Google lär sig kommunicera med Stadia

Permalänk
Melding Plague

Google lär sig kommunicera med Stadia

Lanseringen av Stadia har kantats av kritik om otydlig kommunikation. Nu meddelar Google att det ska bli ändring på det.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Standardsvar #1 när någon organisation kommunicerat felaktigheter:
- Vi har varit otydliga. Vi ska bli tydligare!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Hedersmedlem

Nu känner jag mig lite gammal här.
Men jag är inte helt med på varför de väljer att publicera nyheter om stadia i ett chattprogram samt i annan aktörs forum istället för att publicera nyheterna på deras stadia-hemsida.

Hemsidor är inte bra på allt riktigt. Men att förmedla nyheter känns de iaf spontant bättre lämpade än discord.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Nu känner jag mig lite gammal här.
Men jag är inte helt med på varför de väljer att publicera nyheter om stadia i ett chattprogram samt i annan aktörs forum istället för att publicera nyheterna på deras stadia-hemsida.

Hemsidor är inte bra på allt riktigt. Men att förmedla nyheter känns de iaf spontant bättre lämpade än discord.

Fast Reddit är ju bra. Det gäller ju att använda kanalerna där folk finns.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

Fast Reddit är ju bra. Det gäller ju att använda kanalerna där folk finns.

Jag är inte där.
Oavsett, jag tycker som föregående talare att den viktiga informationen alltid ska finnas på hemsidan. Sen kan man välja att finnas på andra kanaler också. Men hemsidan prio ett.

Permalänk
Lyxfällan 🎮

@Söderbäck: det är en tudelad fråga skulle jag säga. Å ena sidan är det mer modernt och dynamiskt att informera via kanaler som Twitter, Reddit, Discord etc där publiken notifieras om informationen när den händer, kontra att de ska gå in på en webbplats och aktivt söka upp information.

Samtidigt borde de bli betydligt bättre med att informera om Stadia via de kanaler som syns utåt, vilket innefattar Stadia-appen som inte är någon höjdare på att förmedla information. Sony och Microsoft informerar om vilka spel som ska tillkomma i PSN+/Gold och dessa brukar inte säljas rabatterade i samband med detta. De skulle kunna låta spelare följa speltitlar eller serier i appen, faktiskt tillhandahålla någon information om Stadia i webbläsaren, med mera. Så det nya initiativet är ju en förbättring, men Google har ju fortfarande förbättringspotential. Eller för att citera Timon från Lejonkungen: "Oj, snacka om renoveringsobjekt!"

Visa signatur

"We're with the press, hired geeks!"
Raoul Duke, Fear n' Loathing in Las Vegas

Permalänk
Medlem

Större tjänsters/organisationers huvudsidor fungerar vanligtvis främst som reklampelare och då får inte artiklar som kan innehålla problembeskrivningar framträda alltför tydligt. Det som skall tydliggöras är hur bra tjänsten är och hur man köper den.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Nu känner jag mig lite gammal här.
Men jag är inte helt med på varför de väljer att publicera nyheter om stadia i ett chattprogram samt i annan aktörs forum istället för att publicera nyheterna på deras stadia-hemsida.

Hemsidor är inte bra på allt riktigt. Men att förmedla nyheter känns de iaf spontant bättre lämpade än discord.

ok boomer

Skämt åsido, kan vara så att googles marknadsförings-avdenlning har kommit fram till att deras större positiva samt ärliga & uppriktiga kundgrupp befinner sig främst i sådana platformar och att nyheten får mottagas och spridas "naturligt" därifrån av just dessa. Kanske mindre troll och haters i dessa kanaler än i andra som deras egna youtubes kommentarsfält
Kanske ett sätt att tolka vad folk (potentiella kunder) egentligen tycker och filtrera bort andra samt att få data från gen z

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av dlq84:

Fast Reddit är ju bra. Det gäller ju att använda kanalerna där folk finns.

Är nog ingen som säger att reddit är dåligt per se.
Frågan handlar väl mer om varför man inte har en egen etablerad kommunikationskanal.
Släpper de sina nyheter på sin egen hemsida så lär det också hamna på reddit. Och om de vill så kan google ha sin stadiatråd där. Också.

Men reddit känns mer inofficiell liksom. Inte helt olikt debacklet det blev på twitter-stadia nyligen om det här med köpens giltighet om pro-abonnemanget tar slut.

Jag vet inte jag. Kanske är jag bara gammal här ;).

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

Bra att de löser problemet men man kan ju undra hur en av de största bolagen på vår planet kan misslyckas så grovt med en lansering. Helt jävla otroligt!

Sen verkar dock det tekniska fungera fint.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Skrivet av mkk:

Större tjänsters/organisationers huvudsidor fungerar vanligtvis främst som reklampelare och då får inte artiklar som kan innehålla problembeskrivningar framträda alltför tydligt. Det som skall tydliggöras är hur bra tjänsten är och hur man köper den.

Skickades från m.sweclockers.com

Precis, det handlar om att kväsa den kräsna pöbeln på Reddit, utan att behöva prata negativt/problem om Stadia i övriga kanaler. Man segmenterar marknadsföring och kommunikationen efter behov helt enkelt.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av loevet:

@Söderbäck: det är en tudelad fråga skulle jag säga. Å ena sidan är det mer modernt och dynamiskt att informera via kanaler som Twitter, Reddit, Discord etc där publiken notifieras om informationen när den händer, kontra att de ska gå in på en webbplats och aktivt söka upp information.

Samtidigt borde de bli betydligt bättre med att informera om Stadia via de kanaler som syns utåt, vilket innefattar Stadia-appen som inte är någon höjdare på att förmedla information. Sony och Microsoft informerar om vilka spel som ska tillkomma i PSN+/Gold och dessa brukar inte säljas rabatterade i samband med detta. De skulle kunna låta spelare följa speltitlar eller serier i appen, faktiskt tillhandahålla någon information om Stadia i webbläsaren, med mera. Så det nya initiativet är ju en förbättring, men Google har ju fortfarande förbättringspotential. Eller för att citera Timon från Lejonkungen: "Oj, snacka om renoveringsobjekt!"

Skrivet av mkk:

Större tjänsters/organisationers huvudsidor fungerar vanligtvis främst som reklampelare och då får inte artiklar som kan innehålla problembeskrivningar framträda alltför tydligt. Det som skall tydliggöras är hur bra tjänsten är och hur man köper den.

Skickades från m.sweclockers.com

Båda inläggen ger bra svar på det jag undrade ;).

Om jag förstått det hela rätt så är det rätt satsats om de gör nu, men de saknar fortfarande en egen mer officiell nyhetskanal för nyheter på plattformen. Typ vilket spel som kommer nästa månad - and such.
Gissningsvis kommer det väl snart.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Lyxfällan 🎮

@Söderbäck: en väldigt enkel lösning på problemet med Pro-gratistitlar är att helt enkelt visa en "Kommer till Stadia Pro"-sektion i appen (och webbläsaren när de nu gör den till en likvärdig portal). Då skulle man enkelt se vad som finns att se fram emot, och vad man inte ska kasta pengar på till dess. Det borde rimligtvis funnits på plats från början, men jag hoppas på att Google jobbar på det i detta nu.

Visa signatur

"We're with the press, hired geeks!"
Raoul Duke, Fear n' Loathing in Las Vegas

Permalänk
Hedersmedlem

@loevet: Ja det låter ju rimligt. Behövs ingen hemsida för den delen

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Lyxfällan 🎮

Jaha ja, nu meddelar Googles Stadia-PR på Discord att de tidigare planerna på att uppdatera flera gånger i veckan ska skalas ner till en gång i veckan. Att de vill fokusera på att inte kommunicera utan substans är ju förvisso en bra tanke, men det här kommer en vecka efter deras ursprungliga Reddit-post om det nya upplägget. Verkar inte som att Google har ordning på torpet med planerna för Stadia.

Discord-meddelandet:

Hey folks! Thanks for not forgetting about us

After experimenting with the daily community updates last week, we determined that it's better for all of us if we post updates when we have something significant to share. While a daily cadence would be fantastic, we found that we might not always have a meaningful update and we'd rather just let you all know when something cool unfolds. On top of that, we worry that posting daily sets an unrealistic precedent for our communications. We want you all to know that we're here and we're listening, but we might not always have the ability to reach out and respond to requests.

As such, we're thinking of pivoting to a weekly update, perhaps on a Wednesday or Thursday. We feel this will have an overall bigger impact, and we don't want our updates to lose value if we don't have a lot to say on a given day. As always, things are fluid in nature and we are constantly evolving our strategies to better serve this community.

Thanks for keeping us honest. Keep an eye out for updates later this week!

-ChrisFromGoogle & the Stadia Team

Visa signatur

"We're with the press, hired geeks!"
Raoul Duke, Fear n' Loathing in Las Vegas