Dator hänger sig vid install av windows 10

Permalänk
Medlem

Dator hänger sig vid install av windows 10

Hej! Nu börjar ja bli jävligt trött på detta möget och vill gärna få igång datorn.

Den hänger alltså sig när jag ska installera windows 10. Ibland kommer jag bara dit där man väljer språket sen ibland kommer jag typ 28% på förbereder filer för installation. Har testat med bpde usb och skiva

Alla sakerna är helt nya förutom lådan och grafikkortet

Nummerna inom () är artikelnr på net on net

Operativsystem: Microsoft Windows 10
Processor: Intel Core i7 9700k (1004995)
Processorkylare: corsair h60
Moderkort: gigabyte z390 gaming sli (1005273)
Minne: hyperx 16gb (1009682)
Grafikkort: asus rx480
Hårddisk: 970 evo plus nvme m.2 (1007151)
Nätaggregat:Corsair rm850

Kan till lägga med att jag hade en i5 och ett annat moderkort innan och de gick inte då heller. Så då lämnade jag tillbaka de och köpte i7, moderkort, hårddisk och nätagget. Så de enda isåfall som skulle vara sönder är prosessor kylaren eller minnena. För dom är kvar sen första gången jag var inne och handlade

Visa signatur

Burn IF performance

Permalänk
Medlem

Fixa en bootbar USB-sticka med Linux. Så att du vet om problemet ligger i hårdvaran eller inte.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Irre:

Fixa en bootbar USB-sticka med Linux. Så att du vet om problemet ligger i hårdvaran eller inte.

Skickades från m.sweclockers.com

Går de bra med tex win 7 eller 8?

Kan till lägga med att jag hade en i5 och ett annat moderkort innan och de gick inte då heller. Så då lämnade jag tillbaka de och köpte i7, moderkort, hårddisk och nätagget. Så de enda isåfall som skulle vara sönder är prosessor kylaren eller minnena. För dom är kvar sen första gången jag var inne och handlade

Visa signatur

Burn IF performance

Permalänk
Medlem

Har du laddat ner senaste versionen av Windows 10? Annars är risken att din hårdvara är för ny och Win10 saknar kompatibla drivrutiner

Om du har Win7 eller 8 liggandes kan du ju visserligen prova dem, men fördelen med t.ex. Ubuntu är att du kan välja att köra operativsystemet helt från USB-stickan.

Permalänk

@sunken1:

Prova uppdatera bios via usb o se om det funkar

Permalänk
Medlem
Skrivet av dunis90:

Har du laddat ner senaste versionen av Windows 10? Annars är risken att din hårdvara är för ny och Win10 saknar kompatibla drivrutiner

Om du har Win7 eller 8 liggandes kan du ju visserligen prova dem, men fördelen med t.ex. Ubuntu är att du kan välja att köra operativsystemet helt från USB-stickan.

Japp laddade ner de på deras sida i fredags. Vad är ubuntu?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Burn IF performance

Permalänk
Medlem
Skrivet av Speedtriple3:

@sunken1:

Prova uppdatera bios via usb o se om det funkar

Ska se om jag lyckas med det. Står dock i bios att de är f6 tror ja de va

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Burn IF performance

Permalänk
Avstängd
Skrivet av sunken1:

Japp laddade ner de på deras sida i fredags. Vad är ubuntu?

Skickades från m.sweclockers.com

Ubuntu är en färdigbyggd version av linux. Ladda ner det på https://ubuntu.com/download/desktop och installera det på en usb sticka med https://rufus.ie/

Har du testat att bara vänta? Det kan ju vara någon process som kräver 45min -1 timme för att bli klar

Permalänk
Medlem
Skrivet av AppleMuffin:

Ubuntu är en färdigbyggd version av linux. Ladda ner det på https://ubuntu.com/download/desktop och installera det på en usb sticka med https://rufus.ie/

Har du testat att bara vänta? Det kan ju vara någon process som kräver 45min -1 timme för att bli klar

Jo jag har väntat. Ena gången hänger den sig innan den börjar installera och nästa gång på kanske 10% 1 gång har jag lyckats komma så långt att ja fick skriva in min mail och de innan de va dags att hänga sig

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Burn IF performance

Permalänk
Medlem

Har testat med andra minnen med nu och funkade inte det heller

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Burn IF performance

Permalänk
Medlem

Eftersom du har haft andra saker i innan så kanske reset bios och uppdatera bios och ställa in xmp profiler och drivrutiner, bara följ manualen.
Och testa med bara ett ram minne i olika platser om du vill för se om en ram eller plats är sönder och ställa in dual channel i bios också.
Kan pröva först installera på vanlig sata hdd ifall m.2 hårddisken behöver drivrutiner för fungera först, eller lättast med linux usb om det bootar upp, för pröva först uppdatera bios och alla drivrutiner sen ram och ssd.

När du väl är i bios kan du kolla hur varm cpu är, vilken luftkylare som helst funkar bättre än de kompletta vattenkylning om det är den som gått sönder eller kopplat fel så blir för varmt.

Visa signatur

CPU: Amd Ryzen 2600x 4Ghz. Kylare: Noctua DH-15. RAM: 16GB 3200mhz. GPU: Palit GTX 1060 6GB MB: Asus Rog Strix X470-F Gaming Chassi: Obsidian 550D. Lagring: Samsung ssd840/850 Pro 256GB/500GB ~24TB HDD. PSU: Cooler Master V850 Gold 850Watt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ponx:

Eftersom du har haft andra saker i innan så kanske reset bios och uppdatera bios och ställa in xmp profiler och drivrutiner, bara följ manualen.
Och testa med bara ett ram minne i olika platser om du vill för se om en ram eller plats är sönder och ställa in dual channel i bios också.
Kan pröva först installera på vanlig sata hdd ifall m.2 hårddisken behöver drivrutiner för fungera först, eller lättast med linux usb om det bootar upp, för pröva först uppdatera bios och alla drivrutiner sen ram och ssd.

När du väl är i bios kan du kolla hur varm cpu är, vilken luftkylare som helst funkar bättre än de kompletta vattenkylning om det är den som gått sönder eller kopplat fel så blir för varmt.

Tackar ska kolla detta. Ja har bios f6 och nu när jag är på sidan och skulle ta ner nya drivrutiner så står det att f7 har stöd för min prosessor. Så om ja har tur är det de som är felet.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Burn IF performance

Permalänk
Medlem

Något liknande hände mig med min sons dator. Höll på att driva mig till vansinne... Efter mycket felsökning av komponenter, och ett nyinköpt moderkort (helt i onödan) så visade det sig vara CPU-kylaren som hade för högt tryck mot moderkortet.
Köpte en annan kylare och då funkade allt igen.
Kanske ett long shot, men kan vara värt ett försök.

Visa signatur

Intel Core i5 12600K | MSI Pro Z690-A DDR4 Wifi | MSI RTX 3080 Ventus 3X Plus | 4x8 GB G.SKILL Trident Z RGB 3200MHz | Samsung 970 EVO 500GB | Seasonic Focus+ Gold 750W | Corsair Obsidian 500D | LG 34GN850

Permalänk
Medlem

Datorn är fixad. Va så enkelt att man behövde uppdatera bios

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Burn IF performance