Permalänk
Mattecoach

VPN till arbetsplats

Hej,

Vi håller på att ändra om en del saker på jobbet, och har bl.a. skaffat en ny server. Vi kör ett ganska primitivt affärssystem som i princip är en stor databasfil på en NAS. För att komma åt denna behöver man ansluta via VPN (kör med Cisco AnyConnect).
Problemet är att det är väldigt långsamt. Är ofta ute på resa och ansluter via telefonen, men allt på jobbet (NAS och affärssystem) är långsamt. Det kan ta flera sekunder mellan att man matar in något tills att det är sparat, vilket blir mycket tid om man t.ex. ska registrera en hyfsat maffig order.

Vi har 100/100 på jobbet, servern är som sagt ny och det ska väl vara den som sköter kryptering och VPN.
Något förslag på var flaskhalsen kan vara? Är det en bättre lagringslösning som behövs?

Tack på förhand!

//Daniel

Permalänk
Medlem

Hej

Du kan alltid använda iperf på din dator och server för att testa throughput via vpn.

Fungerar systemet ok lokalt på kontoret?

Det spelar ingen roll hur kraftig servern är eller hur kraftig lina är om du har en dålig programvara med en databas med flera hundra tusen eller kanske miljoner rader som man måste leta igenom för att få fram data.

Visa signatur

Bosna u <3

I7-6700K :-: 16gb DDR4 :-: ASUS 1080TI :-: MSI Gaming Carbon :-: NH-U14S :-: FD R5 :-: Seasonic X 760W

Permalänk
Medlem

Svårt att svara på utan att veta vilken hårdvara ni använder och hur många användare ni är.

Visa signatur

MacBook Pro 14" | M1 Pro 10/16-Core | 32GB | 1TB
Legion Pro 16" | Ryzen 7 5800H | 16 GB | 1TB | GeForce RTX 3060

Permalänk
Medlem

Om det är Anyconnect så är det rimligen brandväggen som sköter krypteringen på serversidan, vad har ni för brandvägg och vad får du ut för hastigheter över VPN?

Sen är det väl högst beroende på vad det är för system ni kör och hur det reagerar på länkar med höga latenser vilket lätt blir om man gör 3/4G och VPN.

Visa signatur

CPU: Det finns. GPU: Lite snabbare än den gamla! RAM: Absolut! Nätagg: Alldeles lagom. Kylning: Tyst och tillräcklig.

Permalänk
Medlem

Att gräva sig igenom en stor databasfil i cirka 12,5MB/s låter inte jätte kul. Det bästa vore sannolikt att byta ut systemet, men är inte det ett alternativ så hade jag insallerat en terminalserver och lagt programmet där på och sedan VPN:at till terminalservern.

MS RDP skickar enbart GUI:et mellan dig och servern, så all beräkning sker på erat LAN.

EDIT: 100/100 i bästa fall såg jag nu, på 4G är det inte ett dugg konstigt att det går fruktansvärt långsamt.

Permalänk
Medlem

@PuMaH: För att förtydliga, upplever ni prestandaproblem även lokalt eller är det bara vid distansarbete?

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Mattecoach
Skrivet av iFraja:

Svårt att svara på utan att veta vilken hårdvara ni använder och hur många användare ni är.

Vilken hårdvara vill du veta något om? Allt? Inte riktigt mitt område
Vi är vanligtvis 6 användare, men brukar bara vara jag som kopplar upp vi VPN om det är relevant.

Skrivet av Langelus:

Om det är Anyconnect så är det rimligen brandväggen som sköter krypteringen på serversidan, vad har ni för brandvägg och vad får du ut för hastigheter över VPN?

Sen är det väl högst beroende på vad det är för system ni kör och hur det reagerar på länkar med höga latenser vilket lätt blir om man gör 3/4G och VPN.

Någon ny Cisco, dock inte någon värstingmodell med tanke på att vi är ett litet företag.
Ligger på runt 40-50 MBit/s ner och 12 upp via VPN, däremot är det några sekunder i början av mätningen det kan ligga riktigt lågt, ca 4. Ca 45 ms.

Skrivet av Dr.Mabuse:

@PuMaH: För att förtydliga, upplever ni prestandaproblem även lokalt eller är det bara vid distansarbete?

Endast vid distansarbete.

Permalänk
Mattecoach
Skrivet av zeleni:

Hej

Du kan alltid använda iperf på din dator och server för att testa throughput via vpn.

Fungerar systemet ok lokalt på kontoret?

Det spelar ingen roll hur kraftig servern är eller hur kraftig lina är om du har en dålig programvara med en databas med flera hundra tusen eller kanske miljoner rader som man måste leta igenom för att få fram data.

Systemet funkar OK lokalt.
Ligger i agendan att byta affärssystem, men det är ju en sak man gärna skjuter framför sig när det gamla funkar OK...

Permalänk
Hedersmedlem

Hej!

Jag jobbar på ett företag där vi jobbar mycket med såna här frågor, därför kan jag nog ge ett rätt bra svar.

Grundproblemet låter ju som att affärssystemet är byggt på ett sådant sätt att det kräver snabb åtkomst till databasen/filservern för att själva programmet ska gå snabbt.

Viktigt att förstå är dock att det finns två sätt som en anslutning kan svara snabb på.

1. Överföringshastighet. (Mäts i Megabit per sekund, högre är bättre.)
2. Svarstid. (Mäts i millisekunder, lägre är bättre.)

Affärssystem som förutsätter att databasen ligger lokalt brukar ofta vara väldigt känslig för höga svarstider. Detta eftersom de ofta måste ställa flera frågor efter varandra och vänta på svar mellan varje fråga. Det gör att höga svarstider får en "multiplicerande" effekt. Om ett program måste ställa 100 frågor och vänta på svar mellan, och svarstiden är på 10 millisekunder, så blir detta totalt 1 sekund (1000 millisekunder).

Överföringshastigheten går att bygga bort genom en fetare brandvägg, och även till en viss grad även svarstiderna, även om svarstiderna är mycket mer beroende av själva internetanslutningarna och hur långt det är rent fysiskt mellan dig och servern. Beorende på hur väl programmet är skrivet så kan detta ge en viss effekt, eller bara göra något uselt till något dåligt.

Svarstiderna kan du få ner några procent i bästa fall i de flesta scenarion. Det är internetanslutningarna och avståndet som är den allra största faktorn, därför är höga svarstider svårt att bygga bort effektivt. Till slut brottas du mot fysikens lagar (ljusets hastighet).

Det vi brukar göra för den typen av affärssystem som måste funka över sämre anslutningar är att rekommendera terminalserver. Det innebär att förenklat att du fjärrstyr en dator som har klientprogrammet installerat på sig, så att själva klientprogrammet kan skicka snabba frågor till databasen, och allt som behöver skickas till datorn där du styr programmet är musklick, tangentbordstryck, och bilduppdateringar tillbaka, något som ofta med denna typ av system brukar gå mycket snabbare.

En enkel lösning som fungerar ungefär som en terminalserver fast enklare är att du kör ett PC-fjärrstyrningsprogram som t.ex. TeamViewer för att fjärrstyra en PC på jobbet som alltid är igång, och kör affärssystemet den vägen. Du kan även om du har Win 10 Pro köra igång Remote Desktop på din PC, och komma åt den genom din VPN-klient (om brandväggsreglerna tillåter).

Men den bästa lösningen för ett fleranvändarsystem är ändå en riktig terminalserver! Det får också bort behovet att installera/underhålla klienten för själva affärssystemet på varje dator som ska köra klienten.

Till sist en brasklapp: Exakt vad som är fel just hos er är omöjligt att säga utan att ha sett lösningen, men det här är vad som brukar gälla i allmänhet, i min erfarenhet.

Permalänk
Mattecoach

@pv2b: Tack för det utförliga svaret!

Jag börjar med att fjärrstyra en vanlig PC som står på jobbet och ser i vilket mån det hjälper.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PuMaH:

Endast vid distansarbete.

Misstänkte det. @pv2b sammanfattar i princip mina tankegångar så jag avvaktar vidare utveckling i ärendet

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem

Ja lösningen heter som pv2b säger terminal server. Eller budgetvarianten vilket är fjärrskrivbord till en PC på kontoret.

Du kan kolla i anyconnect efter anslutning att det är DTLS under protocol i statistics flikem.

Permalänk
Mattecoach

@pv2b:

Fjärrstyrning gjorde susen! Hittills har jag bara testat att fjärrstyra en dator på kontoret, men det är som natt och dag jämfört med hur det var tidigare.
Om jag kopplar upp till det lokala nätverket via VPN, är det några risker eller anses det vara en säker metod?

Nästa steg blir att testa när jag är längre ifrån kontoret, sen får vi hur vi gör när vi köper ny server. Några rekommendationer på utrustning som passar ett mindre företag som går att använda som "vanlig" server och går att koppla upp till som terminalserver?

Permalänk
Medlem

Sätt upp en remote desktop services-server. Kräver dock server, windwos server 20xx, med licenser för både användare och fjärrskrivbord - 12-1800 kr per användare.

då kan flera ansluta till fjärrskrivbordsservern samtidigt. Man kan då även publicera RDP appar, dvs programmet ser ut som lokala program men dom körs via fjärrskrivbordet.

Kostnad på en lösning för 10 användare, om ni inte redan ha har server 2016 standard är kanske 12 000 och licenser för 10 användare ca 22-25k till.