Billg dator till vardagsrummet, 3200G

Permalänk

Billg dator till vardagsrummet, 3200G

Hej!
Tänkte höra vad ni tycker om denna dator: HTPC

Är en NUC bättre? Kommer det fungera med standardkylaren?

Målet är en dator som är billig, någorlunda framtidssäker och ok att bygga (lite kul med m.2 enhet )
Gillar även flexibiliteten med en vanlig dator över en mediaspelare.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Copyswede bör förstöras.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Accipiter46:

Hej!
Tänkte höra vad ni tycker om denna dator: HTPC

Är en NUC bättre? Kommer det fungera med standardkylaren?

https://www.bildtagg.se/file/l3z1fm5gca17we666jswvtl1

Målet är en dator som är billig, någorlunda framtidssäker och ok att bygga (lite kul med m.2 enhet )
Gillar även flexibiliteten med en vanlig dator över en mediaspelare.

Vad ska du ha för användningsområde?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| AMD Ryzen 5 5600X | Asus Rog B550-i gaming | Sapphire Radeon 6800 refkort | Viper Steel Patriot 16gb 4400mhz | Sabrent NVMe Rocket 1TB + Samsung 970 1TB | Corsair 750W SFX | Cooler Master NR200P | Vattenkyld custom loop

Permalänk
Skrivet av mastrovious:

Vad ska du ha för användningsområde?

Skickades från m.sweclockers.com

Surfa, Netflix, Youtube, spela upp 1080p videofiler från disk.
Familjen har en gammal bärbar på samma ställe idag vilket inte är optimalt.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Copyswede bör förstöras.

Permalänk
Medlem

Har själv en 2400G och fungerar ypperligt till liknande ändamål som dig

något snabbare GPU och 4 fler trådar på 2400G och 3400G, dock tror jag inte det är så stor skillnad

Permalänk
Medlem

En NUC är mycket mindre,
lägg ihop kostnaden för chassi, moderkort och PSU så blir Aopen Deskmin A300 för ca 1750.- väldigt prisvärd.
Nackdelen är SO-Dimm minnen, att bara typ wraith stealth kylaren får rum med lite moddning och ingen wifi.

https://classic.prisjakt.nu/list.php?l=3901188

Permalänk
Medlem
Skrivet av Accipiter46:

Surfa, Netflix, Youtube, spela upp 1080p videofiler från disk.
Familjen har en gammal bärbar på samma ställe idag vilket inte är optimalt.

Jag har siktet inställt på Nvidia Shield Tv PRO 2019. Uppfyller alla dina kriterier (och jag har samma som du) och som bonus kan man streama spel från datorn till den (förutsätter dock att man har Nvidia i datorn har jag för mig).

Men ja, mediaspelare klassas den väl som 😃

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| AMD Ryzen 5 5600X | Asus Rog B550-i gaming | Sapphire Radeon 6800 refkort | Viper Steel Patriot 16gb 4400mhz | Sabrent NVMe Rocket 1TB + Samsung 970 1TB | Corsair 750W SFX | Cooler Master NR200P | Vattenkyld custom loop

Permalänk
Outtröttlig köprådgivare

Kolla på ASRock DeskMini A300. Den har sämre moderkort och PSU än de du länkade, men storleken kan definitivt väga upp för det om du skall ha den i vardagsrummet.

Skrivet av pacc:

Aopen Deskmin A300

Skrivet av pacc:

3400G för 1399:- (elgiganten)
Aopen Deskmini A300 1753:- (proshop) (chassi + nätagg + moderkort)
16 GB DDR4 Sodimm 2666 755:- (proshop)
SSD 512 GB ~ 800:- (?)

*ASRock.
Det förvirrar bara att du medvetet skriver fel gång på gång. Finns Aopen mini:s, men det här är inte en av dem.

Har för mig att det är mot forumreglerna att länka, men om du kollar på SweClockers Marknad finns det en väldigt lik ITX dator där, som kanske kan vara intressant.

Visa signatur

|i5 6600K|Be-Quiet Dark Rock TF|Vengeance 2x8GB @2133MHz|2x850 EVO 500GB|Asus Z170I Pro Gaming|Lian Li PC-Q10|
Acer CB290Cbmidpr 29" 2560x1080 @76Hz|Infinity ErgoDox w/ Gateron Clear|Corsair K65 RGB w/ Cherry MX Red|Logitech M570|Steam Controller|Wii Remote Plus|Sennheiser HD 558|Antlion ModMic 4.0|

Permalänk
Skrivet av mastrovious:

Jag har siktet inställt på Nvidia Shield Tv PRO 2019. Uppfyller alla dina kriterier (och jag har samma som du) och som bonus kan man streama spel från datorn till den (förutsätter dock att man har Nvidia i datorn har jag för mig).

Men ja, mediaspelare klassas den väl som 😃

Skickades från m.sweclockers.com

Har den en webbläsare?
Och hur fungerar det med AdBlock och sådant?

Jag vet knappt vad det är för något men det känns som man ger upp mycket flexibilitet med alla sådana enheter. Även om den självklart är billigare 🙂

Visa signatur

För övrigt anser jag att Copyswede bör förstöras.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eric Hjalmarsson:

*ASRock.
Det förvirrar bara att du medvetet skriver fel gång på gång. Finns Aopen mini:s, men det här är inte en av dem.

LOL, jag har en Aopen hemma på skrivbordet, men det ligger nog en Asrock ion330ht i en låda också,
men inget av namnen klickar nog i mitt huvud - Engrish alltihop.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Accipiter46:

Har den en webbläsare?
Och hur fungerar det med AdBlock och sådant?

Jag vet knappt vad det är för något men det känns som man ger upp mycket flexibilitet med alla sådana enheter. Även om den självklart är billigare 🙂

Jodå, det går och även blockera reklam på ex youtube etc, men vågar inte säga huruvida det är lika enkelt som adblock plugin på Chrome 😀

Jag tror det är en vanesak, för mig känns det som en given ”koppla-till-tv-device” istället för att krångla med en nuc eller liknande. Plus också att man kan styra tv etc med fjärrkontrollen vilket ändå är målet för mitt syfte iaf. Sen kan man väl alltid ha ett litet tangentbord med inbyggd musplatta för surfande tänker jag, det kommer man ändå inte ifrån.

Ps. Den är som en Android enhet så full access till Google Play butik med alla appar som finns där, alltifrån VLC player till webbläsare etc 🤙

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| AMD Ryzen 5 5600X | Asus Rog B550-i gaming | Sapphire Radeon 6800 refkort | Viper Steel Patriot 16gb 4400mhz | Sabrent NVMe Rocket 1TB + Samsung 970 1TB | Corsair 750W SFX | Cooler Master NR200P | Vattenkyld custom loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av Accipiter46:

Har den en webbläsare?
Och hur fungerar det med AdBlock och sådant?

Jag vet knappt vad det är för något men det känns som man ger upp mycket flexibilitet med alla sådana enheter. Även om den självklart är billigare 🙂

Jag har en Shield men vill jättegärna bygga en HTPC på Asrock A300 bara för att det är kul att bygga, har dock änsålänge lyckats motstå dels då prisskillnaden är för stor och då Shieldens fördelar för mig väger över mitt behov att bygga dator bara för att. Hade en tillräckligt kompetent HTPC för 1080p och dts-hd sen ca 7 år som gav upp inför 4k tv-köp varpå valet föll på Shielden.

Shield
Fördelar:
- Smidig sammankoppling med ljudsystem och teve via CEC, startar man shielden så sätter även teven igång.
- Inbyggd chromecast, väldigt smidigt när en vill titta på bilder och videos från Google photos eller bara ha en större skärm än den en sitter med just då.
- Tillgång till Geforce Now-betan, spela (gratis änsålänge) på Nvidias servrar, funkar väldigt bra för soffspel och även den mindre kräsne FPS-spelaren om förutsättningarna finns med trådat nätverk och bra internetanslutning.
- Smidigt gränssnitt med många användbara appar som Kodi exempelvis.
- Går att para med konsoll-kontroller, själv har jag PS3-kontroller i överflöd från tiden då en hade vänner som spontant och organiserat kom över för att spela NHL på PS3..

Nackdelar:
- Vissa appar finns inte för android tv / shield och kräver sideloading vilket kan vara meckigt om en inte vet vad en håller på med.
- Exempel på detta är vettiga browsers, PUBG Mobile etc.
- Inte lika flexibelt som en PC men heller inte lika mycket pill.

Vad det gäller HTPC så gissar jag att du känner till fördelar ev. nackdelar och vissa står i motsats till ovan.

Gällande Ad-block så rekommenderar jag att kolla in Pi-hole, går att köra på en Pi eller annan enhet på nätverket.

Visa signatur

🛜🫀: HP ProDesk 400 G3, i5 6500, 8GB DDR4, Intel X520-DA2
🐳🐧: AMD R5 3600 | Google Coral.ai | ASRock X570D4U-2L2T | Silverstone CS381 | 80GB DDR4 | 8 HDD BTRFS RAID1
⌨️🎮: R9 3900X | RTX 2080 LC | Acer XF270HUA | 96GB @ 3200 | MSI X570 MPG G EDGE WIFI | CORSAIR C70
🎞🎶: LG OLED55C8 | Epson TW3200 | Onkyo TX-NR646 | Infinity Reference 61/51 mk2 | Shield TV V2 | minhembio.com