AOC-skärm på 49 tum med VA, 5K och 120 Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pixo:

Mina ögon är så gamla ändå att jag funderar mer på ifall en 32" 1080p skärm inte vore värt

Jag spelar på min 48” tv ibland.

Är det bara native så funkar det. Sen är 1080p väldigt lättdrivet.

Har man dessutom gamla trötta ögon som mig så spelar det ännu mindre roll.

Fast för arbete är det hemskt. Därför har jag 4k skärm till min primära. Riktig 4k.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Min musik: https://www.youtube.com/channel/UCZKidNeIKsz8LZMO3VRcBdQ

Ryzen 3900x. Skärm: AOC cu34g2x/bk 144hz 34" ultrawide. RTX 2080ti

Laptop: MSI GT80 Titan Sli

Permalänk
Medlem
Skrivet av 220volt:

VA på en så stor och bred skärm är nog inte så kul, lär skifta en hel del beroende på vart man tittar på skärmen.

Skickades från m.sweclockers.com

... fast den är ju välv, så om du sitter på rätt avstånd så har du hela skärmens yta rakt mot dig...

Visa signatur

Stationär: 7600XT - Radeon 6800 XT
Bärbar: HP Omen 15 - Ryzen 4800H, RTX 2060
Server: Define R3 - Phenom II X6 - WD 3TB Red x3, Seagate Ironwolf 3TB x3

Permalänk
Medlem

Är det dyrt att sätta Display HDR 1000 på en skärm?

Eller varför ser man det så sällan?

Visa signatur

There is grandeur in this view of life, with its several powers, having been originally breathed into a few forms or into one; and that whilst this planet has gone cycling on according to the fixed law of gravity, from so simple a beginning endless forms most beautiful and most wonderful have been, and are being, evolved.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Lordsqueak:

En fråga till alla med ultrawide skärm... Hur kul är det egentligen att använda en browser på den?
Förutom spel så är det väl egentligen inget som fyller upp skärmen?

Om browser är huvudprio så bör man väl köra 9:16? Förutom spel är det väl en hel del program som kan dra nytta av en bredare skärm som programmerar och de som jobbar med foto/video. Sen kan du ju slänga upp 2-3 st browser bredvid varandra på en sån här rackare hehe

Permalänk
Medlem

Den har ju perfekt upplösning. Just under 4k att driva. Men vilka spel stödjer den här konstiga upplösningen egentligen? Kan ju inte vara dom flesta iallalfall.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zilanto:

Joo. Tolkade dock stödjer som att de är certifierat från AMD/Nvidia för deras implementation utav vesa adaptive-sync.
Kikade dock på källmaterialet (via google-translate) och kom bara upp freesync stöd i specsen.

Eftersom att Nvidia har gjort olika nivåer/tier's på G-sync är de ju lite svårt att veta vad folk syftar till. Speciellt när de i artikeln stod: "Detta medför stöd för både Nvidia G-Sync och AMD Freesync." Tolkade detta som att den hade blivit officiellt godkänd för G-Sync baserad på Vesa varianten. Kan lätt uppfattas som att det syftades till någon av de andra G-sync nivåerna.

Mjo så är det ju. Men jag antog att det mer var tillverkaren själva som sa att de testat med Gsync och det fungerade, vilket jag guestimate:ar är fallet på samtliga skärmar som stödjer Freesync efter Nvidia ändrat sig i frågan. Så verkar ju även vara fallet här.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

En browser i fullskärm på en ultrawide är nog att missa poängen med en ultrawide. Ett tecken på att man förflyttat ett beteende till en ny situation där det gamla beteendet inte längre får den funktionen det ursprungligen hade.

Ungefär som att arrangera om musik från att spelas på gitarr till att spelas på fiol. Men att då fortsätta spela på fiolen som om det vore en gitarr. Och då kanske tycka att fiolen är rätt kass som gitarr.

Visst finns det ju användning för mer skärmyta, som andra nämnt, men just browsern är ju ett användningsområde som växer. Sitter själv och irriterar mig på att siter inte använder mer av skärmen, och då på en vanlig 16:9 skärm.
Men det jag tänkte på lite mer i detalj var ju att tex youtube, twitch och netflix inte enkelt går att köra i "fullskärm" på bara halva skärmen. Det är ju ganska simpelt att slänga över ett fönster till halva skärmen genom att dra den till kanten, men då får man dras med layout som drar ner storleken på videon. Brukar själv sitta och titta på streams eller youtube/netflix medans man gör annat, men då på sekundära skärmen. när man vill ha lite mer fönster och börjar trixa med huvudskärmen 50/50 så blir det inte så bra. Just youtube verkar ha svårt för att skala om på ett bra sätt.
fast, tja,,, det kanske funkar bättre om man har 16:9 förhållande när man kör halva skärmen? Det var ju lite det jag undrade över.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZothOmmog:

Är det dyrt att sätta Display HDR 1000 på en skärm?

Eller varför ser man det så sällan?

Ja, displayhdr 1000 har krav i specifikationen som är svåra att uppfylla, bla krav på black level I skärmens hörn.

Det går inte att fuska sig till denna standard, utan det kräver någon sorts dimming av backlight på LCD, eller rakt av en bättre paneltyp.

https://displayhdr.org/performance-criteria/#tab-black-level-...
Kan se olika typer av krav där, men de för black level är nog mest intressanta.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lordsqueak:

En fråga till alla med ultrawide skärm... Hur kul är det egentligen att använda en browser på den?
Förutom spel så är det väl egentligen inget som fyller upp skärmen?

Det fungerar mycket bra. Surfar alltid i fullskärm så man har mycket plats för aktiviteter.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

@anarkizt: kör mobil-versionen av webbsidan så blir du inte så distraherad.

Permalänk
Medlem

@anarkizt nailed it!