Byta kylpasta på grafikkort: Förverkar det garantin?

Permalänk
Hedersmedlem

Byta kylpasta på grafikkort: Förverkar det garantin?

Hej!

Min fru har börjat få problem med sitt Gigabyte RTX 2080 Ti Gaming OC inköpt på Webhallen för gissningsvis cirka 9 6 månader sedan. Temperaturerna ligger runt 82-84 grader i spel, och fläktarna på cirka 2580 RPM (67%), men lite då och då så spinner fläktarna upp till 100% (ca 3860 RPM) i 2-3 sekunder under spel och återvänder sedan till 67%.

Enligt en tråd på EVGA:s forum jag hittade så är detta ett utbrett problem med ägare av olika 2080 och 2080 Ti-modeller från bl.a. EVGA och Gigabyte. Problemet är tydligen att när kortet når cirka 85 grader så hamnar den i något slags "panikläge" som drar på 100% fläkt för att sänka tempen. Tråden landar efter flera olika om och men i att en ny applicering av kylpasta löste problemet för de flesta.

Det är alltså ett naturligt felsökningssteg att plocka ur grafikkortet och applicera ny kylpasta. Även så klart att blåsa ur datorn från damm. Det handlar ju trots allt bara om en marginal på någon grad eller så.

Då till själva frågan i mitt inlägg: Kan själva ingreppet att lyfta på kylaren och byta ut kylpasta på kortet förverka någon garanti på kortet?

Vi har båda nödvändig kännedom om hur man gör för att byta kylpasta (vi har båda gjort det för äldre/billigare kort), så det handlar inte om att jag är rädd att vi sabbar något, utan om att det är ett kort som ändå kostar en del pengar (~11000 kronor på någon rea om jag minns rätt), och att det är dumt att förverka garantin om något annat fel skulle uppstå med kortet i framtiden. Samtidigt känns det också onödigt att gå igenom RMA-processen, just eftersom det är mycket enklare att bara byta kylpastan, och ett nytt kort inte på något sätt garanterar att Gigabyte gjort ett bättre jobb med kylpastan den här gången.

Permalänk
Medlem

https://www.gigabyte.com/se/Support/Warranty/Graphics-Card

"Grafikkort: GIGABYTE erbjuder 3 års garanti från och med produktionsdatum. Garantin gäller endast för distributörer och återförsäljare. Garantinärenden av slutkund hanteras genom återförsäljaren där produkten köptes. För XTREME GAMING grafikkort med särskilt utökade garantivillkor hänvisar vi till produktsidan eller XTREME GAMING CLUB"

Jag hade kontaktat Webhallen och frågat vad som gäller.

Permalänk
Medlem

Ganska säker på att för princip alla GPU tillverkare som jag känner till så ryker din garanti om du tar bort kylaren. EVGA är dom enda jag vet där garantin är intakt oavsett om du tagit bort kylaren, monterat vattenblock, monterat annan luftkylare osv, så det finns ju en möjlighet att Gigabyte har samma men jag skulle inte tro det.

Visa signatur

Ghost Louqe S1 -- X570 I AORUS PRO -- AMD Ryzen 7 3700X
NH-L12S Fläktmod -- Corsair Vengeance PRO 32GB 3200 MHz CL16
MSI RTX 2070 Super Ventus -- Corsair SF600
Corsair Force MP510 960GB M.2 -- WD Black SN750 NVMe 1TB M.2

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Haglund:

https://www.gigabyte.com/se/Support/Warranty/Graphics-Card

"Grafikkort: GIGABYTE erbjuder 3 års garanti från och med produktionsdatum. Garantin gäller endast för distributörer och återförsäljare. Garantinärenden av slutkund hanteras genom återförsäljaren där produkten köptes. För XTREME GAMING grafikkort med särskilt utökade garantivillkor hänvisar vi till produktsidan eller XTREME GAMING CLUB"

Jag hade kontaktat Webhallen och frågat vad som gäller.

Bra idé! Ping @Webhallen? Bra att få ett svar i det öppna som andra också kan ta del av.

P.S. Har också dragit ett mail till kundtjänsten om detta. Kommer att återkoppla i tråden med vad som sagts i mitt fall.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Har bytt kylpasta på grafikkort ifrån blandade tillverkare. Vissa tillverkare har ett sigill på en av skruvarna just av denna anledning, för att kunna lossa på kylaren måste du bryta sigillet och vid RMA ärende kommer tillverkare (ej återförsäljare) lägga över ansvaret på dig eftersom du skruvat på kortet. RMA brukar hanteras av ÅF första året efter inköpsdatum.
Har för närvarande ett Gigabyte RTX 20XX kort och det kortet har inget sigill. Troligtvis har ert kort inte heller det.
Nu när jag tänker efter är det nog mest Asus som kör med detta..
Ta det lugnt när du obducerar kortet och leta efter fällor så ska det nog gå bra och använd för guds skull rätt storlek på mejslarna så du inte förstör någon skruv och lämnar märken efter dig

Visa signatur

citera för svar
Glassbilen spelar bara när det är helt slut på glass

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Hassel fd Jompenleet:

Har bytt kylpasta på grafikkort ifrån blandade tillverkare. Vissa tillverkare har ett sigill på en av skruvarna just av denna anledning, för att kunna lossa på kylaren måste du bryta sigillet och vid RMA ärende kommer tillverkare (ej återförsäljare) lägga över ansvaret på dig eftersom du skruvat på kortet. RMA brukar hanteras av ÅF första året efter inköpsdatum.
Har för närvarande ett Gigabyte RTX 20XX kort och det kortet har inget sigill. Troligtvis har ert kort inte heller det.
Nu när jag tänker efter är det nog mest Asus som kör med detta..
Ta det lugnt när du obducerar kortet och leta efter fällor så ska det nog gå bra och använd för guds skull rätt storlek på mejslarna så du inte förstör någon skruv och lämnar märken efter dig

Tack! Men det är ju en sak att göra något som är okej enligt garantivillkoren och en helt annan att bryta mot villkoren och komma undan med det.

Särskilt när jag redan postat ett inlägg här på forumet om vad jag funderar på att göra och inte exakt är anonym på Internet.

Jag avvaktar något svar från Webhallen då det är de som verkar avgöra.

Har jag frågat och fått okej så byter vi pasta själva. Annars får Webhallen byta pasta åt mig alternativt byta kortet. Webhallen/Gigabyte får i så fall skylla sig själva om det visar sig att garantivillkoren ser ut som de gör.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Har ett 2080Ti asus rog strix på de kortet sitter ett litet klistermärke på en av skruvarna. Antar att det är en plombering som förverkar garantin. Har du ingen plombering så borde det inte vara något problem att byta kylpastan. Har du funderat på ett vattenblock istället? Mitt kort ligger runt 70 grader i spel låter mindre än min Xbox One X.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

4080S | Playstation 5 | Xbox Series X | Nintendo Switch

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av JockeSw:

Har ett 2080Ti asus rog strix på de kortet sitter ett litet klistermärke på en av skruvarna. Antar att det är en plombering som förverkar garantin. Har du ingen plombering så borde det inte vara något problem att byta kylpastan. Har du funderat på ett vattenblock istället? Mitt kort ligger runt 70 grader i spel låter mindre än min Xbox One X.

Skickades från m.sweclockers.com

Njä, vattenkylning låter som för mycket besvär för min del. För lat för den omskötsel som krävs.

Tycker man kan begära att ett kort är adekvat kylt från stock. Och då har vi definitivt en garantifråga om något om något skulle skita sig med själva GPU:n.

Vi har båda haft mycket otur med grafikkort över åren och fått flera kort utbytta på garanti nära slut på deras garantiperioder, så garanti är något som vi värdesätter rätt högt, särskilt på ett kort som kostar typ ~14k nytt utan rea. För de pengarna ska man kunna kräva en fungerande kyllösning som inte låter som en 1U rackserver i uppstart.

Permalänk
Hedersmedlem

En uppdatering:

Jag fick mailsvar av Webhallen:

Citat:

Tyvärr så skulle detta förverka garantin, mycket riktigt som det är sagt i tråden.

Och tyvärr eftersom att vi inte har några auktoriserade tekniker så skulle det även om vi skulle byta kylpastan förverka garantin där så för att behålla garantin och dylikt så blir det bästa att vi tar det genom Gigabyte.

Ja, men då så. Lite synd att Webhallen/Gigabyte ska behöva krångla till en sån enkel liten grej, men om det är så de vill hantera frågan så är det bara att spela med. I slutändan är det betydligt mer besvär för dem än för oss.

Permalänk
Hedersmedlem

Uppdatering: Har lämnat in kortet på service. Webhallen hade tyvärr inte något annat kort att låna ut, men en spelkompis har ett 1080 att låna ut så det får väl duga ett par veckor!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Hej, gammal tråd men hur gick det pv2b?