Samsung kan leverera SSD-lagring till nästa generations spelkonsoler

Permalänk
Moderator
Testpilot

Vad är det för potatis till SATA-SSD de använde? Jag har svårt att se att laddningstiderna skulle halveras mellan en SATA-SSD och en NVMe-disk.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem
Skrivet av ipac:

Sony har sagt att de ska massproducera ReRam under 2020, borde kunna funka som cache mellan DRAM och QLC Nand.

Om det är görbart för PS5 vet i tusan dock, men det vore extremt coolt. 25 GB/sec...swoosh!

Det hade kunnat vara ett alternativ, men vi får se. Jag är rätt säker på att det blir QLC med någon form av cache som nyttjar PCIe 4 bra. I konsoler kommer inte QLC:s nackdelar vara ett problem på samma sätt och priset talar för det.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Azureye:

Jag skulle vilja se N64 ladda in 120GB spel

Självklart kan inte N64 köra dagens spel, men vill man ha samma kvalitet så får dem nog ligga i hårt.

Jag tänker att nåt i stil med 128GB RAM så hela spelet kan läsas in där medans det spelas, vore bra.
En 250GB NVMe för att dumpa spelet och ha sparfiler nära till hands.
Sedan en 1-2TB HDD för att husera 10-20 spel, som säkert kommer gå att byta ut till större.

Jag tror inte det kommer krävas mer än maximalt 10Mbit/s i uppkoppling för att få ut max, troligen närmare 2Mbit/s att då ladda hem spel varje gång de ska spelas blir inte aktuellt.
Själv sitter jag på 30MBit/s ADSL, men jag har fiber draget, tyvärr kan inte stadsnätet jag har leverera internet konsekvent och tar ändå betalt för vad dem inte levererar.
Konsumentverket & ARN kom fram till att det ligger på kunden att bevisa att IP-adress inte har levererats till kund.
Det kunde gå veckovis utan IP-adress.

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hakro807:

En annan, om än föga realistisk, lösning skulle ju vara en stor SSD (250 GB?) Och en vanlig HDD på 2-3 TB. Spel kunde då lagras på hårddisk och cachas mot SSD. Låt oss göra ett snabbt överslag. En vanlig 2,5-tummare ger cirka 150 MB/s eller 10 GB/minut. Ett komplett spel skulle då gå att skriva över till SSD:n på max tio minuter. Om man sällan byter spel betyder det att det spel man vill spela nästan alltid kommer ligga på den snabba lagringen. Och skulle spelet inte vara cachat så är det ändå en ganska acceptabel väntetid gentemot att behöva ladda hem 100 GB på nytt, något som tar flera timmar även för någon med en snabb lina.

Anledningen till varför de går till en NVME eller m.2 är inte p.g.a att en SSD duger för att installera saker, utan p.g.a att både Sony och Microsoft sagt att lagringen ska kunna användas som VRAM för att streama in saker och laddningstider, vilket möjliggörs av de snabba hastigheterna. Här är ett sådant exempel:

Permalänk
Medlem
Skrivet av g146:

lol på er som tror ssdn kommer vara över 64 gb

Kan lova att den är på över 64 gigabit...

Visa signatur

WS: R7 5800X, 32GB, Suprim X 3080, Acer X38P+Acer XB271HU
FS: HPE ML110 Gen10 Xeon Silver, Qnap TS-h973AX ~100TB
NW: Fortigate, Ruckus, Zyxel XS1930HP 10Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Nu tror jag det blev fel, Nordkorea har säkert bra uppkoppling till de 10000 som tillåts ha det medans resten av befolkningen knappt får ta emot brev.

SSDer för spelkonsoler behöver nog inte vara särskilt "bra" så det är väl ett bra ställe att dumpa slasket som inte håller måttet så det går att sälja till de som behöver skriva på dem, man skriver in speldata en gång och sedan låser man den för ändring, som ett prom.

Vi pratar enkom om utbyggnad. Alltså hur mycket fiber som har grävts ned. Inte många som faktiskt får använda sagda fiber. Det är nog en ganska säker gissning att 99% av alla kunder på sagda fiber har någon relation till regimen i landet eller armen.

Skrivet av g146:

lol på er som tror ssdn kommer vara över 64 gb

Menar du inte lol på Sony om de skulle slunga in en 64 GB SSD i deras konsol? Framförallt när spel idag klivit över den storleken? Dessutom så skulle detta vara ytterst olämpligt som cache.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |