Vill du vara del av diskussionerna i forumet, ställa frågor eller hjälpa andra? Registrera dig här!

Köpa mobiltelefon från Tyskland

Köpa mobiltelefon från Tyskland

Är det någon skillnad att köpa en mobil från Amazon.de och att köpa här? Man kan väl ange vilket språk man vill på alla Androidlurar ändå?

T.ex. en Galaxy A20.

/hulle.

Ja, det kommer att fungera fint med tfn, programvara och nät. De enda är eventuell garantihantering som kan bli meckig. Det beror på hur exempelvis Samsung Sverige ser på det. Kanske någon annan kan ge input till dig kring det.

Vid köp av telefon utomlands (gällande samsung) måste garanti claims mot just Tyskland isf. Nu känner jag inte till ifall samsung pay fungerar på a20, men låt oss säga att du hade köpt en S10, så kan du ex inte använda samsung pay med ditt svenska kort. (har jobbar för Samsung support och detta ar ettstort problem då

Köpte en S10e ett par tusen billigare på denna sidan

Skrivet av Obsidian:

Ja, det kommer att fungera fint med tfn, programvara och nät. De enda är eventuell garantihantering som kan bli meckig. Det beror på hur exempelvis Samsung Sverige ser på det. Kanske någon annan kan ge input till dig kring det.

Garantin ska inte vara något problem, så länge köpet är gjort inom EU

Skrivet av Genx031:

Vid köp av telefon utomlands (gällande samsung) måste garanti claims mot just Tyskland isf. Nu känner jag inte till ifall samsung pay fungerar på a20, men låt oss säga att du hade köpt en S10, så kan du ex inte använda samsung pay med ditt svenska kort. (har jobbar för Samsung support och detta ar ettstort problem då

Nej, så länge samma modell säljs i Sverige, så kan garantin användas i Sverige, för att det är inom EU.

@jnsson: nej, det kan den inte. Garantin är inte worldwide. Telefonen måste bokstavligen skickas till Tyskland för reperation, då samsung hävdar att det kan skilja på delar beroende på länder. Ringa och kolla imorgon ET jag 😉

Skrivet av Genx031:

@jnsson: nej, det kan den inte. Garantin är inte worldwide. Telefonen måste bokstavligen skickas till Tyskland för reperation, då samsung hävdar att det kan skilja på delar beroende på länder. Ringa och kolla imorgon ET jag 😉

Worldwide sa jag inte, jag sa inom EU.
"Samsung Electronics Nordic AB ger en begränsad garanti på produkter köpta utomlands om det medföljer ett blått ”Original Warranty Card”, utfärdat av Samsung Electronics. På framsidan ska det finnas angivet ”Samsung European bloc warranty” samt att de nordiska länderna ska finnas uppräknade.

Observera att denna garanti är begränsad. Den gäller t.ex. inte mjukvara i mobiltelefoner."

Källa: http://www.samsungservice.se/faq/
Samt
"Samsung tillhandahåller en begränsad producentgaranti (European Bloc Warranty) för konsumenter som inom EU/EES/Schweiz - direkt eller via återförsäljare - har köpt en Samsungprodukt såld av Samsung inom EU/EES/Schweiz (”Produkt”). Krav på garantiservice ska då också framställas av konsumenten inom vilket land som helst inom EU/EES/Schweiz. Konsumentens rättigheter under garantin (garantitid och garantiservice) är de som gäller i det land där kravet på garantiservice framställs. Notera att denna garanti är en frivillig producentgaranti som ger rättigheter i tillägg till, och som inte påverkar, dennes rättigheter under tillämplig nationell konsumentköprättslig lagstiftning. "

Källa: https://www.samsung.com/se/support/warranty/

Räcker detta för att bevisa det jag skrev?

Skickades från m.sweclockers.com

Skrivet av Genx031:

@jnsson: nej, det kan den inte. Garantin är inte worldwide. Telefonen måste bokstavligen skickas till Tyskland för reperation, då samsung hävdar att det kan skilja på delar beroende på länder. Ringa och kolla imorgon ET jag 😉

För att jobbat på Samsung support, vet du ganska lite om Samsungs lurar och garanti.
1. Samsung pay kommer att fungera så länge man stoppar i ett svenskt sim kort vid första uppstart av telefonen.
2. Garanti gäller då Samsung har EU garanti.

Jag vet det för jag köpte min S8+ tysk modell hos Amazon.de och Samsung pay fungerar utan problem.

Skrivet av Genx031:

@jnsson: nej, det kan den inte. Garantin är inte worldwide. Telefonen måste bokstavligen skickas till Tyskland för reperation, då samsung hävdar att det kan skilja på delar beroende på länder. Ringa och kolla imorgon ET jag 😉

Nej det behöver den inte.
Garantin gäller alla länder som är med i EU. Så länge telefonen är avsedd för ett land inom EU av Samsung så är garanti inga bekymmer. Reklamation däremot är ett bekymmer.

Att delarna kan skilja sig beroende på land stämmer men det har ingen betydelse då en auktoriserad verkstad i Sverige kan beställa delar ifrån hela världen.

Skrivet av XPerion:

För att jobbat på Samsung support, vet du ganska lite om Samsungs lurar och garanti.
1. Samsung pay kommer att fungera så länge man stoppar i ett svenskt sim kort vid första uppstart av telefonen.
2. Garanti gäller då Samsung har EU garanti.

Jag vet det för jag köpte min S8+ tysk modell hos Amazon.de och Samsung pay fungerar utan problem.

Det där är dock intressant då det inte borde fungerar med Samsung pay.
Simkortet har ingen betydelse alls utan det är mjukvaran och "låsningen" i telefonen som avgör vilket land Samsung pay funkar i.
T.ex har du en Tysk telefon så måste du ha ett tyskt bankkort för att Samsung pay ska fungera.

Sen om det nu funkar för dig, Grattis! Önskar att det funkade för mig också men icke

Skrivet av Zippeer:

Det där är dock intressant då det inte borde fungerar med Samsung pay.
Simkortet har ingen betydelse alls utan det är mjukvaran och "låsningen" i telefonen som avgör vilket land Samsung pay funkar i.
T.ex har du en Tysk telefon så måste du ha ett tyskt bankkort för att Samsung pay ska fungera.

Sen om det nu funkar för dig, Grattis! Önskar att det funkade för mig också men icke

Nja, vad jag läst i SweDroid forumet, så känner telefonen automatiskt av vilket land det SIM-kort du har i telefonen när du startar upp telefonen för första gången och ger dig då CSC koden NEE (om det är ett svenskt SIM-kort du använder) och då kan Samsung Pay användas. Går så länge det är en Exynos CPU, och inte Snapdragon versionen av Samsung telefoner

Skrivet av jnsson:

Nja, vad jag läst i SweDroid forumet, så känner telefonen automatiskt av vilket land det SIM-kort du har i telefonen när du startar upp telefonen för första gången och ger dig då CSC koden NEE (om det är ett svenskt SIM-kort du använder) och då kan Samsung Pay användas. Går så länge det är en Exynos CPU, och inte Snapdragon versionen av Samsung telefoner

Intressant, CSC koden borde vara låst så länge man inte byter via Odin men som sagt "Borde vara".

Vet att vissa butiker har blivit tvungna till att hitta en fix för Samsung pay då dem bara har grå imponerande telefoner.(telefonshoppen t.ex)

Skickades från m.sweclockers.com

@Genx031: Fast läst om flera på swedroid som köpt HK modeller och samsung pay funkar bara fint i Sverige.

Skrivet av Zippeer:

Intressant, CSC koden borde vara låst så länge man inte byter via Odin men som sagt "Borde vara".

Vet att vissa butiker har blivit tvungna till att hitta en fix för Samsung pay då dem bara har grå imponerande telefoner.(telefonshoppen t.ex)

Skickades från m.sweclockers.com

Det är den inte sedan S7. Från S8 och nyare är den "dynamisk" inom EU. Så har du köpt en telefon inom EU, så kommer den ändra CSC koden till det land som ditt SIM-kort kommer ifrån.

Skrivet av Zippeer:

Nej det behöver den inte.
Garantin gäller alla länder som är med i EU. Så länge telefonen är avsedd för ett land inom EU av Samsung så är garanti inga bekymmer. Reklamation däremot är ett bekymmer.

Att delarna kan skilja sig beroende på land stämmer men det har ingen betydelse då en auktoriserad verkstad i Sverige kan beställa delar ifrån hela världen.

Det där är dock intressant då det inte borde fungerar med Samsung pay.
Simkortet har ingen betydelse alls utan det är mjukvaran och "låsningen" i telefonen som avgör vilket land Samsung pay funkar i.
T.ex har du en Tysk telefon så måste du ha ett tyskt bankkort för att Samsung pay ska fungera.

Sen om det nu funkar för dig, Grattis! Önskar att det funkade för mig också men icke

Varför skulle reklamation vara ett bekymmer? Du har lagstadgad reklamationsrätt på 2 år inom EU.

Skrivet av jnsson:

Det är den inte sedan S7. Från S8 och nyare är den "dynamisk" inom EU. Så har du köpt en telefon inom EU, så kommer den ändra CSC koden till det land som ditt SIM-kort kommer ifrån.

Alright, Det visste jag inte

Skrivet av Brainsplitter:

Varför skulle reklamation vara ett bekymmer? Du har lagstadgad reklamationsrätt på 2 år inom EU.

Om du själv köpt den ifrån ett EU land så brukar det gå att lösa, Har du däremot köpt en telefon som är grå importerad så är det upp till butiken att lösa kunden.

Varför Samsung har gjort det så här vet jag inte

Skrivet av Zippeer:

Nej det behöver den inte.
Garantin gäller alla länder som är med i EU. Så länge telefonen är avsedd för ett land inom EU av Samsung så är garanti inga bekymmer. Reklamation däremot är ett bekymmer.

Att delarna kan skilja sig beroende på land stämmer men det har ingen betydelse då en auktoriserad verkstad i Sverige kan beställa delar ifrån hela världen.

Det där är dock intressant då det inte borde fungerar med Samsung pay.
Simkortet har ingen betydelse alls utan det är mjukvaran och "låsningen" i telefonen som avgör vilket land Samsung pay funkar i.
T.ex har du en Tysk telefon så måste du ha ett tyskt bankkort för att Samsung pay ska fungera.

Sen om det nu funkar för dig, Grattis! Önskar att det funkade för mig också men icke

Samsung kör med Multi CSC firmware och dom är delad i regioner. Norden/Tyskland och mera länder kör exakt samma firmware. CSC bestäms vid första uppstart beroende vad för SIM kort sätts i. Om man missar detta, går alltid hard reset och göra om. Många har köpt mobiler från Tyskland p.g.a det är billigare där och Samsung Pay har alltid fungerat utan problem.

Så om man köper en samsung note 10 från amazon.de så kan man skicka in den till svenska samsung och pay fungerar?