Userbenchmarks visar vilseledande resultat

Permalänk
Melding Plague

Userbenchmarks visar vilseledande resultat

Den användargenererade prestandaportalen Userbenchmarks visar sig lista resultat som blivit gravt vilseledande ur flertrådat perspektiv.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Inte för att jag hade så mycket tillförlitlighet till sidan redan innan men nu föll det verkligen till 0. Går nu in under samma kategori av skitsidor som CPUBoss och resterande *Boss.

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av philipborg:

Inte för att jag hade så mycket tillförlitlighet till sidan redan innan men nu föll det verkligen till 0. Går nu in under samma kategori av skitsidor som CPUBoss och resterande *Boss.

Varför då? För att några människor på reddit säger något?

tillförlitligheten ska varje gå upp eller ner förrän du får grundläggande info, som t.ex. varför de skulle hävda att det är missvisande och hur det sker. Det skulle kunna lika gärna vara en jävla massa AMD-fanboys som blir arga över det faktum att deras älskade processorer inte klarar av att prestera mer i verkligheten än deras fåkärniga och fåtrådade konkurrenter.

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Medlem

Vem använder ens den sidan för jämförelser? Totalt värdelös.

Permalänk
Medlem

Någon som vet vem som ligger bakom sidan?

Är det intelgänget på 14nm-avdelningen tro?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Mithras:

Varför då? För att några människor på reddit säger något?

tillförlitligheten ska varje gå upp eller ner förrän du får grundläggande info, som t.ex. varför de skulle hävda att det är missvisande och hur det sker. Det skulle kunna lika gärna vara en jävla massa AMD-fanboys som blir arga över det faktum att deras älskade processorer inte klarar av att prestera mer i verkligheten än deras fåkärniga och fåtrådade konkurrenter.

Ungefär som att det bara är bugatti-fanboys som påstår att en Veyron är snabbare än en standard volvo 240

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mithras:

Varför då? För att några människor på reddit säger något?

tillförlitligheten ska varje gå upp eller ner förrän du får grundläggande info, som t.ex. varför de skulle hävda att det är missvisande och hur det sker. Det skulle kunna lika gärna vara en jävla massa AMD-fanboys som blir arga över det faktum att deras älskade processorer inte klarar av att prestera mer i verkligheten än deras fåkärniga och fåtrådade konkurrenter.

Nja
"it's funny, even comparing Intel to Intel, MT scores hurt it

https://cpu.userbenchmark.com/Compare/Intel-Core-i5-9600K-vs-...

i9-9900K (8C/16T) is only 1% faster than aa 9600K (6C/6T)
"

Permalänk
Medlem
Skrivet av HenrikM:

Nja
"it's funny, even comparing Intel to Intel, MT scores hurt it

https://cpu.userbenchmark.com/Compare/Intel-Core-i5-9600K-vs-...

i9-9900K (8C/16T) is only 1% faster than aa 9600K (6C/6T)
"

haha ja går man på den så är ju 9900K sämmre än 9600K i 3 av 5 Tester. Har dock själv aldrig använt sidan då jag alltid tyckt att den visat en skev bild och kommer aldrig att använda den heller.

Visa signatur

Main
MOBO: Gigabyte B550M DS3H, CPU: AMD Ryzen 5 5600, RAM: 2x16B @ 3600MHz, GPU: RADEON RX5700 Flashat till XT, SSD: WD BLACK SN750 SE 1TB nVME, 2x1TB Sata SSD Chassi, : Fractal Design Node 804, PSU: Corsair RM1000e, Skärm: Philips 27M1N3500LS.

Permalänk
Medlem

Det hela började med att Userbenchmarks ändrade sin "weighting" för multi core scores från 20% till 2% tätt efter att Ryzen 3000-serien släpptes.
Nu har de gått steget längre och sidan är i princip värdelös.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Seagate FireCuda 520 2TB * 3

Permalänk
Medlem

Är passmark närmare verkligheten?
https://www.cpubenchmark.net/

Visa signatur

JJ2 Multiplayer
JJ2 ZStats

[1] Ryzen 5800X | 5500XT | Kingston A2000 | Lenovo G24-10 144Hz [2] Ryzen 5700G | RX 560 | WD Blue SN550 [3] Ryzen 5600G | Kingston A2000 [4] Ryzen 3600 | GT 740 | 850 EVO [5] Ryzen 3600 | Geforce 405 | 850 EVO (alla är i bruk)

Permalänk
Medlem

Inte precis nytt, de började med det här månader sedan, dock verkar de ju ha börjat trycka ännu mera på ena vågskålen....

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mithras:

Varför då? För att några människor på reddit säger något?

tillförlitligheten ska varje gå upp eller ner förrän du får grundläggande info, som t.ex. varför de skulle hävda att det är missvisande och hur det sker. Det skulle kunna lika gärna vara en jävla massa AMD-fanboys som blir arga över det faktum att deras älskade processorer inte klarar av att prestera mer i verkligheten än deras fåkärniga och fåtrådade konkurrenter.

Ja, ta en titt på detta så ser du nog varför inget tar sidan seriöst:

https://cpu.userbenchmark.com/Compare/Intel-Xeon-E5-2680-v2-v...

Alltså har i7-980 med 6c/12t jämfört med en E5-2680 10c/20t följande övertag:

Slightly faster single-core speed.
+12%

Faster dual-core speed.
+21%

Much faster quad-core speed.
+53%

Much faster octa-core speed.
+78%

Hugely faster 64-core speed.
+92%

Rätt udda resultat för en 6c/12t processor.

Visa signatur

Gamingrigg: MEG x570 ACE, 5950X, Ripjaws V 32GB 4000MT/S CL16, 6800XT Red Devil LE, HX1200i.
Laptop: XPS 9570 x GTX 1050 x 8300h + 16GB Vengeance 2666Mhz + Intel AX200
Valheim server: i7-8559 + Iris Plus 655 + 32GB + 256GB
Printers? Yes. Ender 5, Creality LD-002R, Velleman VM8600, Velleman K8200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mithras:

Varför då? För att några människor på reddit säger något?

tillförlitligheten ska varje gå upp eller ner förrän du får grundläggande info, som t.ex. varför de skulle hävda att det är missvisande och hur det sker. Det skulle kunna lika gärna vara en jävla massa AMD-fanboys som blir arga över det faktum att deras älskade processorer inte klarar av att prestera mer i verkligheten än deras fåkärniga och fåtrådade konkurrenter.

Bryr mig inte om att någon på Reddit hävdar någonting, jag visste inte att de hade sådana siffor och hade reagerat likadant om jag gick in själv och kollade en slumpartad dag. Det är ju bara tag 5min och kolla en riktig jämförelse så förstår man varför det är en extremt skev bild.

Skrivet av Klubba:

Ungefär som att det bara är bugatti-fanboys som påstår att en Veyron är snabbare än en standard volvo 240

Guld kommentar

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Medlem

Problemet är att det är just denna sidan som dyker upp som första resultat om man googlar ex "9600k vs 3700x" eller liknande.

Så jag tycker det är väldigt positivt att problemet lyfts.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Seagate FireCuda 520 2TB * 3

Permalänk
Medlem

Ser att alla dissar den sidan.
Så jag undrar självklart vilken sida man ska kolla på som har tillförlitliga resultat?

Visa signatur

ლ(ಠ益ಠ)ლ

Permalänk
Skrivet av Mithras:

Varför då? För att några människor på reddit säger något?

tillförlitligheten ska varje gå upp eller ner förrän du får grundläggande info, som t.ex. varför de skulle hävda att det är missvisande och hur det sker. Det skulle kunna lika gärna vara en jävla massa AMD-fanboys som blir arga över det faktum att deras älskade processorer inte klarar av att prestera mer i verkligheten än deras fåkärniga och fåtrådade konkurrenter.

Kanske för att resultaten av säkrare källor som Swecs tester visar att det är större skillnad på processorerna än vad UserBenchmarks säger? Eller är inte det heller riktiga tester döe Intel-fanbois?

Visa signatur

WS1: | Gigabyte X670 G AX | Ryzen 9 7950x3D | 32GB G.Skill Trident Z5 NeoRGB | Sapphire RX 7800XT Pure | Corsair RM650i | Lian-Li O11 | EK Nucleus CR360 | WS2: | Asus RoG Strix X470-F | Ryzen 7 5600x | 16gb G.skill Trident Z Neo 3600mhz | Asus RoG Strix 3070 | Lian-Li Lancool 205 | ESX Srvr1 | MSI B450-A Pro Max | Ryzen 7 3700x | 64GB Corsair Vengence | Jonsbo UMX4 | Srvr2 MacMini | ClearOS

Permalänk
Medlem
Skrivet av The_St1g:

Ser att alla dissar den sidan.
Så jag undrar självklart vilken sida man ska kolla på som har tillförlitliga resultat?

Passmark brukar ge en bra fingervisning tycker jag.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Seagate FireCuda 520 2TB * 3

Permalänk
Skrivet av maweric:

Är passmark närmare verkligheten?
https://www.cpubenchmark.net/

De verkar ju vara mer konsekventa?

Permalänk
Medlem
Skrivet av The_St1g:

Så jag undrar självklart vilken sida man ska kolla på som har tillförlitliga resultat?

sweclockers.com har väldigt tillförlitliga resultat.

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Medlem

"Sidans upphovsmän beskriver sig som en oberoende samling vetenskapsmän och ingenjörer"

Hade varit lite intressant att gräva i vilka dessa faktiskt är och om det finns några intressekonflikter hos dem. För att kalla sig vetenskapsmän och sedan inte jobba efter särskilt vetenskapliga principer vittnar om att något inte är riktigt som de säger att det är.

Visa signatur

Huvudriggen är en Gigabyte Aorus Xtreme | 128gb DDR5 6000 | Ryzen 7950X | 3080Ti
Utöver det är det för många datorer, boxar och servar för att lista :P

Permalänk
Medlem

Troligen sponsrade eller mutade, varför annars gå emot sina användare

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Medlem

Länkad från userbenchmarks om-sida.

"Incompetent smearers" som de kallar dem.

Permalänk
Avstängd

Userbenchmafk har jag aldrig gett nå för. Med tanke på hur olika människors system är och att ingen datorer den andra lik utanför labbmiljö så blir resultaten ganska skeva. Även om två datorer har samma hårdvara så har ju varje använda olika program, olika antal program med mera på i bakgrunden som också påverkar resultatet. Nä, dom har varit en nitlott för min del sen första gången jag hörde talas om dom.

Visa signatur

🖥Phanteks Enthoo Evolv iTX . Phanteks AMP 650W. AMD R5 3600X. msi B450I GAMING PLUS AC. 32gB HyperX Fury RGB 3200MHz. msi RX 5700 XT GAMING. 1TB Kingston A2000.
AOC G2460FQ. Logitech G903. Logitech G840 XL. Logitech G513. Logitech PRO Gaming Headset. Luxorparts Headphone Stand. LG BP50NB40.

Permalänk
Medlem

Men detta är väl inte nytt? Såg en video från Hardware Unboxed i somras ang. detta.

Edit: Såg att någon hann före mig
https://www.youtube.com/watch?v=AaWZKPUidUY

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av niagi:

Men detta är väl inte nytt? Såg en video från Hardware Unboxed i somras ang. detta.

Edit: Såg att någon hann före mig
https://www.youtube.com/watch?v=AaWZKPUidUY

Det är nytt iom att de har vägt om igen, och gjort multitrådat värt ännu mindre än förut. Nu kan en åttakärnig CPU enligt sidan ha bättre "flertrådad prestanda" än en 64-kärnig.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem

Känns väl rätt naturligt att man även i processorernas värld hamnar i polemik när mätresultaten till synes inte kommer i närheten av den upplevda verkligheten. Varför skulle det vara annorlunda där än på något annat fält?

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem

Jag litar bara på sweclockers tester. 👍

Sweclockers, what else? Som George Clooney skulle säga.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av kaput:

Känns väl rätt naturligt att man även i processorernas värld hamnar i polemik när mätresultaten till synes inte kommer i närheten av den upplevda verkligheten. Varför skulle det vara annorlunda där än på något annat fält?

Ja om man testar generell prestanda så kan det här vara en rimlig punkt.
Det är väl lite det här man ser av också i exempelvis sweclockers tester. En processor med 32 trådar ger inte nån vidare fördel i exempelvis spel mot en processor med 16 trådar.

Problemet här är väl att de specifikt testar multitrådad prestanda där resultaten är helt upp åt väggarna (vad jag förstått iaf - har inte grottat så mycket i det).

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

Problemet är, som redan sagts, att sidan är mästare på att komma högt i Google sökningar. Noobs kommer att köpa detta med hull och hår. OM ingen säger något, så ja, ännu noobigare att vara Noob.

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem

Varje gång man försöker hitta någon specifik specifikation för AMD dyker den sidan upp som första valen. AMD bör verkligen skaffa en publik databas med detaljerade specifikationer utan bloat som Intel Ark.