Skalning vid olika upplösningar - Dator och TV

Permalänk
Medlem

Skalning vid olika upplösningar - Dator och TV

Hallå!
Jag upplever märkliga "effekter" när skalning sker mellan mina utenheter via grafikkortet.
Kör för närvarande ett Radeon R9 270x som jag vet är "lite" gammalt.
Hur som helst så kör jag min monitor i 1080p precis som sig bör och min tv i 3840x2160.
Problemet som uppstår är att skalningen i windows inte alls fungerar som man kan önska.
Ikonerna på min monitor är fantastiskt stora, även de i quick launch. Aktivitetsfältet och systray visas helt normalt. En annan liten detalj är att skrivbordsikonerna försvinner på min 1080 monitor och visar bara den text de är "döpta" till. (lägger in en bild på hur det ser ut).
Det märkliga enligt min uppfattning är att min tv skalar allt precis som förväntat. Startmeny, ikoner, aktivitetsfält och även alla fönster som visas där skalas helt perfekt. Bifogade bilder är alltså hur det ser ut på min äldre 1080-asus-monitor.
Jag förstår att skalningen går åt skogen när grafikkortet ska hantera två upplösningar samtidigt, eftersom det fungerade perfekt när jag hade min äldre 1080-tv. Min stora undran är dock varför skalningen till 4k fungerar, men grafikkortet inte klarar av att behålla skalningen i 1080 på min monitor? (och att ikoner försvinner och ändras i storlek). Även när jag ändrar skalning i windows för respektive utenhet så flimrar båda enheterna som ett förvirrat barn på julafton..
Kanske bör nämna att jag kör tvn i 4k-30hz via hdmi och monitorn i 1k-60hz via dp.
Min första tanke är ju att skaffa en bättre rigg så klart, men det är inte läge för det just nu. Om nån har nåt tips på hur man kan komma förbi problemet med försvinnande ikoner och storleksmissar i gränssnittet så tackar jag mycket för det just nu.
https://drive.google.com/file/d/13VFUkSuw9uyL1REukE6mvTPdy_7M...
https://drive.google.com/file/d/1U9ArWrigViYJmyuADZXPsJvC9E91...

Ber i förhand om ursäkt om länkarna inte fungerar, jag trodde man kunde bifoga bilder så länkning blev nåt nytt för mig.
Tack för att ni har orkat läsa min kryptiska förklaring på mitt problem
Med vänliga hälsningar och djupa bugningar - Daniel