Veckans fråga: Hur taggad är du på strömmat spelande?

Permalänk
Medlem

När jag får mitt steam bibliotek / alt Xbox bibliotek i en strömmand tjänst då skull jag definitivt använda det som komplement. Dock tänker jag inte bygga upp det igen på en ny plattform.

Permalänk
Medlem

Nah, jag är ointresserad av detta faktiskt och ser för min egen del ingen som helst vits med det.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| AMD Ryzen 7 5800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte X570 Aorus Pro | Powercolor Radeon RX 6900XT Red Devil | 16GB G.Skill Trident Z@3600 CL15 | Gigabyte Aorus 2TB M.2 NVMe SSD | Fractal Design Ion+ Platinum 860W | Fractal Design Meshify S2 Blackout | Corsair K70 | Logitech G502 | Alienware AW3423DWF |

Permalänk
Medlem

Allt handlar om att skapa en ny betalningsmodell där man kan öka intäkten per månad för att skapa en inlåsningseffekt.

Nej tack!

Fö så är spel roligast med gps på en mobil.

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730

Permalänk
Medlem

Streama från datorn hemma till en tablet, jobbdator eller bärbar? Absolut.
Streama från en betaltjänst som Stadia? No f**king way.

möööjligtvis om det någon gång skulle bli liknande prissättning och utbud som t.ex. Spotify. Då kanske.

Visa signatur

Das Haus, det bästa inom House.

| Asrock X670 SL | Ryzen 7800X3D | 32GB 6000mhz CL30 | Radeon 6950XT Red Devil | Kingston KC3000 2tb M.2 | 20tb+ HDD | Dell UP3017 30" 2560x1600 |

Permalänk
Inaktiv

Google vill veta vad ni gör för beslut i datorspel så de kan bygga en bättre profil på er ))

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gender Bender:

Stabilitet, lägre latens och att de kan leverera de där 4K60 som de marknadsför. Får väl se vad Googles "negative latency" går för. Annars tror jag det kommer ta minst 5 år innan tekniken har mognat.

Skulle nog säga att latenserna redan är låga nog för Googles del, det som nu avgör är din uppkoppling, vart du bor och vilken ISP du använder

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Medlem

Tror absolut att det finns en stor plats för strömmande spel i framtiden. E-post har gått från egna servrar till molntjänster. Musik har gått från lokalt lagrade MP3 till Spotify. Film och videoklipp har gått från lokalt lagrade till Youtube och Netflix. Och Stadia har nu visat att det är möjligt att få en bra upplevelse även med spel. Så tekniken finns egentligen redan på plats, nu handlar det om att finna en vettig affärsmodell.

Sedan vet jag att det finns många som testat Stadia som haft problem med slumpmässigt lagg etc men är det verkligen så förvånande om en så tidskänslig produkt har lite bekymmer under första veckan på marknaden? Allt detta kommer ju tweakas och förbättras efterhand.

Med det sagt skulle jag tycka att ett intressantare alternativ skulle vara dedikerade servrar i olika prisklasser där man som användare har mycket mer kontroll över mjukvarumiljön. Man betalar helt enkelt för hårdvaran över dess användbara livstid (~300 kronor/månad under tre år?) , mjukvaran får användaren själv lösa som denne känner för.

Skrivet av mikgus:

Har jag förstått det rätt?
1. jag måste köpa en handkontroll och en defekt chromecast dongel för 1400:-
2. jag måste betala månadsavgift
3. sen måste jag köpa spelen för dyrare pris än om jag skulle köpa det till något vanligt system!

Jag kan inte förstå vem som är målgruppen. Vem går med på ovanstående utan att äga en konsol eller spel pc redan idag.

1: Nej, du behöver inte köpa någon handkontroll eller Chromecast.
2: Nej, Stadia kommer erbjudas som en gratistjänst senare under 2020.
3: Jupp, speciellt lite äldre spel verkar ha en merkostnad på några hundralappar.

Men låt mig måla upp ett tänkbart scenario: Sven tycker om att spela Destiny 2 och ingenting annat. Han spelar inte många timmar i månaden men ibland är det skönt att få slappna av med lite pang-pang. Han skaffar därför Stadias gratisabbonemang, köper D2 för 600 kronor och spelar på sin befintliga bärbara som bara har Intels inbyggda grafikkort. Totalkostnaden för honom blir alltså 600 kronor och då kan han spela hur mycket han vill. Skulle han istället välja att köpa en bärbar dator som klarar av D2 på ett vettigt sätt så talar vi om en kostnad på iaf 7000-8000 kronor. Plus att datorn kommer vara både större och tyngre. Att skaffa en stationär dator är inget som han har något intresse av.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nyhet:

Att skippa kraftfull PC för att köra spel på distans är senaste heta. Men, hur är intresset på SweClockers egentligen?

Läs hela artikeln här

Det hela är ett steg i att avveckla friheten vi tagit för given sedan datorspelandet kom. Där man kan besluta själv vad man ska göra och hur man ska göra det. Det värsta är väl att är marknaden bara tillräckligt stor så kommer fria alternativ inom många kategorier dö ut, och i andra minska drastiskt.
Inte pepp alls.

Permalänk

Som många sagt, hårdvaran är ju en del i det hela, bygga egen dator som presterar. Ingen ide att ha en fet dator hemma om allt streamas till den.

Sen tror jag att jag spelat mindre, eller inget alls pga månadsavgift.

Som exempel, spelade WoT förut och när jag spelade mycket så hade jag premium på månadsabonnemang, nu spelar jag det väldigt lite, och, på grund av att jag inte vill betala premium för en månad, när jag spelar några kvällar i månaden bara, så spelar jag inte alls då det inte går så bra att spela top tier utan premium då jag är går back pengar ingame, så blir att jag inte spelar alls istället.

Visa signatur

WS1: | Gigabyte X670 G AX | Ryzen 9 7950x3D | 32GB G.Skill Trident Z5 NeoRGB | Sapphire RX 7800XT Pure | Corsair RM650i | Lian-Li O11 | EK Nucleus CR360 | WS2: | Asus RoG Strix X470-F | Ryzen 7 5600x | 16gb G.skill Trident Z Neo 3600mhz | Asus RoG Strix 3070 | Lian-Li Lancool 205 | ESX Srvr1 | MSI B450-A Pro Max | Ryzen 7 3700x | 64GB Corsair Vengence | Jonsbo UMX4 | Srvr2 MacMini | ClearOS

Permalänk

Omröstningen kommer att vara extremt skev för ett hårdvarunördforum som detta. Alla kommer att skaffa Stadia eller motsvarande, och månadskostnaden kommer att sjunka under nuvarande spela-vad-du-vill-pris. Ingen kommer att ha en konsoll, och få kommer att ha en gaming-PC.

Helt enkelt för att antalet spelare som fortfarande bryr sig om first person, tgb+mus, eller tävlingsinriktade online multiplayer kommer att fullständigt drunkna i mängden casuals som föredrar att bli hållna i handen och lattja runt lite med en handkontroll.

Visa signatur

[4790k@4.6]+[RTX 3070 OC]+[16GB]+[4x SSD]+[NZXT+700W Gold]+[Win7]+[2x Samsung SA27950D <3]+[Topre TKL]+[G403 Hero wired]+[HyperX Cloud Alpha S]+[KingKong 2 Pro]. ZBook 17 G5, Quadro P3200, Win11.

Permalänk
Medlem

Hur taggad är jag?

Sjukt taggad.

Detta är inget annat än en succé för mig. Det tog inte många sekunder att starta upp och vara inne i ett spel. Framerate funkar finfint men kvalitén är inte top notch, MEN det är inte det jag är ute efter här. Utan att kunna lira närsomhelst varsomhelst. Så länge chefen inte läser detta.. även på jobbet!

Testat Destiny 2, Trials Rising, FM20 hittils. Även testat att dra igång Samurai Shodown bara för att se hur det ser ut, men det vill man nog lira med kontroll trots allt. Tilläggas att jag är sjukt kräsen vad gäller fps, ping/lagg/choke etc, men det är enbart när jag lirar competetive som till exempel CSGO. Även om man märker en viss delay i Destiny 2 så är det ändå en fullgod upplevelse och det går bra att panga huvudskott även fast man studsar runt i luften. Tilläggas att jag inte har fått mitt Stadia-paket ännu vilket kvittar för mig, spelen jag tänker köra på Stadia använder jag ändå tangentbord och mus till. Det gick sjukt snabbt och smidigt att starta upp kontot och sen var man direkt inne i ett spel.

Att kunna dra igång FM20 på vilken maskin som helst bara man har tillgång till Internet är inget annat än rent guld. Bästa sedan färdigskivat bröd faktiskt.

Alla som är negativa till Stadia verkar vara det för att det inte är bättre än PC och/eller konsol. Jag som är extremt positiv är det just för smidigheten. Dessutom, jag behöver inte ens ha Stadia Pro för att kunna lira FM20 på ett vettigt sätt.

So. Much. Win.

<3

Visa signatur

ETT @ CPU: i7-10700K - RAM: 32GB - GPU: RTX 3080 - MON: 32" 1440p 144Hz
TVÅ @ CPU: i9-9900K - RAM: 64GB - GPU: GTX 1660 Ti - MON: 49" 1440p 120Hz
TRE @ CPU: i7-6700K - RAM: 16GB - GPU: GTX 1080 - MON: 27" 1080p 144Hz
FYRA @ CPU: i7-11700 - RAM: 128GB - GPU: RTX 3060 - MON 49" 1440p 120Hz
FEM @ CPU: i7-11800H - RAM: 16GB - GPU: RTX 3070 - MON 15,6" 1440p 165Hz

Permalänk
Medlem

Tror det kan bli stort faktiskt, om jag inte var intresserad av hårdvara, "köpa nytt" och mest spelar spel som CS:GO hade jag kanske kört på en sådan tjänst istället. Om man har en lite mer casual inställning till spel och håller sig till lite mer budgetsystem (säg GPU <= 2060) och dessutom inte uppdaterar så ofta kan jag verkligen förstå varför man hellre strömmar. Det hade nog jag också gjort i den situationen då man får fördelar med streaming också, t.ex. att man kan komma åt sina spel överallt bara man har en uppkoppling och från väldigt svaga enheter.

Testade själv OnLive när det var i betafas (iaf i EU) och trots närmaste servern i England så var det spelbart, märktes av delay när det hände en del så shooters och liknande funkade inte direkt men allt annat var lugnt. Det var ju typ 10 år sedan med servrar långt bort av ett företag med mycket mindre muskler än de som gett sig in i det idag. Så jag tror garanterat jag skulle tycka det var helt acceptabelt idag.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av bobish:

@grönsaksröra: Vilket spel? Blev nyfiken! ^^ Mvh/

Dance Central Spotlight med DLC för typ 2.500:-. DLC:n är semi-broken i dagsläget, det ska egentligen gå att importera låtar mellan spelen i serien osv (vissa store-items syns i spelet men ej in i Microsoft store, osv). I'm addicted to that game, so backups backups