Ska överge min samsung S6 för något nytt, men vad?

Permalänk

Ska överge min samsung S6 för något nytt, men vad?

Har nu haft min S6 i ca 3 år, skulle gärna haft kvar den längre, men batteriet har snart gjort sitt och det känns knappast värt besväret att köpa ett batteri för att ha den lite till.

Grejen är bara att jag inte hängt med mobilutvecklingen och vet knappt vad som är prisvärt idag. Dom enda kraven jag har är att mobilen inte ska vara allt för dyr, bra batteritid och tillförlitlig. Vad jag har förstått är att Samsungs senaste mobiler har blivit ganska dyra sista tiden och jag är inte heller direkt positiv till jättestora telefoner som man knappt kan hålla med en hand.

Använder mobilen mest till att läsa på nätet, streama musik och tar gärna bilder då och då när man är ute. Vill gärna också ha en mobil som inte går sönder allt för lätt.
Till min Samsung S6 köpte jag ett bra fodral med lock för laddningsport och stereouttaget, det har nog underlättat till varför den hållit så länge och överlevt korta vattenbad. Så har ni bra förslag på mobilskal får ni säga till.

Det jag söker:
*Inte allt för stor mobil, helst inte större än en Samsung S6.
*Bra batteritid.
*Inte allt för dyr, helst inte mer än 6000-7000:-
*Pålitlig och tålig(även om det är mycket begärt av en mobil idag).
*Hyfsad kamera.

Sedan har jag en liten fundering och det är om det är värt att skaffa abonnemang när man köper mobil idag. Jag har alltid köpt mina mobiler med abonnemang. Jag har dock blivit tveksam till sånt, vad är grejen? Jag surfar för runt 6Gb/mån och då kanske det är mer prisvärt att skaffa ett kontantkort hos någon billig operatör?

Permalänk
Medlem

Galaxy s10e med comviq 325kr per månad, du får kika kl 00:01 för att se vilket abonnemang som det gäller för.
https://www.comviq.se/blackfriday

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Som det redan nämnts så är S10e ett bra val. Det finns många oöppnade som säljs på Blocket p.g.a. en kampanj där de ingick i ett TV köp. Då kan du spara 1000 kronor och köpa en för cirka 5000 kr.

Visa signatur

Klicka på citera när du ska svara någon!

Permalänk
Skrivet av Elektron:

Galaxy s10e med comviq 325kr per månad, du får kika kl 00:01 för att se vilket abonnemang som det gäller för.
https://www.comviq.se/blackfriday

Skickades från m.sweclockers.com

Den verkar ju ha bra inbyggt minne och är vattentät, det uppskattar jag! Jag har ännu inte utforskat detta med molntjänster så mycket. Är det en prisvärd mobil för en som mig tror du?

Fler tips på bra mobiler?

Edit* Jag trodde nästan att folk skulle rekommendera mig andra märken som kanske Sony eller Motorola. Samsung kanske är de som ligger bäst till när det gäller billiga, men också bra telefoner?

Permalänk
Medlem

Jag gick från S7 på 5 tum till S9 plus på 6,2 tum och det är inte för stort.

För prisvärt skulle jag dock ta Xiaomi. 4500kr för flaggskepp 9TPro med snapdragon 855 eller ca 2k för en A3 med stock Android och garanterade uppdateringar från Google. Min fru har en A2 och är klart tillräckligt för de flesta.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Medlem

OnePlus 7T om jag skulle köpa nu. Kanske om man har råd med en tusing till blir det OnePlus 7 pro.

xiaomi-telefonen som nämns här sett till hårdvara är nog den mest prisvärda telefonen. Kanske är mjukvaran något man vill vänja sig vid, men så är det ju med allt.

Asus Zenfone 6 finns ju också som är prismässigt lik Xiaomi, men den har inte amoled-skärm tyvärr, men den har säkerligen sjuk batteritid som kanske kan kompensera.

Visa signatur

ASUS ROG STRIX B450-F GAMING - AMD Ryzen 5 3600 3.6 GHz 35MB - Cooler Master - Hyper 212 Black Edition - Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3200Mhz CL16 Vengeance LPX - Kingston A2000 500GB M.2 NVMe - Fractal Design Define C Svart - 2 X Noctua NF-P14s redux-1200 140mm PWM - Corsair RM650X 650W v2 - ASUS GeForce GTX 1060 6GB DUAL OC - Raijintek Morpheus II Heatpipe VGA Cooler - 2 X Noctua NF-P12 120mm PWM - OS Debian 10 Stable

Permalänk
Skrivet av dagas:

Jag gick från S7 på 5 tum till S9 plus på 6,2 tum och det är inte för stort.

För prisvärt skulle jag dock ta Xiaomi. 4500kr för flaggskepp 9TPro med snapdragon 855 eller ca 2k för en A3 med stock Android och garanterade uppdateringar från Google. Min fru har en A2 och är klart tillräckligt för de flesta.

Skickades från m.sweclockers.com

Det är klart, mycket är en vanesak när det gäller storleken.

Har aldrig hört talas om Xiaomi och det verkar ju vara mycket mobil för pengarna. Ska läsa på mer om både 9TPro och A3!
Om du hade fått välja mellan din Samsung S9 och 9TPro, vilken hade du valt då?

Permalänk
Skrivet av Eazy:

OnePlus 7T om jag skulle köpa nu. Kanske om man har råd med en tusing till blir det OnePlus 7 pro.

xiaomi-telefonen som nämns här sett till hårdvara är nog den mest prisvärda telefonen. Kanske är mjukvaran något man vill vänja sig vid, men så är det ju med allt.

Asus Zenfone 6 finns ju också som är prismässigt lik Xiaomi, men den har inte amoled-skärm tyvärr, men den har säkerligen sjuk batteritid som kanske kan kompensera.

För mig är ju batteritid och pris en viktig grej, men samtidigt vill jag ju också ha en mobil som känns ny. Vill ju att det skall kännas att man bytt upp sig från en mobiltelefon som är 3 år gammal. Men dessa mobiler du tipsar om är kanske mycket bättre än min gamla s6 på alla sätt?

Permalänk
Medlem

Gick från S7 till Redmi Note 8 Pro, sjuk skillnad, senast provade kinalurar var det ZTE, när det var nytt var det KAOS , så haft lite avsmak för kina lurar, men de gör bra shit idag.
Den är bättre på ALLT rakt av, förutom nog video inspelning kanske.
Xiaomi Huawei Realme Oppo är fyra märken du borde kolla in.
Ska du spara pengar imho kör en Samsung M30s från Amazon DE, 6000mah batteri som pallar 3 dagar, kostar 2500kr, min Note8Pro gick för 2990 och jag tycker det var brutalt värt, vet inte vad jag kan söka efter mer i en telefon.
S10e är en väldigt fin stabil lur - men den har betydligt sämre batteri än många kinalurar.

Realme 5/XT/X/3
Xiaomi Redmi K20/K20 Pro/Kommande K30/ Redmi 8/ Mi9/Note 8 10 - Pro blir för stort för dig.
Oppo lurar
Huawei har blivit dyrt men prisvärt ändå, P30 kommer långt på allt.

Visa signatur

Cpu: R5-3600 | MSI MEG X570 UNIFY | Vega64 RedDevil | Corsair 3200 Mhz 16GB | Phanteks PH-TC14PE | Chassi: R4 Arctic White | Steelseries Apex Pro | Logitech G Pro X Superlight | Steelseries Arctis 7

Permalänk
Medlem

Liknande läge för mig. Funderar på S10e, lite också pga att den fortfarande har ett 3,5mm uttag. Men finns kanske bättre för dom pengarna.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Patte1234K:

För mig är ju batteritid och pris en viktig grej, men samtidigt vill jag ju också ha en mobil som känns ny. Vill ju att det skall kännas att man bytt upp sig från en mobiltelefon som är 3 år gammal. Men dessa mobiler du tipsar om är kanske mycket bättre än min gamla s6 på alla sätt?

Ja, de telefonerna jag nämner har typ flaggskeppsprestanda. Det enda som är lite sunkigt är Asus zenphone som inte har amoled-skärm. Det känns lite gammalt minst sagt. Nu har jag inte testat telefonen så skärmen kanske duger ändå. Det som tilltalar mig med den telefonen är det stora batteriet och att den inte är så bloatad.

Visa signatur

ASUS ROG STRIX B450-F GAMING - AMD Ryzen 5 3600 3.6 GHz 35MB - Cooler Master - Hyper 212 Black Edition - Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3200Mhz CL16 Vengeance LPX - Kingston A2000 500GB M.2 NVMe - Fractal Design Define C Svart - 2 X Noctua NF-P14s redux-1200 140mm PWM - Corsair RM650X 650W v2 - ASUS GeForce GTX 1060 6GB DUAL OC - Raijintek Morpheus II Heatpipe VGA Cooler - 2 X Noctua NF-P12 120mm PWM - OS Debian 10 Stable

Permalänk
Medlem

Gillar du Samsung så satsa på A40 eller A50 som verkar prisvärda och får bra betyg.

Permalänk
Medlem

@Patte1234K: Inet har ett schysst urval av Xiaomi. Kolla in dom.

Permalänk

Jag tänkte på en sak förut idag efter att jag har läst lite recensioner om kinamobiler igår. Det jag tyckte var trevligt med de flesta kinamobiler var att dom hade ett starkt batteri, men betyder detta något positivt? Hur är dessa batteriers livslängd jämfört med Samsungs mobiler som ofta inte brukar vara lika starka?

Eftersom jag vill ha en mobil minst två år så är batteriets livslängd ganska avgörande känner jag.
Vad säger ni där ute om dessa kraftfulla batterier jämfört med t.ex. samsungs batterier som inte är lika kraftiga?

Permalänk

Funderar fram och tillbaka om Xiaomi Mi A3 vore ett bra köp ändå. Det verkar vara en schysst lur för mycket pengar.

Har ingen något negativt att säga om telefonen så kommer jag lägga en beställning ikväll.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Patte1234K:

Jag tänkte på en sak förut idag efter att jag har läst lite recensioner om kinamobiler igår. Det jag tyckte var trevligt med de flesta kinamobiler var att dom hade ett starkt batteri, men betyder detta något positivt? Hur är dessa batteriers livslängd jämfört med Samsungs mobiler som ofta inte brukar vara lika starka?

Eftersom jag vill ha en mobil minst två år så är batteriets livslängd ganska avgörande känner jag.
Vad säger ni där ute om dessa kraftfulla batterier jämfört med t.ex. samsungs batterier som inte är lika kraftiga?

Det beror nog på hur du sköter batteriet. Om du laddar över natt eller laddar vid behov. Jag körde slut på mitt batteri i honor 8 på två år. Då laddar jag oftast över natt vilket sliter väldigt mycket.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Patte1234K:

Funderar fram och tillbaka om Xiaomi Mi A3 vore ett bra köp ändå. Det verkar vara en schysst lur för mycket pengar.

Har ingen något negativt att säga om telefonen så kommer jag lägga en beställning ikväll.

Blandade omdömen om mobilen men för pengarna får man mycket om man inte är ute efter en dyr kameramobil. Du kan ju steppa upp lite i pris och köra med "gamlingen" Xiaomi Pocophone F

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]

Permalänk
Skrivet av Elektron:

Det beror nog på hur du sköter batteriet. Om du laddar över natt eller laddar vid behov. Jag körde slut på mitt batteri i honor 8 på två år. Då laddar jag oftast över natt vilket sliter väldigt mycket.

Skickades från m.sweclockers.com

Detta trodde jag inte var så farligt när det gällde litiumbatterier, men visst sliter det väl när man laddar ett batteri.
Då får jag ju se det som att min Samsung S6 har gjort ett bra jobb som klarat 3 år.

Permalänk

@Elektron: Den försvann snabbt :/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Patte1234K:

Detta trodde jag inte var så farligt när det gällde litiumbatterier, men visst sliter det väl när man laddar ett batteri.
Då får jag ju se det som att min Samsung S6 har gjort ett bra jobb som klarat 3 år.

stora tillverkare har ej stora batterier pga det ska uppgraderas titt som tätt, de mindre har nu chansen att skapa sig namn så Xiaomi är bra alternativ, jag förlorar 55% batteri efter ~22h och har ändå en Screen On Time på 10h. Ingen ny samsung eller iphone gör detta så vitt jag sett eller vet.
Sen så ska du tänka två gånger hur många gånger du låter batteriet gå till 0 och hur många gånger/LÄNG du låter den puttra på 100% i laddaren, håll den mellan 20-80/90% så är det bäst.

Visa signatur

Cpu: R5-3600 | MSI MEG X570 UNIFY | Vega64 RedDevil | Corsair 3200 Mhz 16GB | Phanteks PH-TC14PE | Chassi: R4 Arctic White | Steelseries Apex Pro | Logitech G Pro X Superlight | Steelseries Arctis 7

Permalänk

Jag har en Xiaomi Mi 9 Se och fungerar bra för mig! Mycket mer prisvärd än iphone

Permalänk

Kan meddela att jag köpte en Xiaomi Mi A3 och är jättenöjd.
Känns som en gedigen mobil med tanke på priset.

Har inte laddat mobilen på snart tre dagar och är verkligen glad att jag inte köpte något dyrare än detta, klarar mig fint på den här luren! Som ny mobil är batteritiden verkligen inget att klaga på och då har jag ändå haft en skärmtid på ungefär 2 timmar varje dag + varit uppkopplad med blåtand till hörlurar och lyssnat på musik ungefär 3-4 timmar varje dag. Än så länge har den inte buggat eller så.

Skrivet av Niivpzi:

stora tillverkare har ej stora batterier pga det ska uppgraderas titt som tätt, de mindre har nu chansen att skapa sig namn så Xiaomi är bra alternativ, jag förlorar 55% batteri efter ~22h och har ändå en Screen On Time på 10h. Ingen ny samsung eller iphone gör detta så vitt jag sett eller vet.
Sen så ska du tänka två gånger hur många gånger du låter batteriet gå till 0 och hur många gånger/LÄNG du låter den puttra på 100% i laddaren, håll den mellan 20-80/90% så är det bäst.

Där ser man. Har en kollega som vill hävda att det är viktigt att man laddar ur batteriet innan man laddar den under det första året, även fast det är litiumbatteri.

Permalänk
Medlem

Är själv på väg till en liten butik nu som av någon aledning säljer samsung s10e för 5000kr ny.
Köpte en till tjejen och blev sjukt sugen så nu ryker s7an. Den har nästan exakt samma mått som s6 och s7

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elektron:

Det beror nog på hur du sköter batteriet. Om du laddar över natt eller laddar vid behov. Jag körde slut på mitt batteri i honor 8 på två år. Då laddar jag oftast över natt vilket sliter väldigt mycket.

Skickades från m.sweclockers.com

Värme är värsta fienden. Ladd "hjärnan" tar god hand om batteriet.
Har en platta som nu är 5 år gammal och tvisten är att den är inkopplad i princip 24/7 i laddaren. Glömde att batteriet är tipptopp.
Jag fokuserar alltid på att hålla batterier svala då håller dom länge.
Aldrig haft batteri problem fastän jag puttar upp batteriet till hundra flers gånger om dagen och natt laddar varje natt hela tiden.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Värme är värsta fienden. Ladd "hjärnan" tar god hand om batteriet.
Har en platta som nu är 5 år gammal och tvisten är att den är inkopplad i princip 24/7 i laddaren. Glömde att batteriet är tipptopp.
Jag fokuserar alltid på att hålla batterier svala då håller dom länge.
Aldrig haft batteri problem fastän jag puttar upp batteriet till hundra flers gånger om dagen och natt laddar varje natt hela tiden.

Har du testat att mäta upp batterihälsan?
För det finns bra appar för det. Det jag menar är att en surfplatta kan upplevas som att den har bra batteri trots att den har tappat 40-50% kapacitet, pga att den fortfarande har fullt tillräckligt med kapacitet för ens eget bruk.

"Jag fokuserar alltid på att hålla batterier svala då håller dom länge."
Hur gör du då? Jag menar jag laddar telefonen på ett bord eller en bänk. Jag brukar även undvika att lägga telefonen eller surfplatta i direkt solljus.

Permalänk
Medlem

Det här med vad folk säger hur man ska ladda batteriet är rena killgissningar.

Ladda den när du behöver säger jag. Jag har en Nexus 6 så den är några år. Jag har i perioder laddat den när den är ner i 5% och i perioder då den varit nere på 40%. Telefonen håller i 2 dar om jag vill vid "normalt" användande.

Visa signatur

ASUS ROG STRIX B450-F GAMING - AMD Ryzen 5 3600 3.6 GHz 35MB - Cooler Master - Hyper 212 Black Edition - Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3200Mhz CL16 Vengeance LPX - Kingston A2000 500GB M.2 NVMe - Fractal Design Define C Svart - 2 X Noctua NF-P14s redux-1200 140mm PWM - Corsair RM650X 650W v2 - ASUS GeForce GTX 1060 6GB DUAL OC - Raijintek Morpheus II Heatpipe VGA Cooler - 2 X Noctua NF-P12 120mm PWM - OS Debian 10 Stable

Permalänk
Medlem

Själv brukar jag nästan alltid ladda telefonen i datorns USB, tar ju uppemot 6 timmar om den är under 20% men inga problem när man laddar medans man sover. Borde ju även undvika värme när den laddas så pass långsamt.

Och är inte dagens elektronik så pass smart att den stänger av laddningen när den nått 100% och sen lägger igång den igen om batterispänningen sjunker under ett visst värde?

Visa signatur

AMD 5800X3D - ASUS ROG Strix X570-E - Corsair Vengeance LPX 32GB 3200MHz C16 - ASUS 6900 XT TUF Gaming TOP Edition - Corsair Force MP600 1TB, WD Black SN850X 2TB - be quiet! Dark Rock Slim - Seasonic Prime TX 750W - Cooler Master MasterCase H500M - Asus 27" MG279Q - Corsair M65 RGB Elite - Corsair K70 RGB Rapidfire

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elektron:

Har du testat att mäta upp batterihälsan?
För det finns bra appar för det. Det jag menar är att en surfplatta kan upplevas som att den har bra batteri trots att den har tappat 40-50% kapacitet, pga att den fortfarande har fullt tillräckligt med kapacitet för ens eget bruk.

"Jag fokuserar alltid på att hålla batterier svala då håller dom länge."
Hur gör du då? Jag menar jag laddar telefonen på ett bord eller en bänk. Jag brukar även undvika att lägga telefonen eller surfplatta i direkt solljus.

Jag har sval källare i övrigt håller jag sovrummet nära 17 grader @ all times. Mina batterier till borr maskinen som är 8 år gamla håller bra än. Får ut 1 timme vilket jag fick när dom var nya på en laddning(stark lampa). Tappat ca 5-10 min.
Jag använder inte program utan praktik 😉

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Patte1234K:

Kan meddela att jag köpte en Xiaomi Mi A3 och är jättenöjd.
Känns som en gedigen mobil med tanke på priset.

Har inte laddat mobilen på snart tre dagar och är verkligen glad att jag inte köpte något dyrare än detta, klarar mig fint på den här luren! Som ny mobil är batteritiden verkligen inget att klaga på och då har jag ändå haft en skärmtid på ungefär 2 timmar varje dag + varit uppkopplad med blåtand till hörlurar och lyssnat på musik ungefär 3-4 timmar varje dag. Än så länge har den inte buggat eller så.

Där ser man. Har en kollega som vill hävda att det är viktigt att man laddar ur batteriet innan man laddar den under det första året, även fast det är litiumbatteri.

Bra köp!
Jag har alltid haft tanken att dyrast är bäst bla bla kör på märke för de "funkar" osv. Men tack vare youtube idag så kan man faktiskt se att folk använder produkterna och att de faktiskt fungerar så lättare att lita på nya saker.
Glad att höra att det fungerar så bra!
Här är en summering av massa råinfo:
https://www.sciencealert.com/how-to-charge-phone-battery-to-l...
(Källa: https://batteryuniversity.com/learn/article/charging_lithium_...
Så när det väl är dags att ladda så kör upp till max 90% och dra ut Eller kör från 25 till 50 "on the go" osv.
Jag laddar min mobil kanske varannan dag i 30min, det känns konstigt efter man haft en lur som kunde stänga av sig oväntat på 15%.

Skrivet av MammDiin:

Själv brukar jag nästan alltid ladda telefonen i datorns USB, tar ju uppemot 6 timmar om den är under 20% men inga problem när man laddar medans man sover. Borde ju även undvika värme när den laddas så pass långsamt.

Och är inte dagens elektronik så pass smart att den stänger av laddningen när den nått 100% och sen lägger igång den igen om batterispänningen sjunker under ett visst värde?

Nej den stänger inte av sig tyvärr, fysisk timer är enda alternativet. Nämns också i källan ovanför om intresse finns.

Visa signatur

Cpu: R5-3600 | MSI MEG X570 UNIFY | Vega64 RedDevil | Corsair 3200 Mhz 16GB | Phanteks PH-TC14PE | Chassi: R4 Arctic White | Steelseries Apex Pro | Logitech G Pro X Superlight | Steelseries Arctis 7

Permalänk
Medlem
Skrivet av Niivpzi:

Bra köp!
Jag har alltid haft tanken att dyrast är bäst bla bla kör på märke för de "funkar" osv. Men tack vare youtube idag så kan man faktiskt se att folk använder produkterna och att de faktiskt fungerar så lättare att lita på nya saker.
Glad att höra att det fungerar så bra!
Här är en summering av massa råinfo:
https://www.sciencealert.com/how-to-charge-phone-battery-to-l...
(Källa: https://batteryuniversity.com/learn/article/charging_lithium_...
Så när det väl är dags att ladda så kör upp till max 90% och dra ut Eller kör från 25 till 50 "on the go" osv.
Jag laddar min mobil kanske varannan dag i 30min, det känns konstigt efter man haft en lur som kunde stänga av sig oväntat på 15%.

Nej den stänger inte av sig tyvärr, fysisk timer är enda alternativet. Nämns också i källan ovanför om intresse finns.

Varför har inte tillverkarna så laddningen slutar när den nått 100%? Är det för att säkerställa att man har 100% när man tar bort laddningen eller är det för att de inte bryr sig om kunderna och livslängden på deras batterier? Vore kanske även bra att kunna välja om man inte vill att batteriet laddas fullt utan bara till exempelvis 90%.

Visa signatur

AMD 5800X3D - ASUS ROG Strix X570-E - Corsair Vengeance LPX 32GB 3200MHz C16 - ASUS 6900 XT TUF Gaming TOP Edition - Corsair Force MP600 1TB, WD Black SN850X 2TB - be quiet! Dark Rock Slim - Seasonic Prime TX 750W - Cooler Master MasterCase H500M - Asus 27" MG279Q - Corsair M65 RGB Elite - Corsair K70 RGB Rapidfire