Google svarar på kritiken om Stadia och 4K

Permalänk
Melding Plague

Google svarar på kritiken om Stadia och 4K

Alla spel körs inte i 4K-upplösning med Stadia Pro-abonnemanget. Nu svarar Google med att spelens upplösning bestäms av utvecklaren.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Hedersmedlem

Finns det någon vettig teknisk anledning att skala upp till 4K i molnet, för att sedan skicka en 4K-ström över Internet jämfört med att skala upp den där själva spelaren finns?

Om inte så är detta inget mer än att man gör detta bara för att kunna säga att det är 4K.

Permalänk
Medlem

Om det nu måste skalas pga prestandaskäl so be it. Men Google borde imo ha ett 60fps krav iom hur det påverkar latensen (eller åtminstone ha någon riktlinje för utvecklare vilken minimum latens som måste uppfyllas).

Har nu sett några latenstester och tycker det hela verkar väldigt slarvigt skött. Best case (enkelt spel i browser på pc med tangentbord och mus) visar att latensen absolut går att få ner på en rimlig nivå (under 100ms), vilket tyder på att själva videoströmningstekniken faktiskt levererar. Dock så kan det i vissa scenarion (som inte är begränsade av nätet) visa upp skyhöga latensen (300-400), t ex Tomb raider i 30fps på chrome cast.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Eh? Förstår inte riktigt varför utvecklarna är involverade i beslutet om vad för settings spelet ska köras i. Enda jag kan tänka mig på rak arm är att de ska signa av på upplevelsen men givet oändligt med hårdvara borde väl ultra, 4k, med extra allt vara bäst? Isf så borde att utvecklarna sänkt settings bero på att det inte går att få ut mer från Googles servrar utan att tumma på flytet? Det låter ju sådär i mina öron, enda existensberättigandet jag ser för produkten är att få uppleva äkta 4k / 60 fps som skulle kosta mig 20.000 ish om jag köpte riggen själv. (Eller 14.000 i uppgraderingskostnader).

Permalänk
Medlem

Ställde just den frågan för ett par dagar sen hur dom skall lyckas skicka ut RDR2 i 4K:60Fps med tanke på hur krävande det är. Svaret var alltså att dom inte klarade det.

Visa signatur

Corsair Obsidian 1000D* Corsair AX1600i* Asus Z790 Prime-A* Intel 13900K* 32GB G-Skill DDR5 7600Mhz/36* Asus RTX 4090* Corsair MP600 1TB* Samsung 980 Pro 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av takeoninja:

Eh? Förstår inte riktigt varför utvecklarna är involverade i beslutet om vad för settings spelet ska köras i. Enda jag kan tänka mig på rak arm är att de ska signa av på upplevelsen men givet oändligt med hårdvara borde väl ultra, 4k, med extra allt vara bäst? Isf så borde att utvecklarna sänkt settings bero på att det inte går att få ut mer från Googles servrar utan att tumma på flytet? Det låter ju sådär i mina öron, enda existensberättigandet jag ser för produkten är att få uppleva äkta 4k / 60 fps som skulle kosta mig 20.000 ish om jag köpte riggen själv. (Eller 14.000 i uppgraderingskostnader).

Ja om man lever i en drömvärld Många AAA spel klarar ju faktiskt inte 4k 60fps med extra allt på någon existerande hårvara. Förstår inte heller denna fix att "maxa", vad är poängen med typ 8x MSAA och liknande vid 4k? Finns inställningar i vissa spel som halverar fps utan att göra speciellt stor visuell skillnad. Många inställningar finns ju där "bara för att", inte för att dom är rimliga att använda, eller för att "framtidssäkra" titeln etc.

Permalänk
Medlem
Skrivet av takeoninja:

Det låter ju sådär i mina öron, enda existensberättigandet jag ser för produkten är att få uppleva äkta 4k / 60 fps som skulle kosta mig 20.000 ish om jag köpte riggen själv. (Eller 14.000 i uppgraderingskostnader).

Det är det jag tänkte också. Jag spelar inte så ofta så har själv inte lust att punga ut med 20 papp för en dator som ska kunna dra runt ett spel i 4K (Ultra allt). Däremot e jag grafiknörd och tycker det är skitkul att maxa grafiken, det finns inget bättre än att gå runt och studera träd och grässtrån! Stadia Pro skulle kunna vara något för mig, om det flyter på, i 4K (!). Men sugen är man inte längre efter alla reviews man sett...

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av takeoninja:

Eh? Förstår inte riktigt varför utvecklarna är involverade i beslutet om vad för settings spelet ska köras i. Enda jag kan tänka mig på rak arm är att de ska signa av på upplevelsen men givet oändligt med hårdvara borde väl ultra, 4k, med extra allt vara bäst? Isf så borde att utvecklarna sänkt settings bero på att det inte går att få ut mer från Googles servrar utan att tumma på flytet? Det låter ju sådär i mina öron, enda existensberättigandet jag ser för produkten är att få uppleva äkta 4k / 60 fps som skulle kosta mig 20.000 ish om jag köpte riggen själv. (Eller 14.000 i uppgraderingskostnader).

Det är nog inte riktigt så enkelt som att de har en låda med GPUkraft och en låda med CPUkraft och så kan de plocka hur de vill mellan racken. Det går att göra så i en renderingspark där latenser inte spelar så stor roll.
Men att byta ut kommunikationen mellan CPU, GPU och minne som går på nanosekunder till nätverkskopplingarnas jämförbart tokslöa latenstider på millisekunder (vilekt blir fallet om man vill koppla in flera serverblad i samma spelrendering) tror jag inte alls funkar här.

Så jag tror att det faktiskt sitter typ speldatorer i servrarna. Ja det är säkert serverhårdvara och i rackskåp. Men ett blad kan antagligen bara generera en spelupplevelse till en eller några enstaka personer - alltså det går inte att bara slänga in mer GPUprestanda i en spelsession från servern intill.
Per moderkort går det säkert att fördela resurserna på intressanta sätt. Kanske kan 2 basic abonnemang köras på samma maskin som ett pro-abonnemang. Eller det dubbla/trippla i båda led kanske. Who knows.

Så det man som speltillverkare har tillgång till är en viss hårdvaruspec ändå. Ungefär som på konsoler. Därför behöver väl speltillverkarna anpassa spelinställningarna för den inramning av prestanda spelet får tillgång till per användare.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Lyxfällan 🎮

@takeoninja: utvecklare för Stadia har tillgång till en viss uppsättning hårdvara, i fallet Stadia en icke namngiven Intel-processor på 2,7 GHz och ett Radeon RX Vega 64-derivat med 10,7 teraflop beräkningskapacitet. Utvecklarna behöver fortfarande optimera koden för bästa möjliga bildflyt och visuell kvalitet, precis som de är tvungna till med lokal hårdvara. Vi har inte fått insyn i exakt hur mycket resurser en utvecklare kan få tillgång till för varje givet spel, och jag tror inte att de bara kan "kasta på" ytterligare en Stadia-blade om de vill få bättre visuell nivå eller FPS. Rockstar lär inte heller skrivit om Red Dead Redemption 2 från grunden för Stadia, och då är kodbasen sannolikt så krävande att de inte kunnat skala upp den till 4K@60 FPS.

Vad som är mer obegripligt är att Destiny 2 körs i 1080p på mediuminställningar uppskalat. Det spelet är inte enormt krävande, och borde kunnat skalas till 4K relativt enkelt. Jag har ingen insyn i besluten som fattats hos Bungie, men det kan handla om en latensfråga.

Visa signatur

"We're with the press, hired geeks!"
Raoul Duke, Fear n' Loathing in Las Vegas

Permalänk
Medlem

Vi vill tacka och bocka att så många vill vara med och beta testa denna tjänst. Om 3 år så kommer den troligtvis fungera som vi annonserat (om vi inte lägger ner tjänsten för att andra har en bättre innan dess).

Tack för din medverkan// Google

Visa signatur

Här sitter jag och känner in rummet och spelar dataspel.

Permalänk
Medlem

Hot, hot

Överhettningsproblem med chromecast ultra:

Google Stadias Overheating Problem

Personligen skulle jag hålla mig borta från Googles tjänster o produkter. 90% läggs ner inom loppet av 2 år pga. ointresse eller 0 lönsamhet.

Permalänk
Lyxfällan 🎮

@A1200: vi har diskuterat det där en del i tråden om våra tidiga intryck om Stadia. Det förefaller som att kommunikationen över Wifi får Chromecast Ultra att överhetta, att köra över Ethernet har inte uppvisat de här problemen, åtminstone inte hemma hos mig och på kontoret. Google kanske kan optimera bort det via mjukvaruuppdateringar för CC Ultra, men det kan också vara så illa att de måste släppa reviderade modeller av produkten.

Oavsett vilket hoppas jag för alla spelentusiaster och tidiga Stadia-kunder att Google skärper till sig med strategin runt Stadia. Det gagnar ingen om en spelplattform går i stöpet.

Visa signatur

"We're with the press, hired geeks!"
Raoul Duke, Fear n' Loathing in Las Vegas

Permalänk
Medlem

Själv anser jag ”grafik” vara en triangel av fps/upplösning/settings.
Jag finner det därför märkligt att man är noga med att speca 60 fps och 4K, men sedan lämnar ”settings” svävande.
Precis som i fallet Destiny som körs i föga imponerande ”medium”.

Då kan man argumentera för att valet att köra 60 fps / 1080 / ultra hade varit vettigare?
4K måste ju vara helt värdelöst för alla skärmar som öht inte stöder det. Men å andra sidan så ”kostar” nog inte 4K uppskalningen så mycket.

Helt enkelt, 60fps 4K gick att göra, ultra settings förmodligen inte(?)

Även märkligt att sen skylla på speltillverkarna när tjänsten inte lever upp till hypen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av loevet:

@A1200: vi har diskuterat det där en del i tråden om våra tidiga intryck om Stadia. Det förefaller som att kommunikationen över Wifi får Chromecast Ultra att överhetta, att köra över Ethernet har inte uppvisat de här problemen, åtminstone inte hemma hos mig och på kontoret. Google kanske kan optimera bort det via mjukvaruuppdateringar för CC Ultra, men det kan också vara så illa att de måste släppa reviderade modeller av produkten.

Oavsett vilket hoppas jag för alla spelentusiaster och tidiga Stadia-kunder att Google skärper till sig med strategin runt Stadia. Det gagnar ingen om en spelplattform går i stöpet.

Radiosändare drar mer ström än kabelbunden motsvarighet och i fallet med Stadia så måste trafiken gå med ännu tätare intervaller varpå chippet inte hinner kylas ner tillräckligt. Jag har precis utfört belastningstester och utvärderingar på två wifi-chip i en produkt som utvecklas. Ena chippet klarade helt enkelt inte av en kontinuerlig ström av data utan att gå i reset pga värmeutvecklingen. Det andra började ignorera paket men kan lösas på mjukvarunivå. Jämför man sedan med kabel i samma hastighet och belastning var det aldrig problem då det rör sig om tiotal mA istället för wifi'n som snittade runt ett par hundra mA.
Lägg ett par isklampar på var sida CC och prova igen 😁

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

MSI K9N SLI Diamond | MSI Diamond HDMI 7600GT | AMD X2 4200+ | 1GB Kingston HyperX| 32" LG 5000:1 screen | Asus EeePC 701

Permalänk
Medlem

Men grattis deras servrar är inte snabba nog för 4k 60 fps i moderna spel, det kunde dom nämnt tidigare. Ganska falsk marknadsföring. Jaja du sket sig drömmen om att slippa köpa en dyr spel dator i framtiden, men det är fortfarande den enda tjänsten som stödjer mus och tangentbord.

Visa signatur

CachyOs. MSI MPG Z490 GAMING PLUS// Intel Core i5-10600K@4800Mhz// Radeon rx 6800 16gb // Corsair VENGEANCE LPX 32GB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Scirocco:

Men grattis deras servrar är inte snabba nog för 4k 60 fps i moderna spel, det kunde dom nämnt tidigare.

Det var ju exakt det de gjorde redan dag 1.

Det enda förvånande med det här är att folk satt och förvänta sig snygg 4K60 enl logiken "stadia är magiskt"...

Det och att folk orkar vara upprörda över 4K i huvudtaget. Det är en sönderkomprimerad videoström som ändå ser ut som skit ijmf med "the real stuff". Att spelen inte renderas i 4K är det minsta problemet i sammanhanget.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av takeoninja:

enda existensberättigandet jag ser för produkten är att få uppleva äkta 4k / 60 fps

Det kommer du aldrig få uppleva så jag är rädd att du missförstått den här produkten rätt grovt.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av ipac:

Det var ju exakt det de gjorde redan dag 1.

Det enda förvånande med det här är att folk satt och förvänta sig snygg 4K60 enl logiken "stadia är magiskt"...

Det och att folk orkar vara upprörda över 4K i huvudtaget. Det är en sönderkomprimerad videoström som ändå ser ut som skit ijmf med "the real stuff". Att spelen inte renderas i 4K är det minsta problemet i sammanhanget.

Skickades från m.sweclockers.com

Exakt vad några av oss sade, men blev totalt nedröstade av många. En ren 4k/30 stream från en spel är ganska bandbred. Google tar ju bort 80-90% eller nått sånt av informationen innan den når oss. Klart det kommer se dassigt ut. Är otroligt många som sitter hemma med gammal wifi också, och då är det ju bara att glömma Stadia utan att uppgradera infrastrukturen hemma också.

Visa signatur

14900KF--Apex Encore--RTX 4090--G.Skill 2x24GB DDR5-8000--Dynamic Evo XL
12900K--RTX 2080Ti--Gigabyte Z690 Aorus Master--4X16GB DDR5 6000
Ljud: Lewitt Connect 6--Shure SM7B
Skärmar: Neo G8 4K 240hz--Huawei 3440x1440 165hz

Permalänk

Google slår ifrån sig och skyller på utvecklarna med andra ord. Men hade Google lite mera kräm där bakom så skulle spelen säkert kunna renderas i 4K.

Skickades från m.sweclockers.com

auto complete suger
Visa signatur

Dator: ja
Tillbehör: ja

Permalänk
Skrivet av Scirocco:

Men grattis deras servrar är inte snabba nog för 4k 60 fps i moderna spel, det kunde dom nämnt tidigare. Ganska falsk marknadsföring. Jaja du sket sig drömmen om att slippa köpa en dyr spel dator i framtiden, men det är fortfarande den enda tjänsten som stödjer mus och tangentbord.

Jag tror fortfarande på Shadow. Hyr datorn i molnet och äg spelen själv. Utlovar dessutom 4K (MED hårdvaruspecifikationer), men själv nöjer jag mig med 1080p.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Dator: ja
Tillbehör: ja

Permalänk
Medlem
Skrivet av loevet:

@A1200: vi har diskuterat det där en del i tråden om våra tidiga intryck om Stadia. Det förefaller som att kommunikationen över Wifi får Chromecast Ultra att överhetta, att köra över Ethernet har inte uppvisat de här problemen, åtminstone inte hemma hos mig och på kontoret. Google kanske kan optimera bort det via mjukvaruuppdateringar för CC Ultra, men det kan också vara så illa att de måste släppa reviderade modeller av produkten.

Oavsett vilket hoppas jag för alla spelentusiaster och tidiga Stadia-kunder att Google skärper till sig med strategin runt Stadia. Det gagnar ingen om en spelplattform går i stöpet.

Eller? Jag som gillar hårdvara och att äga saker istället för att hyra skulle knappast sova dåligt om Stadia visar sig vara en flopp.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

7800X3D//4090

Permalänk
Lyxfällan 🎮

@firstofmay: fast varför skulle det vara något positivt eller en fördel att Stadia misslyckas? De som köpt in sig på tjänsten åker på en nit, och du som inte använder tjänsten påverkas inte alls. På vilket sätt är det något bra/önskvärt? Jag gillar alla plattformar som ger mig något unikt och trevligt i spelväg, vilket inkluderar allt från PC till PS4, Switch och nu Stadia.

Visa signatur

"We're with the press, hired geeks!"
Raoul Duke, Fear n' Loathing in Las Vegas

Permalänk
Medlem
Skrivet av loevet:

@firstofmay: fast varför skulle det vara något positivt eller en fördel att Stadia misslyckas? De som köpt in sig på tjänsten åker på en nit, och du som inte använder tjänsten påverkas inte alls. På vilket sätt är det något bra/önskvärt? Jag gillar alla plattformar som ger mig något unikt och trevligt i spelväg, vilket inkluderar allt från PC till PS4, Switch och nu Stadia.

Möjligtvis budskapet det skulle skicka till eventuella företag som vill styra branschen i den riktningen. Det kanske är långsökt av mig att se det så.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

7800X3D//4090

Permalänk
Medlem
Skrivet av ipac:

Det var ju exakt det de gjorde redan dag 1.

Det enda förvånande med det här är att folk satt och förvänta sig snygg 4K60 enl logiken "stadia är magiskt"...

Det och att folk orkar vara upprörda över 4K i huvudtaget. Det är en sönderkomprimerad videoström som ändå ser ut som skit ijmf med "the real stuff". Att spelen inte renderas i 4K är det minsta problemet i sammanhanget.

Skickades från m.sweclockers.com

Skrivet av ipac:

Det kommer du aldrig få uppleva så jag är rädd att du missförstått den här produkten rätt grovt.

Skickades från m.sweclockers.com

Dag1? Enda jag har sett senaste månaden när de tog förbokningar var att allt ska ha 4k i princip.
Jag tror snarare att du har missförstått ärligt talat. Om något har google här misslett sina kunder här... Det var inte länge sedan googles VP gick ut med att Stadia var designat för 4k / 60 fps och att de vill att alla spel ska köra det likaså.

För att inte tala om att de pushat för 4k / 60 fps stenhårt i allt från trailers till information till press och media. Sedan att det är tekniskt orealistiskt är en annan femma. En stor del av dess kunder är inte insatta nog för att förstå begränsningarna. Google vet att 4k/60fps är en stor grej och att stadia mångt och mycket hänger på det, de skulle annars aldrig pushat så hårt för en funktion i bästa fall haltar.

Att spelen inte renderas i 4k är en stor sak, för det är en av de tre sakerna folk betalar för i pro. Varför betala för en sak som de inte kan leverera? Det är mer än en teknikalitet i detta fallet. Sen att videoströmmen ser dassig ut oavsett upplösning, ja.. det var väl rätt väntat.

Visa signatur

The cookie goes *crumble*.

Permalänk
Medlem

Men hur kan man på allvar ha trott att RDR2 skulle köras i native 4K i 60 fps? Det är ju ställt bortom allt tvivel att det inte går, i princip oavsett hårdvara. Tycker Stadia är riktigt intressant ur en teknisk synvinkel och funkar bättre än vad jag trodde den skulle göra (har dock inte prövat själv, men det jag sett på film gör mig positivt överraskad). Det här är GARANTERAT framtiden oavsett vad en del, rent tröttsamt negativa medlemmar här än skriver. Om några år tror jag inte många kommer sakna sin surrande konsol i hemmet länge. Iaf inte den stora skalan människor.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av loevet:

@takeoninja: utvecklare för Stadia har tillgång till en viss uppsättning hårdvara, i fallet Stadia en icke namngiven Intel-processor på 2,7 GHz och ett Radeon RX Vega 64-derivat med 10,7 teraflop beräkningskapacitet. Utvecklarna behöver fortfarande optimera koden för bästa möjliga bildflyt och visuell kvalitet, precis som de är tvungna till med lokal hårdvara.

Det intressanta här tycker jag är att Stadia klår dagens konsoler både vad det gäller CPU och GPU så de kan ju skryta med 1080p@60fps osv. Men om ca ett år kommer en Xeon@2,7 Ghz samt Vega 64-derivat helt plötsligt tävla mot Zen 2 kärnor i icke angiven frekvens och något Navi-derivat. Hur ska Google tackla det problemet tro?

Iofs möjligheten att spela var man än är finns ju kvar men där kommer ju Xcloud och PSNow in i bilden och de lär ju komma med nästa generations hårdvara också på sikt får man väl anta.

Vips kan man ju ha en lokal konsol när man är hemma så man slipper komprimering osv och när är man på resande fot betalar man för Xcloud/PSNow tillfälligt och får tillgång till en del spel under resan den vägen.

Iofs, stadia köper man ju spel till och kan ju spela det man vill när man vill medan Xcloud/PSNow är begränsat till vissa spel de erbjuder som prenumerant. Men tänk om de på sikt tillåter en att lira spelen man äger på sin lokala Xbox respektive PS5a utöver vad som nu kommer med prenumerationen? Skulle ju vara förödande mot Stadia eftersom det inte längre har något att erbjuda som Sony och MS inte redan erbjuder i det läget ju.

Mm, blir intressant att se vad som händer med detta från läktaren, om jag inte missar något uppenbart är Stadia inte värst intressant länge till om inte Google har ett ess i rockärmen är min spontana slutsats. De kan ju tex visa sig ha lägst latenser och bäst kvalitet på videoströmmen osv. Återstår att se helt enkelt.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| AMD Ryzen 7 5800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte X570 Aorus Pro | Powercolor Radeon RX 6900XT Red Devil | 16GB G.Skill Trident Z@3600 CL15 | Gigabyte Aorus 2TB M.2 NVMe SSD | Fractal Design Ion+ Platinum 860W | Fractal Design Meshify S2 Blackout | Corsair K70 | Logitech G502 | Alienware AW3423DWF |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svantesson666:

Men hur kan man på allvar ha trott att RDR2 skulle köras i native 4K i 60 fps? Det är ju ställt bortom allt tvivel att det inte går, i princip oavsett hårdvara. Tycker Stadia är riktigt intressant ur en teknisk synvinkel och funkar bättre än vad jag trodde den skulle göra (har dock inte prövat själv, men det jag sett på film gör mig positivt överraskad). Det här är GARANTERAT framtiden oavsett vad en del, rent tröttsamt negativa medlemmar här än skriver. Om några år tror jag inte många kommer sakna sin surrande konsol i hemmet länge. Iaf inte den stora skalan människor.

Skickades från m.sweclockers.com

Jag tror du har helt fel. Majoriteten av världens befolkning har inte bandbredd nog för en sån här tjänst och Sony, Microsoft samt Nintendo (+3eparts tillverkare) har alldeles för mycket pengar investerade i att folk faktiskt ska äga sin egna konsoller för att de skulle lägga sig platt och låta såna här tjänster ta över på några år.
Om detta blir standard så tror inte jag på en tidsram mindre än ett decennium, minst.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dumbullen:

Jag tror du har helt fel. Majoriteten av världens befolkning har inte bandbredd nog för en sån här tjänst och Sony, Microsoft samt Nintendo (+3eparts tillverkare) har alldeles för mycket pengar investerade i att folk faktiskt ska äga sin egna konsoller för att de skulle lägga sig platt och låta såna här tjänster ta över på några år.
Om detta blir standard så tror inte jag på en tidsram mindre än ett decennium, minst.

Du tror alltså precis samma som jag, även om du är lite ambivalent...
Givetvis kommer det här ta över. Se bara vad streaming gjort för DVD/Bluray (på gott och ont), oavsett hur mycket pengar Sony med flera lagt ner på teknikerna.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av firstofmay:

Möjligtvis budskapet det skulle skicka till eventuella företag som vill styra branschen i den riktningen. Det kanske är långsökt av mig att se det så.

Skickades från m.sweclockers.com

Håller med helt! Vi går mer och mer ifrån att äga våra saker och om vi börjar streama spelen så existerar bara spelen tills tjänsten lägger ner eller någon bestämmer sig för att det inte är värt att ha uppe längre.

Kanske inte låter så bra att säga men jag hoppas också på att det floppar.

Visa signatur

FD Torrent | 7800X3D | 32GB RAM | Nvidia 3080 FE | Corsair SF750 | Fostex TH-X00 + Sennheiser HD 650

Permalänk
Medlem
Skrivet av roxkz:

Dag1? Enda jag har sett senaste månaden när de tog förbokningar var att allt ska ha 4k i princip.

Stadia presenterades i mars i år. I samband med detta, dvs dag 1, gav de en iaf ganska detaljerad spec på den initiala serverhårdvaran. På grafiksidan sitter ett Vega 56 (med Vega64 minnesbandbredd).

Är man medlem på denna sajt så borde detta vara mer än tillräckligt för att man ska förstå att det inte räcker till "4K60 på allt".

Citat:

Jag tror snarare att du har missförstått ärligt talat.

Exakt vad är det jag har missförstått?

Citat:

För att inte tala om att de pushat för 4k / 60 fps stenhårt i allt från trailers till information till press och media. Sedan att det är tekniskt orealistiskt är en annan femma.

Det är allt annat än en "annan femma". Det är en fundamental del i hela den här historien.
Är nått inte möjligt (eller iaf inte lämpligt) rent tekniskt så spelar det ingen roll vad marknadsföringen säger.

Citat:

En stor del av dess kunder är inte insatta nog för att förstå begränsningarna. Google vet att 4k/60fps är en stor grej och att stadia mångt och mycket hänger på det, de skulle annars aldrig pushat så hårt för en funktion i bästa fall haltar.

Det finns alltid kunder som inte begriper vad de köper. Var säkert många som trodde One X skulle rendera alla spel i 4K60 med, t.ex. Finns hur många exempel som helst där marknadsföringen är missvisande eller rakt av felaktig - inget nytt under solen här inte.

Att de kunderna dyker upp här, på en sajt vars syfte är att utröna hårdvarors faktiska kapacitet (snarare än vad reklamen säger), är dock en smula förvånande. Som jag sa, all annan hårdvara har sina begränsningar, men folk tror att Stadia är magiskt så det gäller inte Google?

Citat:

Att spelen inte renderas i 4k är en stor sak, för det är en av de tre sakerna folk betalar för i pro.

Nej, de betalar för att få en 4K60 videoström. De betalar inte för att spelen alltid ska renderas i 4K60 - det är som vi redan har konstaterat tekniskt orealistiskt.