AMD lanserar Radeon RX 5500 i december

Permalänk
Melding Plague

AMD lanserar Radeon RX 5500 i december

För den som suktar efter nytt grafikkort i mellanklassen avslöjas att Radeon RX 5500 släpps inom kort och ersätter populära Radeon RX 590.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Jag skulle hellre vilja se 5800 och 5900.

Visa signatur

7800X3D • 4080S • 32GB • 2TB • 1440p 165 Hz
3700X • 3070 • 32GB • 2TB • 1080p 144Hz

Permalänk
Medlem

lite lustigt att dom jämför med ett Rx480 som typ inte finns längre .. kan det vara för att det inte är snabbare än ett Rx590 kanske

Visa signatur

Phanteks P400s | Asus B-350 Strix |Ryzen 1600X @4 Ghz
G.skill 16GB 3.6Ghz CL16 Trident Z RGB | FD Celsius S36
Samsung 960EVO 500GB |Corsair RM750x | Asus Vega 56 Strix

Permalänk
Medlem
Skrivet av Varg:

Jag skulle hellre vilja se 5800 och 5900.

XT

Visa signatur

Phanteks P400s | Asus B-350 Strix |Ryzen 1600X @4 Ghz
G.skill 16GB 3.6Ghz CL16 Trident Z RGB | FD Celsius S36
Samsung 960EVO 500GB |Corsair RM750x | Asus Vega 56 Strix

Permalänk
Medlem
Skrivet av Varg:

Jag skulle hellre vilja se 5800 och 5900.

Med tanke på att 2020 ska erbjuda rdna 2 enligt dom senare nyheterna så lär vi med stor sannolikhet få se 68xx/69xx

Men återstår att se =p

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem

@norrby89: Jag har gått och funderat över detta, vad har dom möjlighet att släppa och vad dom borde göra/sats på rent marknads mässigt.

Skall dom leverera till både Sont & Microsofts nästa gen konsoller hur kommer det påverka osv?

Finns ju många sätt att resonera och sedan vad dom faktiskt rent tekniskt klarar av att leverera men ett problem på GPU sidan är ju att dom inte riktigt ses som första valet. Dom måste antingen vara billigare eller bättre. RDNA2 ska ju komma relativt snart och antingen vill man satsa hårt här eller så vill man släppa något bra innan så att fler blir intresserade.

Ett annat problem är ju lite det att dom alltid ligger steget efter Nvidia. AMD kommer med något och Nvidia kontrar direkt. Att hålla korten inpå kan ju vara det att man faktiskt vill att Nvidia skall tippa handen först.

För och nackdelar dock med att släppa "stora" navi om RDNA2 kommer allt för tätt inpå kan ju vara att man inte vill riskera att göra folk sura. T.ex släpper man 5800 eller 5900 om några månader för nära i prisklass så får man lite sura miner kanske, samtidigt som om RDNA2 kommer för tätt inpå därefter så kanske inte de som köper 58/5900 heller allt för glada.

Helt solo kanske det inte gör allt för mycket men om man samtidigt gör det för att sedan direkt bli kontrade av Nvidia så kommer dom inte riktigt ur Nvidias skugga utan riskerar att se ut som man snuvar de som köper korten samtidigt som man ändå ligger efter.

Sedan beror det ju också på lite om dom faktiskt har förmågan att producera kort som skulle kunna konkurrera med Nvidias topp skikt.

Glad att jag inte jobbar på deras GPU del, för mycket att tänka på. ^^

Permalänk
Medlem

5700-korten är ju fina, ska bli intressant att se hur detta levererar. Är ju riktat till en prisklass där många fler trots allt handlar

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| AMD Ryzen 7 5800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte X570 Aorus Pro | Powercolor Radeon RX 6900XT Red Devil | 16GB G.Skill Trident Z@3600 CL15 | Gigabyte Aorus 2TB M.2 NVMe SSD | Fractal Design Ion+ Platinum 860W | Fractal Design Meshify S2 Blackout | Corsair K70 | Logitech G502 | Alienware AW3423DWF |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bulan75:

lite lustigt att dom jämför med ett Rx480 som typ inte finns längre .. kan det vara för att det inte är snabbare än ett Rx590 kanske

Ja
5500, typ 580 prestanda
5500XT, typ 590 prestanda

Super ställde till det lite för AMD men priser på $149, $169 resp $199 är väl inte omöjligt ändå.

Varpå Nvidia kontrar med att peta ner 1660 icke-Super till $199...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av norrby89:

Med tanke på att 2020 ska erbjuda rdna 2 enligt dom senare nyheterna så lär vi med stor sannolikhet få se 68xx/69xx

Men återstår att se =p

Skickades från m.sweclockers.com

Beror ju på vad RDNA2 faktiskt innebär. Om det bara är förstärkt stöd för RTRT, så är det ju lite poänglöst för kort i den här klassen. Inte otänkbart att det, åtminstone under en period, får tillhöra det övre segmentet, precis som hos nVidia.

Permalänk
Medlem

I den tidiga testen i Techpowerup tycker jag 5500 underpresterar alldeles för mycket gentemot 580 i AC: Odyssey och Wolfenstein 2. I Wolfenstein 2 spelar det mindre roll eftersom fps:en ändå är över 60, men det är konstigt. Skulle visserligen till viss del kunna bero på 4 GB kontra 8 GB, men i 1920x1080? Speciellt som andra kort med mindre minne inte har riktigt samma problem.

Förhoppningsvis beror det på något fel som har åtgärdats, i övrigt ser de ut att ligga i samma härad iaf, så det ska bli kul att se var det landar i ett mer officiellt test, både pris- och prestandamässigt.

Permalänk
Medlem

Jag hade hoppats på mer information om RX5500XT.

Permalänk
Medlem
Skrivet av EntropyQ3:

Beror ju på vad RDNA2 faktiskt innebär. Om det bara är förstärkt stöd för RTRT, så är det ju lite poänglöst för kort i den här klassen. Inte otänkbart att det, åtminstone under en period, får tillhöra det övre segmentet, precis som hos nVidia.

Det är inte bara RTRT. AMD sa ju till och med att de ska stödja avancerade DX12 features i uppkommande arkitekturer. Utöver det så är det VRS och såna saker.

Permalänk
Medlem

Får inte ihop det rikitig. Hur kan det vara en ersättare för RX580/590 när prestandan är ungefär densamma? Med andra ord går inte utvecklingen framåt alls! Nej, Mer en "ersättare" för 570. Jag ser 5700/5700xt som ersättare för 580/590 och det är nog så det var tänkt. Men för att kunna höja marginalerna (Nvidia bjöd ju in till det med sina rejäla prishöjningar) så "klassar" man om korten till att vara "högprestandakort". Och många (inte alla) Reviewers (inkl swec) sväljer det med hull o hår!
Det är så enkelt att man höjt prisnivån på korten överlag. Nvidia började och AMD hakade på. Och det gick hem för folk köper dem som gräs.

Visa signatur

Lian-Li Tu150 (fläktmoddad) w Corsair SF750 Platinum SFX / Asus Strix B550-i Itx / Ryzen 5600x @ 4.92.. Scythe Fuma 2 / Crucial Ballistix 2x16 3600@4000 / WD Black SN850 NVME + Kingston A2000 NVME / MSI Radeon RX 6800 referens / 2x120mm Noctua NF-A12x15 golv. 2x120mm Noctua NF A12x25 In och Utblås. Fläktmod tak 1x140mm Noctua NF A14 utlblås via kammare baktill. Samsung 34" c34j791 3440x1440.

Permalänk
Medlem
Skrivet av EvonS:

Får inte ihop det rikitig. Hur kan det vara en ersättare för RX580/590 när prestandan är ungefär densamma? Med andra ord går inte utvecklingen framåt alls! Nej, Mer en "ersättare" för 570. Jag ser 5700/5700xt som ersättare för 580/590 och det är nog så det var tänkt. Men för att kunna höja marginalerna (Nvidia bjöd ju in till det med sina rejäla prishöjningar) så "klassar" man om korten till att vara "högprestandakort". Och många (inte alla) Reviewers (inkl swec) sväljer det med hull o hår!
Det är så enkelt att man höjt prisnivån på korten överlag. Nvidia började och AMD hakade på. Och det gick hem för folk köper dem som gräs.

RX5500 ersätter RX560, rent tekniskt. Att priset gått upp en hel del (troligtvis) kan delvis förklaras med dyrare tillverkningsprocess och större chip.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Är det någon som använder AMD Relive och kan svara på en snabb fråga så vore det kanon!

Går i tankarna om att köpa ett RX 5700 och använda AMD Relive till Instant replay och sådana inspelningar.
Det enda jag undrar över är om det går att ändra vart inspelningarna sparas? På Nvidia Shadowplay går det ju att ändra standardmapp, men har inte funnit nån info ifall det går att göra det på AMD's motsvarighet. 😗

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Razken:

Är det någon som använder AMD Relive och kan svara på en snabb fråga så vore det kanon!

Går i tankarna om att köpa ett RX 5700 och använda AMD Relive till Instant replay och sådana inspelningar.
Det enda jag undrar över är om det går att ändra vart inspelningarna sparas? På Nvidia Shadowplay går det ju att ändra standardmapp, men har inte funnit nån info ifall det går att göra det på AMD's motsvarighet. 😗

Skickades från m.sweclockers.com

Var ett tag sedan jag använde det men är rätt säker på att jag kunde ändra mapp den sparade till. Jag sparade i alla fall inte i en map på c disken som jag antar är standard. Kan kika mer på det nästa gång jag startar htpcn om jag kommer ihåg det. Sitter ett vega i den men funktionen bör vara samma även för de nyare korten.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb