TV-guiden Black Friday 2019: diskussionstråd

Permalänk

Så Samsung är alltjämt gamingkungen. Undrar om det kommer gå att hitta någon av deras modeller med sådana finesser för under 6000 under veckan.

Visa signatur

Dator 1: MSI Tomahawk Max, Ryzen 3700X, Sapphire Pulse RX 5700 XT, Ballistix Elite 4x8 GB 3200 MHz cl15, Corsair Force MP510 960 GB, Scythe Kaze Master Pro, Plusdeck 2c Dator 2: Lenovo ThinkPad T480s

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av rareixarna:

Vad är skillnaden mellan Q80R och Q82R?

Helt olika silvergrå nyanser på fotstödet: Carbon Silver och Eclipse Silver.

Permalänk
Medlem

@nicnic999: Tack för snabbt svar! Får tänka på det och se om jag hittar nått annat istället

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av nicnic999:

Jag hade 65XG95 hemma och testade, men jag valde att lämna tillbaka den.
Med 4K in var det såklart kanonbild, men alla input därunder var min 3 år gamla SONY bättre.

Sony är ganska konsekventa i hur bilden ser ut år för år. Så skillnaden du upplevde lär i första hand handla om hur bilden var inställd. XG95 rakt upp och ned ur kartong är ganska "på" i hur den sätter kontrast och bearbetar bilden. Ifall din äldre modell är av enklare sort har den förmodligen inte samma funktioner och då upplevas ganska annorlunda.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Överklockad_gasklocka:

Så Samsung är alltjämt gamingkungen. Undrar om det kommer gå att hitta någon av deras modeller med sådana finesser för under 6000 under veckan.

Tänk på att du behöver gå upp till minst 55 tum för att få 120 Hz-kapaciteten och VRR på Samsung.

Och behöver du inte det utan bara lägsta möjliga latens så landar du RU7 eller RU6 för de priset redan nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Sony är ganska konsekventa i hur bilden ser ut år för år. Så skillnaden du upplevde lär i första hand handla om hur bilden var inställd. XG95 rakt upp och ned ur kartong är ganska "på" i hur den sätter kontrast och bearbetar bilden. Ifall din äldre modell är av enklare sort har den förmodligen inte samma funktioner och då upplevas ganska annorlunda.

Hur hade du rankat XG95? Finns det något bättre i prisklassen kring 15k? Eventuellt ta en 75" Q60R eller Q70 i 65" istället?

Permalänk

Hur pålitliga är sidor som t.ex https://www.displayspecifications.com/? Om man t.ex kollar på Philipsmodeller så står det ju antingen VA eller IPS på de olika modellerna. Märkte också att både kompletts och webhallens kundchatter drog sig dit när de själva inte hade infon i sina specifikationer.

EDIT: Kan förresten paneltypen variera inom samma modellnummer och storlek? Eller är det samma panel i alla storlekar inom en modell?

Permalänk
Medlem

Har jag fattat rätt att man nu kan få VRR via samsungs modeller även med nvidia kort eller är jag helt fel ute?

Permalänk

Köpte en 55" LG OLED B9 för 12990:- nu när NetOnNet sänkt sina priser. Just då var den mycket billigare än storebror C9.
Men så kommer Elgiganten och säger att dom nu ska ha 55" C9 till samma pris som B9 på black friday.

Min B9 hänger nu på väggen. Har pratat med både kompisar och elgiganten själva, och hör mig själv säga att det är samma TV, mer eller mindre.

Är det värt att lägga tid och ork för att plocka ner B9 från väggen för att byta den till en C9? Jag menar.... det är samma TV..... mer eller mindre.

Enda skillnaden jag kan hitta är 100~ nits ljusskillnad i HDR, möjligheten att spela upp vissa filformat (prisjakt kanske inte är den mest pålitliga källan för detta, och är en ickefråga då TVn kommer att vara kopplad till datorn), ett komposituttag (prisjakt igen), a7 vs a9 processor i praktiken verkar vara försumbar för gemene man, det enligt ts själv (inte direkt citat).

Visa signatur

CPU: Intel i5 8600K - Mobo: Asus Z370-F - RAM: Corsair Vengeance RGB DDR4 3200MHz, 4x8GB - GFX: Asus Strix RTX 2060 - SSD: Samsung 750 EVO, 840 EVO, 960 EVO, 850 PRO - HDD: WD Red 4TB - PSU: EVGA SuperNova G2 750W - Chassi: Fractal Design Define R4 Window - OS: W10

Permalänk

Vad säger ni om Philips "The one" 58" 8990:- på Hifiklubben?

Permalänk
Skrivet av anon138754:

Helt olika silvergrå nyanser på fotstödet: Carbon Silver och Eclipse Silver.

Okej men annars är det samma tv antar jag?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av DenOndeElvispen:

Hur pålitliga är sidor som t.ex https://www.displayspecifications.com/? Om man t.ex kollar på Philipsmodeller så står det ju antingen VA eller IPS på de olika modellerna. Märkte också att både kompletts och webhallens kundchatter drog sig dit när de själva inte hade infon i sina specifikationer.

EDIT: Kan förresten paneltypen variera inom samma modellnummer och storlek? Eller är det samma panel i alla storlekar inom en modell?

Läst att 50 och 58 tums panelerna ska vara VA på philips modellerna

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

När jag tittar igenom fynden på årets apparater på 55 tum i 7000-9000 kr-klassen verkar inget komma i närheten av förra årets Sony Bravia KD-55XF9005 som nu kostar ca 9000 kr.

De jag jämför med är Samsung UE58RU7105 & Q60R samt Sony XG8505.

Har jag fel?

Permalänk
Medlem

Kanske retar jag upp någon men kör nu min LG C9 i standard-läge och inte expert när jag använder min PC. Ändrat lite i inställningarna men tycker just standard är bäst om man ska läsa text på PC. Nu har man oturen att jag plötsligt fått ett synfel när man blivit med OLED som är som att ha smutsiga glasögon på sig innan man får fokus men tror inte det spelar så stor roll. Till film använder jag något av expert-lägena.

En fråga: Windows HDR, tycker andra med denna TV att det känns konstigt att ha det påslaget i skrivbordsmiljön. Till spel, HDR stöd, är det ju helt perfekt.

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av DenOndeElvispen:

Hur pålitliga är sidor som t.ex https://www.displayspecifications.com/? Om man t.ex kollar på Philipsmodeller så står det ju antingen VA eller IPS på de olika modellerna. Märkte också att både kompletts och webhallens kundchatter drog sig dit när de själva inte hade infon i sina specifikationer.

EDIT: Kan förresten paneltypen variera inom samma modellnummer och storlek? Eller är det samma panel i alla storlekar inom en modell?

Displayspecifications är som allt annat och hänger på vad någon rapporterar.

Paneltypen – och tillverkaren av panelen – kan variera inom samma modellnummer och storlek. För TV-tillverkaren handlar det om att säkra produktion. Räknar företaget med att sälja 100.000 st. 65-tummare av modellen XYZ123 och det finns 70.000 st. paneler från en tillverkare, kanske det är 30.000 st. från en annan för att det var den kapacitet som var tillgänglig. Då skiljer det sig i XYZ123-modellen.

Kanske hade TV-tillverkare fått alla paneler likadana om de köpt 200.000 paneler och betalat mer för produktionen jämfört med konkurrenten som också vill bygga 65-tummare. Men de behöver inte så många paneler. Men kanske köper in dem ändå pga. bättre rabatter och säljer vidare med liten vinst.

Permalänk
Medlem

Saknade färdiga listor på Prisjakt till Tv apparaterna som togs upp så jag tog mig friheten. Tänker det kan vara nice att ha om man inte har bestämt sig för en specifik modell utan hoppas på en bra deal på någon av flera modeller.

Toppklass
75" och större
61" till 74"
61" och mindre

Mellanklass
75" och större
61" till 74"
61" och mindre

Budgetklass

Tänker jag fyller på med åtminstone mellanklassen sen men det var toppklassen som var mest intressant, någon som vill hjälpa så länka listorna så gör vi en komplett lista på alla apparater

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Jori:

Hur hade du rankat XG95? Finns det något bättre i prisklassen kring 15k? Eventuellt ta en 75" Q60R eller Q70 i 65" istället?

Sony XG95 är bland det bästa du kan få i fråga om LCD i toppklass. Jämförelsen med Samsung brukar handla om Q80-modellen för att få en bättre FALD jämfört med XG95.

Samsung Q60R är en mellanmodell. Chanslös mot XG95 i fråga om kontrast, ljusstyrka och färgomfång.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Vannulven:

Köpte en 55" LG OLED B9 för 12990:- nu när NetOnNet sänkt sina priser. Just då var den mycket billigare än storebror C9.
Men så kommer Elgiganten och säger att dom nu ska ha 55" C9 till samma pris som B9 på black friday.

I praktiken är det så lika det kan bli. Särskilt när du hänger den på väggen och omintetgör stativet på C8 som ska hjälpa till med bättre ljud från de inbyggda högtalarna. Och det återstår att se om LG skulle välja att medvetet strypa någon funktion likt 48 Gbps FRL.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Hazelberg:

När jag tittar igenom fynden på årets apparater på 55 tum i 7000-9000 kr-klassen verkar inget komma i närheten av förra årets Sony Bravia KD-55XF9005 som nu kostar ca 9000 kr.

Det är för att Sony har valt att behålla 2018-modellen XF9005 i 55 och 65 tum. Antagligen för att tillverkningen är så kostnadseffektiv och försäljningen så pass bra. Men då är det just också en 2018-modell är finessmässigt sämre än några av de du tittar på. Men fortfarande bildmässigt bättre tack vare FALD och hög ljusstyrka.

Samsung RU7 hör inte riktigt hemma i jämförelsen då det är budgetklass. Du behöver Q70R för att få en Samsung-modell som är jämförbar med XF9005.

Permalänk
Bildexpert 📺

@yrfhar: Standard-läget gör text skarpare eftersom det förstärker kontrastskillnaden i bilden. Vilket är enkelt med text på bakgrund. Men det ger också märklig och godtycklig effekt på bilder.

Permalänk
Bildexpert 📺
Permalänk
Medlem

Vilket jävla jobb du gjort @Laxpudding! <3

Men tycker fortfarande det är svårt att råda folk här. Kompisar hör av sig. Och nu senast hörde en av sig som vill betala 6500:- för 55". Det är viktigt att typ viaplay, cmore, tv4 play och alla appar av det slaget ska finnas tillgängliga och dessutom ha "bra bild". Betraktningsvinklar är inte viktiga för honom så det ska ju då vara VA alla dagar i veckan.

Det går ju inte att säga vilka modeller som kommer finnas tillgängliga för max 6500:- på fredag. Jag tvivlar på att Samsung RU8000 kommer sjunka så pass lågt, men vem vet? Oavsett så gissar jag att Tizen är för nedskalat i jämförelse med hans önskemål vad gäller app-utbud? Eller har jag fel där?

De enda billigare apparaterna som stöder android TV är väl TCL eller? Märkligt nog påstås EP660 enligt webbhallen ha "HDR" men inte vilken version som stöds vilket då skulle stämma överens med dina specifikationer. Däremot står det om konvertering från SDR till HDR?! På vilket sätt har den HDR om den samtidigt inte kan ta emot signaler för Dolby Vision och HDR10? :S

Kan TCL 55" 55EC780 mäta sig med Samsung RU8000? Det är en tusenlapp över hans budget i skrivande stund, men kanske ska be honom "sträcka lite på benen" slicka sig om fingrarna och gräva lite djupare i portmonnän?

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem

Jag överväger att köpa en 32" att hänga upp framför en roddmaskin, pga ljudnivån och att man rör sig fram och tillbaka gör att möjligheten att kunna ansluta BT-hörlurar är ett måste. Till TVn har jag tänkt ansluta en pc och en chromecast. Finns det några erfarenheter hur pass bra det funkar med blåtand från TV till hörlurar eller strular det med t.ex. osynk med bild och ljud?

Visa signatur

Desktop Intel Q6600 | Gigabyte P35-DS4 | Corsair XMS2-6400 2x2048MB | Leadtek 8800 GTS(G92) | Corsair HX-520W | Thermalright Ultra-120 eXtreme | Intel X25-M G2 80GB | HP w2207 | Antec P182 |
HTPC Athlon X2 250 | Gigabyte 785GMT-UD2H | Corsair XMS3-12800 2x2048 | Antec Earthwatts 380W | Antec NSK2480 | Scythe Ninja Mini Rev B

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Sony XG95 är bland det bästa du kan få i fråga om LCD i toppklass. Jämförelsen med Samsung brukar handla om Q80-modellen för att få en bättre FALD jämfört med XG95.

Samsung Q60R är en mellanmodell. Chanslös mot XG95 i fråga om kontrast, ljusstyrka och färgomfång.

Riktigt schysst att svara så snabbt!

En sista fråga är XG95 vs Q70R båda 65"? 16k vs 15k på elgiganten

Permalänk
Medlem

Hoppas det dyker upp en 55 tums tv som jag kan koppla in i min dator och sedan se Netflix, cmore och youtube. Behöver man verkligen en super tv för det? Budget cirka: 5-7k

Visa signatur

Morderkort: Gigabyte Z790 Gaming X AX - Processor: Intel Core i7 13700K 3.4GHz - Grafikkort: ASUS TUF GeForce RTX 4090 24GB Gaming - Interminne: Corsair 32GB (2x16) DDR5 6000MHz Vengeance - SSD: WD Black SN850X 1TB Gen 4 & Seagate FireCuda 510 SSD 2TB - Processorkylning: Arctic Liquid Freezer II 360 - Datorlåda: Lian Li PC-O11 Dynamic Svart - Nätaggregat: ASUS TUF Gaming 1000W Gold - Tillbehör: Mus: Logitech G Pro Wireless, G502 Wireless, Tangentbord: Logitech G915 TKL Lightspeed Tactile, Headset: SteelSeries Arctis Pro Wireless, Skärmar: LG 42" C2, Dell S2417DG 24" 1440p

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Chris_Kadaver:

Kan TCL 55" 55EC780 mäta sig med Samsung RU8000? Det är en tusenlapp över hans budget i skrivande stund, men kanske ska be honom "sträcka lite på benen" slicka sig om fingrarna och gräva lite djupare i portmonnän?

Ja, det kan den, i alla fall i fråga om bildkvalitet och med VA-panel. Samsung RU8 på 55 tum är dock överlägsen om det ska diskuteras latens och spelfunktioner, likt 120 Hz-kapacitet etc.

Har inte koll på apputbudet tyvärr. Finns inte plats i huvudet.

När det syftas på HDR så är det i så gott som samtliga fall HDR10 som avses. Kan också vara HLG, men HDR10 är HDMI-standard sedan länge. Dock saknar EP660 Dolby Vision och HDR10+ Nu har TCL:s HDR10-implementation varit felfri när jag testat den. Mest att man inte kommer så lågt på ca 350 nits. Men det hör ju till prisklassen.

Dolby Vison och HDR10+ ska hjälpa till med den här typen av klena modeller just därför att man har en bättre kontroll över tonemappingen och därmed i mycket högre grad undviker att HDR-bilden blir för mörk.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Jori:

En sista fråga är XG95 vs Q70R båda 65"? 16k vs 15k på elgiganten

Skulle säga att dessa två är tämligen jämbördiga. Men om du stör dig på bilden på XG95 direkt ur kartong så kommer Samsung dra det där extreme ett varv till. Båda går att ställa in väl, men Sonyn har övertaget över hur mycket du kan ställa om bilden efter önskemål.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av segafreaktwo:

Hoppas det dyker upp en 55 tums tv som jag kan koppla in i min dator och sedan se Netflix, cmore och youtube. Behöver man verkligen en super tv för det? Budget cirka: 5-7k

Handlar om var du lägger ribban. Problemet med budget på 5-7k för 55 tum är att det är svårt att veta vad man får i budgetklassen. Men ur aspekten "Kan jag titta på youtube?" så fungerar allting. Och då kan man välja lite vilket som.

Fördelen med budgetklassen över bottenskrapsklassen med OEM-TV och liknande är att du fortfarande vet vad du kan göra med bilden. Den där budgetmodellen från Samsungen eller Philips etc. kanske inte är så mycket bättre än en random bottenskrap när det handlar om panelkvalitet. Men du kan fortfarande använda reglagen för att åtgärda problem med bilden och inte minst finna information produkterna på helt annat sätt från de i budgetklassen.

Permalänk
Medlem

Har varit inställd på att köpa en Samsung mest för att de ska vara bättre för spel och just för att göra det lättare för mig att kunna välja tv i
denna djungeln. Men om 2019 apparaterna skulle vara sämre än 2018 så kanske man ska vänta om man inte har bråttom att skaffa ny tv? Eller helt enkelt kolla på andra märken? Har mest kollat på Q60R men kan tänka mig att gå upp i Q70R klassen. Tittar mycket fotboll, en del serier/film och konsol spelande.

Permalänk
Medlem

Hur är de med burn in risk på till exempel LG's C9 om man spelar mycket spel ? Är ju lite småsurt att slänga 20k i sjön om man säger så