Half-Life: Alyx släpps mars 2020 – får stöd för samtliga VR-headset

Permalänk
Medlem
Skrivet av Masen666:

Exakt, påminner mig mer om Nintendo Wii-figurerna, typ boxing.

https://www.youtube.com/watch?v=02DhiWpQOy8

Låt er inte luras av detta, när man befinner sig i VR känns det otroligt "immersive" eftersom det är 1:1 med dina egna händer. Skulle armar synas skulle även detta behöver trackas och visas 1:1 vilket skulle kosta ännu mer resurser för tracking.

Har dock full förståelse och tyckte likadant innan jag själv blev överbevisad genom att testa.

Vill också tipsa folk som känner de inte riktigt vågar gå all in på VR att istället köpa Oculus Rift S. Du får MYCKET mer VR för pengarna om du undviker Valve Index. Linus Tech Tips säger det nog bäst i sin recension: https://www.youtube.com/watch?v=wnftQx-_YG0

Visa signatur

System: R5 5600X, GTX 1080 TI

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ureet:

Jag trodde först att du med ovanstående försvarade Valve och refererade till platta spel! Jag trodde inte att det fortfarande fanns folk som kallade VR dött (eller jämförde med 3D-TV, etc). Antalet VR-användare växer stadigt, och det kommer fler och fler ambitiösa högbudgetspel:

https://thumbor.forbes.com/thumbor/960x0/https%3A%2F%2Fblogs-images.forbes.com%2Fsolrogers%2Ffiles%2F2019%2F06%2FScreen-Shot-2019-06-20-at-14.26.45.jpg

VR har ungefär lika ljus framtid som 3D-TV (och 3D bio), det vill säga att det kommer blossa upp och dö ut ett fåtal gånger med årtal mellan. Att det (likt 3D-TV) finns miljontals dumma konsumenter som köpt in sig i skräpet gör inte formatet mindre dött, likaså är inte ett långsamt dropp av indieskräp någon indikation på att spelbranschen gör några riktiga satsningar på det.

Visa signatur

Define XL R2 || CM Silent Pro M1000 || Asus Z490-F || Intel i9 10900k || Noctua NH-D15 || RTX 2080 || 64GB DDR4 || 1TB 970 Evo Plus M.2 + 1.5TB SSD + 2TB HDD || Win10 Pro

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av RaZman:

VR har ungefär lika ljus framtid som 3D-TV (och 3D bio), det vill säga att det kommer blossa upp och dö ut ett fåtal gånger med årtal mellan. Att det (likt 3D-TV) finns miljontals dumma konsumenter som köpt in sig i skräpet gör inte formatet mindre dött, likaså är inte ett långsamt dropp av indieskräp någon indikation på att spelbranschen gör några riktiga satsningar på det.

Huruvida VR har en ljus framtid eller ej vet jag inte riktigt. Svårt att säga tycker jag. Initiala genomslaget har väl varit lite underwhelming iaf.
Men jag tycker det är ganska stor skillnad på 3D-TV och VR. 3D-TV pushades ut som något integrerat men som knappast var efterfrågat av marknaden. Och mervärdet var väldans begränsat. Hela det området var ganska svalt över hela brädet.

På VRområdet finns en helt annan typ av entusiasm. Det har synts både i backningskampanjer, nyhetsflöden, reviews och i trådar kring VR. Klicken kunder som grottar i det här är mindre. Så är det helt klart. Men viljan att testa grejerna är på en helt annan nivå än för 3D-TV.

Men det borgar såklart inte för ett massivt genomslag heller. Kanske är en bättre liknelse linuxvärlden i så fall. Alltså att det finns en mindre grupp som är mer entusiastiska och fortsätter.
Eller ja, det finns grundläggande skillnader här vilket gör att liknelsen har brister här också. Yeye. Jag håller med.

Aja. Den som lever får se. En ny halflifetitel lär blåsa mer liv i intresset för VR iaf.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av RaZman:

VR har ungefär lika ljus framtid som 3D-TV (och 3D bio), det vill säga att det kommer blossa upp och dö ut ett fåtal gånger med årtal mellan. Att det (likt 3D-TV) finns miljontals dumma konsumenter som köpt in sig i skräpet gör inte formatet mindre dött, likaså är inte ett långsamt dropp av indieskräp någon indikation på att spelbranschen gör några riktiga satsningar på det.

Det enda dumma är ditt påstående. Jag har gjort ett informerat beslut och använder min Quest nästan dagligen sedan jag skaffade den i maj, bland annat för konditionsträningen. Jag har redan fått valuta för köpet. Inom några år kommer social teleportering vara möjlig, där du med fotogrammetri kommer kunna rekonstruera rum virtuellt och ”vara där”. Det finns så extremt många intressanta användningsområden att det känns en aning banalt och fantasilöst att jämföra med 3D-TV.
Sen är det inte nödvändigtvis nuvarande skokartong som slår igenom på jättestor skala, men det kommer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av RaZman:

VR har ungefär lika ljus framtid som 3D-TV (och 3D bio), det vill säga att det kommer blossa upp och dö ut ett fåtal gånger med årtal mellan. Att det (likt 3D-TV) finns miljontals dumma konsumenter som köpt in sig i skräpet gör inte formatet mindre dött, likaså är inte ett långsamt dropp av indieskräp någon indikation på att spelbranschen gör några riktiga satsningar på det.

Nej, jag håller definitivt inte med dig. Har du testat spela i vr själv? Jag spelar själv mest racingspel och de är numera dötråkiga att spela utan vr. Andra spel är även de mycket underhållande även om jag som sagt inte spelar de så ofta, nu på sistone p.g.a. att kontoret *host*spelrummet*host* håller på och renoveras, sakta sakta.

Som andra varit inne på så är det en haltande jämförelse du gör med 3D-TV. Nästintill alla förstod att 3D-TV inte skulle bli någon hit och enda anledningen till att det såldes så mycket var p.g.a. alla miljoner (miljarder?) kronor som företagen slängde ut på pr och diverse dumheter. Jämför det med vr som kunderna faktiskt vill konsumera.

Permalänk
Medlem

En del VR spel har sett, inte så bra ut.
HL Alyx, jag tycker den ser jäkligt bra ut.

Skrivet av ggalaxyy:

Du får köpa en Rift S då! runt 6 papp, precis vad en lagom gaming monitor kostar idag.

6k, det är tyvärr ganska mycket för mig. Tyvärr.
Jag får väl vänta och se hur en GTX 1060 Gaming 6G klarar Alyx.
Och om det kommer billigare VR i framtiden.
CPU'n o minnet är lite över minimum.

Visa signatur

-<[ Trust No One ]>--<[ Deny Everything]>--<[ The Truth Is Out There ]>-

Permalänk
Medlem
Skrivet av D_River:

6k, det är tyvärr ganska mycket för mig. Tyvärr.

Som redan sagts så kostar Rift S 449€ med frakt från Oculus själva.
4764kr

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Halldin:

Det enda dumma är ditt påstående. Jag har gjort ett informerat beslut och använder min Quest nästan dagligen sedan jag skaffade den i maj, bland annat för konditionsträningen. Jag har redan fått valuta för köpet. Inom några år kommer social teleportering vara möjlig, där du med fotogrammetri kommer kunna rekonstruera rum virtuellt och ”vara där”. Det finns så extremt många intressanta användningsområden att det känns en aning banalt och fantasilöst att jämföra med 3D-TV.
Sen är det inte nödvändigtvis nuvarande skokartong som slår igenom på jättestor skala, men det kommer.

Visst kommer det men är 10år bort innan det blir väldigt vanligt.

Får komma ihåg att det var 8(!) år sedan VR drog igång. Tänk att man inte kommit längre trotts att man plöjt ner många miljarder.

Att sitta i VR möten om bara några år är fantasi. Företagen använder ju fortfarande Skype och video samtal är sällsynta fast tekniken funnits i 25år. På jobbet har man en kille som bara håller på med VR. Största slöseriet på pengar i hela bolaget.

Sedan är det för dyrt. Vi måste få en 10 000kr upplevelse för 2000kr och VR och i formatet av ett par glasögon.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| CPU: Intel i7 7700k | RAM: Crucial DDR4 OC @2400mhz 16GB (2x8GB) | GPU: EVGA GeForce RTX 2080 XC GAMING| Mobo: MSI H110I Pro | SSD: Crucial BX200 240GB 2.5" SSD | SSD2: Samsung 850 EVO 500GB 2.5" SSD | Nätagg: be quiet! SFX L Power 600W | Kylare: NZXT Kraken X62 | Chassi: Fractal Design Nano S | OS: Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ajame:

Låt er inte luras av detta, när man befinner sig i VR känns det otroligt "immersive" eftersom det är 1:1 med dina egna händer. Skulle armar synas skulle även detta behöver trackas och visas 1:1 vilket skulle kosta ännu mer resurser för tracking.

Har dock full förståelse och tyckte likadant innan jag själv blev överbevisad genom att testa.

Vill också tipsa folk som känner de inte riktigt vågar gå all in på VR att istället köpa Oculus Rift S. Du får MYCKET mer VR för pengarna om du undviker Valve Index. Linus Tech Tips säger det nog bäst i sin recension: https://www.youtube.com/watch?v=wnftQx-_YG0

Nja. Sämre upplösning, sämre refresh rate, ingen fingerspårning.

Vill man ha mest ut av spelet så är det nog valve index som gäller. Visst kan man komma undan billigare men du lär få en sämre upplevelse.

Stor anledning att jag kommer köra index är deras handkontroller.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| CPU: Intel i7 7700k | RAM: Crucial DDR4 OC @2400mhz 16GB (2x8GB) | GPU: EVGA GeForce RTX 2080 XC GAMING| Mobo: MSI H110I Pro | SSD: Crucial BX200 240GB 2.5" SSD | SSD2: Samsung 850 EVO 500GB 2.5" SSD | Nätagg: be quiet! SFX L Power 600W | Kylare: NZXT Kraken X62 | Chassi: Fractal Design Nano S | OS: Windows 10 Pro

Permalänk
Skrivet av Allexz:

Jag ger det 30 dagar efter release på sin höjd sedan finns det fullt spelbart utan VR headset på valfri moddsida.
Första testversionen utan VR-force lär finnas inom 30 minuter.

Och då kommer folk direkt inse att det inte går att spela utan vr kontroller då spelet endast är byggt för vr. Några utvecklare sa i en intervju med Geoff Keighley att om de ville göra en verision för mus/tangentbord så skulle de behöva göra ett helt nytt spel för att det skulle funka. Anledningen till detta är för att spelet har så komplexa kontroller att man skulle behöva använda alla tangentbordets knappar vilket inte är spelbart.

Länk till intervjun: https://www.youtube.com/watch?v=-9K0eJEmMEw

Permalänk
Skrivet av Implor:

Nja. Sämre upplösning, sämre refresh rate, ingen fingerspårning.

Vill man ha mest ut av spelet så är det nog valve index som gäller. Visst kan man komma undan billigare men du lär få en sämre upplevelse.

Stor anledning att jag kommer köra index är deras handkontroller.

Skickades från m.sweclockers.com

Man kan ju också köpa Index kontrollerna separat med ett billigare headset om man vill spara lite pengar men ha optimala kontroller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av thornierlamb:

Man kan ju också köpa Index kontrollerna separat med ett billigare headset om man vill spara lite pengar men ha optimala kontroller.

Sant. Men om man endå ska pröjsa 7k så kan man gå all in och betala 10k och få bästa möjliga upplevelse.

Eller så väntar man till mars/april och köper ett begagnat index

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| CPU: Intel i7 7700k | RAM: Crucial DDR4 OC @2400mhz 16GB (2x8GB) | GPU: EVGA GeForce RTX 2080 XC GAMING| Mobo: MSI H110I Pro | SSD: Crucial BX200 240GB 2.5" SSD | SSD2: Samsung 850 EVO 500GB 2.5" SSD | Nätagg: be quiet! SFX L Power 600W | Kylare: NZXT Kraken X62 | Chassi: Fractal Design Nano S | OS: Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ureet:

Om du står upp i ett VR-spel så är du lika högt över marken som i verkligheten. Sträcker du ut armen så når du lika långt som i verkligheten. Det blir konstigt på olika sätt om man ger spelaren en generisk medel-kroppsmodell som inte är anpassad till det. Tänk dig att du är två meter lång och kroppsmodellen är 175 cm. Det betyder att om ditt huvud befinner sig där modellens huvud är så hamnar ditt verkliga golv 25 cm över golvet i spelet, så du kan inte nå golvet i spelet med händerna eller försöka titta under ett skåp eller dylikt.

Det är klart att huvud och händer ska vara på de absoluta positionerna i rymden där de är beräknade att vara, men resten kan man kanske fylla i med medelvärden. Det kanske inte spelar så stor roll om t.ex. proportionerna mellan under/överarm eller axelbredd inte är 100%.

Skrivet av Ajame:

Låt er inte luras av detta, när man befinner sig i VR känns det otroligt "immersive" eftersom det är 1:1 med dina egna händer. Skulle armar synas skulle även detta behöver trackas och visas 1:1 vilket skulle kosta ännu mer resurser för tracking.

Inte övertygad att man verkligen behöver så mycket mer tracking. Har du position och vridning/lutning på huvudet borde man väl kunna approximera någon slags pivotpunkt, alltså där halsen börjar. Den kommer i sin tur bestämma ungefärlig position på axlarna eftersom de är ganska statiska relativt varandra, och sen gör man inverse kinematics från händernas position till axlarna.

Permalänk
Medlem

Jäklar vad fet trailern var... Inte tänkt på att köpa ett VR-headset innan, men nu blir jag riktigt sugen.

Valve Index just nu 1 079€. Hmmmm... Ganska saftigt, LTT verkar gilla det.

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Medlem

Känns fortfarande som ett svek. Det här är spelet som vi får men som vi inte vill ha(IMO). Det är tyvärr den här riktningen Valve ständigt tar, de gillar pengar och är inte det spelföretaget som de en gång var.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

7800X3D//4090

Permalänk
Medlem
Skrivet av firstofmay:

Känns fortfarande som ett svek. Det här är spelet som vi får men som vi inte vill ha(IMO). Det är tyvärr den här riktningen Valve ständigt tar, de gillar pengar och är inte det spelföretaget som de en gång var.

Skickades från m.sweclockers.com

Klart dom gillar pengar, likt resten av alla företag i hela världen. Men att det här skulle vara en cash grab köper jag inte, då gör man inte ett VR-spel. Snarare ett extremt modigt steg som är väldigt riskfyllt, så väl det här spelet som att utveckla ett eget VR headset. Men om utfallet blir bra så kommer det öppna en marknad för AAA-VRspel. Det här har gett mig tillbaka en viss tro för Valve som pionjärer igen, äntligen någon som vågar sticka ut ur mängden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av frong:

Jäklar vad fet trailern var... Inte tänkt på att köpa ett VR-headset innan, men nu blir jag riktigt sugen.

Valve Index just nu 1 079€. Hmmmm... Ganska saftigt, LTT verkar gilla det.

Drygat att man måste köpa från steam store bara. Hade hellre betalat via med någon typ av avbetalning än att punga ut 10k i stöten.

Optimalt vore att köpa det nu och bli bekant med prylarna.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| CPU: Intel i7 7700k | RAM: Crucial DDR4 OC @2400mhz 16GB (2x8GB) | GPU: EVGA GeForce RTX 2080 XC GAMING| Mobo: MSI H110I Pro | SSD: Crucial BX200 240GB 2.5" SSD | SSD2: Samsung 850 EVO 500GB 2.5" SSD | Nätagg: be quiet! SFX L Power 600W | Kylare: NZXT Kraken X62 | Chassi: Fractal Design Nano S | OS: Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Implor:

Drygat att man måste köpa från steam store bara. Hade hellre betalat via med någon typ av avbetalning än att punga ut 10k i stöten.

Optimalt vore att köpa det nu och bli bekant med prylarna.

Skickades från m.sweclockers.com

1079€ lär väl bli närmare 11500:- dessutom?

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Medlem

@frong: Jo helt rätt. :(. Tagit det på 6 månader avbetalning vore mer lägligt. Tror man missar kunder som kanske inte vill eller kan lägga ut det i en klump. Är ju iofs 4 månadslöner man hinner få innan vi är inne i Mars så man hinner spara ihop pengarna.

Visa signatur

| CPU: Intel i7 7700k | RAM: Crucial DDR4 OC @2400mhz 16GB (2x8GB) | GPU: EVGA GeForce RTX 2080 XC GAMING| Mobo: MSI H110I Pro | SSD: Crucial BX200 240GB 2.5" SSD | SSD2: Samsung 850 EVO 500GB 2.5" SSD | Nätagg: be quiet! SFX L Power 600W | Kylare: NZXT Kraken X62 | Chassi: Fractal Design Nano S | OS: Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem

Måste man ha tillgång till VR för att spela detta eller kan man spela utan VR?

Permalänk
Medlem
Skrivet av RedZour:

Måste man ha tillgång till VR för att spela detta eller kan man spela utan VR?

VR verkar vara kravet.

Skrivet av Squallie:

Som redan sagts så kostar Rift S 449€ med frakt från Oculus själva.
4764kr

Skickades från m.sweclockers.com

Hemsidan verkar ha det bästa priset, tack.
Tyvärr fortfarande väldigt mycket för mig, men klart intressant.

Visa signatur

-<[ Trust No One ]>--<[ Deny Everything]>--<[ The Truth Is Out There ]>-

Permalänk
Medlem
Skrivet av Implor:

Drygat att man måste köpa från steam store bara. Hade hellre betalat via med någon typ av avbetalning än att punga ut 10k i stöten.

Optimalt vore att köpa det nu och bli bekant med prylarna.

Skickades från m.sweclockers.com

Det har nämnts ett antal gånger i den här tråden att det går bra med andra headsets, Rift kostar t.ex. knappa 5.000 kronor, begagnat blir det förstås ännu billigare.

Och kalla mig gammalmodig men personligen tycker jag det känns dumt att köpa saker på avbetalning, men det är ju upp till var och en.

Edit: Oops, jag hade visst haft fliken uppe medans jag spelat. Så nu är det jag som inte läst alla inläggen

Permalänk
Medlem

@Trunk: :). Finns billigare självklart men som nämnt tidigare får man nog bäst upplevelse med deras egna headset.

Hoppas på lite black friday rea :). 20% off vore trevligt nu!

Visa signatur

| CPU: Intel i7 7700k | RAM: Crucial DDR4 OC @2400mhz 16GB (2x8GB) | GPU: EVGA GeForce RTX 2080 XC GAMING| Mobo: MSI H110I Pro | SSD: Crucial BX200 240GB 2.5" SSD | SSD2: Samsung 850 EVO 500GB 2.5" SSD | Nätagg: be quiet! SFX L Power 600W | Kylare: NZXT Kraken X62 | Chassi: Fractal Design Nano S | OS: Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem

Oculus Rift S, 399 € via https://www.oculus.com/rift-s/
t.o.m. 2 december.

Visa signatur

-<[ Trust No One ]>--<[ Deny Everything]>--<[ The Truth Is Out There ]>-

Permalänk
Medlem

Oh shit... jag såg trailern först nu. Missade helt att det redan fanns en. Det ser ju riktigt bra ut!

Dock borde dom köra Lone Echo-armarna och inte bara händer sådär även om det ser ut att fungera så här.

Visa signatur

HRLD