Svart bild och automatiskt ändrande färger. Är det virus?

Permalänk
Medlem

Svart bild och automatiskt ändrande färger. Är det virus?

Hej, så ibland så brukar jag få black screen, alltså när jag typ drar musen förbi något spel, fil etc etc på mitt skrivbort så ändras färgen till svart och tillslut blir hela skärmen svart/bara bakgrunden inte hela skärmen utan att min bakgrund blir svar. Sen har jag har jag haft en röd färg som tema, alltså om man klickar på windows så är det mest rött och samma när man ändrar volym eller ändrar ljuduttag. Men efter jag uppdaterat windows så har tema färgerna byt av sig själv ibland. Så ibland är det blått ibland rött ibland lilla, etc etc. Jag har kollat på hur man fixar allt detta och det står att det kan bli lite knasigt efter en windows uppdatering med att tema färgerna byts automatiskt. Det känns lite läskigt för jag själv gör inte det, det händer bara av sig självt och vet inte inte om det bara är en liten bugg efter man har uppdaterat windows eller om det är nått virus som håller på att ändra på mina färger. Men alltså är det något att oroa sig för om man får svart bakgrund bara sådär och att tema färger byts automatiskt. PS det finns en ON OFF funktion på färger i inställningar om man vill att det ska ändra automatiskt men den var av men det byts fortfarande färger. Det händer typ efter jag har stängt av datorn och startat den igen nästa dag. Nån som vet vad det beror på? något seriöst eller orafligt:))

Permalänk
Medlem

Låter inte som virusbeteende, tycker jag. Gör en fullständig sökning med inbyggda Windows Defender, så borde den upptäcka om det finns nåt (inget antivirus hittar 100 procent, men det mesta hittas).

Annars kanske det är läge att ta backup på filer och inställningar du vill spara, och sen installera om Windows helt. Då ska ju allt vara normalt efteråt. Bör inte ta mer än några timmar, inklusive efterjusteringar av inställningar och installationer av spel/program.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem

@cyklonen: aa ska nog kanske göra det. Men jag har gjort det förut kanske 2-3 gånger men blir datorn sämre ju fler gånger du gör en ominstallation på windows? sen så såg jag på på microsoft support om svart skärm, att det kan vara problem med nån anslutnings port eller att drivrutinerna till grafikkortet inte är uppdaterade jag har just nu Drivrutin 436 och ska nu uppdatera till 441.28 så får jag se om det blir såna problem i framtiden och om det blir det gör jag en ominstallation på det och sparar alla spel och sånt jag vill ha kvar. För behövde ladda ner alla spel från steam när jag gjorde det senast

Permalänk
Medlem

Det normala är att Windows funkar som bäst när det är nyinstallerat, innan man fått in annan "skit" och innan saker långsamt hunnit bli korrupta eller överfyllda med gamla skräpfiler.

Om allt ser normalt ut när du installerat om, så är det i alla fall inget fel på nån hårdvara. När du sen installerar saker, gör pauser mellan installationerna, så du kan se om problemet kommer tillbaks. Ganska sannolikt beror det då på det du senast installerade...

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S