explorer.exe startar ej

Permalänk

explorer.exe startar ej

Tjena, har ett konstigt problem jag råkat ut för TVÅ j*vla gånger innan! Explorer.exe startar inte med windows, hänt både på windows 7/8.1 och nu 10. Händer efter oväntad uppdatering. En force update när datorn varit på för "länge". Bill gates är en rolig prick allt.

Har gjort sfc /scannow och kollat regedit så att explorer.exe ligger där den ska. Inga problem att bara skriva explorer.exe i cmd som jag så händigt får upp...

HKEY_CURRENT_USER\Software\Microsoft\Windows NT\CurrentVersion\Winlogon HKEY_LOCAL_MACHINE\SOFTWARE\Microsoft\Windows NT\CurrentVersion\Winlogon

Ska försöka en "Safe mode". Vill ju helst inte göra en snabbfix och manuellt lägga in explorer.exe i autostart. Vill veta varför Windows gör såhär?!

Trevlig fredag!

EDIT: Bootade in i Safe mode med nätverk, samma resultat.

Visa signatur

Intel i7 8700k @ 5.0GHz | Asus Rog Strix Z370-H | FD R5 | Strix Gtx 1080 ti | 16Gb Corsair Vengeance LPX 3600Mhz | Samsung 850-Series EVO 500GB | WD Caviar Black 500Gb | WD RE4 1TB x2 i Raid 1 | MK-85 <3 Cpu-Z Gamla

Citera, annars kommer jag inte tillbaka!

Permalänk
Medlem

Enda gångerna jag råkat ut för det innan som inte varit p.g.a. korrupta systemfiler så har det varit säkerhetsprogram som antingen själv fått en uppdatering, eller Windows som uppdaterats, eller kund som installerat norton ovanpå mcaffee.

Permalänk

@SanyaIV: Okej, vad har varit lösningen? Har personligen alltid slutat med att jag ominstallerat :/ Segt som tusan dock...har nu även avinstallerat alla nya program jag installerat. Ska testa köra sfc /scannow i safe mode också

Visa signatur

Intel i7 8700k @ 5.0GHz | Asus Rog Strix Z370-H | FD R5 | Strix Gtx 1080 ti | 16Gb Corsair Vengeance LPX 3600Mhz | Samsung 850-Series EVO 500GB | WD Caviar Black 500Gb | WD RE4 1TB x2 i Raid 1 | MK-85 <3 Cpu-Z Gamla

Citera, annars kommer jag inte tillbaka!

Permalänk
Medlem

@Swedishg33k95:
Har du som ligger något i autostart (run) i registeret?
Många gånger om något pekar på något som ligger i te.x Program Files (vilket har ett mellanrum) utan att ha citattecken framför och efter, kommer det att resultera i att det stannar vid första mellanrummet och ett kommandfönster ploppar många gånger upp istället för att det programet startas upp.
Så har det varit för mig många gånger.

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.

Permalänk
Skrivet av Belzader:

@Swedishg33k95:
Har du som ligger något i autostart (run) i registeret?
Många gånger om något pekar på något som ligger i te.x Program Files (vilket har ett mellanrum) utan att ha citattecken framför och efter, kommer det att resultera i att det stannar vid första mellanrummet och ett kommandfönster ploppar många gånger upp istället för att det programet startas upp.
Så har det varit för mig många gånger.

Hade logitechs gaming software utan citattecken

C:\Program Files\Logitech Gaming Software\LCore.exe /minimized La till "C:\Program Files\Logitech Gaming Software\LCore.exe" /minimized

Men utan resultat.
Har också tagit bort gamla och mina egna autostart program nu. Är fortfarande samma problem :/

Visa signatur

Intel i7 8700k @ 5.0GHz | Asus Rog Strix Z370-H | FD R5 | Strix Gtx 1080 ti | 16Gb Corsair Vengeance LPX 3600Mhz | Samsung 850-Series EVO 500GB | WD Caviar Black 500Gb | WD RE4 1TB x2 i Raid 1 | MK-85 <3 Cpu-Z Gamla

Citera, annars kommer jag inte tillbaka!

Permalänk

Har kollat igenom allt och inaktiverat olika program. Men med tanke på att jag har samma symtom i safe mode, borde det vara windows problem?

Visa signatur

Intel i7 8700k @ 5.0GHz | Asus Rog Strix Z370-H | FD R5 | Strix Gtx 1080 ti | 16Gb Corsair Vengeance LPX 3600Mhz | Samsung 850-Series EVO 500GB | WD Caviar Black 500Gb | WD RE4 1TB x2 i Raid 1 | MK-85 <3 Cpu-Z Gamla

Citera, annars kommer jag inte tillbaka!

Permalänk

Vad är detta för något?

Visa signatur

Intel i7 8700k @ 5.0GHz | Asus Rog Strix Z370-H | FD R5 | Strix Gtx 1080 ti | 16Gb Corsair Vengeance LPX 3600Mhz | Samsung 850-Series EVO 500GB | WD Caviar Black 500Gb | WD RE4 1TB x2 i Raid 1 | MK-85 <3 Cpu-Z Gamla

Citera, annars kommer jag inte tillbaka!

Permalänk
Medlem

Det står inget i windows logfil? Ser ingen kommentar om det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishg33k95:

Det är troligtvis relaterat till det jag skrev i mitt förra inlägg.
Det finns två ställen till där autostart av program kan ligga i registeret, HKEY_CURRENT_USER\Software\Microsoft\Windows\CurrentVersion\Run samt denna om man har 64bit Windows HKEY_LOCAL_MACHINE\SOFTWARE\WOW6432Node\Microsoft\Windows\CurrentVersion\Run

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Swedishg33k95:

Hade logitechs gaming software utan citattecken

C:\Program Files\Logitech Gaming Software\LCore.exe /minimized La till "C:\Program Files\Logitech Gaming Software\LCore.exe" /minimized

Men utan resultat.
Har också tagit bort gamla och mina egna autostart program nu. Är fortfarande samma problem :/

Skrivet av Belzader:

Det är troligtvis relaterat till det jag skrev i mitt förra inlägg.
Det finns två ställen till där autostart av program kan ligga i registeret, HKEY_CURRENT_USER\Software\Microsoft\Windows\CurrentVersion\Run samt denna om man har 64bit Windows HKEY_LOCAL_MACHINE\SOFTWARE\WOW6432Node\Microsoft\Windows\CurrentVersion\Run

Det där har i alla fall inget med problemet att göra. Du får ju inte ett file explorer fönster som öppnar sig av sig själv, utan explorer, alltså skrivbordsmiljön, startar inte som den ska.

Det ser ut som du har rainmeter eller liknande program för att få information, klocka och liknande på skrivbordet, det kan vara något med det. Kanske är det inte kompatibelt med senaste Windows eller behöver uppdateras eller så, testa att stäng av det i alla fall.

Permalänk
Skrivet av snajk:

Det där har i alla fall inget med problemet att göra. Du får ju inte ett file explorer fönster som öppnar sig av sig själv, utan explorer, alltså skrivbordsmiljön, startar inte som den ska.

Det ser ut som du har rainmeter eller liknande program för att få information, klocka och liknande på skrivbordet, det kan vara något med det. Kanske är det inte kompatibelt med senaste Windows eller behöver uppdateras eller så, testa att stäng av det i alla fall.

Har problemet i safemode också, samt att jag testat att ta bort det.

Visa signatur

Intel i7 8700k @ 5.0GHz | Asus Rog Strix Z370-H | FD R5 | Strix Gtx 1080 ti | 16Gb Corsair Vengeance LPX 3600Mhz | Samsung 850-Series EVO 500GB | WD Caviar Black 500Gb | WD RE4 1TB x2 i Raid 1 | MK-85 <3 Cpu-Z Gamla

Citera, annars kommer jag inte tillbaka!

Permalänk
Visa signatur

Intel i7 8700k @ 5.0GHz | Asus Rog Strix Z370-H | FD R5 | Strix Gtx 1080 ti | 16Gb Corsair Vengeance LPX 3600Mhz | Samsung 850-Series EVO 500GB | WD Caviar Black 500Gb | WD RE4 1TB x2 i Raid 1 | MK-85 <3 Cpu-Z Gamla

Citera, annars kommer jag inte tillbaka!

Permalänk
Skrivet av Belzader:

Det är troligtvis relaterat till det jag skrev i mitt förra inlägg.
Det finns två ställen till där autostart av program kan ligga i registeret, HKEY_CURRENT_USER\Software\Microsoft\Windows\CurrentVersion\Run samt denna om man har 64bit Windows HKEY_LOCAL_MACHINE\SOFTWARE\WOW6432Node\Microsoft\Windows\CurrentVersion\Run

Det konstiga är att det inte ligger någon gammal eller "skum" autorun på dem ställena.

Visa signatur

Intel i7 8700k @ 5.0GHz | Asus Rog Strix Z370-H | FD R5 | Strix Gtx 1080 ti | 16Gb Corsair Vengeance LPX 3600Mhz | Samsung 850-Series EVO 500GB | WD Caviar Black 500Gb | WD RE4 1TB x2 i Raid 1 | MK-85 <3 Cpu-Z Gamla

Citera, annars kommer jag inte tillbaka!

Permalänk
Medlem

Det första är Microsoft som har klantat till det och beror på att mapparna/filerna saknas efter uppgradering till senare version av Windows än 1809 (och inte relaterat till ditt problem vad jag vet iaf.) men det är lätt att få bort det felmeddelandet. Lätt åtgärdat fel i loggboken "ESENT".

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.

Permalänk
Skrivet av Belzader:

Det första är Microsoft som har klantat till det och beror på att mapparna/filerna saknas efter uppgradering till senare version av Windows än 1809 (och inte relaterat till ditt problem vad jag vet iaf.) men det är lätt att få bort det felmeddelandet. Lätt åtgärdat fel i loggboken "ESENT".

Fixat, men är det vanligt att få så många felmeddelande i loggboken?
Brukar inte kolla den så ofta, men vet att man alltid har massor utav fel...

Visa signatur

Intel i7 8700k @ 5.0GHz | Asus Rog Strix Z370-H | FD R5 | Strix Gtx 1080 ti | 16Gb Corsair Vengeance LPX 3600Mhz | Samsung 850-Series EVO 500GB | WD Caviar Black 500Gb | WD RE4 1TB x2 i Raid 1 | MK-85 <3 Cpu-Z Gamla

Citera, annars kommer jag inte tillbaka!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishg33k95:

Fixat, men är det vanligt att få så många felmeddelande i loggboken?
Brukar inte kolla den så ofta, men vet att man alltid har massor utav fel...

Det kan bli en hel del och en del är pga. att Microsoft har programerat slarvit... men många är också pga. om man som jag har stängt av saker som typ all förbaskad Telemetri.

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.

Permalänk

@Belzader: Ja precis, har väl i princip all telemetri också avstängt. Vill ej några konton integrerat med Windows dessutom.
Men det blir väl en ominstallation denna helgen. Skit med :S

Visa signatur

Intel i7 8700k @ 5.0GHz | Asus Rog Strix Z370-H | FD R5 | Strix Gtx 1080 ti | 16Gb Corsair Vengeance LPX 3600Mhz | Samsung 850-Series EVO 500GB | WD Caviar Black 500Gb | WD RE4 1TB x2 i Raid 1 | MK-85 <3 Cpu-Z Gamla

Citera, annars kommer jag inte tillbaka!