Vad ska jag välja i Samsung familjen

Permalänk
Medlem

Vad ska jag välja i Samsung familjen

Hejsan. Kollar efter en ny/bättre begagnad mobil med minst Android 6.0 (då tydligen "alla"kräver detta typ banken). Spanat lite på Samsung Galaxy A10 men sedan började jag titta lite på en auktionssida och då dyker det ju upp J5 A3 S7 och en hel del andra varianter. Googlade lite då jag titta lite extra på J5 men då läste jag att Samsung "cancellerat J modellen", lät ju inget bra så då skippa jag den. Blir dock knäpp på hur/var jag hittar bra info/tips om modellerna, behöver hjälp där. Lite fix ide jag har är utbytbart batteri och plats för sim-kort vid batteri, ingen "släde" (har en LG G2 😊) och den infon har jag inte hittat. Supernöjd med LG men både G2 och den G3 jag har är ju "för gamla". Och G3 är sämre än G2 så vill nog inte satsa på en till LG, tror jag 😊.

Permalänk
Medlem

Den senaste modellen i S-serien (Premium) som hade utbytbart batteri var Samsung S5 (5år gammal).

Samsungs modeller i dagsläget ser ut så här:

Mellanklass
A10, A20e, A40, A50, A70, A80 - Prestanda ökar för varje modell. Länk
Xcover 4s ("Arbetarmobil")

Premiumklass
S10, S10+, Note 10, Note 10+

Ifall jag hade köpt en begagnad så skulle jag satsa på en S-modell, tex S6 & S7, och där med kompromissat med att ej ha utbyttbart batteri.

Visa signatur

Fractal Design Define R5 | ASUS Strix Z370-F | ASUS Rog Strix 2080 Ti

i7 8700K | Noctua NH D15 | Corsair 32GB/3200MHz/DDR4 | M.2 NVME 1000gb | SSD 250gb + 500gb | Corsair RM750X

Fidelio X2 | Sennheiser HD 58X | Mayflower ARC | Vortex Pok3r | Logitech G Pro Wireless | Asus PG279Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av Clibben:

Den senaste modellen i S-serien (Premium) som hade utbytbart batteri var Samsung S5 (5år gammal).

Samsungs modeller i dagsläget ser ut så här:

Mellanklass
A10, A20e, A40, A50, A70, A80 - Prestanda ökar för varje modell. Länk
Xcover 4s ("Arbetarmobil")

Premiumklass
S10, S10+, Note 10, Note 10+

Ifall jag hade köpt en begagnad så skulle jag satsa på en S-modell, tex S6 & S7, och där med kompromissat med att ej ha utbyttbart batteri.

Tackar, värdefull info för en total novis! Men har fler o fler gått över till "släde" för sim-kort? Var ett rent helsike att få kontakt med simkortet i LG G2an. Blev sur och slängde undan den i ett halvår, sen funkade det bara en dag när jag testade. Därav min lätta allergi mot den varianten.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av pysen-10:

Tackar, värdefull info för en total novis! Men har fler o fler gått över till "släde" för sim-kort? Var ett rent helsike att få kontakt med simkortet i LG G2an. Blev sur och slängde undan den i ett halvår, sen funkade det bara en dag när jag testade. Därav min lätta allergi mot den varianten.

Skickades från m.sweclockers.com

Skulle säga att det är standard med släde. Personligen har jag haft det på varenda telefon sen typ 2010 och inte haft ett enda problem med den biten

Visa signatur

Main: Strix B550-F | R9 5950X | 32GB@3600MHz | ASUS 3080 TUF | KC3000 | RM850 | LG 48CX
Server: Strix B450-I | R7 2700X | 64GB | 2x1TB 970 EVO Raid | 2TB BX500 | SF450

Permalänk
Medlem
Skrivet av pysen-10:

Tackar, värdefull info för en total novis! Men har fler o fler gått över till "släde" för sim-kort? Var ett rent helsike att få kontakt med simkortet i LG G2an. Blev sur och slängde undan den i ett halvår, sen funkade det bara en dag när jag testade. Därav min lätta allergi mot den varianten.

Skickades från m.sweclockers.com

Precis som macmann1, har inte jag heller haft något problem med släde för simkort.

Visa signatur

Fractal Design Define R5 | ASUS Strix Z370-F | ASUS Rog Strix 2080 Ti

i7 8700K | Noctua NH D15 | Corsair 32GB/3200MHz/DDR4 | M.2 NVME 1000gb | SSD 250gb + 500gb | Corsair RM750X

Fidelio X2 | Sennheiser HD 58X | Mayflower ARC | Vortex Pok3r | Logitech G Pro Wireless | Asus PG279Q

Permalänk
Medlem

Då får jag hoppas att min lur är av arten måndagsexemplar 😀. Vilka modeller har större skärm, tror det ska vara 6,2"? För man kan väl hitta billigare modeller med större skärm? Är jag dumsnål om jag köper en begagnad för runt 1000 kr (kanske ordinarie pris runt 3000 kr) eller är det värt att köpa via tex Telia och få ytterligare ett abonnemang? Eller vet nån av er om man ev kan deala med Telia och få bra pris på lur och göra om kontantkort till ett abonnemang 😊?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Clibben:

Den senaste modellen i S-serien (Premium) som hade utbytbart batteri var Samsung S5 (5år gammal).

Samsungs modeller i dagsläget ser ut så här:

Mellanklass
A10, A20e, A40, A50, A70, A80 - Prestanda ökar för varje modell. Länk
Xcover 4s ("Arbetarmobil")

Premiumklass
S10, S10+, Note 10, Note 10+

Ifall jag hade köpt en begagnad så skulle jag satsa på en S-modell, tex S6 & S7, och där med kompromissat med att ej ha utbyttbart batteri.

Ska jag välja en ny Samsung A10 eller en ca 2 år gammal Samsung S7? Priset är nästan det samma, A10 typ 1400 kr och S7 vill polare ha 1500 kr för. A10 har ju en större skärm.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@pysen-10:

Ifall du inte har förstora problem med att skärmen inte är heltäckande så skulle jag helt klart gått på S7.
Däremot så skulle jag kolla först så att batteriet inte är dåligt på S7an. Det är det största problemet med lite äldre telefoner, att batteriet inte mår bra och håller max en halv dag.
Ifall batteriet är i bra skick så skulle jag köra på S7an alla dagar i veckan.

- Bätte skärm (högre upplösning + samoled)
- IP-klassad (Vattentålig)
- Högre premiumkänsla i chassi (Glas fram & bak + aluminiumram, jämför med glas + plast)
- Stöd för Samsung Pay
- Fingeravtryckssensor
- Stöd för trådlösladdning

Kameran kan jag inte uttala mig om, men kan tänka mig att dem är liknande i prestanda för ett otränat öga.

Visa signatur

Fractal Design Define R5 | ASUS Strix Z370-F | ASUS Rog Strix 2080 Ti

i7 8700K | Noctua NH D15 | Corsair 32GB/3200MHz/DDR4 | M.2 NVME 1000gb | SSD 250gb + 500gb | Corsair RM750X

Fidelio X2 | Sennheiser HD 58X | Mayflower ARC | Vortex Pok3r | Logitech G Pro Wireless | Asus PG279Q

Permalänk
Medlem

Kika gärna på hur länge mobilen får uppdateringar.Billiga Nokia har Android One med garanterade uppdateringar i 3 år.

Permalänk
Outtröttlig köprådgivare
Skrivet av pysen-10:

Blir dock knäpp på hur/var jag hittar bra info/tips om modellerna, behöver hjälp där. Lite fix ide jag har är utbytbart batteri och plats för sim-kort vid batteri, ingen "släde" (har en LG G2 😊) och den infon har jag inte hittat. Supernöjd med LG men både G2 och den G3 jag har är ju "för gamla". Och G3 är sämre än G2 så vill nog inte satsa på en till LG, tror jag 😊.

All info hittar du på GSM Arena.

Skrivet av pysen-10:

Supernöjd med LG men både G2 och den G3 jag har är ju "för gamla". Och G3 är sämre än G2 så vill nog inte satsa på en till LG, tror jag 😊.

LG G6 är en riktigt trevlig mobil som du borde kunna hitta till liknande pris som Samsung Galaxy S7. (1000-1500)
Har en själv en LG G6 som jag var jättenöjd med tills jag gjorde sönder den (inte mobilens fel.)
Många föredrog LG G6 över Samsung Galaxy S8, så mer än ett steg bättre än S7:an.

Dold text
Visa signatur

|i5 6600K|Be-Quiet Dark Rock TF|Vengeance 2x8GB @2133MHz|2x850 EVO 500GB|Asus Z170I Pro Gaming|Lian Li PC-Q10|
Acer CB290Cbmidpr 29" 2560x1080 @76Hz|Infinity ErgoDox w/ Gateron Clear|Corsair K65 RGB w/ Cherry MX Red|Logitech M570|Steam Controller|Wii Remote Plus|Sennheiser HD 558|Antlion ModMic 4.0|

Permalänk
Medlem

Samsung A10 än S7. S7 har slutat få uppdateringar för längesen och A10 nyligen släppt bara 2019.

Visa signatur

AMD 5900X|ASUS X570-E|Corsair 32GB 3200Mhz|Samsung 990 PRO 4TB + 980 Pro 1TB|ASUS TUF 3080 OC |LG 38GN950-B|Fractal Design Define R6 USB-C|Corsair RM1000X v3|Noctua NH-D15 SE-AM4|Corsair K70 RGB LUX|

Permalänk
Medlem

@Eric Hjalmarsson: har haft en Samsung J5 och den hade superdålig prestanda jämfört med LGG2. Min G2 är faktiskt bättre än G3 men G3 har ju större skärm vilket jag gillar. Ska kolla på G6 då jag misstänker att jag nog inte kommer trivas med S7 heller :).

Permalänk
Outtröttlig köprådgivare

@pysen-10: Håll koll på S8 också. Såg en i bra skick på Facebook Marketplace för bara 1 500 kronor.

Visa signatur

|i5 6600K|Be-Quiet Dark Rock TF|Vengeance 2x8GB @2133MHz|2x850 EVO 500GB|Asus Z170I Pro Gaming|Lian Li PC-Q10|
Acer CB290Cbmidpr 29" 2560x1080 @76Hz|Infinity ErgoDox w/ Gateron Clear|Corsair K65 RGB w/ Cherry MX Red|Logitech M570|Steam Controller|Wii Remote Plus|Sennheiser HD 558|Antlion ModMic 4.0|