Dell: "Intels processorbrist förvärras"

Permalänk
Melding Plague

Dell: "Intels processorbrist förvärras"

Den bristande tillgången på Intel-processorer förvärrades under fjärde kvartalet i år, vilket påverkar datortillverkare negativt.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Välj AMD istället?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Exige:

Välj AMD istället?

Att vara partner innebär säkert att de har något kontrakt som hindrar dem från att byta till andra tillverkare hux flux.

Permalänk
Medlem

Dell: Nejdå, vi har inget nytt exklusivitetsavtal med Intel, vi skulle jättegärna bygga mer med AMD!
Also Dell: Men guuuuud vilken snygg Inteltatuering vi just gjorde mitt i pannan, får vi plats med en till på rumpan också?

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Medlem

Inte bra för oss konsumenter om detta fortgår. Då har AMD inget incitament för att hålla priserna nere.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 7 5800X, 32GB DDR4 @ 3600mHz, 7900XTX, 4,5 TB SSD

Permalänk
Medlem

DELL var ju inblandad i det som tillslut blev Antitrustmålet mot Intel, så tycker inte ett dugg synd om dem. Sedan så finns ju AMD att välja på. Men om företagen nu vill dras med i Intel's problem istället för att erbjuda AMD's produkter och hänvisa dem dit tills bristen är löst så står det dem naturligtvis fritt att göra så, men lite paff blir man allt.

"Dell is the best friend money can buy" - Paul Otellini

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hugashaka:

Inte bra för oss konsumenter om detta fortgår. Då har AMD inget incitament för att hålla priserna nere.

Skickades från m.sweclockers.com

Tycker att långsiktigt så är det bättre för konsumenter om AMD har ett övertag ett tag, även om det betyder kortvarigt att de skulle kunna hålla högre priser. Jag vill ha mer än en aktör som har möjligheten att konkurrera ordentligt inte att man skall hoppas på ytterligare en situation där AMD lyckades göra riktigt rätt samtidigt som intel gjorde ordentligt fel, sådant händer inte särskilt ofta. Vad som behövs är att andelen som använder AMD ökar ordentligt och att AMD får in mer pengar och för de så måste intel forstätta befinna sig där de nu är.

Permalänk
Medlem

De kör säkert med jävliga kontrakt för att de ska behålla sin monopol. Intel borde undersökas på nytt med stora böter som känns

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrPasty:

Att vara partner innebär säkert att de har något kontrakt som hindrar dem från att byta till andra tillverkare hux flux.

Dell säljer ju ändå produkter med AMD kretsar i sig. Så jag tror inte Dell har kontrakt i detta fallet.

https://www.dell.com/be-fr/shop/cty/pdp/spd/inspiron-5675-gam...

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem
Skrivet av filbunke:

Tycker att långsiktigt så är det bättre för konsumenter om AMD har ett övertag ett tag, även om det betyder kortvarigt att de skulle kunna hålla högre priser. Jag vill ha mer än en aktör som har möjligheten att konkurrera ordentligt inte att man skall hoppas på ytterligare en situation där AMD lyckades göra riktigt rätt samtidigt som intel gjorde ordentligt fel, sådant händer inte särskilt ofta. Vad som behövs är att andelen som använder AMD ökar ordentligt och att AMD får in mer pengar och för de så måste intel forstätta befinna sig där de nu är.

Jovisst, jag håller helt med om att det är bra att AMD kommer upp sig. Det jag menar på är att om detta pågår tillräckligt länge så kommer det enda som har hänt att vara en 180-graders vändning på processormarknadens polarisering, och det vinner inte någon på.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 7 5800X, 32GB DDR4 @ 3600mHz, 7900XTX, 4,5 TB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hugashaka:

Jovisst, jag håller helt med om att det är bra att AMD kommer upp sig. Det jag menar på är att om detta pågår tillräckligt länge så kommer det enda som har hänt att vara en 180-graders vändning på processormarknadens polarisering, och det vinner inte någon på.

Skickades från m.sweclockers.com

Bortsett AMD då.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrPasty:

Att vara partner innebär säkert att de har något kontrakt som hindrar dem från att byta till andra tillverkare hux flux.

Dell säljer ju redan burkar med AMD i sig.
AMD har inte kapacitet att fylla det hål som är pga av Intel's cpu brist. Intel har ökat produktion med 25% bara i år, ändå räcker det inte till. Hur stor var nu Amd's marknadsandel?
Sen sitter dom i knät på TSMC som ökat ledtiderna rätt rejält från order till leverans.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

■ AMD 3950X
■ Gigabyte AORUS Master ■ 3 x 960 GB Corsair MP510 SSD
■ 32GB (4x8) AORUS DDR4 3200@3800CL16
■ 3080 Vision OC ■ EK Custom loop 120+240+360

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xinpei:

Dell säljer ju ändå produkter med AMD kretsar i sig. Så jag tror inte Dell har kontrakt i detta fallet.

https://www.dell.com/be-fr/shop/cty/pdp/spd/inspiron-5675-gam...

antitrustmålet handlade bl.a. om att intel partners inte skulle överstiga en viss nivå av AMD produkter för att få rabatter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hugashaka:

Jovisst, jag håller helt med om att det är bra att AMD kommer upp sig. Det jag menar på är att om detta pågår tillräckligt länge så kommer det enda som har hänt att vara en 180-graders vändning på processormarknadens polarisering, och det vinner inte någon på.

Skickades från m.sweclockers.com

Kommer inte ske, intel är en gigant och AMD är väldigt litet. Fem års dominans för AMD skulle inte förändra mycket.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hugashaka:

Jovisst, jag håller helt med om att det är bra att AMD kommer upp sig. Det jag menar på är att om detta pågår tillräckligt länge så kommer det enda som har hänt att vara en 180-graders vändning på processormarknadens polarisering, och det vinner inte någon på.

Tillräckligt länge ja. I det här fallet är tillräckligt länge en lång tid.

AMD har just nu ett övertag på marknaden för desktop-processorer, men det är bara en del av den totala processormarknaden.
Vad jag kan se så behåller Intel sitt övertag vad gäller server-processorer och laptop-processorer - och de marknaderna är stora.

Permalänk
Hjälpsam

Jävligt rätt åt Dell, dumhet kostar!

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av HappyPie:

antitrustmålet handlade bl.a. om att intel partners inte skulle överstiga en viss nivå av AMD produkter för att få rabatter.

Inte helt. I vissa fall krävde Intel att AMDs produkter inte skulle säljas alls.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Erik_T:

Tillräckligt länge ja. I det här fallet är tillräckligt länge en lång tid.

AMD har just nu ett övertag på marknaden för desktop-processorer, men det är bara en del av den totala processormarknaden.
Vad jag kan se så behåller Intel sitt övertag vad gäller server-processorer och laptop-processorer, - och de marknaderna är stora.

Och processorer hos Dell, Dell tar hellre minskad vinst än ökar andelen AMD-processorer.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

Märker detta på jobbet. Vi kör HP men vår leverantör har allt svårare att leverera datorer. De skyller på HP som skyller på Intel...

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Xinpei:

Inte helt. I vissa fall krävde Intel att AMDs produkter inte skulle säljas alls.

0 är också en nivå, den nivån Dell höll sig till tills de blev stämda om jag minns rätt sen var de tvungna att ha över 0

Permalänk
Medlem
Skrivet av filbunke:

Kommer inte ske, intel är en gigant och AMD är väldigt litet. Fem års dominans för AMD skulle inte förändra mycket.

Handlar ju dock inte så mycket om Intels storlek jämfört med AMD. Det handlar mer om att det inom konsumentsegmentet finns en såpass stark preferens att köpa AMD gentemot Intel (tvärt om hur det var under bulldozer-eran, men där ska det väl sägas att det fanns starkare anledningar att köpa Intel, likt hur det börjar bli med AMD i dagsläget) att det blir en ompolarisering i just det segmentet.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 7 5800X, 32GB DDR4 @ 3600mHz, 7900XTX, 4,5 TB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av HappyPie:

antitrustmålet handlade bl.a. om att intel partners inte skulle överstiga en viss nivå av AMD produkter för att få rabatter.

Visst, men Intel har ökat produktionen med mer än AMDs totala marknadsandel och det räckte inte till. Tror du AMD kan dubbla sin produktion utan problem?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hugashaka:

Handlar ju dock inte så mycket om Intels storlek jämfört med AMD. Det handlar mer om att det inom konsumentsegmentet finns en såpass stark preferens att köpa AMD gentemot Intel (tvärt om hur det var under bulldozer-eran, men där ska det väl sägas att det fanns starkare anledningar att köpa Intel, likt hur det börjar bli med AMD i dagsläget) att det blir en ompolarisering i just det segmentet.

Skickades från m.sweclockers.com

Jag tror på det när jag ser det, har du försäljningssiffror som visar på det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Exige:

Välj AMD istället?

Det jag har gjort! "intelfan"

Permalänk
Medlem

Märkesdatorer kommer inte in i mitt hem oavsett märke på processorn. Hembygge är det som gäller för då får man det man vill ha

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Medlem
Skrivet av filbunke:

Jag tror på det när jag ser det, har du försäljningssiffror som visar på det?

Hur menar du nu? Vill du se försäljningssiffror för teoretiska scenarier?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 7 5800X, 32GB DDR4 @ 3600mHz, 7900XTX, 4,5 TB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

Och processorer hos Dell, Dell tar hellre minskad vinst än ökar andelen AMD-processorer.

Kanske det, men för den typen av företagsdatorer som inte har separat grafikkort utan använder processorns inbyggda grafik så har Intel bättre utbud än AMD än så länge - AMD's processorer med inbyggd grafik använder fortfarande förra generationen av deras CPU-arkitektur.
Sen så har ju även AMD begränsad produktionskapacitet - det är högst tveksamt om de skulle kunna tillverka tillräckligt många CPUer för att ta över hela Intel's marknadsandel Dell eller HP eller Lenovo, ens om de fick chansen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Exige:

Välj AMD istället?

Men det vore ju jätteriskabelt att välja en så liten och obeprövad processortillverkare. De skulle ju kunna drabbas av leveransproblem och bristande tillgång...

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Pepsin:

Men det vore ju jätteriskabelt att välja en så liten och obeprövad processortillverkare. De skulle ju kunna drabbas av leveransproblem och bristande tillgång...

Precis och Dell säljer även datorer med AMD prylar i så jag fattar inte vissa inlägg här, det är nog bara trollande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Exige:

Välj AMD istället?

Troligen säljer AMD allt de kan producera.