Intel: "Processorer tillverkas i våra fabriker"

Permalänk
Melding Plague

Intel: "Processorer tillverkas i våra fabriker"

Intel förtydligar att kontraktstillverkning tillgodoser andra behov än processorer, vilka fortsatt tillverkas i egna fabriker.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Klart de tillverkar processorer i sina fabriker. Ingen annan är ju kvar på 14nm (höhö)

Visa signatur

System: CPU: AMD Ryzen 9 3900X, MB: Gigabyte X570 Aorus Elite, Minne: Corsair 32GB DDR4 3200MHz, GPU: Asus GeForce RTX 2080 Super ROG Strix Gaming OC

Permalänk
Medlem
Skrivet av FredrikMH:

Klart de tillverkar processorer i sina fabriker. Ingen annan är ju kvar på 14nm (höhö)

Hellre en bra processor på 32nm än en dålig på 7nm.
Vilken tillverkningsnod dom tillverkas på är helt ointressant.

Permalänk
Medlem

Klassiskt. De dementerar väl i nuläget för att lugna investerare men jag tror ändå att det blir Tiger Lake hos någon annan. Det är ju inte så att de kommer sluta producera befintliga modeller med befintlig teknik för där har de åtaganden för många år frammåt. Men den som lever får se

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Det kanske vore på tiden att dom outsourcade sin tillverkning till andra, om dom själv inte klarar av att tillverka lägre än 14nm++++(massa plus)

Visa signatur

Ryzen 7 5800x / Fractal Design celsius s24 / asus rog crosshair 7 hero wifi / 32gb g.skill 3600mhz cl16 trident Z neo C / MSI Radeon RX5700XT Gaming X / samsung 970 EVO Plus 500gb nvme / Western Digital blue 500gb ssd.

Permalänk
Medlem

De skriver att uttalandena är "inaccurate", som att de delvis är felaktiga eller att de inte stämmer helt.
Jag tycker det öppnar upp för tolkningar men gemene man läser troligen att Intel dementerar ryktena helt och hållet.

Visa signatur

Ryzen 7800X3D - ASUS STRIX B650E-F Gaming - EKWB full custom loop - ASUS STRIX RTX 3090 - Kingston CL36 32GB 6000 MHz DDR5 - Corsair RM850X - Alienware AW3418DW - Lian Li V3000+

Permalänk
Medlem

Vill man ha handgjorda grejjer från en döende marknad så kostar det. Finns bättre grejjer och framförallt mer avancerade grejjer. Mindre är ofta effektivare i datorvärlden, men kör hårt om du gillar stora bulkiga grejjer.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ryzer:

Hellre en bra processor på 32nm än en dålig på 7nm.
Vilken tillverkningsnod dom tillverkas på är helt ointressant.

Då de sista processorerna Intel tillverkade på 32nm var i7 3xxx så har jag svårt att se att någon av dem skulle rekommenderas över en billig 7nm 2019/2020.

Har dock en polare som fortfarande spelar på min gamla i7-950 som är 32nm- men svårt att konkurrera med gratis, och bättre än laptopen han körde på innan.

Skrivet av Insanyrd:

Det kanske vore på tiden att dom outsourcade sin tillverkning till andra, om dom själv inte klarar av att tillverka lägre än 14nm++++(massa plus)

Är det någon annan som kan tillverka intels design väl? Fått intrycket att deras 10nm-nod som blev så pass komplicerad att tillverka att de inte kunde få bra yield under en längre period- kan ha missförstått det. Ska bli intressant att se vad som händer med deras desktop-processorer på 10nm under 2020- känns som att det händer mer på CPU-fronten än det gjort på många år. Om de kan ta tillbaka den mark som Ryzen 3000 / Threadripper 3000 tagit så blir det väldigt spännande.

Visa signatur

Gamingrigg: MEG x570 ACE, 5950X, Ripjaws V 32GB 4000MT/S CL16, 6800XT Red Devil LE, HX1200i.
Laptop: XPS 9570 x GTX 1050 x 8300h + 16GB Vengeance 2666Mhz + Intel AX200
Valheim server: i7-8559 + Iris Plus 655 + 32GB + 256GB
Printers? Yes. Ender 5, Creality LD-002R, Velleman VM8600, Velleman K8200

Permalänk
Medlem

@Shiprat: Jag hoppas att AMD får lite andrum så inte deras momentum sabbas för jag hoppas att de kommande processorerna de närmaste åren kan vara riktiga godingar. Samtidigt så hoppas jag att det skall komma några roliga nyheter från Intel så att inte AMDs priser skjuter i höjden. Samt skulle det vara roligt med ännu mer teknik att gotta in sig i. Något av det tråkigaste med Intel har liksom varit att det känns som samma sak om och om igen typ.

Kanske överge strävan after mindre noder ett tag men storsatsa på något 3d staplat? När man tappar på en front så kanske anfall på nästa kan ge roligare resultat. Tänk 14 eller t.om 32nm 3d staplat men som krymps när man får snurr på det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ryzer:

Hellre en bra processor på 32nm än en dålig på 7nm.
Vilken tillverkningsnod dom tillverkas på är helt ointressant.

en som inte klara ett skämt

Visa signatur

Ryzoen 3700x x370 AsusCrosshair, Gskill 16Gb 3600Mhz,27tum 144hz 1440p Freesync, 6700XT
bettan dog i5 2500k 4.3Ghz, 16GBram 1600mhz,
Ibland förstår jag inte hur folk tänker.

Permalänk
Medlem

@psilobe: Well, mer pengar in betyder väl förhoppningsvis mer budget för R&D.

Tror och hoppas att mycket av framtida konkurrens kommer ske över iGPU osv, intels nya iGPU på 64 execution units ser ju ut att kunna konkurrera tills vidare iallfall.
Det ser ju ut som att AMD kommer sitta i nästa Xbox och Playstation- men jag skulle argumentera att det mest intressanta på konsolmarknaden senaste åren var Switch, som kör Nvidia Tegra.

Vet inte om intel är intresserade av att konkurrera på custom embedded alls, men att de biffar upp sina iGPU och släpper dGPU's skulle ju kunna betyda att de rör sig ditåt kanske.

Det enda som saknas är att nvidia öser in lite R&D-pengar och support till ARM och bygger större versioner av tegra/jetson...

En framtid där AMD, Intel och Nvidia alla konkurrerar inom både CPU och GPU vore något fint för oss entusiaster

Visa signatur

Gamingrigg: MEG x570 ACE, 5950X, Ripjaws V 32GB 4000MT/S CL16, 6800XT Red Devil LE, HX1200i.
Laptop: XPS 9570 x GTX 1050 x 8300h + 16GB Vengeance 2666Mhz + Intel AX200
Valheim server: i7-8559 + Iris Plus 655 + 32GB + 256GB
Printers? Yes. Ender 5, Creality LD-002R, Velleman VM8600, Velleman K8200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ryzer:

Hellre en bra processor på 32nm än en dålig på 7nm.
Vilken tillverkningsnod dom tillverkas på är helt ointressant.

Menar du inte:
Hellre en bra processor på 32nm än en dålig på 10nm.

??

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem
Skrivet av kelthar:

Menar du inte:
Hellre en bra processor på 32nm än en dålig på 10nm.

??

Det jag menar är att storleken på noden är oväsentlig. Hade det tillverkas en ny på 32nm som var bättre än 10nm (vad som) så hade jag tagit den bättre av dom.

Konstigt att Nvidia inte får kritik för att dom använder större än Amd.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr[M]:

en som inte klara ett skämt

Vilket skämt, det är ju inte ens sant. Nvidia är fortfarande på 14nm.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av FredrikMH:

Klart de tillverkar processorer i sina fabriker. Ingen annan är ju kvar på 14nm (höhö)

Både Nvidia och AMD har aktuella produkter på ~14nm, bl.a. Nvidia:s RTX-grafikkort och Ryzen Mobile.

Det är alltså mer att AMD är före på desktop/server/grafik snarare än att Intel är efter resten av branschen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ryzer:

Det jag menar är att storleken på noden är oväsentlig. Hade det tillverkas en ny på 32nm som var bättre än 10nm (vad som) så hade jag tagit den bättre av dom.

Sannolikheten för det är låg när det gäller processorer ... det är lite som att säga att du hellre hade använt ett fraktfartyg som var gjord av oregano ifall det hade fungerat bättre. Där är stål helt klart mycket bättre.

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ryzer:

Konstigt att Nvidia inte får kritik för att dom använder större än Amd.

Skickades från m.sweclockers.com

Det är svårt att jämföra dagens noder mot varandra. Så AMD vs Nvidia här, det är max 1 generation mellan dem i nod-teknik, och de båda har sina fördelar/nackdelar.

Intels 14nm nod är gammal... redigt gammal. De har lyckats optimera denna långt bortom vad de ens själv ville från början, så inte illa på det sättet, men problemet är effektiviteten är inte nåbar på den längre vs nyare noder som också mognar.

Intels 9000 CPUer idag är typ som AMD FX när det gäller effektivitet, och det kanske inte spelar någon roll för din överklockade monstermaskin hemma, men det spelar roll för laptops och OEM/servrar mm. Och där tappar Intel mer och mer just nu, och med all rätt då de inte har något att leverera.

Och där har du en ironiskt bit till.. AMD anklagas alltid för att vara varmare... hetare. Varför klagas det då inte på Intel nu? Jo för det i en high-end desktop maskin, spelar nada roll. Men ironin att folk köper en törstig Intel CPU, och "sval" NVidia är fortfarande lustig... då det inte stämmer för 5 öre.

Så vad är det som gör Intels 14nm en flopp i mångas ögon? Det är deras 10nm. Intel själva, och många Intel fantaster har tryckt på hur mycket bättre deras 10nm kommer bli... ska bli... borde bli... kunde blivit... eeem 14++++ är. Man klarar inte av att erkänna 14++++ är en nödlösning som börjar falla sönder.

Det är tom på nivån att folk verkar hitta på ursäkter att Intel inte gjort bort sig så in i helskotta här, genom att göra en 10nm nod som skulle vara klar för 4 år sedan.. som troligen aldrig kommer användas mer än till low-power laptops. Den förlusten och investeringen betalar du som köper Intels produkter nu.

TSMC dock verkar inte bara lyckats bra nog att få Apple att använda deras 7nm, men även att få AMD att flytta hela sin line-up av CPU kärnor och GPUer, över till den. GloFlo har utan tvekan hållit tillbaka dem i många år, med noder som varit sämre på att prestera vs TSMC, vilket NVidia har levt gott på. Blir intressant o se Nvidia med Samsungs nod nu dock...

Det som eg. är Intels problem idag, är inte 14nm i sig... utan att de fortfarande säljer "Skylake 2015" i överklockad och smått lappad form. Hade de gjort en ny generation, på samma nod, hade det säkert blivit bra, men dessa var ju designade för 10nm, och blir aldrig av, och säkerhetshålen i Intels CPUer har börjat bli ett skämt.

Och de kan inte bak-porta dem, eller rättare sagt, ville inte när de hade kunnat. Hade de gjort det när 10nm var ett faktum, kanske, men de trodde de skulle fixa det, eller AMD skulle floppa. Så nu sitter de där, med en gammal nod, samma CPU de sålt i åratal, med fler nyheter om säkerhetshål, och dåliga fixar för befintliga hål... var och varannan månad.

Minns tiden man jämförde Intel IPC förbättring varje år på 2-5% för varje generation... nu verkar det vara 2-5% förlust av prestanda för varje säkerhetsfix istället.

Därför så har intel nu satsat på ny 7nm nod för 2021 (vilket är helt rätt), där AMD med TSMC både ska hoppa till 7nm+ med EUV och 5nm nod (nästan helt EUV) på samma tidsram och är faktiskt enligt planerna än. Och jag vet 7 vs 5 funkar inte att jämföra, men då Intels 10nm ändrat form minst 2 gånger... vet jag ärligt inte vad i tusan Intels 7nm ser ut, förrän den faktiskt släpps. Men jag tror Intel kommer satsa allt på den... då de måste.

Min slutpoäng här är... 7/10nm är faktiskt bättre än 32nm... vid allt utom 500W kaffekokare, custom loop. Och vi som konsumenter är en väldigt liten del av Intels inkomster... så de kan inte leva på att sälja 5Ghz 9999k CPUer. Och har du väl överklockat en... har du redan fått max av vad den noden har att erbjuda.

Ironiska är att 14nm är så pass bra att det blir svårt för Intel också att ersätta den i frekvens. Men då AMD trots allt hänger med, trots lägre frekvenser, så är ny-design av nästa Intel CPU troligen alternativet. Så vi är tillbaka till gammal lära från P4 vs Athlon tiden... frekvenser är inte allt