Elektromagnetisk strålning – är det skadligt att arbeta med laptop i knäet i årtionden?

Permalänk
Medlem
Skrivet av white-k:

Vad säger ni om den här videon (ni som har tid/lust att se den)?

https://www.youtube.com/watch?v=BwyDCHf5iCY

Istället för att slösa en timme på den där videon kan man kort och torrt konstatera att det där är en kvinna som gjort karriär på att skrämma upp folk.

Bara att läsa kommentarerna på videon var ju skrämmande nog (NWO, Israel etc.)

Visa signatur

i7-10700K + Corsair H90 | Z490 | 64GB | RTX3080 | SSD 3*512GB + 500GB + 128GB | HDD 3TB | Phanteks P400S | TUF 750W | 31.5"+27"+24" | Corsair K95 RGB | Logitech G902 | Sennheiser RS 175

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av kabex:

Istället för att slösa en timme på den där videon kan man kort och torrt konstatera att det där är en kvinna som gjort karriär på att skrämma upp folk.

Bara att läsa kommentarerna på videon var ju skrämmande nog (NWO, Israel etc.)

Jag håller med dig i sak. En video på en timme är inte riktigt ett inlägg i någon debatt om man inte tar upp några specifika argument eller utdrag. Det blir ett väldigt tidsödande sätt att ha en diskussion på. Jag ser hellre att man diskuterar något konkret istället.

Däremot: Att hon är kvinna är inte ett motargument. Sexism hör inte hemma här på Sweclockers. Inte heller att hon gjort en karriär på att skrämma upp folk.

Det finns trots allt kvinnor som gjort en karriär på att skrämma upp folk som faktiskt har rätt också. Vill inte gå in på vem jag tänker på för att inte tråden ska bli ännu mer offtopic.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Jag håller med dig i sak. En video på en timme är inte riktigt ett inlägg i någon debatt om man inte tar upp några specifika argument eller utdrag. Det blir ett väldigt tidsödande sätt att ha en diskussion på. Jag ser hellre att man diskuterar något konkret istället.

Däremot: Att hon är kvinna är inte ett motargument. Sexism hör inte hemma här på Sweclockers. Inte heller att hon gjort en karriär på att skrämma upp folk.

Det finns trots allt kvinnor som gjort en karriär på att skrämma upp folk som faktiskt har rätt också. Vill inte gå in på vem jag tänker på för att inte tråden ska bli ännu mer offtopic.

Att jag skrev "kvinna" var inte ett försök att nedvärdera ett helt kön, hade det varit en man så hade jag skrivit "[...]det där är en man som gjort karriär på att skrämma upp folk."
Det var bara ett sätt att formulera mig.

Det finns gott om människor som inte tagits på allvar när de försökt påpeka faror om diverse saker.
Men i dagens samhälle med lättillgänglig information så ska det till en herrejävlarns konspiration för att mörka att 5G/WiFi/vaccin etc. skulle vara farligt.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

i7-10700K + Corsair H90 | Z490 | 64GB | RTX3080 | SSD 3*512GB + 500GB + 128GB | HDD 3TB | Phanteks P400S | TUF 750W | 31.5"+27"+24" | Corsair K95 RGB | Logitech G902 | Sennheiser RS 175

Permalänk
Medlem

@pv2b: Jag tror i och för sig att det är ett dialektalt uttryck. Precis som i mina gamla hemtraktar säger den äldre befolkningen fortfarande "duktig piga" eller "duktig dräng" utan att ha några som helst intentioner om nedvärderande eller sexism åt något håll.

Nåväl, det jag skulle kommentera var att kommentarerna för den länkade videon har väldigt många likheter med de som slänger ur sig argument och skvaller mot vaccinering. "Follow the money trail and you'll find the truth"... ja du.

Angående laptop i knäet, som så många andra påpekat skulle jag oroa mig mer för värmeutvecklingen, det blir lite som när man lägger is-påse mot skinnet, det känns i början men efter ett tag försvinner känslan och risken att förfrysa vävnaden ökar.

Edit: så in i norden tvåa på den pucken

Visa signatur

MSI K9N SLI Diamond | MSI Diamond HDMI 7600GT | AMD X2 4200+ | 1GB Kingston HyperX| 32" LG 5000:1 screen | Asus EeePC 701

Permalänk
Hedersmedlem

Kommentarerna under videon är ju lite säregna ja, men det är ju egentligen inte heller en kritik mot videons innehåll. Det är i bästa fall ett tecken på i vilka kretsar videon cirkuleras, vilket inte heller behöver ha någon bäring på videons innehåll. Nä, jag tror att det är bättre om vi försöker diskuterar specifika argument snarare än person.

Det är i alla fall bra att höra att ingen hade för avsikt att nedvärdera någon pga kön. Det är lätt att få det intrycket när man använder ordet "kvinna" i samma mening och sammanhang som man nedvärderar en person av en annan anledning, när man uttrycker sig på det sättet.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Var inte orolig för elektromagnetisk strålning. Var orolig för strålningen från LED-lampor inklusive TV och alla skärmar! Det blåa ljuset tränger långt in i ögat och gör att det åldras snabbt!

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Irre:

Var inte orolig för elektromagnetisk strålning. Var orolig för strålningen från LED-lampor inklusive TV och alla skärmar! Det blåa ljuset tränger långt in i ögat och gör att det åldras snabbt!

???

Ljus är elektromagnetisk strålning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

???

Ljus är elektromagnetisk strålning.

Nja, ljus är fotoner. Elektromagnetisk strålning är farlig i vissa våglängder.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Irre:

Nja, ljus är fotoner. Elektromagnetisk strålning är farlig i vissa våglängder.

Skickades från m.sweclockers.com

Ljus är elektromagnetisk strålning. Sedan kan man beskriva detta både som vågfenomen och som partiklar (fotoner).

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Ljus är elektromagnetisk strålning. Sedan kan man beskriva detta både som vågfenomen och som partiklar (fotoner).

Därför skrev jag "nja". Ljus är speciellt konstigt eftersom fotonerna bara har massa när det färdas i ljuset hastighet, medan vi andra får oändlig massa när vi färdas med ljusets hastighet.

"Färdas man med ljusets hastighet så svartnar det för ögonen" / gammalt KTH-skämt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Irre:

Därför skrev jag "nja". Ljus är speciellt konstigt eftersom fotonerna bara har massa när det färdas i ljuset hastighet, medan vi andra får oändlig massa när vi färdas med ljusets hastighet.

"Färdas man med ljusets hastighet så svartnar det för ögonen" / gammalt KTH-skämt

Fotoner som fotoner. Radio är också fotoner. Inget speciellt med synligt ljus, förutom att vi har två detektorer i fejset för det.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Medlem

@Nioreh83: Radio är normalt icke fotoner. Hur skulle det se ut en mörk kväll?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Irre:

@Nioreh83: Radio är normalt icke fotoner. Hur skulle det se ut en mörk kväll?

Du har fortfarande fel

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Lego Master

@Irre:
Du gör det felaktiga antagandet att vi har kapacitet att detektera alla former av fotoner, vilket vi inte kan. UV- och IR-ljus består också av fotoner, men dessa kan det mänskliga ögat inte uppfatta. Rikta en fjärrkontroll mot mobilens kamera och tryck på en knapp. Blinkar som vilken LED som helst, men du ser inget utan en IR-känslig detektor.

Vi kan uppfatta en väldigt liten del av det elektromagnetiska spektrat, mellan 380 och 740 nanometer våglängd, på ett ungefär.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Elektromagnetiskt_spektrum
Samtlig strålning i spektrumet levereras med fotoner (och kan därmed detekteras antingen som vågor eller partiklar beroende på experiment), inte bara den godtyckliga del vi kan uppfatta med våra glogluggar.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem
Skrivet av Irre:

Ljus är speciellt konstigt eftersom fotonerna bara har massa när det färdas i ljuset hastighet ...

Fotoner har inte massa, de har en rörelsemängd som inte ska förväxlas med massa. Hade fotonen en massa skulle den inte kunna färdas med ljusets hastighet. Begreppet massa har ingen relevans i samband med fotoner. Fotoner står aldrig stilla och har alltså ingen vilomassa och därmed inte heller massa i ordets vanliga bemärkelse. Däremot har den en rörelseenergi som kan sägas ha en motsvarighet i massa, m = E/c², enligt E=mc². Men det är inte detsamma som att den massan faktiskt existerar (vilket den inte heller gör).

Permalänk
Avstängd

Först och främst: svaret är nej förutom eventuell värmestrålning. Men varför skulle man vilja sitta/ligga med en laptop i knät?! Verkar ju helt vridet. Eller har jag missat något här; handikapp?

Skrivet av pv2b:

Däremot: Att hon är kvinna är inte ett motargument. Sexism hör inte hemma här på Sweclockers. Inte heller att hon gjort en karriär på att skrämma upp folk.

Hur läser du inlägget egentligen? Var det inte en kvinna i videon? Vad har det med sexism att göra att nämna att det är en kvinna?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av videopac:

Hur läser du inlägget egentligen? Var det inte en kvinna i videon? Vad har det med sexism att göra att nämna att det är en kvinna?

Hej!

Jag tycker inte att vi ska ägna allt för mycket utrymme i tråden för att diskutera frågor om sexism. Även om det är en relevant och intressant fråga, hör det helt enkelt inte hemma i den här tråden. Från mitt perspektiv är frågan utagerad. @kabex uttryckte sig på ett sätt som kan uppfattas som sexistiskt, jag uttryckte min invändning mot detta, och @kabex har sedan förklarat vad han menade och att han inte hade avsikten att uttrycka sig sexistiskt.

Jag har redan förklarat hur jag tolkade detta längre upp i tråden. Det tycker jag får räcka för den här tråden. Om någon verkligen vill fortsätta den här diskussionen om huruvida ett uttryck är sexistiskt eller inte, skapa en annan tråd om detta på något bra ställe, eller så tar vi det per PM.

I den här tråden diskuterar vi huruvida elektromagnetisk strålning från en laptop är skadligt. Det är bra om vi håller oss till det ämnet.