Dolby Atmos, överskattat?

Permalänk
Medlem

Dolby Atmos, överskattat?

Hej!

Köpte en LG OLED65B9 i helgen och då vill jag naturligtvis koppla in min A/V. Idag har jag en Marantz SR-6005 (1080p) som försteg till mitt Vincent SP-331, Marantzen stöder inte Dolby Atmos. Om jag kör en Optisk kabel från TVn alternativt datorn, kommer de ljudformat som stöds av min Marantz kunna köras via den optiska kabeln såvida källan kör dessa, såsom DTS HD Master etc? (Förstår att nyare format som Dolby Atmos inte kan köras).

Är Dolby Atmos överskattat eller är det värt för mig att skaffa en mer modern A/V receiver? Funderat lite på Yamaha RX-v685 som jag då också kan köra 4K med.

Lyssnar mycket på musik också, kommer det vara någon skillnad på min nuvarande A/V och Yamahan (båda i ett Pure Direct läge där man inte applicerar Audyssey eller Yamahas YPAO)? Min nuvarande är specad till 110w @ 8ohm medan Yamahan är speced till 90w @8ohm, tänker på min center samt bakhögtalare om de kommer lida mycket med en skillnad på 20w?

Visa signatur

| AMD Athlon XP 2500+@10x225 | ABIT AN7 | SLK947U | Zalman ZM-F2 92 MM | 2x256MB OCZ EL DDR PC-3200 Platinum Limited Edition BH-6 (2-2-2-11) 1x512MB winmos Speed Premium PC-3200 512MB winbond BH-5| PowerColor 9800 Pro @ 425,25/688,5 MHZ VGPU/VDDR | Seagate Barracuda 7200.7 160GB S-ATA/150 8MB cache 7200RPM, Hitachi 7K250 250GB 7200RPM 8MB P-ATA, Seagate Barracuda 250GB 7200.8 P-ATA | SB Audigy 2 | NEC 3520A | Dell Ultrasharp 2005FPW Flat Panel Monitor |

Permalänk
Medlem

Du kommer inte märka någon skillnad i kvaliteten.

Den stora skillnaden med Dolby Atmos är hur det hanterar surroundljud. Tidigare så har receivern tryckt ut traditionellt 5.1-ljud t.ex. En kanal är "höger bak" och då måste högtalaren stå bak på höger sida. Med Dolby Atmos så trycker receivern ut "3D-ljud" och du kan placera en högtalare var du vill. Ovanifrån, under, bakom, framför, sidor, vinklar - alla placeringar du kan tänka dig. Så länge du berättar för receivern var högtalaren står så kommer "rätt ljud" ut ur högtalaren.

Det är alltså huvudsakligen för att förhöja upplevelsen av surroundljud. Men om du står i uppgraderingstankar och ska ha en 4K-kompatibel receiver så ta en med Atmos också, men jag tycker inte du ska uppgradera bara för Atmos.

Visa signatur

'Three things are infinite. The universe, human stupidity and Winrars trial period.' - Albert Einstein

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zachtionman:

Du kommer inte märka någon skillnad i kvaliteten.

Den stora skillnaden med Dolby Atmos är hur det hanterar surroundljud. Tidigare så har receivern tryckt ut traditionellt 5.1-ljud t.ex. En kanal är "höger bak" och då måste högtalaren stå bak på höger sida. Med Dolby Atmos så trycker receivern ut "3D-ljud" och du kan placera en högtalare var du vill. Ovanifrån, under, bakom, framför, sidor, vinklar - alla placeringar du kan tänka dig. Så länge du berättar för receivern var högtalaren står så kommer "rätt ljud" ut ur högtalaren.

Det är alltså huvudsakligen för att förhöja upplevelsen av surroundljud. Men om du står i uppgraderingstankar och ska ha en 4K-kompatibel receiver så ta en med Atmos också, men jag tycker inte du ska uppgradera bara för Atmos.

Jag förstår, min tanke nu är att snåla lite - strunta i att koppla i datorn via A/V som jag gjorde innan och istället använda mig av TV:ns inbyggda appar (Netflix osv.) samt direkt från datorn via HDMI, och sedan ut via optiskt från TV:n. Detta bör väl fungera okej om jag inte är petig med nya surroundformat men de gamla bör den skicka vidare som stöds av min nuvarande A/V via optisk kabel?

Visa signatur

| AMD Athlon XP 2500+@10x225 | ABIT AN7 | SLK947U | Zalman ZM-F2 92 MM | 2x256MB OCZ EL DDR PC-3200 Platinum Limited Edition BH-6 (2-2-2-11) 1x512MB winmos Speed Premium PC-3200 512MB winbond BH-5| PowerColor 9800 Pro @ 425,25/688,5 MHZ VGPU/VDDR | Seagate Barracuda 7200.7 160GB S-ATA/150 8MB cache 7200RPM, Hitachi 7K250 250GB 7200RPM 8MB P-ATA, Seagate Barracuda 250GB 7200.8 P-ATA | SB Audigy 2 | NEC 3520A | Dell Ultrasharp 2005FPW Flat Panel Monitor |

Permalänk
Medlem
Skrivet av -SaLZa-:

Hej!

Köpte en LG OLED65B9 i helgen och då vill jag naturligtvis koppla in min A/V. Idag har jag en Marantz SR-6005 (1080p) som försteg till mitt Vincent SP-331, Marantzen stöder inte Dolby Atmos. Om jag kör en Optisk kabel från TVn alternativt datorn, kommer de ljudformat som stöds av min Marantz kunna köras via den optiska kabeln såvida källan kör dessa, såsom DTS HD Master etc? (Förstår att nyare format som Dolby Atmos inte kan köras).

Är Dolby Atmos överskattat eller är det värt för mig att skaffa en mer modern A/V receiver? Funderat lite på Yamaha RX-v685 som jag då också kan köra 4K med.

Lyssnar mycket på musik också, kommer det vara någon skillnad på min nuvarande A/V och Yamahan (båda i ett Pure Direct läge där man inte applicerar Audyssey eller Yamahas YPAO)? Min nuvarande är specad till 110w @ 8ohm medan Yamahan är speced till 90w @8ohm, tänker på min center samt bakhögtalare om de kommer lida mycket med en skillnad på 20w?

Tänk på att du antagligen kommer begränsa vilka format du kan köra rejält om du kör optisk (SPDIF) då det bara klarar två kanaler PCM (eller äldre bitstreamade format som klarar sig på den bandbredden, alltså typ bara vanlig dolby D och DTS). Tror inte ens Dolby D+ fungerar. Använd HDMI arc ut från TV:n för att transportera ljudet till förstärkaren.

Permalänk
Medlem

Optisk är också begränsat i vilka format som kan skickas, varför inte använda ARC?

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av sKRUVARN:

Tänk på att du antagligen kommer begränsa vilka format du kan köra rejält om du kör optisk (SPDIF) då det bara klarar två kanaler PCM (eller äldre bitstreamade format som klarar sig på den bandbredden, alltså typ bara vanlig dolby D och DTS). Tror inte ens Dolby D+ fungerar. Använd HDMI arc ut från TV:n för att transportera ljudet till förstärkaren.

Skrivet av Json_81:

Optisk är också begränsat i vilka format som kan skickas, varför inte använda ARC?

"Audio Return Channel, or ARC, uses a single HDMI connection to send audio from a TV to the sound bar or AV receiver."

https://www.cnet.com/news/what-is-audio-return-channel-arc/

Snyggt! Ser ju ut som att detta är ännu bättre än optiskt med tanke på kompatibilitet med formaten - blir att testa detta!

Tackar!

Visa signatur

| AMD Athlon XP 2500+@10x225 | ABIT AN7 | SLK947U | Zalman ZM-F2 92 MM | 2x256MB OCZ EL DDR PC-3200 Platinum Limited Edition BH-6 (2-2-2-11) 1x512MB winmos Speed Premium PC-3200 512MB winbond BH-5| PowerColor 9800 Pro @ 425,25/688,5 MHZ VGPU/VDDR | Seagate Barracuda 7200.7 160GB S-ATA/150 8MB cache 7200RPM, Hitachi 7K250 250GB 7200RPM 8MB P-ATA, Seagate Barracuda 250GB 7200.8 P-ATA | SB Audigy 2 | NEC 3520A | Dell Ultrasharp 2005FPW Flat Panel Monitor |

Permalänk
Medlem

Vill minnas att EARC krävs för Dolby Atmos. Någon som har bättre koll på detta?

Visa signatur

Dator: ASUS Prime 470x PRO - AMD 5800X3D - MSI RTX 2070 ARMOR OC - EVGA SuperNova G3 650W - Fractal Design Define R5 - Noctua NH-D15 - ASUS Xonar DGX. Kringutrustning: Corsair M65 Pro - Qpad MK-90 - Sennheiser 350 SE. ASUS MG279Q.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jink:

Vill minnas att EARC krävs för Dolby Atmos. Någon som har bättre koll på detta?

Ja, det verkar stämma.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem

Jag trodde inte att jag skulle märka någon skillnad på DTS/DD5.1 och DD+ (Dolby Digital Plus), men jag tycker ta mig fan att redan DD+ låter mycket bättre (renare och mer?). Sedan är ju DTS-HD och Dolby TrueHD ännu mer najs, men där är det säkert en hel del placebo (eller?) haha.

Inte hunnit testa Dolby Atmos ännu, likt dig behöver jag en ny receiver för det. För jag antar att man tappar "3D" ljudet om man decodar ljudet i mediaspelaren och skickar en PCM-stream till receivern?

Visa signatur

Gaming: Playstation 5 | Server: FreeBSD | Core i5-3570k | Fractal Design Define C | Corsair 16GB RAM | HTPC: RPi5 | LibreElec | Chromecast | Laptop: MacBook Air M1 2020 | Phone: iPhone 13 Mini | AP: Ubiquity Unifi | Router: Vanilla FreeBSD + Packet Filter FW

Permalänk
Skrivet av Jink:

Vill minnas att EARC krävs för Dolby Atmos. Någon som har bättre koll på detta?

Skrivet av Json_81:

Ja, det verkar stämma.

nja har man en mediaspelare som spelar upp Atmos TrueHD, tex Nvidia Shield eller liknade och har den kopplad till tex en soundbar eller förstärkare med stöd för Atmos TrueHD så behövs ej eARC.

Visa signatur

GAMING
XV252QF 390Hz|NR200P|SF750|ROG STRIX B650E-I|RYZEN 7800X3D|DOMINATOR TITANIUM RGB EXPO 32GB|RTX 4090|990 PRO 2TB|PLAYSTATION 5
MEDIA
SHIELD TV PRO|OLED77S90C|HW-Q995C

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gilgamesh:

nja har man en mediaspelare som spelar upp Atmos TrueHD, tex Nvidia Shield eller liknade och har den kopplad till tex en soundbar eller förstärkare med stöd för Atmos TrueHD så behövs ej eARC.

Helt korrekt! Jag menade mest om man som OP funderade på att köra TV:ns inbyggad appar (Netflix etc).
Såvitt jag vet så är då enda sättet att förmedla ljudsignalerna via EARC.

För att svara på första inlägget i tråden så skulle jag säga att jag tycker att Dolby Atmos känns värt, utan att faktiskt ha provat det.
Jag är just nu lite smått på jakt efter en förstärkare som stöder Atmos och EARC (framtidssäkert), men behöver även en mediaspelare som tar både HDR och Atmos (Xbox One X kanske?).

Visa signatur

Dator: ASUS Prime 470x PRO - AMD 5800X3D - MSI RTX 2070 ARMOR OC - EVGA SuperNova G3 650W - Fractal Design Define R5 - Noctua NH-D15 - ASUS Xonar DGX. Kringutrustning: Corsair M65 Pro - Qpad MK-90 - Sennheiser 350 SE. ASUS MG279Q.

Permalänk
Medlem

Fick jag välja mellan en film med HDR och en film med Atmos hade jag valt Atmos alla dagar i veckan. Och då har jag inte direkt några high end prylar dessutom är mina två takhögtalare endast takriktade och hemmabyggda.. (jag är ej händig) 😋
Skillnad är det! Man kan dessutom vara snål, det går att få en reciever med stöd för 5.2.2 för omkring 3500kr.
Hade jag haft råd (eller tillåtelse från min bättre hälft??) hade jag köpt en Marantz SR6012 under förra veckan när den kostade strax över 8000kr

Visa signatur

#1: Z370N ITX | i7 8700k | GTX 1080 | 32GiB
#2: P8Z77-M pro | i7 3770k | GTX 1050ti | 16GiB

Server: Z370-G | i5 8600T | 64GiB | UnRAID 6.9.2 | 130TB
Smartphone: Samsung Z Flip 5 | Android 13 | Shure SE535

Permalänk
Medlem
Skrivet av LudvigLindell:

Fick jag välja mellan en film med HDR och en film med Atmos hade jag valt Atmos alla dagar i veckan. Och då har jag inte direkt några high end prylar dessutom är mina två takhögtalare endast takriktade och hemmabyggda.. (jag är ej händig) 😋
Skillnad är det! Man kan dessutom vara snål, det går att få en reciever med stöd för 5.2.2 för omkring 3500kr.
Hade jag haft råd (eller tillåtelse från min bättre hälft??) hade jag köpt en Marantz SR6012 under förra veckan när den kostade strax över 8000kr

En bättre fråga är ju hur du lyckades få godkänt av din andra hälft att ens skaffa ytterligare högtalare! Måste säga att jag är rätt avundsjuk!

Visa signatur

Dator: ASUS Prime 470x PRO - AMD 5800X3D - MSI RTX 2070 ARMOR OC - EVGA SuperNova G3 650W - Fractal Design Define R5 - Noctua NH-D15 - ASUS Xonar DGX. Kringutrustning: Corsair M65 Pro - Qpad MK-90 - Sennheiser 350 SE. ASUS MG279Q.

Permalänk
Skrivet av Jink:

Helt korrekt! Jag menade mest om man som OP funderade på att köra TV:ns inbyggad appar (Netflix etc).
Såvitt jag vet så är då enda sättet att förmedla ljudsignalerna via EARC.

För att svara på första inlägget i tråden så skulle jag säga att jag tycker att Dolby Atmos känns värt, utan att faktiskt ha provat det.
Jag är just nu lite smått på jakt efter en förstärkare som stöder Atmos och EARC (framtidssäkert), men behöver även en mediaspelare som tar både HDR och Atmos (Xbox One X kanske?).

nja fel där också, Netflix kör komprimerat Atmos (DD+) så räcker med vanlig ARC, det är alltså lossless ljud som kräver eARC.

Visa signatur

GAMING
XV252QF 390Hz|NR200P|SF750|ROG STRIX B650E-I|RYZEN 7800X3D|DOMINATOR TITANIUM RGB EXPO 32GB|RTX 4090|990 PRO 2TB|PLAYSTATION 5
MEDIA
SHIELD TV PRO|OLED77S90C|HW-Q995C

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zachtionman:

Du kommer inte märka någon skillnad i kvaliteten.

Den stora skillnaden med Dolby Atmos är hur det hanterar surroundljud. Tidigare så har receivern tryckt ut traditionellt 5.1-ljud t.ex. En kanal är "höger bak" och då måste högtalaren stå bak på höger sida. Med Dolby Atmos så trycker receivern ut "3D-ljud" och du kan placera en högtalare var du vill. Ovanifrån, under, bakom, framför, sidor, vinklar - alla placeringar du kan tänka dig. Så länge du berättar för receivern var högtalaren står så kommer "rätt ljud" ut ur högtalaren.

Det är alltså huvudsakligen för att förhöja upplevelsen av surroundljud. Men om du står i uppgraderingstankar och ska ha en 4K-kompatibel receiver så ta en med Atmos också, men jag tycker inte du ska uppgradera bara för Atmos.

Det där stämmer inte. Det är DTS:X som åtminstone enlige de själva klarar av det oavsett högtalarplacering. Dolby har ganska strikta riktlinjer kring högtalarplaceringar för att få ut det mesta av Atmos.

Personligen tycker jag Atmos är helt okej, men någon wow-upplevelse har jag inte fått ännu av någon titel jag lyssnat på förutom de demonstrationsspår som finns på demodiskarna. Ljudteknikerna håller nog fortfarande på att trimma in ljudmixen för den bästa upplevelsen men många atmos-spår än så länge nyttjar inte takhögtalarna speciellt mycket. Bäst är nog John Wick-filmerna samt nyaste Mission Impossible.

Visa signatur

Chassi: Phanteks P600S | Mobo: MSI Z-690 Edge Wifi DDR4 | RAM: 32GB | GPU: ASUS TUF Gaming GeForce RTX 4090 OC | CPU: Intel i7 12700K | Kylning: Phanteks Glacier One 360MP HALOS | SSD: Samsung 980 Pro 1TB + 970 Evo 2TB | HDD: 8TB+4TB WD Red/Blue intern + 500GB WD extern | PSU: ASUS Rog Strix 1000W | Skärm: Samsung 75Q95T (TV)

Permalänk
Medlem
Skrivet av -SaLZa-:

"Audio Return Channel, or ARC, uses a single HDMI connection to send audio from a TV to the sound bar or AV receiver."

https://www.cnet.com/news/what-is-audio-return-channel-arc/

Snyggt! Ser ju ut som att detta är ännu bättre än optiskt med tanke på kompatibilitet med formaten - blir att testa detta!

Tackar!

Vet inte vart du fått att ARC skulle ha bättre "kompatibilitet med formaten". men jämfört med med S/PDIF (optisk/coax) så kan ARC i bästa fall matcha och i många fall är det sämre (inget DD/DTS). Vill du köra DD THD/DTS MA från TV till förstärkare krävs eARC, men då tror jag du får köpa ny förstärkare.

Permalänk
Medlem

Du kommer endast dra nytta av Atmos om du slänger upp fler högtalare som kan skicka ut Atmos ljudet.

Visa signatur

System: i5 10600K, Asus Z490-F, Corsair Vengeance 16GB 3200MHz, SSD 256GB Samsung 830 & 1TB 860 EVO, ASUS TUF 3080, Noctua NH-U14S, Corsair RM850Xv2, Fractal Design Meshify C, LG 34GK950F.

Permalänk
Medlem

@Jink: det gäller att komma fram till överenskommelser 😋

Visa signatur

#1: Z370N ITX | i7 8700k | GTX 1080 | 32GiB
#2: P8Z77-M pro | i7 3770k | GTX 1050ti | 16GiB

Server: Z370-G | i5 8600T | 64GiB | UnRAID 6.9.2 | 130TB
Smartphone: Samsung Z Flip 5 | Android 13 | Shure SE535

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zarper:

Vet inte vart du fått att ARC skulle ha bättre "kompatibilitet med formaten". men jämfört med med S/PDIF (optisk/coax) så kan ARC i bästa fall matcha och i många fall är det sämre (inget DD/DTS). Vill du köra DD THD/DTS MA från TV till förstärkare krävs eARC, men då tror jag du får köpa ny förstärkare.

Får ut DTS står det på A/V när jag kör samplefiler från https://thedigitaltheater.com/dts-trailers/.

Dolby TrueHD gick inte dock, vet inte om det var den inbyggda mediaspelaren på LG:n som inte klarade det formatet då det stod unknown när jag kollade ljudformatet.

Visa signatur

| AMD Athlon XP 2500+@10x225 | ABIT AN7 | SLK947U | Zalman ZM-F2 92 MM | 2x256MB OCZ EL DDR PC-3200 Platinum Limited Edition BH-6 (2-2-2-11) 1x512MB winmos Speed Premium PC-3200 512MB winbond BH-5| PowerColor 9800 Pro @ 425,25/688,5 MHZ VGPU/VDDR | Seagate Barracuda 7200.7 160GB S-ATA/150 8MB cache 7200RPM, Hitachi 7K250 250GB 7200RPM 8MB P-ATA, Seagate Barracuda 250GB 7200.8 P-ATA | SB Audigy 2 | NEC 3520A | Dell Ultrasharp 2005FPW Flat Panel Monitor |