Nikka om vad du ska tänka vid val och konfiguration av NAS

Permalänk
Medlem
Skrivet av skog1s:

Faktum är att jag tror att det går både enklare och billigare.

Om vi tar t e x HP Microserver Gen8 så har den funktionalitet att man kan uppgradera processorn. Och alla som stöds finns i länken ovan, lite scrollande krävs.

Från Pentium 350 1.2 GHz till Xeon E3-1230 3.2 GHz

Och all hårdvara finns att köpa på nätet
tar mig 2 - 3 dagar, sen är det klart.

Och jag slipper att prata med någon dryg support.

Och då unraid kör med paritetsdiskar, släck ner, ta ut den dåliga. Tryck in den nya disken, starta upp, parity check, klart!
Och så finns det ett riktigt bra stöd för plugins i unraid.

Forumet här på Swec när det gäller unRAID och hp-microserver, är på flera tusen sidor...

Så nej aldrig en "fabriksnas" för mig igen.

Om jag säger så här då:

Fyller snart 40 och har haft ett växande intresse för datorer och teknik sen jag var sex, sju år, men ett liv som gjort att tiden för intresset minskat gradvis sen jag var typ 25.

Jag skulle jätte gärna sätta mig och pilla ihop en egen NAS, men skulle aldrig använda den för att lagra data av värde, utan mer för intressets skull.

Jag tycker ärligt inte att ditt scenario är att överväga om det är enkelhet/säkerhet man är ute efter, men det är ju jag det. 😊

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sysop:

Om jag säger så här då:

Fyller snart 40 och har haft ett växande intresse för datorer och teknik sen jag var sex, sju år, men ett liv som gjort att tiden för intresset minskat gradvis sen jag var typ 25.

Jag skulle jätte gärna sätta mig och pilla ihop en egen NAS, men skulle aldrig använda den för att lagra data av värde, utan mer för intressets skull.

Jag tycker ärligt inte att ditt scenario är att överväga om det är enkelhet/säkerhet man är ute efter, men det är ju jag det. 😊

Skickades från m.sweclockers.com

Stort grattis i förskott säger jag då.

40 år är ju rena guldåldern
Själv fyller jag snart 53år.

Men en hp-microserver Gen 8 är ju redan färdigbyggd! (plus att den har iLO)

Så du måste inte "pilla ihop en egen NAS"
Men ok, du måste, trycka i hårddiskar, fixa OS unraid. Confa det lite, sen är det klart. (vilket inte är svårt alls)

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Medlem
Skrivet av skog1s:

Stort grattis i förskott säger jag då.

40 år är ju rena guldåldern
Själv fyller jag snart 53år.

Men en hp-microserver Gen 8 är ju redan färdigbyggd! (plus att den har iLO)

Så du måste inte "pilla ihop en egen NAS"
Men ok, du måste, trycka i hårddiskar, fixa OS unraid. Confa det lite, sen är det klart. (vilket inte är svårt alls)

Tack! 😊

Okej du har gjort mig nyfiken, jag ska seriöst överväga det som alternativ när det blir dags att uppgradera lagringen. Tack!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

2,5"?

Min hemmabyggda energisnåla WHS2011 burk anno 2011 börjar nå vägs ände.

Funderar på om jag skall välja en NAS där jag monterar två 10GB 3,5tummare, 5400varavare
ELLER
4st 5GB 2,5tummare
Min fundering var hur mycket ljudnivån (vibrationer etc) skiljer sig mellan dessa alternativ.
Kan acceptera lägre överföringshastighet givetvis, men i så fall en SSD som komplement i NASen för cache.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hasseb64:

Min hemmabyggda energisnåla WHS2011 burk anno 2011 börjar nå vägs ände.

Funderar på om jag skall välja en NAS där jag monterar två 10GB 3,5tummare, 5400varavare
ELLER
4st 5GB 2,5tummare
Min fundering var hur mycket ljudnivån (vibrationer etc) skiljer sig mellan dessa alternativ.
Kan acceptera lägre överföringshastighet givetvis, men i så fall en SSD som komplement i NASen för cache.

Vad använder du din WHS2011 burk till?

En NAS är oftast en digital bank, med foto film och annat kärt man har om hjärtat

4st 5GB låter lite för lite.....

Sen när det gäller ljudnivå, jag har själv min NAS i en väl ventilerat garderob, långt ifrån där jag sitter.

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xyborg:

Haha, hoppsan! Jäkla auto-correct Sen är jag helt med på att det finns massa användningsområden där en NAS är klockren, du har uppenbarligen ett av dem.

Däremot tror jag att användandet av NAS-enheter har krympt på senare år just på grund av den lätt åtkomliga molnlagringen samt streamingtjänsternas ökade spridning.

Skickades från m.sweclockers.com

Ja, det är nog inte många som köper film längre och förmodligen en ännu mindre andel som rippar

Permalänk
Medlem
Skrivet av skog1s:

Faktum är att jag tror att det går både enklare och billigare.

Om vi tar t e x HP Microserver Gen8 så har den funktionalitet att man kan uppgradera processorn. Och alla som stöds finns i länken ovan, lite scrollande krävs.

Från Pentium 350 1.2 GHz till Xeon E3-1230 3.2 GHz

Och all hårdvara finns att köpa på nätet
tar mig 2 - 3 dagar, sen är det klart.

Och jag slipper att prata med någon dryg support.

Och då unraid kör med paritetsdiskar, släck ner, ta ut den dåliga. Tryck in den nya disken, starta upp, parity check, klart!
Och så finns det ett riktigt bra stöd för plugins i unraid.

Forumet här på Swec när det gäller unRAID och hp-microserver, är på flera tusen sidor...

Så nej aldrig en "fabriksnas" för mig igen.

Skulle den servern passa in i en tv-bänk? Därför jag valt fabriks-NAS än så länge: router + nas passar in i en av hyllorna.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Klarspråkarn:

Skulle den servern passa in i en tv-bänk? Därför jag valt fabriks-NAS än så länge: router + nas passar in i en av hyllorna.

Skickades från m.sweclockers.com

Ja, det kan jag ju inte svara på, det är en smaksak.
Men jag själv tycker att HP Microserver Gen8 är bra mycket snyggare än t e x alla fabriks-NAS tillsammans.

Och nu när vi har skrivit här i denna nyhetstråd, så får jag en känsla av att det är många som inte vet om vad en HP Microserver Gen8 är för något.

Klicka på denna länken ----> HP Microserver Gen8

Så ser ni.

Alla ni som kör med en fabriksNAS....kommer att få uppvaknande, vad man kan göra med denna lilla maskin.

Första posten är från 2013 ------ och den sista är från 2019 -11- 18 d v s 4 dagar gammal

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Medlem
Skrivet av skog1s:

Ja, det kan jag ju inte svara på, det är en smaksak.
Men jag själv tycker att HP Microserver Gen8 är bra mycket snyggare än t e x alla fabriks-NAS tillsammans.

Och nu när vi har skrivit här i denna nyhetstråd, så får jag en känsla av att det är många som inte vet om vad en HP Microserver Gen8 är för något.

Klicka på denna länken ----> HP Microserver Gen8

Så ser ni.

Alla ni som kör med en fabriksNAS....kommer att få uppvaknande, vad man kan göra med denna lilla maskin.

Första posten är från 2013 ------ och den sista är från 2019 -11- 18 d v s 4 dagar gammal

Ursäkta, jag var lite otydlig. Jag menade mer om den passar in fysiskt

Jag kollade upp storleken och den är tyvärr för stor i alla dimensioner för att gå in. Synd!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Väljer man form framför prestanda är man inte en äkta Nörd.. man är en Primadonna

Visa signatur

Ryzen 5600x | 32GB DDR4 Vengeance LPX 3600MHz | Gigabyte X570-I Aorus Pro | Louqe Ghost S1 + Medium top hat | MSI GTX1080 Gaming X | Corsair SF600 V2 600W | Noctua NH-L12S | Samsung 970 EVO Plus 500GB | Crucial MX300 525GB | ASUS ROG Swift PG278QR | QPAD MK-85 MX Red | Logitech G602 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Klarspråkarn:

Ursäkta, jag var lite otydlig. Jag menade mer om den passar in fysiskt

Jag kollade upp storleken och den är tyvärr för stor i alla dimensioner för att gå in. Synd!

Skickades från m.sweclockers.com

Ja tråkigt att det inte passade in fysiskt.

Men, jag måste b fråga?

Varför har man en NAS i en tv-bänk ?

Skulle man inte kunna dra in den i den djupaste av djupaste gömman ?
jag menar, det är ju inget du behöver fysisk åtkomst till.

I min värld, så står en NAS långt borta, där jag inte ser eller hör den!
Men den gör sitt jobb, jag kan komma åt den från alla mina enheter.

Så varför ha den synlig i en Tv Bänk? Jag fattar inte ... ?

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Medlem
Skrivet av skog1s:

Ja tråkigt att det inte passade in fysiskt.

Men, jag måste b fråga?

Varför har man en NAS i en tv-bänk ?

Skulle man inte kunna dra in den i den djupaste av djupaste gömman ?
jag menar, det är ju inget du behöver fysisk åtkomst till.

I min värld, så står en NAS långt borta, där jag inte ser eller hör den!
Men den gör sitt jobb, jag kan komma åt den från alla mina enheter.

Så varför ha den synlig i en Tv Bänk? Jag fattar inte ... ?

För det första är den liten nog för att kunna vara inskjuten så att den knappt syns. För det andra är det nära router, så jag kan ha en kort kabel. För det tredje har jag ställt in så att jag bara stoppar in en extern hårddisk i usb-uttaget så påbörjas en säkerhetskopiering. Om jag har min NAS undangömd kommer det sällan bli av

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Jag kör själv server + workstation. Servern ryms i en Fractal Design Define R5 som är ljuddämpad och ger i princip inget ljud förutom vid benchmarking-tester, då allt går på hundra procent. Då den speglar min workstation så agerar den som backupserver / NAS / webserver. Det här innebär att jag även har full redundans om en av maskinerna går. Jag kan även dela ut tyngre jobb till serven eller fördela stora flertrådiga saker mellan workstion och server när det går att parallellisera. All detta med Open SSH server och apache II. Dessutom kan man sätta mycket säkrare inställningar då man själv måste konfigurera och har du inte installerat någon speciell funktion / demon så kan ingen utomstående få tillgång till den.

Dessutom är det mycket svårare att göra en brute force inloggning då man kan sätta systemet att bara acceptera inloggningskort alternativt dubbla nycklar, vilket innebär att endast en speciell dator får logga in. Både server och den andra datorn måste då båda ha dubbla nycklar hos varandra samt att båda måste stå med rätt ip och på rätt adress. Ändras något av detta så går det inte.

Det bästa med dubbla nycklar i båda riktningarna är att man först måste installera nycklarna på båda maskinerna innan det går att sammankoppla dom, vilket inte kan göras utifrån, dels för att man inte kan komma in, utan att först ha nyckel. (moment 22) samt att det inte är tillåtet att skapa andras nycklar på avstånd.

Utmärkt metod för att säkerhetskopiera en bärbar dator eller telefon med semesterbilder varje kväll innan man kommer hem från resan.

Visa signatur

Server: Fractal design Define 7 XL | AMD Ryzen 7 5800X 8/16 | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO | 64GB Corsair @ 3000MHz | ASUS Radeon RX 460 2GB | Samsung 960 PRO 512 GB M.2 | 2x 2TB Samsung 850 PRO SSD | 6x Seagate Ironwolf Pro 10TB
WS: Phantex Entoo Elite | AMD Ryzen Threadripper 1950X 16/32 | ASUS Zenith extreme | 128GB G.Skill @ 2400MHz | ASUS Radeon HD7970 | 3x 2TB Samsung 960PRO M.2 | 6x Seagate Ironwolf Pro 10 TB
NEC PA301W 30" @ 2560x1600 | Linux Mint 21.3 Cinnamon

Permalänk
Medlem

Har än så länge inget behov av en NAS. Jag har en backup disk på 250GB, den har räckt än sålänge. Allt material vi tittar på i huset streamas av Netflix eller diverse tjänst.

Permalänk
Medlem

Tyckte alla NAS burkar på marknaden var orimligt dyra i förhållande till vad det är. Men sen kan jag inte heller påstå att jag riktigt förstår hela RAID grejen heller, utanför företag förstås. Jag menar dataförlust i ett hem beror ju lika ofta på inbrott och brand som på disk-ras och en NAS i sig skyddar ju inte mot de två första. Personligen har jag en billig burk i TV-bänken med ca 10 TB lagring för media och annat, allt känsligt, som familjefoton, ligger där med men är också på Dropbox så det finns utanför hemmet och därmed inte går att bli av med i en brand eller inbrott.

Den burken kör också Plex och en hel del annat smått och gott. Liknande setup i en NAS burk hade kostat flera tusen kronor mer (eller ca 50% mer, när jag gjorde jämförelsen) och haft mycket sämre flexibilitet. Enda fördelen hade varit ökad stabilitet. Har trots allt behövt starta om min burk 4-5 gånger på 1 år och har bekanta som har NAS burkar de behövt starta om max 2 gånger.

Permalänk
Inaktiv

Fördelen med Nas och raid är ju om en disk går sönder och de gör dom förr eller senare.
Har hållit på med datorer enda sedan början av 90 talet då vi hade internet via 36k modem och min första dator var en 386a och genom åren har jag haft många hårddisk ras och förlorat mängder med musik och annat.

Sedan ca 10 år har jag kört med Nas och har 2st nu och jag har haft diskar på bägge som gått sönder men jag har aldrig förlorat någon data, bara byta ut den trasiga disken och allt är som de ska och de är de som är så bra.

Haft flera typ My Book och liknande nätverksdiskar men alla har gått sönder till slut och jag har som sagt förlorat mängder med filer, kommer fortsätta att använda nas och jag kommer nog köpa en till, har helt slutat med den gamla typen av disk i min dator, kör enbart SSD.

Permalänk
Medlem

Bil Analogi!!!

Varför köper folk färdiga bilar för? Istället för att bygga sin egna bil, det kan ju inte vara så svårt.

Inget är svårt om man kan det. Tiden som behövs investeras i att lära sig något man inte kan, kan man köpa sig "fri ifrån" med färdiga produkter. Finns överallt i alla områden.

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.

Permalänk
Medlem

De flesta datorintresserade bygger väl egen filserver istället för att köpa en färdig NAS? Går ju att bygga med "gammal skrot" om man vill.

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Tempel:

Problemet med NAS är att de ser enheterna riktade mot företag och sätter priserna därefter.

Den tillverkare som kommer på att det finns ett stort behov bland privatpersoner och prissätter därefter kommer öka volymen väldigt mycket. För ser man vad det är för prylar i en nas så är det ju inga exotiska prylar som sitter i, standard-cpu, standar-nätverkskrets etc.

Köpte billigast möjliga för 999 kr.
https://www.netonnet.se/art/dator-surfplatta/datortillbehor/l...
Vill testa för klura ut vad mina behov är, räcker kanske bara med en nätverksdisk som går i Raid 1.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

Köpte billigast möjliga för 999 kr.
https://www.netonnet.se/art/dator-surfplatta/datortillbehor/l...
Vill testa för klura ut vad mina behov är, räcker kanske bara med en nätverksdisk som går i Raid 1.

Kan man inte köra raid-5 så är det inte riktig NAS imho.

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Tempel:

Kan man inte köra raid-5 så är det inte riktig NAS imho.

Smakar det så kostar det, i alla fall ofta.
Enligt definition borde tom singeldisk vara en NAS, vilket ju inte känns något vidare.
Fördelen med Raid 1, är förutom priset, att återställning går kvickt, det är bara att kopiera den fungerande disken.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

Smakar det så kostar det, i alla fall ofta.
Enligt definition borde tom singeldisk vara en NAS, vilket ju inte känns något vidare.
Fördelen med Raid 1, är förutom priset, att återställning går kvickt, det är bara att kopiera den fungerande disken.

Jo, och frågan är om det borde kosta så mycket, titta på hur mycket priset går upp med bara en plats till i en nas. Det är inte rimligt utan är prissatt felaktigt imho, det är standardkomponenter i nasarna och kan man sälja en nas för så lite som 1000kr med sitt specialos så kan man inte hävda att OS när det handlar om en 5 eller 8 diskars nas kostar 3-5ggr så mycket.

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Tempel:

Jo, och frågan är om det borde kosta så mycket, titta på hur mycket priset går upp med bara en plats till i en nas. Det är inte rimligt utan är prissatt felaktigt imho, det är standardkomponenter i nasarna och kan man sälja en nas för så lite som 1000kr med sitt specialos så kan man inte hävda att OS när det handlar om en 5 eller 8 diskars nas kostar 3-5ggr så mycket.

Kollade lite, med fem diskar drar det iväg så in i norden, men fyra diskars verkar finnas till skapliga priser, inte billigt men ändå inom räckhåll.
edit Vette fan!
De tar bra betalt för de flesta även här, jag håller med dig, NAS tenderar att vara skitdyrt!

https://www.prisjakt.nu/kategori.php?k=s434878392&catId=584&s...

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

Kollade lite, med fem diskar drar det iväg så in i norden, men fyra diskars verkar finnas till skapliga priser, inte billigt men ändå inom räckhåll.
edit Vette fan!
De tar bra betalt för de flesta även här, jag håller med dig, NAS tenderar att vara skitdyrt!

https://www.prisjakt.nu/kategori.php?k=s434878392&catId=584&s...

Det säljer kanske de billigaste med liten marginal i förhoppning att köparen snart inser att den inte räcker utan måste köpa en större.

Men... detta är ju en orsak att bygga om en avlagd dator till NAS, då är det ju bara diskarna som kostar extra.

Permalänk
Medlem

Har haft en nas i ungefär 10 år eller mer nu, den tuffar fortfarande på.
https://www.netonnet.se/art/datorn/stationar-dator/server-_-_...

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem

Uppenbart att NAS är ett ord som har devalverats i betydelse när singeldiskar räknas som nas. :/

Edit: Skall inte vara så negativ, innebär ju att jag redan har NAS fast jag inte visst om det, så fort man kopplar in en extern disk i routern så har man ju i praktiken en NAS. Wow!

Tillägg
Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730

Permalänk
Medlem

Jättebra video, gillar verkligen det som Nikka gör.
Det sättet han hanterar lösenord på, och genererar nya och sånt, vad är det för program?

Visa signatur

"It is our attitude at the beginning of a difficult task which, more than anything else, will affect its successful outcome." - William James

Permalänk
Medlem
Skrivet av Holic:

Jättebra video, gillar verkligen det som Nikka gör.
Det sättet han hanterar lösenord på, och genererar nya och sånt, vad är det för program?

Lastpass

Visa signatur

🗄️ : Fractal Design Define C 🔌: Seasonic Focus Plus 850 Platinum 850 W 🏬: Asus ROG Strix X570-F Gaming 🎞️: 32Gb(2x16GB) Kingston DDR4 3600MHz CL17 FURY RGB 🔲: AMD 5900X ❄️: Noctua NH-D15 💾: WD Black SN850 Gen 4 SSD 1TB + Crucial BX500 480GB 3D NAND SATA 🏴: Asus GeForce GTX 2080 Ti Strix Gaming OC 11Gb 🖥️: Asus ROG Swift PG348Q 34" Ultra-Wide