Permalänk

Kylarpasta i am4 socket

Hej,

har klantat till mig när jag tog bort min cpu kylare till min ryzen processor.. råkade rinna av en klick kylarpasta från fläkten till socketen.

Bild

Går detta att fixa till? Har en plan på att blåsa ur med tryckluft efter jag löst upp kylarpastan med lite alsolsprit, men kanske är helt fel ute?

Tips uppskattas

Permalänk

Hade tagit t-röd eller nått sånt

Permalänk
Medlem

Elektronikrengöring är nog bättre än alsolsprit.

Permalänk
Medlem

Vad är det för kylpasta? Tänker på om den är elektriskt ledande eller inte. Är den inte elektriskt ledande skulle jag personligen ta en bomullspinne med lite isopropanol och ta bort det värsta, tror inte ev. rester kommer påverka funktionen. Tänker på extremöverklockare som smetar hela sockeln full med vaselin.

Är den ledande gäller det nog att vara mer noggrann. Den övre delen av sockeln (plasten) ska väl gå att plocka loss relativt lätt tror jag. Med den borta blir det nog betydligt lättare att få bort rester och inspektera. Ev. "skölja" av med isopropanol eller motsvarande som inte lämnar några rester. Tryckluft känns spontant inte som en bra idé. Häller man bara lösningsmedel i en intakt sockel vet jag inte om det har någonstans att komma ut?

Visa signatur

Ryzen 3600 | ASUS X470-F | 16GB B-die | GTX 1070

Permalänk
Skrivet av m4gnify:

Elektronikrengöring är nog bättre än alsolsprit.

Ja det stämmer nog!

Skrivet av fragande:

Vad är det för kylpasta? Tänker på om den är elektriskt ledande eller inte. Är den inte elektriskt ledande skulle jag personligen ta en bomullspinne med lite isopropanol och ta bort det värsta, tror inte ev. rester kommer påverka funktionen. Tänker på extremöverklockare som smetar hela sockeln full med vaselin.

Är den ledande gäller det nog att vara mer noggrann. Den övre delen av sockeln (plasten) ska väl gå att plocka loss relativt lätt tror jag. Med den borta blir det nog betydligt lättare att få bort rester och inspektera. Tryckluft känns spontant inte som en bra idé. Häller man bara lösningsmedel i sockeln vet jag inte om det har någonstans att komma ut?

Har ju amds wraith spire kylare så det är den pastan som kom med + Arctic Cooling MX-2 eftersom att jag kletade på den pastan på processorn innan jag såg att det var på kylaren :S, hmmm ja den borde ju inte vara ledande så det kanske bara är att se till att pinnarna inte böjs av att pastan är i vägen för processorn?

Permalänk
Medlem
Skrivet av duraktjomme:

Har ju amds wraith spire kylare så det är den pastan som kom med + Arctic Cooling MX-2 eftersom att jag kletade på den pastan på processorn innan jag såg att det var på kylaren :S, hmmm ja den borde ju inte vara ledande så det kanske bara är att se till att pinnarna inte böjs av att pastan är i vägen för processorn?

Ingen aning om pastan på AMD-kylarna är ledande eller inte, har du otur är den det. Kanske kan vara idé och kolla om du kan hitta info om det. MX-2 är det ju inte i alla fall. Vet inte om det finns någon vedertagen metod för att göra rent sockeln eller hur stor risken är för kortslutning med ledande pasta så vågar inte ge några råd känner jag, men med lite google-fu borde det väl gå att ta reda på. Ser framför mig att rengöring genom att flera gånger skölja sockeln (i öppet läge) med rikliga mängder isopropanol över lämpligt kärl borde funka, men vågar inte rekommendera det. Helst skulle väl övre delen av sockeln vara bortplockad.

Visa signatur

Ryzen 3600 | ASUS X470-F | 16GB B-die | GTX 1070

Permalänk
Medlem

@duraktjomme: https://www.biltema.se/bilvard/bilunderhall/underhallsprodukt...

Innehåller 2-propanol, dvs. om jag inte misstar mig isopropanol.

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk

Åkte till biltema och köpte elektronikrengörning, använde elektronikrengörningen tillsammans med två special tandborstar ifrån apoteket
Tandborste1 Tandborste2

Lyckades få bort pastan helt ur socketen Efter rengörning (blå markerat var det var fyllt med kylarpasta innan) lät det torka i 1 timma innan jag plockade ihop delarna och det slutade med att allting fungerade

Tack för all hjälp

Permalänk
Medlem
Skrivet av duraktjomme:

Åkte till biltema och köpte elektronikrengörning, använde elektronikrengörningen tillsammans med två special tandborstar ifrån apoteket
Tandborste1 Tandborste2

Lyckades få bort pastan helt ur socketen Efter rengörning (blå markerat var det var fyllt med kylarpasta innan) lät det torka i 1 timma innan jag plockade ihop delarna och det slutade med att allting fungerade

Tack för all hjälp

Gött att höra, smart med tandborstarna

Visa signatur

Ryzen 3600 | ASUS X470-F | 16GB B-die | GTX 1070