Bästa märkapparaten (typ "dymomaskin")

Permalänk
Avstängd

Bästa märkapparaten (typ "dymomaskin")

Jag söker någonting som kan hjälpa att bringa ordning bland alla miljoner smålådor i garage och arbetsrum, mm där jag förvarar underliga skruvar, elkomponenter, mm.

Tänkte mig en märkapparat som kan skriva ut siffror och bokstäver som är stora och tydliga att snabbläsa.
Dekalerna bör även vara hyggligt slitstarka och tåliga mot nötning så att de inte trasas sönder eller lossnar så lätt när man använder dem på bultfack och annat man ofta ganska vårdslöst drar in och ut med grova handskar.

Ser gärna att dekalerna inte kostar skjortan att göra och bara dyra specialmärken passar, osv.
Behöver som sagt rätt många.

Går det att hitta vettiga apparater för några hundra?

Det behöver inte vara en massa elektroniska funktioner i den, det räcker att den kan trycka ut tex vanliga relief bokstäver, som sagt gärna på litet större remsor så att de syns klart och tydligt när man går förbi hyllorna vad lådor och sortimentskåp innehåller.

Remsorna måste sitta relativt väl fast.

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Avstängd

Är tex denna modell någonting att ha, eller är den bara sopor?
https://www.clasohlson.com/se/Märkmaskin-Brother-PT-H102...

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mizzarrogh:

Är tex denna modell någonting att ha, eller är den bara sopor?
https://www.clasohlson.com/se/Märkmaskin-Brother-PT-H102...

Nja, om du vill att de ska vara slitstarka och tydligt synliga så ska du mer ha den gamla typen som stansar istället.
Typ denna Dymo Omega

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.

Permalänk
Medlem

Har inte testat den du länkade, men hade https://www.clasohlson.com/se/Märkmaskin-Dymo-LetraTag-LT-100H/p/31-1846 på förre jobbet gjorde ett helt ok jobb där.

Enda problemet var ett par saker som satt i solljus om jag minns rätt, men borde inte vara ett problem.

Tänk på att också kolla vad extra band kostar, klassisk fälla med dessa och skrivare...

Visa signatur

| Intel i2500k | 16g Ram | ASUS ROG STRIX RX460 |

Permalänk
Medlem

Jag kör med p-touch cube plus. För att slippa batterier, den laddas via USB. Men främst för att slippa de jobbiga tangentborden eftersom allt sker via bluetooth via mobilen (eller USB till datorn). Den är dock rätt dyr.

Jag tycker etiketterna blir bra och tydliga med brothers maskiner. Remsorna fäster bra och finns i olika storlekar. Men skulle inte köpa annat än med qwerty layout på tangentbordet. En stans gör slitstarka, men känns som att det tar för långt tid att skriva

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av jocke92:

Jag kör med p-touch cube plus. För att slippa batterier, den laddas via USB. Men främst för att slippa de jobbiga tangentborden eftersom allt sker via bluetooth via mobilen (eller USB till datorn). Den är dock rätt dyr.

Jag tycker etiketterna blir bra och tydliga med brothers maskiner. Remsorna fäster bra och finns i olika storlekar. Men skulle inte köpa annat än med qwerty layout på tangentbordet. En stans gör slitstarka, men känns som att det tar för långt tid att skriva

Finns även den betydligt billigare P-touch Cube för 499:- (clasohlson). Den klarar dock max 12mm breda etiketter.

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Belzader:

Nja, om du vill att de ska vara slitstarka och tydligt synliga så ska du mer ha den gamla typen som stansar istället.
Typ denna Dymo Omega

Inte helt nöjd med byggkvaliteten på den bara, annars hade den faktiskt fungerat, åtminstone förr fanns det också en modell för bredare remsor om jag inte minns fel...

Skrivet av during:

Har inte testat den du länkade, men hade https://www.clasohlson.com/se/Märkmaskin-Dymo-LetraTag-LT-100H/p/31-1846 på förre jobbet gjorde ett helt ok jobb där.

Enda problemet var ett par saker som satt i solljus om jag minns rätt, men borde inte vara ett problem.

Tänk på att också kolla vad extra band kostar, klassisk fälla med dessa och skrivare...

Såg ju rätt ok ut för det priset.

Skrivet av jocke92:

Jag kör med p-touch cube plus. För att slippa batterier, den laddas via USB. Men främst för att slippa de jobbiga tangentborden eftersom allt sker via bluetooth via mobilen (eller USB till datorn). Den är dock rätt dyr.

Jag tycker etiketterna blir bra och tydliga med brothers maskiner. Remsorna fäster bra och finns i olika storlekar. Men skulle inte köpa annat än med qwerty layout på tangentbordet. En stans gör slitstarka, men känns som att det tar för långt tid att skriva

Jo, satt just och kollade på sådana, dock skulle jag helst vilja ha någonting man inte är mer eller mindre låst till att använda mobilen då jag inte gillar tangentbordet på mobiltelefoner, men skulle iof fungera att ta med en laptop dit.

Såg dock att det fanns hybridmodeller som var ett mellanting mellan skrivbordsmodeller och handhållna, verkade även finnas någon modell i något så när realistisk prisklass av de, måste titta närmare på detdär.

Skall som sagt bara användas att skriva ut textremsor så att man kan identifiera innehållet i lådor och skåp i verkstaden hos mig och brorsan, farsgubbens garage, etc inte paketetiketter i bulk eller liknande. Däremot drar man ju ofta ut lådorna med blöta och skitiga arbetshandskar och sådant om man håller på med någonting och tex behöver hämta skruvar eller elmateriel till fordon och byggen, så etiketterna bör vara belagda eller gå att belägga med någonting som gör att de inte absorberar fukt och smuts så lätt, typ dedär som brukar sitta på postlådor skulle fungera.

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kent:

Finns även den betydligt billigare P-touch Cube för 499:- (clasohlson). Den klarar dock max 12mm breda etiketter.

Oj, ja den har sjunkit i pris ser jag. Svårt att motivera plus

Skrivet av Mizzarrogh:

Jo, satt just och kollade på sådana, dock skulle jag helst vilja ha någonting man inte är mer eller mindre låst till att använda mobilen då jag inte gillar tangentbordet på mobiltelefoner, men skulle iof fungera att ta med en laptop dit.

Såg dock att det fanns hybridmodeller som var ett mellanting mellan skrivbordsmodeller och handhållna, verkade även finnas någon modell i något så när realistisk prisklass av de, måste titta närmare på detdär.

Skall som sagt bara användas att skriva ut textremsor så att man kan identifiera innehållet i lådor och skåp i verkstaden hos mig och brorsan, farsgubbens garage, etc inte paketetiketter i bulk eller liknande. Däremot drar man ju ofta ut lådorna med blöta och skitiga arbetshandskar och sådant om man håller på med någonting och tex behöver hämta skruvar eller elmateriel till fordon och byggen, så etiketterna bör vara belagda eller gå att belägga med någonting som gör att de inte absorberar fukt och smuts så lätt, typ dedär som brukar sitta på postlådor skulle fungera.

Då förstår jag, föredrar också att skriva på dator men kanske inte i garaget. Men smartphone framför det tråkiga ABC-tangentbordet på p-touch alla dagar i veckan och att appen har historik.
Vet inte vilka modeller som har USB och som går att koppla till PC. Fördelen med att göra det via PC är att man kan koppla det till listor i excel med om man ska skriva massa etiketter eller har en färdig lista.

De vanliga p-touch blir plastlackerade i maskinen, så de ska klara sig

Permalänk
Avstängd
Skrivet av jocke92:

Oj, ja den har sjunkit i pris ser jag. Svårt att motivera plus

Då förstår jag, föredrar också att skriva på dator men kanske inte i garaget. Men smartphone framför det tråkiga ABC-tangentbordet på p-touch alla dagar i veckan och att appen har historik.
Vet inte vilka modeller som har USB och som går att koppla till PC. Fördelen med att göra det via PC är att man kan koppla det till listor i excel med om man ska skriva massa etiketter eller har en färdig lista.

De vanliga p-touch blir plastlackerade i maskinen, så de ska klara sig

Ok, skall höra om de har någon i butiken här nästa gång jag kommer förbi så att man kan titta på den.

De verkar ha sänkt priset ett par hundralappar nu, för 500:- kan den ju vara värd att kolla upp åtminstone.

Edit, det måste inte vara breda etiketter, tycker bara de är litet lättare att se.

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Hedersmedlem

@Mizzarrogh Staples har Brother PT-D210VP etikettskrivare för 249:-
Länk: https://www.staples.se/etikettskrivare-och-markningsmaskiner/...

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Kent:

@Mizzarrogh Staples har Brother PT-D210VP etikettskrivare för 249:-
Länk: https://www.staples.se/etikettskrivare-och-markningsmaskiner/...

Såg ju faktiskt också helt ok ut, skall se om jag hittar recensioner av den, priset var ju inte så mycket att snacka om på den.

Enda med kuben var att den verkar ha ganska knepigt interface och att man anmodas att köpa till en i mitt tycke väldigt dyr adapter till den, men såg ju annars helt ok ut för det priset.

Mest att det inte känns så lockande att skriva ut typ 200 olika etiketter med mobiltangentbordet, men det går kanske att tanka över till mobilen från datorn i en lista.

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number