Renovera Rör-radio, vintage. Tips ? OBS Varning till modemanvändare, stora bilder ;) ;) ;)

Permalänk
Medlem

Renovera Rör-radio, vintage. Tips ? OBS Varning till modemanvändare, stora bilder ;) ;) ;)

Har en äldre rör-radio, fungerande, men kanske inte så bra som jag vill, den svajar lite och glappar lite, känns lite allmänt trött.

Den är faktiskt försedd med FM-mottagare upp till 90nånting Mhz. Så den tar inte in så mycket reklam-radio.
Apparaten är ganska fin att se på och har väldigt fint ljud, så jag vill gärna bevara den ett tag till.

Har läst och sett videor om problemet med gamla kretsar försedda med rör, kondingarna tar slut, börjar leda och bränner ut rören och eventuellt andra komponenter också när de går i graven. Alltså bör man byta kondingarna om man vill att det ska hålla i längden.

Vissa kondingar ser väldigt mysko ut, minst sagt...

Röd ruta, ett par kondingar i någon form av rör, har jäst ur kapsling, ser inte krya ut, några rifa e-lyter (?), troligen inte dagsfärska heller.

Blå ruta, vad är detta för typ av kondensator ? Bör jag byta även dessa kanske ?

Här är lite mer kondingar av den bruna sorten, som blåa rutan i bilden innan, är dessa benägna att åldras på samma vis ?

Motstånden, de bruna cylindriska, är de dessa som är kolmotstånd och som tenderar att vandra iväg med tiden, bytes förebyggande eller bara mäta upp ? De lindade motstånden borde klara sig bättre ?

En stor elektrolyt, eller två i samma burk, borde gå att ersätta genom att sätta två stycken under chassit istället och bara klippa benen ?

Röd ruta, några andra kondingar, typ ? Bytes ?

Selenlikriktare, kan jag ersätta den med en vanlig brygga rakt av ?

Har fått för mig att dessa kan börja brinna lite spontant när de blir gamla och tråkiga, eller ska jag fortsätta köra på den ?

Lite trevlig trim-info.

Har tyvärr inte utrustning för att trimma in detta själv.. Har dock tillgång till oscilloskop. Men ingen frekvensgenerator.

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Vila i frid
Skrivet av Karaff:

Har tyvärr inte utrustning för att trimma in detta själv.. Har dock tillgång till oscilloskop. Men ingen frekvensgenerator.

Kjell.com har en billig fm-sändare man stoppar in i cigarettuttaget där du kan modulera via USB-pinne eller 3,5mm plugg.

Kolfilmsresistorer byts med fördel till nyare (eller metallfilm för lägre brus).

Vad gällande kondensatorer, lytar bör man nog byta till högkvalitativa. Likaså om man hittar några papperskondingar (med tjära i ändarna) där keramiska och plastfilm är att föredra.

Byt så lite som möjligt, bara där det är absolut nödvändigt.

/han som jobbat 24 år i AGA/SRA/Sonab gamla fabrik i Gävle - då Ericsson Radio Systems.

Permalänk
Medlem

@hasenfrasen:

Tack för tipsen.

Vad är de bruna ingjutna kondingarna av för typ?

Bra tips det där med FM sändare. Tyvärr hade jag även behövt komma ner på LV, MV och KV. AM bandet alltså. Hmm..

Den vita plasten som sitter för att sprida ljuset bakom nålem har också krympt, detta resulterar i att den är ojämn och stökig, det stör nålens färd. Funderar på om jag kunde byta ut det mot något annat material. Det är något tunt och flexibelt plastmaterial.

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Vila i frid

De bruna är 100uF 1500 volt och förmodligen papperskondingar isolerade med tjära.

ebay är källan för beggade och nya instrument "rf signal generator". Förslagsvis https://www.ebay.co.uk/itm/0-5MHz-470MHz-RF-Signal-Generator-...

Permalänk
Medlem
Skrivet av hasenfrasen:

De bruna är 100uF 1500 volt och förmodligen papperskondingar isolerade med tjära.

ebay är källan för beggade och nya instrument "rf signal generator". Förslagsvis https://www.ebay.co.uk/itm/0-5MHz-470MHz-RF-Signal-Generator-...

De där 1500V kondingarna är snarare 100nF, inte 100uF. (0.1 mFd = 0.1 mikrofarad)

Förutom elektrolyterna så är de bruna kondingarna som det står WIMA på misstänkta, de var ofta trasiga i äldre TV-apparater när man höll på med sånt.

Förslag är att skaffa en kapacitansmätare för att kolla kondingarna, beteckningarna var inte så standardiserade på den tiden. Sen om TS kan hitta ett schema o kolla spänningar så behöver TS inte byta så många.

Permalänk
Medlem

Selenlikriktare byter du mot kisel som är mycket bättre. Frekvensområdet är lätt att utöka till 108Mhz. Även lätt att fixa afc (automatisk fininställning) mha av kapacistansdiod som som tar felspänning från FM-demodulatorn. Enkelt att jobba med gamla apparater. Idag är det hopplöst!
Radion är tillverkad efter vecka 25 år 1956!
Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd

Finns säkert fler som är bra, men här är ett par kanaler jag spontant kommer på som förklarar detta lättfattligt men på djupet om hur du skall göra.

Ron Soyland

Mr Carlson's Lab

(Mica kondensatorer och liknande behöver man oftast inte byta, kondensatorer med borsyra, vaxat papper isolering, mm (edit, moderna elektrolytkondensatorer blir också dåliga med tiden) (dvs de typer som är vanligast i gamla radiomottagare) brukar däremot ofta bli dåliga över tid, Ron förklarar detdär bättre än jag skulle göra underhand i några av filmerna, om du ser på hur han gör så förklarar han hur du beräknar värdet på ersättningskluster och liknande av standard bulk kondensatorer.)

Du behöver förmodligen också göra rent vridkondensatorn för frekvenstuning vredet. (Ron förklarar också detta i några av filmerna, det är dock väldigt enkelt).

Samt se över att spolarna är hela inuti chassiet, en del var det typ 0,25 mm och liknande kalldragen koppartråd, så den kan ha gått av, vilket orsakar störningar.

Det är troligen ett diodrör (likriktar rör) i din apparat om den är såpass gammal att den använder triodrör och liknande, är den senare kan den för visso innehålla en selenlikriktare men det är mindre vanligt, vanligast var faktiskt ett litet diodrör långt in på början av 60 talet hos många tillverkare.

Långa filmer kanske men det är upplagt som att man sitter med och lyssnar och ser på medan han lagar apparaterna och visar vad allt han gör sitter och vad det är han gör.

Edit, jag såg nu på bilderna att det är en relativt sentida apparat, tänk på att kisellikriktare inte ger samma outputkarrakteristik som en selenlikriktare så att man kan behöva justera någon resistor ibland om man byter den rakt av, men bör inte vara några större svårigheter.

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Medlem

Vill bara börja med att tacka för alla era grymma svar !

Sweclockers är ett forum man kan luta sig tillbaka och lita på ..!

Har en del olika projekt att stå i just nu men denna radio kommer få ta sin lilla tid och bli föremål för uppmärksamhet vid stunder här och var.

Skrivet av hasenfrasen:

De bruna är 100uF 1500 volt och förmodligen papperskondingar isolerade med tjära.

ebay är källan för beggade och nya instrument "rf signal generator". Förslagsvis https://www.ebay.co.uk/itm/0-5MHz-470MHz-RF-Signal-Generator-...

Har lite mycket att stå i just nu men en bekant kanske ska rensa ut på sin arbetsplats och skickade lite bilder och där tycktes skymta något som såg ut att vara en RF signalgenerator, ska hålla lite kik åt det hållet.

Skrivet av SAFA:

De där 1500V kondingarna är snarare 100nF, inte 100uF. (0.1 mFd = 0.1 mikrofarad)

Förutom elektrolyterna så är de bruna kondingarna som det står WIMA på misstänkta, de var ofta trasiga i äldre TV-apparater när man höll på med sånt.

Förslag är att skaffa en kapacitansmätare för att kolla kondingarna, beteckningarna var inte så standardiserade på den tiden. Sen om TS kan hitta ett schema o kolla spänningar så behöver TS inte byta så många.

Det jag fått som tips via nätet (Carlsons lab) är att kondingar är luriga då de kan få motståndseffekt och börja leda ström även om de verkar rätt ok i övrigt, vilket just i rörkretsar innebär problem.

Skrivet av Irre:

Selenlikriktare byter du mot kisel som är mycket bättre. Frekvensområdet är lätt att utöka till 108Mhz. Även lätt att fixa afc (automatisk fininställning) mha av kapacistansdiod som som tar felspänning från FM-demodulatorn. Enkelt att jobba med gamla apparater. Idag är det hopplöst!
Radion är tillverkad efter vecka 25 år 1956!
Skickades från m.sweclockers.com

Nu kommer du med massa intressanta saker här, risken är att jag avkräver dig på mer fakta

Hur fungerar det när man utökar frekvensområdet ? Kommer radions skala att förskjutas så den täcker in större frekvens eller vad ?
Vad är det man modifierar ?

AFC ? Kapacistansdiod ? Utveckla gärna

Skrivet av Mizzarrogh:

Finns säkert fler som är bra, men här är ett par kanaler jag spontant kommer på som förklarar detta lättfattligt men på djupet om hur du skall göra.

Ron Soyland

Mr Carlson's Lab

(Mica kondensatorer och liknande behöver man oftast inte byta, kondensatorer med borsyra, vaxat papper isolering, mm (edit, moderna elektrolytkondensatorer blir också dåliga med tiden) (dvs de typer som är vanligast i gamla radiomottagare) brukar däremot ofta bli dåliga över tid, Ron förklarar detdär bättre än jag skulle göra underhand i några av filmerna, om du ser på hur han gör så förklarar han hur du beräknar värdet på ersättningskluster och liknande av standard bulk kondensatorer.)

Du behöver förmodligen också göra rent vridkondensatorn för frekvenstuning vredet. (Ron förklarar också detta i några av filmerna, det är dock väldigt enkelt).

Samt se över att spolarna är hela inuti chassiet, en del var det typ 0,25 mm och liknande kalldragen koppartråd, så den kan ha gått av, vilket orsakar störningar.

Det är troligen ett diodrör (likriktar rör) i din apparat om den är såpass gammal att den använder triodrör och liknande, är den senare kan den för visso innehålla en selenlikriktare men det är mindre vanligt, vanligast var faktiskt ett litet diodrör långt in på början av 60 talet hos många tillverkare.

Långa filmer kanske men det är upplagt som att man sitter med och lyssnar och ser på medan han lagar apparaterna och visar vad allt han gör sitter och vad det är han gör.

Edit, jag såg nu på bilderna att det är en relativt sentida apparat, tänk på att kisellikriktare inte ger samma outputkarrakteristik som en selenlikriktare så att man kan behöva justera någon resistor ibland om man byter den rakt av, men bör inte vara några större svårigheter.

Hur ter sig skillnaden mellan selen och kisel när det handlar om att likrikta, är inte avsikten att (med hjälp av kondensatorerna) få en någorlunda rippelfri likspänning att jobba med i apparaten ? Eller tänder selendioderna annorlunda på sinuskurvan menar du ?

Har kollat lite på Carlsons Lab och han är helt fantastisk och en inspirationskälla till att jag faktiskt börjat renovera denna radio, dels för funktionen men också för att bevara den vid liv i många år framöver. Hade jag inte fått vetskap i att rör-apparater dödas genom att köras med dassiga kondingar hade jag nog kört vidare med denna apparat tills den magiska röken rymt.
Dessutom är han såpass behaglig att lyssna på att vissa klipp fungerar för att kunna somna på kvällen, man sövs sakta men säkert av den rösten när man är riktigt trött

Ska spana in ditt andra tips också, stort tack.

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Karaff:

Vill bara börja med att tacka för alla era grymma svar !

Sweclockers är ett forum man kan luta sig tillbaka och lita på ..!

Har en del olika projekt att stå i just nu men denna radio kommer få ta sin lilla tid och bli föremål för uppmärksamhet vid stunder här och var.

Har lite mycket att stå i just nu men en bekant kanske ska rensa ut på sin arbetsplats och skickade lite bilder och där tycktes skymta något som såg ut att vara en RF signalgenerator, ska hålla lite kik åt det hållet.

Det jag fått som tips via nätet (Carlsons lab) är att kondingar är luriga då de kan få motståndseffekt och börja leda ström även om de verkar rätt ok i övrigt, vilket just i rörkretsar innebär problem.

Nu kommer du med massa intressanta saker här, risken är att jag avkräver dig på mer fakta

Hur fungerar det när man utökar frekvensområdet ? Kommer radions skala att förskjutas så den täcker in större frekvens eller vad ?
Vad är det man modifierar ?

AFC ? Kapacistansdiod ? Utveckla gärna

Hur ter sig skillnaden mellan selen och kisel när det handlar om att likrikta, är inte avsikten att (med hjälp av kondensatorerna) få en någorlunda rippelfri likspänning att jobba med i apparaten ? Eller tänder selendioderna annorlunda på sinuskurvan menar du ?

Har kollat lite på Carlsons Lab och han är helt fantastisk och en inspirationskälla till att jag faktiskt börjat renovera denna radio, dels för funktionen men också för att bevara den vid liv i många år framöver. Hade jag inte fått vetskap i att rör-apparater dödas genom att köras med dassiga kondingar hade jag nog kört vidare med denna apparat tills den magiska röken rymt.
Dessutom är han såpass behaglig att lyssna på att vissa klipp fungerar för att kunna somna på kvällen, man sövs sakta men säkert av den rösten när man är riktigt trött

Ska spana in ditt andra tips också, stort tack.

Angående gamla kondensatorer så bör du som sagt också titta på Ron Soylands senste videor där han fyller i några bitar.

Nu gör jag inte anspråk på att besitta kunskaper i närheten av personer som hasenfrasen, men angående likriktaren så
Hittade en urgammal tråd på EF om detta:
https://elektronikforumet.com/forum/viewtopic.php?f=2&t=82645

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Medlem
Skrivet av Karaff:

Vill bara börja med att tacka för alla era grymma svar !

Sweclockers är ett forum man kan luta sig tillbaka och lita på ..!

Det jag fått som tips via nätet (Carlsons lab) är att kondingar är luriga då de kan få motståndseffekt och börja leda ström även om de verkar rätt ok i övrigt, vilket just i rörkretsar innebär problem.

Har du elektrolytkondensatorer som inte varit spänningssatta på länge så kan de behöva formeras innan man lägger på full spänning. (se tex https://www.qsl.net/g3oou/reform.html )
Gör man inte det utan lägger på full spänning direkt så kan läckströmmar göra att den går sönder och drar med sig annat. Vill man se serie/parallell resistans på en kondensator så rekommenderas en LCR mätare. En bra kan kosta runt 10.000:- ny, har sett det finns multimetrar för runt 1000-lappen som ska klara det men vet inte hur bra de är, så försök låna av nån som har. Elektrolyter torkar också så deras interna serieresistans går upp och kapacitansen ner med tiden vilket försämrar filterverkan.

Är det gamla papper/film-kondensatorer blir det oftast kortslutning i dem när de går sönder, modernare självläkande filmkondesatorer tappar däremot i kapacitans så en 1uF kondensator kanske bara är på hälften av sitt nominella värde när den är slut.

Skrivet av Karaff:

Nu kommer du med massa intressanta saker här, risken är att jag avkräver dig på mer fakta

Hur fungerar det när man utökar frekvensområdet ? Kommer radions skala att förskjutas så den täcker in större frekvens eller vad ?
Vad är det man modifierar ?

AFC ? Kapacistansdiod ? Utveckla gärna

AFC = AutomaticFrequecyControl. Alla dioder har en kapacitans som beror av backspänningen över dem, på en kapacitansdiod så har man optimerat just den egenskapen. Så man kan tänka på den som en vridkondensator där man ställer in kapacitansen genom att lägga på lagom backspänning över dioden. Om man i en FM-mottagare sätter en kapacitansdiod parallellt med avstämningen av lokaloscillatorn och sen tar signal från demodulatorkretsen som man låter styra kapacitansdioden kan man få mottagare att låsa på radiostationen. Det gör det enklare att ställa in rätt station samt kompenserar för om lokaloscillatorn driver lite i frekvens.

Skrivet av Karaff:

Hur ter sig skillnaden mellan selen och kisel när det handlar om att likrikta, är inte avsikten att (med hjälp av kondensatorerna) få en någorlunda rippelfri likspänning att jobba med i apparaten ? Eller tänder selendioderna annorlunda på sinuskurvan menar du ?

Har kollat lite på Carlsons Lab och han är helt fantastisk och en inspirationskälla till att jag faktiskt börjat renovera denna radio, dels för funktionen men också för att bevara den vid liv i många år framöver. Hade jag inte fått vetskap i att rör-apparater dödas genom att köras med dassiga kondingar hade jag nog kört vidare med denna apparat tills den magiska röken rymt.
Dessutom är han såpass behaglig att lyssna på att vissa klipp fungerar för att kunna somna på kvällen, man sövs sakta men säkert av den rösten när man är riktigt trött

Ska spana in ditt andra tips också, stort tack.

En selenlikriktare är generellt mycket sämre som likriktare än en kisel-likriktare men har man utnyttjat det konstruktionen är det inte säkert det går att byta rakt av. Ibland kan en kiseldiod med lämpligt valt seriemotstånd vara bra som ersättare av en selenlikriktare.

Se gärna https://en.wikipedia.org/wiki/Selenium_rectifier

Permalänk
Medlem

AFC automatic frequency control. Kapacitansdioder ändrar kapacitans med spänningen. Ur en FM-demodulator kan man få ut en likspänning som är exakt noll när frekvensen är rätt inställd. Om inte får man en negativ eller positiv spänning beroende på avvikelsen. Själv satte jag helt enkelt en voltmeter med nollan på mitten i min radio. Då såg man enkelt när frekvensen var rätt inställd.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Härligt att se.

Skickades från m.sweclockers.com