablarna i grejerna om du behöver göra det ofta.

När jag köppte mitt system i sommras så letade jag mycket information om banankontakter.
De för säjer det blir bättre kontaktyta då du har mer kontaktyta och det ser proffsigt ut.
De imot säjer att man får sämre ljud då det blir mer kontaktytor som ljudet moste ta sig igenom som kan ska störningar och de kostar onödigt mycket.
Och de flästa övriga säjer att det inte gör någon skilnad alls. I alla fall inte för gräjer typ under sex sifriga belopp.
Skälv valde jag utan. För min Marantz sr6013 och Klipsch Refrens högtalare.
Fast det är ju helt upp till dig om du vill ha eller ej

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Dator: HP Pavilion och Lenovo Legion. Konsol: Playstation
Tv: LG Oled. Ljud: Marantz surroundförstärkare, Klipsch Reference högtalare och basskickers.