A/V Receiver till befintliga hemmabiospeakers

Permalänk

A/V Receiver till befintliga hemmabiospeakers

Hej!

Jag har LG's hemmabiosystem BH9530TWN från 2013, nu är jag inne på att ersätta den och därmed uppgradera soffmiljön ett snäpp med en ny A/V Receiver. Dels för att få EN enhet med samtliga HDMI-portar, samt för diverse smarta funktioner som två zoner och att kunna byta Video source genom Home Assistant.

Mycket möjligt att jag går för en Onkyo TX-NR696 nu under Black Friday.
https://www.dustinhome.se/product/5011135486/tx-nr696-72-rece....

Nu till min frågeställning... Kommer jag kunna behålla mina surround speakers och koppla dem till den nya receivern? Och därmed helt ersätta Hemmabiosystem-boxen (förstår att jag kan behålla LG systemet och koppla genom Onkyo, men känns ganska onödigt och en flaskhals).

Mitt LG hemmabiosystem har helt olika kablar mellan speakers och boxen, någon som jag inte ser på några A/V receivers. Är det en gammal standard eller LG proprietärt? Finns det någon adapter?
Bifogar en bild från en av de bakre speakers (kontakten ser lika dan ut på andra sidan)

Också värt att poängtera att LG systemet kan kommunicera trådlöst till de två bakre speakers, genom en box med wifi dongel. Dessa blir väl svårt att få trådlöst med Onkyo, då det är helt annat märke och drivrutiner?

Stort tack på förhand!

Permalänk
Medlem

Den där kontakten är säkerligen LG proprietärt. Ja du kan koppla in dem med lite skarvning av kablar om du är händig och vet hur dom kablar vi ser på bilden är kopplade internet i högtalaren. Personligen skulle jag slänga dom i återvinningen och köpa "riktiga" högtalare istället.

Visa signatur

System: i5 10600K, Asus Z490-F, Corsair Vengeance 16GB 3200MHz, SSD 256GB Samsung 830 & 1TB 860 EVO, ASUS TUF 3080, Noctua NH-U14S, Corsair RM850Xv2, Fractal Design Meshify C, LG 34GK950F.