Beslutångest, FHD 400nits vs UHD 500nits på en 13.9" skärm osv

Permalänk
Medlem

Beslutångest, FHD 400nits vs UHD 500nits på en 13.9" skärm osv

Hej

har lite smått beslutångest över vilken dator man ska köpa
idag använder jag en surface pro 3 som det börjar bli dags att byta ut.
första tanken av att köpa den nya pro 7 eller pro x men efter sett reviewer att det är mycket problem att köra x64 program samt att linux bara är att
glömma på x, sedan är jag lite sugen på aningen större skärm då jag ofta fjärrstyr datorer och det blir jobbigt att se vad sjutton man gör på en 12"

så nu tittar jag på lenovo c940, men fhd vs uhd? är det stor skillnad mellan 400nits och 500nits på en 13.9" skärm i solljus?
sätter jag ner 4k till 1080p kommer det fortfarande dra mycket mer ström? ( jag vet att skärmen dra troligen samma men tänker övrig hårdvara)
samt hur är det med fläktarna, tänker sätter jag ner den till 1080p borde den inte jobbar hårdare än vad den gör på Fhd skärmen?

tänker att när jag ligger på stranden vill jag se vad som händer på skärmen och fläktljud spelar ingen roll, då kör man uhd
när jag ligger i sängen sätter man ner den till 1080p för att slippa ha fläktar som jobbar samt få lite mer batteri tid?

Men märker man inte stor skillnad mellan 400nits och 500nits kan jag lika väl gå på fhd

Finns det några andra nackdelar att sänka ner 4k till 1080p?

//Mvh

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Medlem

@aragon:

Den där extra ljusstyrkan är bra att ha utomhus om nu specen också håller i verkligheten.

Kör man 1080 FHD på en 4k UHD skärm blir bilden lite mjukare än om det är en native FHD skärm.

Jag använder den effekten när jag kör FHD (Spel i 4K blir för tungt att driva med min dator och ibland vill jag ha lite mer lättläst FHD skrivbord) på min 27" UHD skärm.

Skärmens höga grundupplösning gör att jag slipper se pixelstrukturen vilket tidigare hindrat mig att köpa en stor FHD skärm då det ser så lågupplöst ut vilket stör mig mycket. Men på UHD skärmen så fungerar det tack vare att den har många fler pixlar vilket gör att FHD på 27" ändå ser hyggligt skarpt och bra ut trots en aning mjukhet. Så det går bra att växla mellan UHD och FHD på den skärmen.

I ditt fall med en liten 13,9 skärm lär det gå ännu bättre då skillnaden syns mindre vid en mindre skärm.

Däremot batteritiden blir lite sämre då alla pixlar(dubbelt så många jämfört med FHD) måste lysas upp även i FHD på en UHD skärm fast jag skulle ändå tagit UHD skärmen om det varit jag.

Men fläktljudet styrs ju mer av belastning av processor och grafik och ställer man ned skärmen till FHD så minskar ändå belastningen på grafiken kraftigt så där borde inte UHD modellen om man kör den i FHD upplösning behöva låta mer och den del av batteriförbrukning som styrs av det bör också kunna minska.

Det är väl då främst batteritid som blir lite sämre då själva skärmen drar mer även nedställd till FHD såvida inte det kompenseras med ett större batteri.
Drar man ned ljusstyrkan när man inte behöver den så sparas också batteri.

Men helt klart är 100nits extra bra utomhus och antagligen kan man misstänka att den mer påkostade UHD skärmen är bättre i övrigt med för trots allt är FHD skärmar alltmer på utgång.

Permalänk
Medlem

@Airborne: tack för ett bra och utförligt svar, dock fick det bli en fhd i stället för uhd, främst då fläkten tydligen jobbar mycket mer även vid mycket lätt last och batteriet håller närmare halva tiden med uhd skärmen. Jag tänker att tittar jag inte på en uhd utan tar en fhd direkt kommer jag inte sakna uhd

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Medlem

@aragon:
Är själv i samma sits här och valde att beställa hem båda för att testa

Har du hunnit få din än?

Tror inte batteritiden skiljer sig så nämnvärt mellan FHD och UHD egentligen, utan är mer rädd för oljud (fläkt och coil whine) som högre belastning kan medföra.

Sedan är det bara att inse att mycket av den programvaran jag kör i Windows inte är anpassad för HiDPI (sneglar avundsjukt på MacOS).

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

@aragon:
Är själv i samma sits här och valde att beställa hem båda för att testa

Har du hunnit få din än?

Tror inte batteritiden skiljer sig så nämnvärt mellan FHD och UHD egentligen, utan är mer rädd för oljud (fläkt och coil whine) som högre belastning kan medföra.

Sedan är det bara att inse att mycket av den programvaran jag kör i Windows inte är anpassad för HiDPI (sneglar avundsjukt på MacOS).

nej inte än, jag beställde direkt från lenovo så jag räknar med ett par veckor innan den dyker upp,
jag ångrar dock att jag inte tittade noggrannare på vad jag tog för hdd, tydligen fanns det ett val för att få en bättre standard på ssd.
Jag kommer inte köra windows på denna, anledningen till valet c940 var att den ska fungera kanon med linux med den senaste utgåvan.

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av aragon:

jag ångrar dock att jag inte tittade noggrannare på vad jag tog för hdd, tydligen fanns det ett val för att få en bättre standard på ssd.

Vilken hårddisk tog du?

* 256 GB SSD-enhet, M.2 2280, PCIe-NVMe, TLC
* 512 GB SSD-enhet, M.2 2280, PCIe-NVMe, TLC
* 512 GB SSD-enhet, QLC + 32 GB Optane SSD-enhet, M.2 2280, PCIe-NVMe
* 1 TB SSD-enhet, M.2 2280, PCIe-NVMe, TLC

Jag ville få 16GB RAM och missade att det nu går att ändra själv, så det lär bli en "vanlig" 512GB eller 1TB beroende på om jag väljer att behålla FHD- eller UHD-varianten. Valde förkonfigurerat, så datorn sägs redan vara på väg.

Annars sägs det vara rätt klokt att välja den billigaste SSD:n och byta själv i efterhand.

Permalänk
Medlem

@walkir: 512gb tlc
hade jag varit lite vaken skull jag tagit qlc

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Medlem

Hej! Hur gick det för er med era datorer? Står och velar mellan C940 och S740, på S740 kan man ju även få med ett Mx250 grafikkort,men tappar surfplatteläget.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av SopAns:

Hej! Hur gick det för er med era datorer? Står och velar mellan C940 och S740, på S740 kan man ju även få med ett Mx250 grafikkort,men tappar surfplatteläget.

Skickades från m.sweclockers.com

Återlämnade min och har beställt en pro 7 i stället. Jag hade svårt för "svampigheten" i tangentborder, pixel fel och fläktarna jobbade nästan hela tiden även på lägsta inställnigar och undervoltad. Förmodligen beror fläktarna på att jag använder den i sängen. Sedan är jag nog bortskämd med pro tangentbord.

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Medlem

@SopAns:
Har testat en C940 med 4k-skärm (UHD) samt en med vanlig 1080p (FHD) här. Upplevde inte någon extrem skillnad mellan UHD och FHD, i alla fall inte till UHD:ns fördel. Jag upplevde UHD:n att vara sämre kalibrerad, flammig (clouding), något lite backlight bleed samt död pixel mitt på skärmen. FHD:n känns mer lämpad för Windows 10, då vissa program skalar dåligt på 4k och fick även känsla av att iGPU:n inte orkade driva mängden pixlar.

Uppdaterade till Windows 10 1909 samt gjorde en "fresh install" för att bli av med all bloatware. Fläkten har jag knappt hört hittills och temperaturerna är verkar helt normala (se nedan).

Tangentbordet funkar fint för mig. Har en Lenovo Yoga 13 sedan tidigare och tycker att de har likvärdiga tangentbord.

Jag kommer att behålla min Lenovo Yoga C940 14" med i7 och 512GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

@SopAns:
Har testat en C940 med 4k-skärm (UHD) samt en med vanlig 1080p (FHD) här. Upplevde inte någon extrem skillnad mellan UHD och FHD, i alla fall inte till UHD:ns fördel. Jag upplevde UHD:n att vara sämre kalibrerad, flammig (clouding), något lite backlight bleed samt död pixel mitt på skärmen. FHD:n känns mer lämpad för Windows 10, då vissa program skalar dåligt på 4k och fick även känsla av att iGPU:n inte orkade driva mängden pixlar.

Uppdaterade till Windows 10 1909 samt gjorde en "fresh install" för att bli av med all bloatware. Fläkten har jag knappt hört hittills och temperaturerna är verkar helt normala (se nedan).

https://i.imgur.com/ExC4AoC.jpg

Tangentbordet funkar fint för mig. Har en Lenovo Yoga 13 sedan tidigare och tycker att de har likvärdiga tangentbord.

Jag kommer att behålla min Lenovo Yoga C940 14" med i7 och 512GB SSD

bara för nyfikenhets skull, har du ställt ner din i bios? (cool and quiet) för även när jag gjort det och under voltad (lite)
så låg min konstant runt 50 grader så fläkten gillade att spinna även vid vad jag tycker är lätt surfning så frugan var inte super lycklig av ljuder.
använder du den i sängen i vanligt laptop läge eller på en bänk?

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av aragon:

bara för nyfikenhets skull, har du ställt ner din i bios? (cool and quiet) för även när jag gjort det och under voltad (lite)
så låg min konstant runt 50 grader så fläkten gillade att spinna även vid vad jag tycker är lätt surfning så frugan var inte super lycklig av ljuder.
använder du den i sängen i vanligt laptop läge eller på en bänk?

Just nu kör jag med datorn i sängen utan att fläkten går. Har power mode satt till "Better battery" enligt nedan.

Har varken undervoltat eller tweakat BIOS något här.

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Just nu kör jag med datorn i sängen utan att fläkten går. Har power mode satt till "Better battery" enligt nedan.

https://i.imgur.com/SE4L4Pt.png

Har varken undervoltat eller tweakat BIOS något här.

Jag måste fått ett av månsags exen som man pratar om i andra forum. Känns som man inte har riktigt bra kvalitets kontroll. Skickades din från kina med?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Medlem

@aragon:
Båda mina kom från Holland och är tillverkade i slutet av oktober.

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

@aragon:
Båda mina kom från Holland och är tillverkade i slutet av oktober.

a ok,
skulle vara kul om man kunde ta reda på om din var tillverkad/monterad i Holland eller kina.

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

@SopAns:
Har testat en C940 med 4k-skärm (UHD) samt en med vanlig 1080p (FHD) här. Upplevde inte någon extrem skillnad mellan UHD och FHD, i alla fall inte till UHD:ns fördel. Jag upplevde UHD:n att vara sämre kalibrerad, flammig (clouding), något lite backlight bleed samt död pixel mitt på skärmen. FHD:n känns mer lämpad för Windows 10, då vissa program skalar dåligt på 4k och fick även känsla av att iGPU:n inte orkade driva mängden pixlar.

Uppdaterade till Windows 10 1909 samt gjorde en "fresh install" för att bli av med all bloatware. Fläkten har jag knappt hört hittills och temperaturerna är verkar helt normala (se nedan).

https://i.imgur.com/ExC4AoC.jpg

Tangentbordet funkar fint för mig. Har en Lenovo Yoga 13 sedan tidigare och tycker att de har likvärdiga tangentbord.

Jag kommer att behålla min Lenovo Yoga C940 14" med i7 och 512GB SSD

Tack, slutade med att jag köpte en Asus S13 pga bristerna i kvaliteten som bland annat nämns i den här tråden.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Gjorde en u-sväng här och lade en beställning på en Dell XPS 13" istället:
https://www.dustinhome.se/product/5011127135/xps-13-9380-ubun...

Mest ute efter en smidig laptop att kunna redigera bilder på.

Skickades från m.sweclockers.com