TV-guiden Black Friday 2019: diskussionstråd

Permalänk
Bildexpert 📺

TV-guiden Black Friday 2019: diskussionstråd

Här kan du ställa frågor och diskutera TV-apparater, finesser och andra frågeställningar som uppstår runt TV-guiden, videon och artikeln.

Läs TV-guiden inför Black Friday och mellandagsrean 2019

@hakke87 har gjort listor på Prisjakt över de nämnda TV-modellerna i detta inlägg: #18170999

Underlättar för dig som tänker i termer av pris och prestanda.

Observera att den här tråden är främst till för att diskutera själva produkterna och tekniken. Diskussioner som rör priser, kampanjer, leveranser, rabatter, butikers policy och så vidare får gärna tas på annan plats i forumet. Sådana inlägg kommer rensas vid behov då vi strävar att hålla tråden så läsbar som möjligt. De här trådarna tenderar att leva mycket längre än Black Friday-rean.

Vill du diskutera enstaka priserbjudanden? Starta gärna en egen tråd om just detta. Använd också tipsportalen här: https://www.sweclockers.com/mellandagsrea

Permalänk

@Laxpudding: Hur går det med guiden då? Hur många dagars väntan är kvar?

Permalänk
Relik 📜
Skrivet av DenOndeElvispen:

@Laxpudding: Hur går det med guiden då? Hur många dagars väntan är kvar?

https://www.instagram.com/p/B5VILMGhLZJ/

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Medlem

@emilakered: Precis så känner man.
Fast jag uttrycker det med hjälp av F5 på er startsida

Permalänk

Ta gärna upp betydelsen av skärmstorlek. De flesta väntar väl på LG 65C9 för 17k men orolig över att den är för liten. 40k för 77" känns lite för saftigt och då är det väl QLED som gäller för att få rätt skärmstorlek.

Permalänk
Medlem

Väntar spänt också, tror faktiskt det blir att läsa varje sida det här året.

Permalänk
Medlem

Har en vän som letar efter en tv runt 50 tum för max 5000kr.
Någon som har några bra tips?

Dessa är det jag kollat på än så länge men osäker på vad som är vettigast i denna prisklass.
https://classic.prisjakt.nu/produkt.php?p=5119060 (LG 50UM7450 - 4590kr)
https://classic.prisjakt.nu/produkt.php?p=5124848 (Philips 50PUS6504 - 3990kr)
https://classic.prisjakt.nu/produkt.php?p=4897214 (TCL 55DP600 - 4990kr)
https://classic.prisjakt.nu/produkt.php?p=5102425 (Samsung UE50RU7172 - 4990kr)
https://classic.prisjakt.nu/produkt.php?p=5035743 (Philips 50PUS6754 - 4990kr)

Permalänk
Bildexpert 📺

@Wezter96: Gillar frågan för den är så klockren kring det svåra med budgetutbudet som alla dessa modeller tillhör.

Alla är alltså ungefär lika bra. Men ändå inte lika. Samsung och TCL kör VA-paneler. LG kan vara IPS men också VA i en del fall. Philips är en salib blandning av både och. Man vet inte riktigt vad man får.

Det finns inte så mycket jämförbara punkter men Philips har Dolby Vision och HDR10+ – ifall HDR är viktigt
Samsung har HDR10+
...fast nu kan HDR kan ändå inte bli så värst bra i den här klassen
...å det tredje så är Dolby Vision och HDR10+ ändå en stor hjälp
LG och Samsung lägst latens i spellägena – ifall det är viktigt.
Philips PUS6504 har inte Ambilight – ifall det är viktigt

Jag hoppas mönstret kommer fram: Utan en tydlig prioritering av vilka egenskaper man efterfrågar så är det bara "köp vilken som".

Permalänk
Medlem

Sitter med en 55" LG B7 för tillfället men sedan en ommöblering vart den på tok för liten när man sitter på ca 4 meter med huvudet.

Kan man få ett tips på modell i storlek 75-tum? Lägger ogärna mer än 25K. Jag sneglar på Sony XG8596 (vad ens är skillnaden på de två sista siffrorna hos Sony? Designen? 96:an är mycket billigare än t. ex 99:an). Kikar även på Philips 75PUS7354 "The One".

Storleken är ett måste. Andra prioriteringar är ett bra "game mode" med låg latency. Klarar inte heller av en "seg" TV med slött user interface. Android TV är trevligt men inget måste.

Det verkar som det är dessa modeller som gäller, annars blir det ett rejält steg upp i pris till XG95 eller Q70 etc.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wezter96:

Har en vän som letar efter en tv runt 50 tum för max 5000kr.
Någon som har några bra tips?

Dessa är det jag kollat på än så länge men osäker på vad som är vettigast i denna prisklass.
https://classic.prisjakt.nu/produkt.php?p=5119060 (LG 50UM7450 - 4590kr)
https://classic.prisjakt.nu/produkt.php?p=5124848 (Philips 50PUS6504 - 3990kr)
https://classic.prisjakt.nu/produkt.php?p=4897214 (TCL 55DP600 - 4990kr)
https://classic.prisjakt.nu/produkt.php?p=5102425 (Samsung UE50RU7172 - 4990kr)
https://classic.prisjakt.nu/produkt.php?p=5035743 (Philips 50PUS6754 - 4990kr)

Det finns även en LG 55"are för 4990 samt en LG 60"are för 5990kr på Ica Maxi som jag vart lite nyfiken på. Är nämligen också på jakt efter en ny tv i liknande prisspann.

Skrivet av Laxpudding:

vilka egenskaper man efterfrågar

Prioritet för mig är iaf hyffsad bild och att den inte blir suddig vid snabbare rörelser. Inget extremt då, har inte tänkt lira cs på den. Bara att den ska ha vettig bild och bara bekväm att kolla på. Det mesta annat är sekundärt, jag har både apple tv och ljudanläggning så inget krut behövs där. Iofs en aning prioritet på att tvn ser okey ut designmässigt då.

Permalänk
Bildexpert 📺

@Elektron: Saken är att panelerna i de här modellerna ofta är just rätt långsamma och faktiskt adderar eftersläp. Beror också på vad man jämför med. En gammal TV är rätt mycket värre och då kanske man ser den nya TV:n som en förbättring trots att den idag är "sämst" relativt andra 2019-modeller.

Sällan jag stöter på dessa apparater där jag kan syna dem noga. Men har noterat det på just nya budgetmodellerna att det finns en del klassiska eftersläp kvar. Helt annan sak när man kliver upp i de bättre modellklasserna.

AppleTV som källa samarbetar för övrigt bra med Dolby Vision. Skulle säga att närmaste modell med Dolby Vision och paneler med mindre eftersläp är Panasonic GX8, Sony XG85 eller LG SM85/86.

Halvvägs där torde vara Philips ”The one”, alltså PUS7-serien. Där är det dock en enklare panelkvalitet som är poängen så det kan vara eftersläp.

Permalänk
Avstängd

@Laxpudding Har svårt att bestämma mig för om OLED verkligen är värt det, B9 modellen från LG ligger väldigt fint i pris. Är lite orolig för ljuskänsligheten och om jag kommer störa mig på det. Hur pass bra är QLED Q60/Q70 jämfört med andra LCD modeller?

Har möjlighet att få det mörkt i rummet, men tänker att det är "jobbigt" att ha det mörkt för att titta på TV? Visst är det personligt men verkar inte som att många bryr sig om det ändå.

Permalänk
Relik 📜
Skrivet av chainzaw:

@Laxpudding Har svårt att bestämma mig för om OLED verkligen är värt det, B9 modellen från LG ligger väldigt fint i pris. Är lite orolig för ljuskänsligheten och om jag kommer störa mig på det. Hur pass bra är QLED Q60/Q70 jämfört med andra LCD modeller?

Har möjlighet att få det mörkt i rummet, men tänker att det är "jobbigt" att ha det mörkt för att titta på TV? Visst är det personligt men verkar inte som att många bryr sig om det ändå.

"Mörkerhetsen" runt OLED är lite överdriven, speciellt om du tittar på nyare modeller. Alla (?) kan ge ett par hundra nits konstant, vilket är mer än tillräckligt om du inte sitter i ett extremt ljust rum. Med det sagt kan en LCD kräma på ännu mer, om du nu har ovanligt ljust.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Medlem

sitter personligen och väntar på en rea på Samsung QLED QE75Q60R
https://classic.prisjakt.nu/produkt.php?p=5065696
Kanske Samsung väntar till på fredag? som jag förstår sätter Samsung priserna men verkar inte ha gjort det i Sverige ännu? (black friday priser)

Permalänk
Bildexpert 📺

@chainzaw: Du måste till Q70 för att få mer ljusstyrka än en OLED. Q60 kan lysa på aningens mer i SDR vid främst ljust innehåll, till exempel vintersport. Men är samtidigt klenare än en OLED vid HDR.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

@chainzaw: Du måste till Q70 för att få mer ljusstyrka än en OLED. Q60 kan lysa på aningens mer i SDR vid främst ljust innehåll, till exempel vintersport. Men är samtidigt klenare än en OLED vid HDR.

Vad tycker du om Q60R? Är den något att ha eller ska man ta steget upp? Känns orimligt billig för en 75"

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

CPU: 8700K @ 5.0 GHz| GPU: MSI RTX 2080 ti Duke OC | MB: ASUS Prime Z370-A | RAM: 2x8 GB Corsair Vengeance RGB PRO @3200MHz | Cooling: be quiet! Dark Rock Pro 4 | PSU: be quiet! Straight Power 750W | SSD: Samsung 860 1 TB | FANS: be quiet! Silent Wings 3 x3 | CASE: Fractal Design Meshify C

Permalänk

Min fru gillar Samsungs The Frame-modeller. Hur står dom sig i jämförelse med Samsungs QLED-modeller? Var placerar de sig prestandamässigt och vad saknar de?

Visa signatur

i5 8400 / Gigabyte B360N Wifi / GTX 1080 / CoolerMaster NR200P / EVGA SuperNova GM 650 / Corsair Vengance LPX 16 GB DDR4 @ 2666mhz / Sandisk A110 & OCZ Trion 150 / Noctua NH-L12S

Permalänk
Avstängd
Skrivet av emilakered:

"Mörkerhetsen" runt OLED är lite överdriven, speciellt om du tittar på nyare modeller. Alla (?) kan ge ett par hundra nits konstant, vilket är mer än tillräckligt om du inte sitter i ett extremt ljust rum. Med det sagt kan en LCD kräma på ännu mer, om du nu har ovanligt ljust.

Då är det vad jag trodde och hoppades på, tack för förtydligandet!

Skrivet av Laxpudding:

@chainzaw: Du måste till Q70 för att få mer ljusstyrka än en OLED. Q60 kan lysa på aningens mer i SDR vid främst ljust innehåll, till exempel vintersport. Men är samtidigt klenare än en OLED vid HDR.

Verkar som att OLED är överlägset i mina ögon, tack för svaret!

Permalänk
Relik 📜
Skrivet av heffaklumpmamma:

Min fru gillar Samsungs The Frame-modeller. Hur står dom sig i jämförelse med Samsungs QLED-modeller? Var placerar de sig prestandamässigt och vad saknar de?

"The Frame" är nära besläktad med RU8-serien när det kommer till funktioner och bildkvalitet. Skillnaden ligger i att den rä anpassad för att hänga på väggen (no shit) med "tavelfunktion" och annat. Samt att den ärver One Connect-boxen från toppklassen, för att slippa ha en hög fula kablar upp.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Medlem

Sitter också och funderar över samsung q60 75tum från elgiganten. Har köpt philips the one 7534 75 tum för 15k(på singles day) och q60 går alltså för samma pris. Någon som har koll på vilken som är att föredra/bättre?
Vill helst ha en 75tum och har en budget omkring 15k.

Permalänk
Medlem
Skrivet av milan979:

Sitter också och funderar över samsung q60 75tum från elgiganten. Har köpt philips the one 7534 75 tum för 15k(på singles day) och q60 går alltså för samma pris. Någon som har koll på vilken som är att föredra/bättre?
Vill helst ha en 75tum och har en budget omkring 15k.

beror väl lite på om du tycker Ambilight är något som ger "mervärde"

såg nu också den för 15000 på elgiganten, blir en sån för mig iaf!

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av heffaklumpmamma:

Min fru gillar Samsungs The Frame-modeller. Hur står dom sig i jämförelse med Samsungs QLED-modeller? Var placerar de sig prestandamässigt och vad saknar de?

The Frame, Q6xR och RU8 är i princip identiska i fråga om bildkvalitet

Permalänk
Medlem

Skillnaden mellan Samsung Q60 Q67 och Q70? Jag är ej super intresserad av perfekt bild. Men har inget emot att det jag tittar på ser bra ut. Det jag hade tänkt använda tv till är 40% tv spel 40% sport och 20% film och serier från streaming tjänster. Skulle jag kanske klara mig med en enklare tv? Philips the one serien?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 3600X, PRIME B350-PLUS, 32GB DDR4 3200, Samsung EVO 860, Radeon RX 5700 AMD Reference, ViewSonic VA2719-2K https://xbox-series.se/

Permalänk
Bildexpert 📺

@SilenceLotto: Alla Q6xR, Q60R, Q64R, Q67R etc. är alla samma apparat. Bara endast siffran, kanske färg på någon list och försäljningskanal skiljer sig.

Q70 är en mycket bättre modell, ljusstarkare och med FALD samt större färgomfång.

Permalänk
Medlem

@laxpudding tack för svar och jag ser att guiden är uppe på hemsidan nu! sedan finns Samsung QE55Q85 för 13990 på Samsungs hemsida via Benify. Tidigare var bästa priset runt 16500 på prisjakt. Nu troligen höjd inför BF till 17990. Men svårt att se att den skulle bli så mycket billigare på BF

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 3600X, PRIME B350-PLUS, 32GB DDR4 3200, Samsung EVO 860, Radeon RX 5700 AMD Reference, ViewSonic VA2719-2K https://xbox-series.se/

Permalänk
Medlem

Sneglar mest på dessa två modeller för att se om dom sjunker i pris på BF:

Sony Bravia KD-65XF9005
Samsung QLED QE65Q60R

Vilken är att rekommendera? Eller rekommenderar ni en annan i samma prisklass(65+ tum)?
10k eller under i reapris är ju önskvärt men kan släppa någon tusenlapp till

Vad som premieras är:
1. Bildkvalite och främst då färgåtergivning, svärta, ljusstyrka och uppdateringsfrekvens(I den ordningen).
2. Stöd för, och hur väl det är integrerat(respons/buffring mm), med tjänster som tex. Netflix, HBO osv
3. Användbarhet med HTPC och ljudsystem

Kommer inte spelas något på skärmen, den kommer användas till TV och i största utsträckning till filmer och vill ha så bra filmupplevelse som möjligt.
HDR är inte något som är prioriterat i dagsläget

Edit: Såg nu att guiden kom upp medans jag skrev inlägget, ska ta en kik på den också

Visa signatur

Lian Li O11D Evo | Full custom loop | 6900XT Red Devil Ultimate | Ryzen 5800x3d | MSI B550 Mortar | G.Skill Ripjaws V 3600mhz CL16 32g | LG 32GP850-B | Topping DX3Pro+ | Sivga SV021| Logitech G Pro X Superlight| Akkogear 3084B Jelly Black

Permalänk

@laxpudding vad är dina 3 rekommendationer för 75"+ i 3 prisklasser? 20-40k?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Viochee:

beror väl lite på om du tycker Ambilight är något som ger "mervärde"

såg nu också den för 15000 på elgiganten, blir en sån för mig iaf!

@Viochee: Är inget jag tackar nej till men tänker om det är en klassskillnad på bildkvalitén?
Tror jag föredrar android som operativsystem och jag tycker om ambilight, men väger bildkvalité allra högst.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av DrDrelis:

Sneglar mest på dessa två modeller för att se om dom sjunker i pris på BF:

Sony Bravia KD-65XF9005
Samsung QLED QE65Q60R

Sony påtagligt bättre bildkvalitet. Q60R har påtagligt bättre egenskaper för spel.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av FlytPojken:

@laxpudding vad är dina 3 rekommendationer för 75"+ i 3 prisklasser? 20-40k?

De tre 75:or för 20-40K som matchar dina behov.

Sikta på toppmodellerna. Har du inte råd, titta på mellanmodellerna. Tittar du budgetmodeller? Spar då hellre pengar så att du har råd med en mellanmodell längre fram.