Tyvärr, iallafall runt mitt område, så anlitar budbee nästan bara klåpare, har bara fungerat någon enstaka gång. Folk som röker i bilen så paketet luktar extremt mycket rök(vissa är faktiskt luktallergiker), ett paket som lämnas framför dörren till ladan bredvid huset(lär er att läsa husnumret och lär er vanligt vett som att folk inte normalt sett bor i en liten hästlada utan ringklocka, utan husnummer och med fönster som har stålgaller över, seriöst?) och ofta när det väl fungerar så tycker dom det är roligt att ställa paketet så du slår till det med dörren när du öppnar den, för det är o så svårt att fatta att man inte ska placera paketet PRECIS framför dörren utan på sidan av. Finns också klassiker som att ta bild på garaget och ställa paketet där som om det vore huset och att ringa för att man inte "kommer in" när grinden är stängd trots att det bara är att putta på den för att öppna.
Men med den normalt sett snabba kvällsleveransen som man får när man beställer "samma dag" leverans om något skickas från närheten, så brukar jag acceptera såna fel och se det som acceptabelt så länge som jag får det leveransalternativet utan extra kostnad. Alla är vi väl lite otåliga av oss att få nya prylar även om servicen är dålig.
Men nu är jag grymt trött på dom. Köpte några paket från inet p.g.a. black week/black friday reor. Det första beställdes 04:00am på torsdagen förra veckan och kom på fredagen, det är ok även om det inte är samma dag, kan tänka mig en fördröjning som det p.g.a. black week. Men jag beställde 3st saker till från inet sent på fredagen som packades och skickades mellan sen söndag och innan 8:00am på måndagen, men har nu inga uppdateringar överhuvudtaget från budbee mer än att det är hämtat 8:15 på måndagen. Realistiskt så borde jag ha fått leveransen iallafall på tisdagen eller senast igår på onsdagen, men jag har fortfarande inte hört något från dom överhuvudtaget nu, och det finns inga statusuppdateringar alls.
Som jämförelse så har jag under den här tiden brukat postnord, schenker, ups och best transport, alla med bra resultat även under black friday/mardrömsveckan. Med schenker kom paketet fram inom 2 dagar, med best transport tog det 1 dag, med ups tog det 3 dagar(paketet var från danmark) och med postnord så skickade dom paketet 17:40 på black friday och det kom fram på lördagen, sen var tyvärr varan defekt så jag skickade tillbaka den med postnord i tisdags kl 14:30 och paketet kom fram 10:10 till butiken i onsdags, mindre än en dag igen. När postnord är långt mycket mer effektivt och snabbare än ett hemleveransföretag vars affärsmodell bygger runt att erbjuda snabbaste frakten på marknaden och endagsleveranser så vet man att något gått förjäkligt snett.
Black week/black friday är absolut ingen ursäkt för dom här extrema förseningarna och klantmisstagen, det är något fraktföretag förbereder sig för, anställer extrapersonal och ökar arbetstiderna för att inte hela systemet ska stannas upp med såna här problem, gör man inte det så är företaget inte seriöst nog, att det är felsorterat låter som en standardursäkt som dom rabblar upp när saker inte går som det ska även om felet säkerligen ligger med något annat.
Så, definitivt ett fraktföretag jag kommer undvika hädanefter när det är något av värde eller som behöver levereras pålitligt. Även om det är något mindre som jag måste ha snabbt så kommer jag inte välja budbee om det inte är gratis. Nu ska vi se hur många dagar det tar innan jag får det jag skulle ha fått i tisdags eller senast igår. Blir förvånad om grejerna kommer fram imorgon, säkert att man får dom först någon gång nästa vecka. Skamlöst dåligt att man inte ens får någon uppdatering när det försenas så här mycket.
Men vem vet, kanske är bättre om man inte bor där jag gör? Kanske har otur och avdelningen runt haninge/västerhaninge är en av dom sämsta? Har beställt säkert 30+ paket med budbee som fraktalternativ och av dom så har bara 3-4 varit såpass bra att jag inte har något som inte ska hända att klaga på. 10-20% bra leveranser är inte direkt bra statistik.
Sen att jag inte kan kontakta kundtjänst utan att skicka mail(lär ta tid innan man får svar och kommer inte kunna förvänta mig att få det svaret jag vill ha när man inte kan prata med dom direkt, blir bara copy-paste svar) gör inte mitt intryck av dom bättre.
Ångrar mig otroligt mycket att jag inte valde ett vanligt fraktalternativ, tänkte att budbee skulle vara snabbare än t.ex. postnord, är grymt besviken, hade jag valt postnord hade jag fått grejerna senast igår...