Permalänk
Medlem

Skoldator för max 8000

Hej på er!

Min sambos 8 år gamla laptop börjar sjunga på sin sista vals och skulle därför behöva en ny.
Vi var på mediamarkt och elgiganten och kollade, där det slutade med att hon köpte en Huawei Matebook D 14" som hon tyckte var fin och smäcker. Dessvärre upplevde hon att den lät ganska mycket fast man inte gjorde något ansträngande, så jag lovade henne att prova vända mig till er som har mer kunskap.

Det hon då vill ha är:
En dator för max 8000 som hon ska främst plugga på, kolla film och surfa. Kan även förekomma lättare spel (zoo tycoon, the sims 2 etc).
Den ska vara ganska tyst av sig när man inte spelar och ska vara lätt att ta med sig (14" gärna).

Permalänk
Medlem

En begagnad MacBook skulle jag nog titta på, för det är knäpptysta under normal drift (åtminstone de jag har). Annars kanske denna kan vara något: https://www.netonnet.se/art/dator-surfplatta/laptop/laptop-14...

Dock vet jag inte hur högljudd fläkten är på ASUS:en eftersom jag inte själv äger en sådan, men minst en av rescensionerna hävdar att den är tyst.

Visa signatur

Stationär: Ryzen 5 3600 | Asus GTX 980
Bärbar: Razer Blade 15 Advanced 2020 | 4K OLED | RTX 2080 Super

Permalänk
Medlem

Denna skulle hon nog bli väldigt nöjd med. Några av mina klasskamrater Lenovos s530 och jag har inte stört mig på ljudnivån. Utöver det är dom välbyggda med en kompetent skärm som blir tillräckligt ljus. https://www.inet.se/produkt/1963634/lenovo-ideapad-s530-i5-8g...

Visa signatur

Race-sim T300 Ferrari 599XX & playseat challenge
Skärm LG OLED 55C9 Bärbar Dell xps 13 9360 Lur iPhone 7
DAC/AMP Aune x1s Lurar Fidelio x2 & Air Pods

Permalänk
Outtröttlig köprådgivare
Skrivet av H4tten:

En begagnad MacBook skulle jag nog titta på, för det är knäpptysta under normal drift (åtminstone de jag har).

De i min klass som har MacBook pro 13" är de som oftast sitter och klagar på att deras fläktar går igång. Så kanske inte något jag skulle rekommendera. Blir dock bättre om man går bak några år till MacBook pro Retina! De var tjockare och hade en bättre kyllösning.

Skrivet av Noob I am:

Några av mina klasskamrater Lenovos s530 och jag har inte stört mig på ljudnivån. Utöver det är dom välbyggda med en kompetent skärm som blir tillräckligt ljus.

Absolut vanligaste laptopen i min klass, åtminstone tre eller fyra som har en. Alla av dem är nöjda!

Jag skulle rekommendera Dave Lees videor på YouTube ifall ljudnivån är viktig. Han mäter den i alla sina reviews.

Visa signatur

|i5 6600K|Be-Quiet Dark Rock TF|Vengeance 2x8GB @2133MHz|2x850 EVO 500GB|Asus Z170I Pro Gaming|Lian Li PC-Q10|
Acer CB290Cbmidpr 29" 2560x1080 @76Hz|Infinity ErgoDox w/ Gateron Clear|Corsair K65 RGB w/ Cherry MX Red|Logitech M570|Steam Controller|Wii Remote Plus|Sennheiser HD 558|Antlion ModMic 4.0|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Noob I am:

Denna skulle hon nog bli väldigt nöjd med. Några av mina klasskamrater Lenovos s530 och jag har inte stört mig på ljudnivån. Utöver det är dom välbyggda med en kompetent skärm som blir tillräckligt ljus. https://www.inet.se/produkt/1963634/lenovo-ideapad-s530-i5-8g...

Jag har en 530s, bra är den men tyst är den då inte. Fläkten startar så fort jag startar firefox i stort sett. Dock har jag Ryzen 2200u i min. De kanske har lite olika fläktlösningar? Min har iaf bara en fläkt. Bara en snabb sökning på "530s fan" på google så hittar ni flera med samma "problem". Jag har dock vant mig vid fläktljudet nu.

530s 14arr är iaf modellen jag har.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av Eric Hjalmarsson:

De i min klass som har MacBook pro 13" är de som oftast sitter och klagar på att deras fläktar går igång. Så kanske inte något jag skulle rekommendera. Blir dock bättre om man går bak några år till MacBook pro Retina! De var tjockare och hade en bättre kyllösning.
Absolut vanligaste laptopen i min klass, åtminstone tre eller fyra som har en. Alla av dem är nöjda!

Jag skulle rekommendera Dave Lees videor på YouTube ifall ljudnivån är viktig. Han mäter den i alla sina reviews.

2013-2015 macbook pro med minst 250gb SSD och 8gb ram så är man hemma, det är vad jag själv hamnade på när jag testade massa laptops, väger lite mycket jämfört med nya modeller men är helt tyst vid normal drift och batteri som slår de flesta på marknaden fortfarande.

Alternativet som jag ser det annars är att underklocka CPU och ta bort alla boost clocks, gjorde detta med min Razer stealth 2017 och känns inte alls mycket långsammare efteråt vid vanlig användning, dock helt tyst vid vanlig drift numera.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eric Hjalmarsson:

De i min klass som har MacBook pro 13" är de som oftast sitter och klagar på att deras fläktar går igång. Så kanske inte något jag skulle rekommendera. Blir dock bättre om man går bak några år till MacBook pro Retina! De var tjockare och hade en bättre kyllösning.
Absolut vanligaste laptopen i min klass, åtminstone tre eller fyra som har en. Alla av dem är nöjda!

Ja de äldre modellerna har flera fördelar i form av bättre tangentbord och portar. Men min 2016 modell drar aldrig igång fläkten om jag inte gör något som är väldigt krävande. Tror den bara gått igång cirka 5 gånger på de dryga två åren jag haft den. Dock har jag en modell med TB, och den modellen har två fläktar istället för en samt fler luftintag.

Visa signatur

Stationär: Ryzen 5 3600 | Asus GTX 980
Bärbar: Razer Blade 15 Advanced 2020 | 4K OLED | RTX 2080 Super

Permalänk
Outtröttlig köprådgivare
Skrivet av H4tten:

Dock har jag en modell med TB, och den modellen har två fläktar istället för en samt fler luftintag.

De i min klass har, och vad man får för under 8 000 är, utan touchbar. Då låter de betydligt mer.

Visa signatur

|i5 6600K|Be-Quiet Dark Rock TF|Vengeance 2x8GB @2133MHz|2x850 EVO 500GB|Asus Z170I Pro Gaming|Lian Li PC-Q10|
Acer CB290Cbmidpr 29" 2560x1080 @76Hz|Infinity ErgoDox w/ Gateron Clear|Corsair K65 RGB w/ Cherry MX Red|Logitech M570|Steam Controller|Wii Remote Plus|Sennheiser HD 558|Antlion ModMic 4.0|

Permalänk
Medlem

Det går i energihanteringen, om man högerklickar på batterisymbolen, där kan man ändra max last på processor. Så då kan man göra ett nytt energisparläge och döpa den till typ "tyst läge", och sedan väljer man i inställningarna där att processorn max får belastas med 40-50% och att fläkten skall prioritera att vara passivt kyld. Så om man har lite flyt så kan datorn bli väldigt tyst. Dock får man ju byta energiläge om man skall spela då.

Annars vänjer man sig faktiskt vid fläkten när man har haft och brukat datorn ett tag.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eric Hjalmarsson:

De i min klass har, och vad man får för under 8 000 är, utan touchbar. Då låter de betydligt mer.

Nja, betydligt mer vet jag inte. Känner två personer personligen med 2017 MacBook Pro utan touchbar, och vad de säger är att fläkten går på ibland. När jag jobbat med dem har deras fläktar aldrig gått igång, och då har vi ändå gjort en del arbeten. Dock vill jag minnas att fläkten gick igång när en av dem skulle göra en ML-modell, men det är ju förståeligt.

Oavsett tänker jag på MacBook-datorer i allmänhet, dvs även MacBook Air. Dessa kan man få helt nya för strax över 8000 kronor på rea, så begagnat ska det inte vara något problem att köpa en sådan för under 8000. Dock är skärmen sämre på Air-modellerna, så det bästa vore ju en MacBook Pro 2015 eller möjligtvis 2014.

Till exempel denna: https://www.blocket.se/annons/stockholm/macbook_pro_retina_13...

Visa signatur

Stationär: Ryzen 5 3600 | Asus GTX 980
Bärbar: Razer Blade 15 Advanced 2020 | 4K OLED | RTX 2080 Super