Permalänk
Medlem

Kö till hemsidan?

Är det här på riktigt?
Kö till en hemsida, aldrig varit med, om ni tänkt iscensätta ett scenario som går ut på att folk ska sitta i kö för att ni ska låtsas vara överbelastade på grund av otroligt låga priser så har ni blivit genomskådade och misslyckats kapitalt.
Vore kul att se en jämförelse på hur mycket ni sålt nu och innan ni börja använda queue.it. Jag gissar på 80% i tappade intänkter från onlineköp på årets viktigaste dag, otroligt klantigt.
Vems huvud rullar?

Permalänk
Medlem

Såg detta på andra sidor förra året eller om det var två årsedan för att inte sidan skulle gå ner, andas lite inte första gången en hemsida använder det.

Visa signatur

Chassi: Fractal design Define C Mobo: aorus x570 elite
Cpu Ryzen 3600 Kylare noctua nh-d15Gpu 7900XT Ram g.skill flare x black
Kingston a2000 1TB 2x PSU: EVGA SuperNova 850 G2

Permalänk
Medlem

Som andra påpekat på andra hemsidor tror jag detta är ren och skär marknadsföring. De vill skapa samma hets som i de fysiska butikerna!

Mina 2 cent!

Permalänk
Avstängd

Help klart PR knep

Efter 20min i kö ska man känna sig tvungen att handla något för att inte "slösa bort" sin kö-tid/plats.

Permalänk
Medlem
Skrivet av NatureBoyyy:

Såg detta på andra sidor förra året eller om det var två årsedan för att inte sidan skulle gå ner, andas lite inte första gången en hemsida använder det.

De började med det för 1år sen eftersom för 2år sen under BF så va det många sidor som Elgiganten, Tele2, Cdon m.m gick ner på knäna när de släppte sina erbjudande för BF.

Visa signatur

AMD Ryzen 3900X, Gigabyte X570 AORUS ELITE,
G.Skill Flare X 32GB 3200MHz, FOCUS GX 850W, SSD 125 och 500GB, HDD 2tb, Gainward GeForce RTX 4090 Phantom
Laptops:MSI GT73VR 6RE Titan

Permalänk
Medlem

Förmodligen för att inte webshopen ska krascha medan folk är inne och handlar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dem8n:

Är det här på riktigt?
Kö till en hemsida, aldrig varit med, om ni tänkt iscensätta ett scenario som går ut på att folk ska sitta i kö för att ni ska låtsas vara överbelastade på grund av otroligt låga priser så har ni blivit genomskådade och misslyckats kapitalt.
Vore kul att se en jämförelse på hur mycket ni sålt nu och innan ni börja använda queue.it. Jag gissar på 80% i tappade intänkter från onlineköp på årets viktigaste dag, otroligt klantigt.
Vems huvud rullar?

Det kan inte vara så att dom använder det så att sidan inte skall gå ner helt om den blir överbelastad? Vist drygt att sitta i kö, men bättre det kanske än att sidan går ner helt.

Visa signatur

Main
MOBO: Gigabyte B550M DS3H, CPU: AMD Ryzen 5 5600, RAM: 2x16B @ 3600MHz, GPU: RADEON RX5700 Flashat till XT, SSD: WD BLACK SN750 SE 1TB nVME, 2x1TB Sata SSD Chassi, : Fractal Design Node 804, PSU: Corsair RM1000e, Skärm: Philips 27M1N3500LS.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dem8n:

Är det här på riktigt?
Kö till en hemsida, aldrig varit med, om ni tänkt iscensätta ett scenario som går ut på att folk ska sitta i kö för att ni ska låtsas vara överbelastade på grund av otroligt låga priser så har ni blivit genomskådade och misslyckats kapitalt.
Vore kul att se en jämförelse på hur mycket ni sålt nu och innan ni börja använda queue.it. Jag gissar på 80% i tappade intänkter från onlineköp på årets viktigaste dag, otroligt klantigt.
Vems huvud rullar?

Du har helt klart aldrig köpt biljetter till en konsert eller en fotbollsmatch av större magnitud du det hör jag det..

Sitt ner i båten och slappna av!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Permalänk
Medlem
Skrivet av slusk:

Du har helt klart aldrig köpt biljetter till en konsert eller en fotbollsmatch av större magnitud du det hör jag det..

Sitt ner i båten och slappna av!

Skickades från m.sweclockers.com

BF är inget jag köar för, skillnad på upplevelse och döda ting som man kan köpa på en jäkla massa sidor. 😀

Permalänk
Medlem

Blev också rätt irriterad men som tur väl är kan man lätt ta sig förbi spärren. URL blocka bara queue-it domänen och ladda om sidan så är man inne på några sekunder. Tänker inte stå i kö på en hemsida för att få se om det är bra priser...

Permalänk
Medlem

De var snabba på att blockera så att man inte kan lägga saker i varukorgen utan att ha stått i "kö". Vad kan de tillåta, 500 pers samtidigt på hemsidan? Det finns inga tekniska anledningar överhuvudtaget till detta, det är rent fulspel och Elgiganten har inga kapacitetsproblem överhuvudtaget på sin hemsida.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av str8forthakill:

De var snabba på att blockera så att man inte kan lägga saker i varukorgen utan att ha stått i "kö". Vad kan de tillåta, 500 pers samtidigt på hemsidan? Det finns inga tekniska anledningar överhuvudtaget till detta, det är rent fulspel och Elgiganten har inga kapacitetsproblem överhuvudtaget på sin hemsida.

499 då, för jag är inne på sidan och klickar runt lite, tänker absolut inte köpa nåt Vill bara ta upp en plats haha, kanske skulle logga in med mobilen också

Permalänk
Medlem
Skrivet av Klubba:

499 då, för jag är inne på sidan och klickar runt lite, tänker absolut inte köpa nåt Vill bara ta upp en plats haha, kanske skulle logga in med mobilen också

Haha helt rätt!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dem8n:

Är det här på riktigt?
Kö till en hemsida, aldrig varit med, om ni tänkt iscensätta ett scenario som går ut på att folk ska sitta i kö för att ni ska låtsas vara överbelastade på grund av otroligt låga priser så har ni blivit genomskådade och misslyckats kapitalt.
Vore kul att se en jämförelse på hur mycket ni sålt nu och innan ni börja använda queue.it. Jag gissar på 80% i tappade intänkter från onlineköp på årets viktigaste dag, otroligt klantigt.
Vems huvud rullar?

Funderade på det måste man ha sidan uppe för att fortfarande stå i kö eller sparas ditt ip?

Visa signatur

Min dator är Cat-säker.
Hakuna Matata

Permalänk
Medlem

@crew seven:
Du timas ut efter ett tag, så fort du klickar på kassan har du 10 minuter på dig att göra klart köpet eller så töms kundkorgen.
dvs har du en "över 1 timme" "" i kassan och går AFK, kommer tillbaka och du fick din tur 9 minuter sedan, har du 1 minut på dig att slutföra köpet och betala, annars bryts det och kundkorgen töms och tillbaka till 0.

Elgiganten är bedrägliga när det kommer till "reor".

Permalänk
Medlem

Släng med domännamnet för kön i din adblocker så kan du bläddra på sidan (och i vissa fall även köpa). T.ex Elgiganten kan man slippa kön till hemsidan man inte för att handla genom att blockera queue-it.net :).

Permalänk
Medlem
Skrivet av str8forthakill:

@crew seven:

Elgiganten är bedrägliga när det kommer till "reor".

Ja det där va väldigt avancerat.

Visa signatur

Min dator är Cat-säker.
Hakuna Matata

Permalänk
Medlem

Om det var PR-trick så lyckades de inte med mig i alla fall, var inne på att köpa en skärm men kom inte in utan fick en 9 minuters väntan, stängde sidan omedelbart och gick in på prisjakt och valde näst lägsta pris och drog till ett köp direkt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dem8n:

Är det här på riktigt?
Kö till en hemsida, aldrig varit med, om ni tänkt iscensätta ett scenario som går ut på att folk ska sitta i kö för att ni ska låtsas vara överbelastade på grund av otroligt låga priser så har ni blivit genomskådade och misslyckats kapitalt.
Vore kul att se en jämförelse på hur mycket ni sålt nu och innan ni börja använda queue.it. Jag gissar på 80% i tappade intänkter från onlineköp på årets viktigaste dag, otroligt klantigt.
Vems huvud rullar?

det kan också betraktas som en försäljningstaktik då folk blir mer impulsiva eftersom det precis kommit in också gör förhastade köp eftersom det inte vill köa igen så har de mindre betänketid på sina inköp

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuuFi:

Om det var PR-trick så lyckades de inte med mig i alla fall, var inne på att köpa en skärm men kom inte in utan fick en 9 minuters väntan, stängde sidan omedelbart och gick in på prisjakt och valde näst lägsta pris och drog till ett köp direkt.

Samma här. Jag tröttnade. Dels så glömde jag bort kötiden flera gånger, dels orkade jag inte vänta och till slut orkade jag inte bry mig längre och stängde bara ner. Jag köper på nätet för smidigheten, annars kunde jag köa på plats.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact - Corsair RM850 850W - EK-AIO Basic 240 - Intel Core i9 12900K 3.2 GHz 30MB - Kingston Fury 64GB (2x32GB) DDR4 3200MHz CL - MSI MAG Z690 TOMAHAWK WIFI DDR4 - ASUS GeForce GTX 1080Ti ROG Strix - Samsung 980 M.2 NVMe SSD 1TB

Permalänk
Medlem

Givetvis skulle ELG släppa på tusentals åt gången om dom kunden. Tror någon på fullaste allvar att ELG vill att folk skall gå till en konkurrent på den dag dom drar in mest pengar på året? Om ni tror det så har jag en bro att sälja er.

ELG hade kö förra året också för att dom inte pallar med trycket, året därpå var sidan obrukbar utan kö. Men ni glömmer tydligen bort det.

Köpte själv inte en pryl eller köade en sekund, ingenting tvingar er att handla. Ni sätter er själv i skiten och sen kommer ni hit och klagar år efter år.

Visa signatur

System: i5 10600K, Asus Z490-F, Corsair Vengeance 16GB 3200MHz, SSD 256GB Samsung 830 & 1TB 860 EVO, ASUS TUF 3080, Noctua NH-U14S, Corsair RM850Xv2, Fractal Design Meshify C, LG 34GK950F.

Permalänk
Medlem

Tycker den där kön bara är märklig, idag var andra gången senaste året jag inte handlade av elgiganten utan valde nästa konkurrent pga kö, de hade lagt sig 1 kr lägre för xms3, men inget man står i kö för, utan jag hoppade raskt vidare och köpte dem av power istället . Tack vare prisjakt ser man ju att de man vill ha inte har mer rea än annorstädes (eller ja här 1 kr)

Elgiganten har väl alltid typ kört på detta spår, minns när jag var liten o man åkte till kurvan på mellandagsrea så var det kö vid elgiganten, vilken visade sig gå till varuutlämingen, i butiken var det halvtomt på sin höjd, de såg helt enkelt till att ha kö vid varuutlämningen så man skulle tro att här är värsta rean (undrar om de gör så fortfarande också? )

Permalänk

fick till o med vänta när jag la nått i kundvagnen...

Permalänk
Inaktiv

Riktigt löjligt förfarande, ni på elgiganten kan ha i åtanke att ni förmodligen förlorat en hel del försäljning på detta trams. När man först får köa i 45 minuter för att komma in på eran jävla sida, sedan försöka hitta rätt och när man klickar på produkten åter får köa i 30 minuter, lägger till vara, kö. går till kassan. kö. kö. kö. kö. Blev inget köp.

Det sämsta i butiksväg jag sett sedan Dustin gjorde om sin butik. Finns gamla trådar för den som vill se historiken.

Det som iallafall räddar er är att ni inte ger ett "betala för att gå före i kön"-alternativ. Men nu kanske jag kläckte iden till nästa år istället.

Permalänk
Medlem

Skandal

De är t.o.m. kö för att lägga in produkter i kundvagen så om en produkt du lagt in blir slutsålt innan din kötid är klar så tappar man produkten.

Permalänk
Skrivet av Coca:

Givetvis skulle ELG släppa på tusentals åt gången om dom kunden. Tror någon på fullaste allvar att ELG vill att folk skall kunna gå till en konkurrent istället på den dag dom drar in mest pengar på året? Om ni tror det så har jag en bro att sälja er.

ELG hade kö förra året också för att dom inte pallar med trycket, året därpå var sidan obrukbar utan kö. Men ni glömmer tydligen bort det.

Köpte själv inte en pryl eller köade en sekund, ingenting tvingar er att handla. Ni sätter er själv i skiten och sen kommer ni hit och klagar år efter år.

Det är märkligt att de inte klarar av detta. Det finns idag massa enkla och billiga skalningslösningar som väldigt många inom webbutveckling behärskar. Så att de inte skulle kunna lösa detta på ett år förklaras av att de inte riktigt vill

Permalänk
Medlem

Gjorde mina affärer annanstans när jag såg över en timma virtuell kötid, haha. Glöm det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Riktigt löjligt förfarande, ni på elgiganten kan ha i åtanke att ni förmodligen förlorat en hel del försäljning på detta trams.

Borde man inte kunna hyr mer "power" istället under reor så hemsidan pallar trycket dom borde tjäna igen dom extra kronorna för trafiken.

Visa signatur

Min dator är Cat-säker.
Hakuna Matata

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Riktigt löjligt förfarande, ni på elgiganten kan ha i åtanke att ni förmodligen förlorat en hel del försäljning på detta trams.

Det är klart att de begriper att de måste tappa åtskilliga kunder på grund av kön.
Men de skulle tappa ännu fler om hemsidan kraschade totalt, och det är inte helt osannolikt att de lyckas tömma lagret på reavaror trots kön - och om så är fallet så tappar de ingen försäljning trots allt.