Permalänk

Vilken ska jag välja?

Jag håller på att bli lite dum i huvudet.
Jag tittar på två olika riggar som jag ska välja en av.
Dock kan jag inte bestämma mig.
Feedback önskas. Tack för er hjälp!
(Det ska vara en speldator till en 10åring)

Eller

https://www.komplett.se/product/1142085/datorutrustning/dator...

Permalänk
Viking

@alexander_e_b: Det från komplett har ett mycket bättre grafikkort, så välj det

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 5800X | TridentZ Neo 32GB @3600MHz CL16 | Asus X470-F ROG Strix | Lian Li PC-O11 Dynamic Svart | NZXT Kraken Z73 | 9x Phanteks T30 | Xiaomi Mi 34" 3440x1440p 144Hz

Permalänk
Skrivet av Donnerstal:

@alexander_e_b: Det från komplett har ett mycket bättre grafikkort, så välj det

Retar mig lite på minnena och chassit i den konfigen.
Nog därför jag själv tvekar.

Permalänk

@alexander_e_b: kan du inte byta ram och chassi i konfig i komplett? Eller blir det dyrare då?

Permalänk
Skrivet av trebrecks:

@alexander_e_b: kan du inte byta ram och chassi i konfig i komplett? Eller blir det dyrare då?

Det går inte. Eller så vet jag inte hur.

Permalänk

Det står på GPU: Systemkrav Erforderligt nätaggregat 600 W.
Men det ingår ett 550W
Innebär det att dem skickar med ett för litet Nätaggregat?

Permalänk

@alexander_e_b: Nackdelen med de flesta "färdiga" datorer är att de alltid snålar in på SSD och ram. Som du märkt är det samma här. Jag reagerade också över nätagget, jag tror att det möjligen kan bli problem där om du kör ett 550w när grafikkortet "kräver" 600w. Det fungerar nog, men personligen skulle jag aldrig köpa det där. Risken är att du får köpa ett nytt nätagg i framtiden isåfall.

Permalänk
Skrivet av seba5tian:

@alexander_e_b: Nackdelen med de flesta "färdiga" datorer är att de alltid snålar in på SSD och ram. Som du märkt är det samma här. Jag reagerade också över nätagget, jag tror att det möjligen kan bli problem där om du kör ett 550w när grafikkortet "kräver" 600w. Det fungerar nog, men personligen skulle jag aldrig köpa det där. Risken är att du får köpa ett nytt nätagg i framtiden isåfall.

Lite så jag också kände.
Rekommenderar du nått annat?

Permalänk

@alexander_e_b: Jag har rätt dålig koll på komponenter i allmänhet, har ingen aning vad det där grafikkortet går för. Men om det ska vara en dator till en 10-åring kan jag tänka mig att ditt ihopplock i trådstart skulle fungera. Grafikkortet kanske inte behöver vara kraftfullare än det du valt ut, beroende på vad den som ska ha datorn skall använda den till?

Permalänk

@alexander_e_b: a såg inte att det var i paket erbjudanden. Fel av mig.

Permalänk
Viking
Skrivet av alexander_e_b:

Jag håller på att bli lite dum i huvudet.
Jag tittar på två olika riggar som jag ska välja en av.
Dock kan jag inte bestämma mig.
Feedback önskas. Tack för er hjälp!
(Det ska vara en speldator till en 10åring)

https://komponentkoll.se/bild/SNuSI.png

Eller

https://www.komplett.se/product/1142085/datorutrustning/dator...

Det här räcker ju bra, för jag antar att det blir en 1080p skärm:

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 5800X | TridentZ Neo 32GB @3600MHz CL16 | Asus X470-F ROG Strix | Lian Li PC-O11 Dynamic Svart | NZXT Kraken Z73 | 9x Phanteks T30 | Xiaomi Mi 34" 3440x1440p 144Hz

Permalänk
Skrivet av Donnerstal:

Det här räcker ju bra, för jag antar att det blir en 1080p skärm:
https://komponentkoll.se/bild/jRWZC.png

Skickades från m.sweclockers.com

Hej!
Jag är en rookie vad gäller sådant här, jag älskar er användare här på sweclockers som man kan rådfråga. Skulle du säga att den här riggen är vettig vad gäller spel, framför allt fortnite? Hur länge tror du den kommer hålla? Tror du det går att byta ut något för att få till en lite bättre för 1-2k extra?

Permalänk
Viking

@kollidera: Då rekommenderar jag denna:

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 5800X | TridentZ Neo 32GB @3600MHz CL16 | Asus X470-F ROG Strix | Lian Li PC-O11 Dynamic Svart | NZXT Kraken Z73 | 9x Phanteks T30 | Xiaomi Mi 34" 3440x1440p 144Hz