Hur vet jag hur stort nätaggregat jag behöver.

Permalänk
Medlem

@jawik: Jag ska ta och prova det senare, tack för tipset. Jag spelar ju alltid i windowed borderless då jag har 2 skärmar.

Permalänk
Medlem

Spelar du Diablo 3 i 1080p? Då gällande "aktivitetshanteraren går GPU inte över 60-65%" så tror jag inte att spelet kommer att bli så krävande att de belastar ett rtx 2080 fullt ut. Däremot är det fortfarande skumt om du får låg fps. Jag vet dock att diablo är rätt krävande på processorn. Så när du spelar i en högre gr gå då in och kika hur mycket de enskilda kärnorna belastas. Och sen kan du även prova att ta bort spelet och installera om det utifall att det är mjukvarorelaterat problem som du har stött på. För när man kikar på ditt resultat i userbenchmarks så ser det ju ut som din dator presterar som den skall hårdvarumässigt.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@Elektron: Jag ligger på runt 40-45% GPU på diablo och ca 25-35% CPU om jag minns rätt. Jag ligger på runt 70-90fps konstant och lite då och då droppar den ner under 60fps i höga GR's. Det stora problemet är däremot destiny 2 där jag konstant ligger under 60fps i vissa zoner, och där går GPUn bara mellan 60-65%.
När det kommer till kärnorna däremot är jag lite förvirrad angående en sak eftersom går man in på resursövervakaren har man
CPU 0 - CPU 15 men är det verkligen mina kärnor? eller vad är det för något, men iaf, CPU 15 ligger nästan konstant på 95-100% på diablo, däremot på destiny 2 ligger ingen av de över 80%

Permalänk
Medlem
Skrivet av essah:

@Elektron: Jag ligger på runt 40-45% GPU på diablo och ca 25-35% CPU om jag minns rätt. Jag ligger på runt 70-90fps konstant och lite då och då droppar den ner under 60fps i höga GR's. Det stora problemet är däremot destiny 2 där jag konstant ligger under 60fps i vissa zoner, och där går GPUn bara mellan 60-65%.
När det kommer till kärnorna däremot är jag lite förvirrad angående en sak eftersom går man in på resursövervakaren har man
CPU 0 - CPU 15 men är det verkligen mina kärnor? eller vad är det för något, men iaf, CPU 15 ligger nästan konstant på 95-100% på diablo, däremot på destiny 2 ligger ingen av de över 80%

De ligger med trådar, dvs du har 8 kärnor 16 trådar.
Så som i diablo så håller processorn tillbaka eftersom en kärna/tråd går upp i 95-100%. Sedan går det säkert mixtra lite med inställningarna i spelet för att minska eller ändra cpu lasten.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@Elektron: Okej, däremot är diablo inte så stort problem, givetvis hade det varit bäst om den inte alls gått upp så högt men det stora problemet är när jag spelar destiny 2 och ingen är över 80% och jag ändå går under 60fps konstant.

Jag hittade också en reddit post angående det med 144/60hz och det problemet finns fortfarande då jag provade https://testufo.com/
och märker direkt att om jag byter flik eller skriver eller vad som helst på min 60hz skärm blir min 144hz också 60hz under den tiden, men det borde inte påverka min fps ingame på spel då jag aldrig sitter och skriver eller liknande då, då är allt stilla så borde inte orsaka några problem.

Permalänk
Medlem

Kan vara värt att lyfta fram "16GB DIMM DDR4 clocked @ 2133 MHz" eftersom ram var en del i ditt resultat som presterar sämre än övriga delarna. Och långsamt ram spelar större roll när cpun flaskar

Skrivet av essah:

@Elektron: Okej, däremot är diablo inte så stort problem, givetvis hade det varit bäst om den inte alls gått upp så högt men det stora problemet är när jag spelar destiny 2 och ingen är över 80% och jag ändå går under 60fps konstant.

Jag hittade också en reddit post angående det med 144/60hz och det problemet finns fortfarande då jag provade https://testufo.com/
och märker direkt att om jag byter flik eller skriver eller vad som helst på min 60hz skärm blir min 144hz också 60hz under den tiden, men det borde inte påverka min fps ingame på spel då jag aldrig sitter och skriver eller liknande då, då är allt stilla så borde inte orsaka några problem.

Gör gärna ett test där du fysiskt kopplar ur ena skärmen och sedan testa destiny 2 med bara en skärm inkopplad och återkom sedan med resultat från det testet.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@Elektron: Ursäkta om jag är lite korkad, men menar du att mina Ram minnen underpresterar eftersom att CPUn flaskar eller?

Permalänk
Medlem
Skrivet av essah:

@Elektron: Ursäkta om jag är lite korkad, men menar du att mina Ram minnen underpresterar eftersom att CPUn flaskar eller?

Jag menar att dina ram minnen är långsamma och att det märks som tydligast när processorn belastas hårt.

Du borde dock kunna klocka dom högre för när jag söker på dina minnen så dyker snabbare minnen upp. Men på att ändra klockfrekvenser får du ta hjälp av någon annan för de har jag aldrig hållt på med.

Men gör skärmtestet som jag skrev om innan

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@Elektron: Ah okej, men jag tänker då på min CPU, ryzen 7 2700x, är inte det en ganska bra processor som borde klara de flesta spelen på högsta grafik eller är jag helt ute och cyklar?

Edit: jag har ju en kompis med i9 9900k processor och rtx 2070, han har inga problem alls så han har ju bättre processor än mig, men samtidigt har jag andra kompisar med gtx 1060 och ryzen 5 1600k, är inte den sämre än min? och ändå har de inga fps problem alls medans jag har massvis.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av essah:

@Elektron: Ah okej, men jag tänker då på min CPU, ryzen 7 2700x, är inte det en ganska bra processor som borde klara de flesta spelen på högsta grafik eller är jag helt ute och cyklar?

Jag kör på max med min i spel och jag har bara ett överklockat 1080 kort.

Permalänk
Medlem

Jag såg en sak på userbenchmark nyss, vet inte hur mycket det kan påverka resultatet men det står att när jag körde testet hade jag 31% background cpu, borde jag försöka få ner det så mycket som möjligt genom att stänga av allting som inte behöver vara igång och prova en gång till?

Permalänk
Medlem
Skrivet av essah:

Jag såg en sak på userbenchmark nyss, vet inte hur mycket det kan påverka resultatet men det står att när jag körde testet hade jag 31% background cpu, borde jag försöka få ner det så mycket som möjligt genom att stänga av allting som inte behöver vara igång och prova en gång till?

Vad är det som drar så mycket prestanda i bakgrunden? För detta påverkar även din fps i spelen såväl som benchmarkresultatet.

Skrivet av essah:

@Elektron: Ah okej, men jag tänker då på min CPU, ryzen 7 2700x, är inte det en ganska bra processor som borde klara de flesta spelen på högsta grafik eller är jag helt ute och cyklar?

2700X är bra, troligtvis är det något mjukvarumässigt som strular.

Permalänk
Medlem

@Elektron: Det jag stängde av denna gången var 2st firefox flikar jag hade uppe, en flik för musik när jag lyssnar på det ibland och en annan random flik bara och sedan discord.

Här är det nya resultatet, det blev lite bättre men inte super mycket bättre. https://www.userbenchmark.com/UserRun/22110428
Tycker inte denna lilla skillnaden som det blev borde orsaka några problem när jag spelar väl?

Permalänk
Medlem

@essah Testa först med endast din 144Hz skärm inkopplad, som föreslagits tidigare. Blir det någon skillnad då?
Dina RAM minnen körs bara i 2133MHz enligt userbenchmark, Ryzen CPU gillar högre klockfrekvens på minnen.
Har du någon specifikation på dina minnen? Kanske är så enkelt att ändra i BIOS för att köra en betydligt högre frekvens.
Dom flesta som bygger nytt satsar runt 3200MHz på minnena.

Kolla även vad du har för moderkort, kan behöva uppdatera BIOS till en nyare version. Kolla först i BIOS vilken version du har, sedan kolla på tillverkarens hemsida på exakt din modell och läs på om hur man går tillväga för att uppdatera.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

CPU: Ryzen 3600 | RAM: 16GB (2x8GB) Crucial | MB: Gigabyte B550M AORUS PRO-P | GPU: RX 6700XT MERC 319 | Chassi: FD Arc mini R2 | PSU: CM700V | SSD: Gigabyte NVMe 1TB | Monitor: LG 27GN800 | Input: CM Quick Fire TK, Roccat Kone Pure Optical, Steam Controller | OS: Garuda Linux

Steam Deck har tagit över datorn :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av essah:

@sweisdapro: Gjorde nyss det och provade när jag insåg att 3DMark och userbenchmark inte var samma sak, när jag läste det tänkte jag bara att det var ungefär samma sak, my bad. Här är resultaten från userbenchmark. https://www.userbenchmark.com/UserRun/22109271

Det säger direkt två grejer:
1. Du har väldigt hög bakgrundanvändning på CPUn, prova att stänga ner lite program som ligger och kör innan nästa runda
2. Du kör dina minnen i 2133MHz, gå in i bios och aktivera XMP för minnena (ser ut att vara 2666MHz)

Det borde ge dig en skjuts i rätt riktning på prestandan

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

CPU: R7 5800X3D | GPU: XFX 6900XT Merc 319 | MB: Gigabyte X570 PRO-I| RAM: 2x16 Corsair LPX@3600MHz CL18|Cooling: Scythe Ninja 5 (Noctua A12x25)|PSU: Corsair SF750|SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB + Corsair MP510 4TB + Samsung 850 EVO 2TB + Samsung 850 PRO 2TB|CASE:NR200P

Permalänk
Medlem

@Lembritt: Har nu provat med endast min 144hz skärm inkopplad och det blev ingen skillnad alls. Mina ram minnen är 2666mhz.
Undrar också över BIOS, är det det man startar när datorn är på väg igång och man får trycka på någon speciell knapp? Hur vet jag vad jag ska göra när jag väl är inne där och är det säkert att ändra inställningar där? Är rädd för att förstöra mer bara.

Permalänk
Medlem

@sweisdapro: Det enda jag har uppe när jag spelar är discord och oftast 1-2 firefox flikar, men det är inget som borde försämra prestandan så mycket så att jag droppar under 60fps. Även om jag inte har någonting alls igång så har jag fps problem.
Som jag skrev till Lembritt nyss också, är BIOS det man startar innan datorn hinner starta upp helt? Vilken knapp är det i så fall man ska trycka på och när bör jag trycka på den? Och hur gör jag sedan för att aktivera XMP, ursäkta för alla frågorna också men, är det helt säkert att aktivera det här utan någon risk för något? Då jag inte alls är datorkunnig själv hade det inte varit så roligt om det skapar fler problem i längden.

Permalänk
Medlem

@essah: För att komma in i BIOS kan det vara olika beroende på moderkortstillverkare.
Men det brukar var "DEL", "F2", "F10".
När du startar datorn brukar det stå på den första bilden som kommer upp. Kolla i manualen till moderkortet.
När du sedan vet vilken knapp det är, spamma knappen direkt efter uppstart tills du kommer in.
Eller så kan du ifrån Windows 10, hålla in shift knappen när du trycker på starta om, då får du upp lite alternativ. Där kan du efter några knapptryck välja att du vill starta om till UEFI/BIOS.

Visa signatur

CPU: Ryzen 3600 | RAM: 16GB (2x8GB) Crucial | MB: Gigabyte B550M AORUS PRO-P | GPU: RX 6700XT MERC 319 | Chassi: FD Arc mini R2 | PSU: CM700V | SSD: Gigabyte NVMe 1TB | Monitor: LG 27GN800 | Input: CM Quick Fire TK, Roccat Kone Pure Optical, Steam Controller | OS: Garuda Linux

Steam Deck har tagit över datorn :)

Permalänk
Medlem

@Lembritt: Tack för tipset, tror jag väntar med att prova det tills jag fått tag på någon som kan hjälpa mig först. Lite rädd för att gå in och ändra saker i bios själv.